Totul despre colesterolul "bun" HDL: ce rol are si care sunt valorile recomandate

1. Informații generale despre colesterolul HDL
● Ce este colesterolul HDL și de ce se numește colesterol bun?
● Cauze colesterol HDL scăzut
● Simptome colesterol HDL scăzut
● Analize pentru a depista colesterolul HDL scăzut
● Care sunt valorile normale (recomandate) ale colesterolului HDL?
● Factori de risc colesterol HDL scăzut
● Efectele negative pe termen lung ale colesterolului HDL scăzut

2. Tratarea colesterolului HDL care are valori prea mici
● Tratament medicamentos pentru colesterolul HDL
● Suplimente alimentare care ar putea să ajute la creșterea colesterolului HDL
Remedii naturale pentru creșterea colesterolului HDL
● Schimbări în stilul de viață al pacientului cu colesterol HDL scăzut
● Alimente care cresc colesterolul HDL

3. Prevenirea scăderii colesterolului HDL

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Informații generale despre colesterolul HDL

În acest articol discutăm pe larg despre funcțiile și rolul colesterolului bun din organism, pentru a înțelege de ce avem atât de multă nevoie de HDL-colesterol, adică de lipoproteine de densitate mare.

Ce este colesterolul HDL și de ce se numește colesterol bun?

Un nivel scăzut al colesterolului bun HDL accelerează dezvoltarea aterosclerozei, din cauza deprecierii eliminării colesterolului rău (LDL) și, cel mai probabil, din cauza absenței altor efecte protectoare ale colesterolului HDL.

HDL reprezintă prescurtarea de la „high-density lipoprotein”, adică lipoproteine cu densitate mare. Fiecare particulă de colesterol HDL reprezintă o picătură microscopică alcătuită dintr-un înveliș de lipoproteine care înconjoară un miez format din colesterol. Particula de colesterol HDL este atât de densă comparativ cu alte tipuri de particule de colesterol, încât este numită colesterol de densitate mare sau bun.

HDL-colesterolul este cel care îndepărtează colesterolul rău din corp, prin ficat. Acest colesterol bun poate, prin urmare, să prevină depunerile de plăci ateromatoase, protejează arterele și protejează împotriva aterosclerozei. 

Cauze colesterol HDL scăzut

Colesterolul este un tip de grăsime (lipide). O cantitate prea mare de colesterol în sânge, în special dacă este vorba de colesterolul rău (lipoproteine cu densitate mică sau LDL-colesterol), contribuie la formarea plăcilor de aterom, care înfundă arterele și vasele de sânge - un factor de risc pentru bolile cardiovasculare.

Nivelurile mari ale colesterolului bun oferă protecție contra bolilor cardivasculare. Colesterolul HDL călătorește prin fluxul de sânge, colectând alte tipuri de colesterol și transportându-le înapoi la ficat, pentru a fi eliminate.

Cauzele unui nivel prea scăzut al colesterolului HDL (bun) pot fi multiple:

O mutație genetică rară

Potrivit unui articol științific, 20% dintre oamenii care au un nivel prea mic al colesterolului HDL au, de fapt, o mutație genetică rară care afectează sinteza acestui tip de colesterol. Mutațiile variantelor genei ABCA1 pot contribui la nivelurile prea mici ale colesterolului HDL în rândul populației generale.

Kilograme acumulate în exces

Faptul că o persoană are o greutate mai mare decât cea normală poate cauza numeroase afecțiuni, cât și o scădere a valorilor colesterolului HDL. Dacă ești o persoană supraponderală sau suferi de obezitate, eliminarea surplusului de kilograme te-ar ajuta să crești valorile HDL-colesterolului și să îți reduci riscul de boală cardiovasculară.

Diabet necontrolat

Există numeroase alegeri pe care le facem în ce privește stilul de viață care joacă un rol în scăderea valorilor colesterolului bun. Una dintre cauzele scăderii HDL-colesterolului este diabetul neținut sub control. De exemplu, faptul că un pacient are glicemia mare poate contribui la scăderea nivelului HDL-colesterolului. Cantitatea mare de glucoză din sânge poate crește trigliceridele și nivelul colesterolului LDL. Dacă, însă, pacientul reușește să țină glicemia sub control, acest lucru îl poate ajuta și să își mențină valoarea colesterolului HDL în limite normale.

Sedentarism

Activitatea fizică îmbunătățește în mod semnificativ nivelul colesterolului bun. Un studiu recent a investigat efectele exercițiilor fizice regulate asupra nivelurilor colesterolului HDL și a analizat 20 de bărbați sedentari, cu vârste de la 30 la 51 de ani, pe o perioadă de 20 de ani.

Bărbații care au participat la un program formal de exerciții, 45 de minute pe zi, timp de 3 zile și jumătate pe săptămână, au avut o îmbunătățire în privința tuturor nivelurilor lipidelor din sânge, inclusiv o creștere a colesterolului HDL și o scădere a colesterolului total. Activitatea fizică moderată (chiar și 30 de minute pe zi, trei zile pe săptămână) este suficientă pentru a crește semnificativ nivelul colesterolului bun HDL.

Prea puțini acizi grași Omega-3 în dietă

Există mai multe tipuri de acizi grași Omega-3, iar printre aceștia se află acidul docosahexaenoic (DHA) și acidul eicosapentaenoic (EPA). Nucile - în special nucile românești și migdalele - și uleiul de rapiță, uleiul de in, uleiul de soia, uleiul de nuci sunt surse bogate în DHA. Pe de altă parte, EPA se găsește în peștele gras, de apă rece, cum ar fi somonul, macroul, sardinele, halibutul, păstrăvul și tonul. Dacă nu consumi suficiente alimente bogate în acizi grași Omega-3, acest lucru este un factor care contribuie la nivelurile scăzute ale colesterolului HDL.

Fumat

Substanțele chimice care se află în compoziția țigaretelor pot să scadă nivelul de colesterol HDL. Renunțarea la fumat, însă, poate ajuta la creșterea acestor valori și poate preveni alte boli cronice, precum afecțiunile cardiovasculare.

Lipsa de vegetale din alimentație

Fructele de culoare roșu închis sau cu coajă roșie, cât mai închisă la culoare, sunt bogate în resveratrol. Cireșele, strugurii, merele și fructele de pădure sunt cele care au un conținut ridicat de resveratrol, iar studiile arată că alimentele cu resveratrol cresc semnificativ nivelul colesterolului HDL.

Unele medicamente

Medicamentele care conțin testosteron și alți steroizi anabolizanți pot să scadă nivelul colesterolului HDL, așa că este bine ca pacienții să evite aceste substanțe, pentru că evitarea lor poate ajuta la creșterea valorilor HDL-colesterolului.

Simptome colesterol HDL scăzut

Persoanele cu un nivel scăzut al colesterolului HDL, cu excepția acelor pacienți care au un sindrom ce indică o deficiență, nu au simptome specifice. Chiar și așa, este posibil ca aceste persoane să aibă antecedente medicale de ateroscleroză prematură, precum și un istoric medical solid de boală arterială coronariană (cardiopatie ischemică), de boală arterială periferică sau de alte afecțiuni de acest fel.

Analize pentru a depista colesterolul HDL scăzut

Analiza de sânge care determină valorile colesterolului este numită profil lipidic. De obicei, profilul lipidic furnizează informații despre: colesterolul total, colesterolul LDL, colesterolul HDL, trigliceride (un tip de grăsimi din sânge). Pentru profilul lipidic, se recoltează o mostră de sânge din vena din brațul pacientului.

Dacă analiza de sânge pentru depistarea colesterolului HDL este efectuată ca parte dintr-un profil lipidic complet, este necesar ca pacientul să nu consume alimente pe o perioada de 9-12 ore înainte de analize, fiind permis doar consumul de apă.

Care sunt valorile normale (recomandate) ale colesterolului HDL?

Valorile la adulți

Valori care indică faptul că persoana este la risc cardiovascular:

• Bărbații: HDL-colesterol sub 40 mg/dl
• Femeile: HDL-colesterol sub 50 mg/dl.

Valori de referință (dezirabile):

• Bărbații: colesterol HDL de 60 mg/dl sau peste acest nivel
• Femeile: colesterol HDL de 60 mg/dl sau peste acest nivel.

Valorile la copii, adolescenți și tineri

• Dacă HDL-colesterolul este mai mic de 40 mg/dl, există un risc crescut de boală cardiovasculară care este independent de alți factori de risc
• O valoare a HDL-colesterolului între 40 și 45 mg/dl este la limită (borderline).
• Un nivel al colesterolului HDL mai mare de 45 mg/dl este acceptabil (o valoare optimă).

Valorile de referință ale colesterolului HDL, în funcție de grupul de vârstă:

• pentru persoane de 19 ani sau mai tinere: un nivel optim al colesterolului HDL este de peste 45 mg/dl
• pentru bărbații de peste 20 de ani: un nivel optim al colesterolului HDL este de peste 40 mg/dl
• pentru femeile de peste 20 de ani: un nivel optim al colesterolului HDL este de peste 50 mg/dl.

Factori de risc colesterol HDL scăzut

Iată câțiva dintre factorii care cresc riscul de a avea un nivel scăzut al colesterolului HDL (și valori mari ale colesterolului LDL):

• O alimentație mult prea bogată în grăsimi saturate (carne grasă, brânzeturi grase etc.) și trans (unele margarine, produse de patiserie, prăjeli etc.);
• Sedentarismul;
• Obezitatea;
• Fumatul;
• Anumite afecțiuni (diabetul de tip 2, glanda tiroidă subactivă, bolile renale, bolile hepatice și dependența de alcool);
• Menopauza (în cazul anumitor femei, nivelul colesterolului rău poate începe să crească după menopauză și al colesterolului bun să scadă);
• Factorii genetici (hipercolesterolemia familială este o boală genetică, adică o formă de hipercolesterolemie moștenită).

Efectele negative pe termen lung ale colesterolului HDL scăzut

Unele cercetări detaliază ce efecte negative poate avea un nivel scăzut al HDL-colesterolului. Oamenii de știință au descoperit că valorile mici ale colesterolului HDL au fost asociate cu un număr mare de factori care afectează starea de sănătate, printre care: veniturile mici, stilul de viață nesănătos, valorile mai mari ale trigliceridelor, alți factori de risc cardiovasculari și problemele medicale.

Valorile mai mici ale HDL-colesterolului au fost asociate cu un risc mai mare de deces de pe urma unor cauze cardiovasculare. Totodată, a existat și un risc mai mare de deces de pe urma cancerului și a altor cauze, în comparație cu persoanele care aveau valori medii ale colesterolului HDL.

Așadar, efectele negative ale valorilor scăzute ale colesterolului HDL, pe termen lung, sunt: un risc mai mare de boală cardiovasculară și de anumite evenimente cardiovasculare majore (infarct miocardic, accident vascular cerebral, boală arterială periferică).

Tratarea colesterolului HDL care are valori prea mici

Pentru a trata colesterolul crescut (ne referim la LDL-colesterol), medicii recomandă de cele mai multe ori aceste modificări în stilul de viață al pacientului:

• renunțarea la fumat
• adoptarea unei diete sănătoase și echilibrate
• exerciții fizice și mișcare (în mod regulat)
• reducerea stresului.

Tratament medicamentos pentru colesterolul HDL mic

Uneori, modificările pe care pacientul le face în stilul de viață nu sunt suficiente pentru a crește valorile mici ale colesterolului HDL, mai ales dacă persoana este diagnosticată cu hipercolesterolemie familială (o boală genetică).

Este posibil ca pacientul să aibă nevoie de un medicament sau de mai multe medicamente care să îi reducă nivelul colesterolului LDL, ca de exemplu:

• statine, pentru a ajuta ficatul să elimine colesterolul rău;
• sechestranți ai acizilor biliari, pentru a ajuta organismul să folosească acea cantitate suplimentară de colesterol pentru a produce acizi biliari;
• inhibitori selectivi ai absorbției colesterolului, folosiți pentru a împiedica intestinul subțire să absoarbă colesterolul rău și să îl elibereze în fluxul sangvin al pacientului;
• medicamente injectabile care fac ca ficatul să absoarbă mai mult colesterol LDL.

Valorile colesterolului bun sunt uneori îmbunătățite cu ajutorul medicamentelor folosite pentru a scădea nivelul colesterolului rău și al trigliceridelor, cum ar fi niacina (sau vitamina B3) pe bază de prescripție medicală sau fibrații.

Nivelul mic al colesterolului HDL nu este, de obicei, o țintă pentru tratamentul pe baza anumitor medicamente. Deși unele medicamente folosite pentru scăderea colesterolului rău pot crește valoarea colesterolului bun, aceste substanțe nu sunt, de obicei, prescrise pe baza valorii HDL-colesterolului.

Suplimente alimentare care ar putea să ajute la creșterea colesterolului HDL

Pe lângă medicamentele enumerate mai sus, medicamentele și suplimentele folosite pentru a reduce nivelul trigliceridelor ar putea fi folosite și pentru a îmbunătăți colesterolul bun. În anumite cazuri, medicul poate recomanda suplimente precum cele cu vitamina B3 (niacina), cu acizi grași Omega 3 (care au efecte asupra trigliceridelor), cele cu monacolina K (o substanță care se găsește în drojdia de orez roșu japonez), etc.

Când este folosită ca tratament pentru creșterea colesterolului HDL sau pentru a corecta o carență nutrițională, niacina este recomandată în doze mai mari, care sunt prescrise de medic. Aceasta poate crește colesterolul HDL cu mai mult de 30%.

Acizii grași Omega 3 pot să reducă nivelul colesterolului din sânge când sunt consumați ca parte dintr-o dietă sănătoasă. Se pot lua și suplimente cu Omega 3 de către persoanele care nu mănâncă pește gras (cum ar fi macroul, păstrăvul, heringul, sardinele, tonul, somonul și halibutul).

Remedii naturale pentru creșterea colesterolului HDL

O analiză stiințifică a 42 de studii a descoperit că uleiul de măsline a fost singură sursă de grăsimi mononesaturate care a părut să reducă riscul de boală cardiovasculară. Cercetarea a arătat că unul dintre efectele benefice ale uleiului de măsline pentru mușchiul inimii este o creștere a nivelului de colesterol HDL.

Schimbări în stilul de viață al pacientului cu colesterol HDL scăzut

Iată câteva schimbări pe care să le faci în stilul de viață pentru a crește nivelul de colesterol bun:

• Obișnuiește-te să ai activitate fizică regulată, să faci cât mai multă mișcare, pentru a reduce nivelul trigliceridelor, în timp ce crești nivelul colesterolului HDL.
• Evită grăsimile trans, deoarece cresc colesterolul LDL și scad nivelul colesterolului HDL. Evită alimentele prăjite și pe cele care conțin margarină și unt.
• Consumă alimente care cresc colesterolul bun:  uleiul de măsline, fasolea și alte leguminoase (linte, năut, mazăre), cereale integrale, fructe bogate în fibre, pește gras, semințe măcinate de in și ulei de in, nucile, semințele de chia, avocado, soia.

Înainte de a începe să îți schimbi drastic dieta și înainte de a lua orice fel de suplimente alimentare, ar trebui să discuți cu medicul curant și cu un nutriționist.

Alimente care cresc colesterolul HDL

Asociația Americană a Inimii (AHA) recomandă pacienților să mănânce următoarele alimente pentru a contribui la reducerea valorilor colesterolului total și la creșterea nivelului de colesterol HDL:

• o varietate de fructe și legume
• cereale integrale
• carne de pui fără piele și carne slabă de porc 
• pește gras (preparat la cuptor sau pe grătar), precum somonul, tonul ori sardinele
• semințe nesărate, nuci diverse fără sare și leguminoase
• ulei de măsline

Prevenirea scăderii colesterolului HDL

Dacă eviți obezitatea, stilul de viață sedentar, diabetul de tip 2, inflamația din organism și fumatul, ai șansa la un HDL normal.

Anumiți hormoni cresc concentrațiile de colesterol HDL, cum ar fi estrogenul și hormonii tiroidieni, așa că pentru a preveni scăderea colesterolului bun, este bine să ții sub control acești hormoni, mergând la medic, pentru controale regulate.

Și exercițiile fizice și consumul moderat de alcool sunt asociate cu un nivel mai mare de colesterol HDL. Totodată, făcând alegeri alimentare mai înțelepte, pentru a scădea colesterolul rău, îți poți îmbunătăți nivelul de colesterol HDL.

Ce se întâmplă dacă HDL-ul are valori peste cele normale?

HDL-ul cu valori prea mari, moștenit, uneori protejează împotriva bolilor de inimă, iar alteori crește riscul. 

Pe de o parte, persoanele cu o modificare a genei SCARB1 au particule de colesterol HDL mai mari decât în mod normal în sânge, care cresc riscul de boli de inimă.

Pe de altă parte, unii oameni de origine japoneză moștenesc gene care îi fac să producă prea puțin din proteina CETP, care ajută la transportul colesterolului în corp. Un CETP scăzut duce la niveluri ridicate de HDL în sânge, însă nu pare să crească riscul de boli de inimă.

Daca iti doresti sa te programezi la o consultatie la cardiolog  nu mai amana nicio zi. Timpul si sanatatea ta sunt pretioase!
Te poti programa chiar acum, la un medic specialist, in orasul tau, pe DOC TIME
Solutia pentru imbunatatirea starii tale de sanatate este doar la un click distanta!

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
MedlinePlus - HDL: The "Good" Cholesterol
https://medlineplus.gov/hdlthegoodcholesterol.html
Heart UH - What is HDL cholesterol?
https://www.heartuk.org.uk/cholesterol/hdl-cholesterol
AHA - Novel Insights From Human Studies on the Role of High-Density Lipoprotein in Mortality and Noncardiovascular Disease
https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/ATVBAHA.120.314050
Studiul „Novel Insights From Human Studies on the Role of High-Density Lipoprotein in Mortality and Noncardiovascular Disease”, apărut în Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology. 2021;41:128–140, nov 2020, https://doi.org/10.1161/ATVBAHA.120.314050, autori: Christian M. Madsen et al.
NIH - Lean fish consumption is associated with lower risk of metabolic syndrome: a Norwegian cross sectional study
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4837629/
Studiul „Lean fish consumption is associated with lower risk of metabolic syndrome: a Norwegian cross sectional study”, apărut în BMC Public Health, 2016; 16: 347, doi: 10.1186/s12889-016-3014-0, autori: C. Tørris et al.

 

Dacă îți dorești să te programezi chiar acum la un cardiolog, nu mai amâna nicio zi. Timpul și sănătatea ta sunt prețioase!

Te poți programa chiar acum, la un medic specialist, în orașul tău, pe DOC TIME

Soluția pentru îmbunătățirea stării tale de sănătate este doar la un click distanță!

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0