3 pași pe care să îi urmezi dacă ai colesterolul LDL crescut

Pentru persoanele care au colesterolul LDL crescut, se recomandă reducerea consumului alimentar de grăsimi saturate și de alimente bogate în colesterol. În plus, la îndrumarea medicului specialist, se inițiază un program pentru o activitate fizică moderată zilnică.

Colesterolul din sânge este o substanță ceroasă, asemănătoare grăsimii, produsă de ficat. Colesterolul din sânge este esențial pentru o stare de sănătate bună.

Organismul tău are nevoie de el pentru a îndeplini sarcini importante, cum ar fi producerea de hormoni și digerarea alimentelor grase. În plus, organismul produce tot colesterolul din sânge de care are nevoie, motiv pentru care experții recomandă ca oamenii să consume cât mai puțin colesterol alimentar posibil în timp ce urmează un plan de alimentație sănătoasă.

Colesterolul alimentar se găsește în alimentele de origine animală, inclusiv în carne, fructe de mare, păsări de curte, ouă și produse lactate.

Colesterolul se măsoară cu ajutorul unui test de sânge numit profil lipidic. Acesta măsoară colesterolul total, colesterolul HDL și colesterolul LDL, precum și trigliceridele - un alt tip de grăsime din sânge. În mod normal, ți se va cere să nu mănânci nimic și să bei doar apă timp de aproximativ 10 ore înainte de test.

Colesterolul ridicat este adesea tratat și gestionat printr-o combinație de ajustare a anumitor factori de stil de viață. Dar și prin administrarea de medicamente pentru scăderea colesterolului prescrise de un medic specialist.

Primul pas

  • Pacientului i se explică importanța modificării stilului de viață.
  • Se recomandă reducerea consumului alimentar de grăsimi saturate și colesterol.
  • Se inițiază un program pentru o activitate fizică moderată zilnică.
  • Se ia în considerare și îndrumarea pacientului către un nutriționist.
  • Reevaluare după 6 săptămâni.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Al doilea pas

  • Este evaluat nivelul seric al LDL colesterolului după primele 6 săptămâni.
  • Dacă nivelul țintă al colesterolului LDL nu este atins, se ia în considerare inițierea tratamentului cu statine. Statinele blochează o substanță de care ficatul are nevoie pentru a produce colesterol. Acest lucru face ca ficatul să elimine colesterolul din sânge. Opțiunile includ atorvastatina (Lipitor), fluvastatina (Lescol), lovastatina (Altoprev), pitavastatina (Livalo), pravastatina (Pravachol), rosuvastatina (Crestor) și simvastatina (Zocor).
  • Se reduce și mai mult consumul de grăsimi saturate și colesterol.
  • Se recomandă aport suplimentar de fibre solubile.
  • Reevaluare după 6 săptămâni.

 

 

Al treilea pas

  • Este evaluat nivelul LDL după încă 6 săptămâni.
  • Se continuă toate măsurile deja luate.
  • Dacă nivelul țintă al LDL colesterolului nu este atins, se inițiază tratament cu statine.
  • Se ia în considerare creșterea nivelului de activitate fizică.
  • Dieta în acord cu recomandarea nutriționistului.

Alte medicamente (alternative la statine) care contribuie la scăderea colesterolului

  • Inhibitorii absorbției colesterolului - funcționează prin faptul că se leagă de acizii biliari din intestine, blocând reabsorbția colesterolului pentru ca acesta să nu ajungă în fluxul sanguin. 
  • Sechestranții acizilor biliari - funcționează prin faptul că se leagă de acizii biliari din intestine, blocând reabsorbția colesterolului pentru ca acesta să nu ajungă în fluxul sanguin. 
  • Medicamente pentru trigliceridele crescute - Niacina sau vitamina B3 este o variantă prescrisă în mod frecvent pentru trigliceridele crescute. De asemenea, niacina ajută la scăderea colesterolului rău din sânge și crește valorile colesterolului bun.
  • Suplimentele care conțin monacolină K - suplimentele cu drojdie de orez roșu conțin un compus chimic, numit monacolină K, și sunt folosite adeseori ca alternativă la statine, pentru că ajută la scăderea valorilor colesterolului și pentru că susțin funcționarea inimii.

Ce alimente te ajută să reduci nivelul colesterolului?

  • Fulgii de ovăz, orz și alte cereale integrale
  • Semințele de in
  • Fasole
  • Nuci
  • Mere, căpșuni, struguri,
  • Fructe citrice
  • Produsele din drojdie de orez roșu care conțin această substanță ar putea ajuta la scăderea colesterolului din sânge
  • Soia
  • Peștele gras, ce conține acizii grași Omega 3.

Ce alimente ar trebui să eviți deoarece cresc nivelul colesterolului?

  • Gălbenușurile de ou
  • Crustaceele
  • Produsele lactate, inclusiv untul și anumite tipuri de brânză (cremă de brânză);
  • Carnea procesată, ca de exemplu baconul;
  • Alimentele preparate cu grăsimi animale, precum untura;
  • Alimentele de tip fast food, cum ar fi hamburgerii, cartofii prăjiti și puiul prăjit;
  • Gustările, cum ar fi popcornul făcut la microunde (pentru că are un conținut ridicat de sare și unt);
  • Carnea roșie.

Ce alte schimbări în ceea ce privește stilul de viață te ajută să reduci colesterolul seric?

Pe lângă adoptarea unei diete sănătoase și benefice pentru inima ta, există și alte modificări în stilul de viață care te pot ajuta să reduci nivelul colesterolului "rău", iar astfel să reduci riscul de atac de cord (cum mai este numit infarctul miocardic), de accident vascular cerebral (AVC) și de boala arterială periferică.

  • Fă exerciții fizice: 30 de minute pe zi pot crește nivelul colesterolului HDL (colesterolul "bun"); dacă ești începător și abia te-ai apucat să faci mișcare, secretul este moderația; dacă ai probleme medicale mai serioase, cum ar fi boli de inimă sau afecțiuni ale plămânilor, întreabă-ți medicul și cere-i recomandări în legătură cu ce program de exerciții ar putea fi cel mai bun pentru tine;
  • Renunță la fumat: dacă ai renunțat la acest viciu, îți vei reduce aproape imediat riscul de atac de cord, iar, în timp, cu ajutorul unui stil de viață sănătos, va crește și nivelul colesterolului HDL.
  • Consumă alcool doar cu moderație: dacă bei alcool, fă acest lucru cu moderație. Pentru adulții sănătoși, asta înseamnă până la un pahar pe zi pentru femeile de toate vârstele și bărbații cu vârsta peste 65 de ani și până la două pahare pe zi pentru bărbații cu vârsta de 65 de ani și mai tineri. Prea mult alcool poate duce la probleme grave de sănătate, inclusiv hipertensiune arterială, insuficiență cardiacă și accidente vasculare cerebrale.
  • Menține-ți o greutate sănătoasă: este important să scapi de kilogramele în plus, iar specialiștii spun că dacă vei slăbi, oricât de puțin, această schimbare te va ajuta să ții sub control nivelul colesterolului;
  • Acordă importanță activității fizice: deși exercițiile au un efect mic asupra colesterolului LDL, exercițiile aerobice pot îmbunătăți sensibilitatea la insulină, nivelul colesterolului HDL și nivelul trigliceridelor și pot, astfel, să reducă riscul afecțiunilor cardiovasculare. Persoanele care au o activitate fizică regulată, fac exerciții și controlează ceea ce pun în farfurie par să aibă mai mult succes când vine vorba de îmbunătățirea profilului lor lipidic și de riscul bolilor de inimă.

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.
 
Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
About Cholesterol - https://www.cdc.gov/cholesterol/about.htm
How to Lower Cholesterol - https://medlineplus.gov/howtolowercholesterol.html 


Te-ar mai putea interesa și...


DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0