Regimul pentru pacientii cu guta: alimente permise si interzise

Guta este o formă dureroasă de artrită. Boala apare atunci când o cantitate prea mare de acid uric se acumulează și formează cristale în interiorul articulațiilor tale. De obicei, guta debutează în degetul mare de la picioare, însă se poate extinde la genunchi, încheieturile mâinilor, glezne, coate și degete dacă este lăsată netratată.

Ce este guta

În corpurile sănătoase, acidul uric (un produs secundar care provine din digestia anumitor tipuri de alimente) este eliminat din organism atunci când trece prin rinichi în urină. Cu toate acestea, atunci când rinichii nu pot procesa eficient acidul uric sau dacă există prea mult acid uric în sânge, cristalele de urat se acumulează în articulații, ceea ce declanșează durere, umflare și inflamație. Un atac de gută are loc atunci când nivelul uric din sânge este ridicat și organismul nu este capabil să descompună eficient acidul uric. Aceste atacuri au loc de obicei noaptea și pot dura între 3 și 10 zile.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Aceste atacuri sunt urmate de perioade lungi de remisie - săptămâni, luni sau ani - fără simptome înainte de debutul unui alt atac. Guta apare de obicei într-o singură articulație la un moment dat.  

Despre purine și legătura loc cu atacurile de gută

Purinele sunt compuși care se găsesc în anumite alimente. Când mănânci alimente care conțin purine, organismul le descompune în acid uric. De aceea, o dietă cu conținut scăzut de purine este recomandată ca un scut apărare împotriva atacurilor de gută.

Cu toate acestea, acidul uric care provine din alimente bogate în purine reprezintă doar aproximativ 15% din acidul uric din organism. Restul se găsește în mod natural în țesuturile corpului, iar genele joacă un rol important în determinarea cantității de acid uric din corp.  

Persoanele cu gută care au urmat o dietă bogată în purine aveau de aproximativ cinci ori mai multe riscuri de a avea un atac de gută decât persoanele care au consumat alimente sărace în purine, potrivit unui studiu mai vechi efectuat pe 600 de persoane cu gută de la Universitatea din Boston 1. Aportul de purine a fost asociat cu mai multe atacuri de gută, indiferent de consumul de alcool al pacienților sau de medicamentele pe care le-au luat.

Dacă suferi de gută, e bine să știi care este cea mai bună dietă sau cel mai bun regim alimentar, precum și ce alimente ar trebui să eviți. Cercetările arată că dacă vei restricționa consumul de alimente bogate în purine și vei lua medicamentele corespunzătoare, vei putea să previi atacurile de gută.

Regim alimentar în gută - alimente interzise

Dacă ești predispus la atacurile sau episoadele subite de gută, evita principalii "vinovați" - alimentele cu un conținut ridicat de purine. Aceste alimente conțin mai mult de 200 mg de purine la 100 de grame.

De asemenea, ar trebui să eviți alimentele bogate în fructoză, precum și alimentele cu un conținut moderat de purine, care conțin între 150 și 200 mg de purine la o porție de 100 de grame. Acestea ar putea declanșa un episod de gută.

Iată câteva alimente cu un conținut mare și moderat de purine și alimente care conțin multă fructoză, pe care ar fi bine să le eviți sau să le consumi rar, în cantități foarte mici:

  • toate tipurile de organe de la animale - acestea includ ficatul, rinichii, pancreasul și creierul;
  • carnea roșie (porc, miel, vită)
  • carnea de vânat (fazan, căprioară);
  • carnea de pește: heringul, păstrăvul, macroul, tonul, sardinele, anșoa, eglefinul și alte tipuri;
  • alte fructe de mare: scoici, crab, creveți și icre;
  • băuturile cu mult zahăr, mierea, siropul de agave și siropul de porumb cu un conținut ridicat de fructoză;
  • drojdia și alte suplimente pe bază de drojdie.

Pe lângă cele enumerate mai sus, ar trebui să mănânci mai puțini carbohidrați rafinați, precum pâinea albă, prăjiturile și biscuiții/fursecurile. Deși acestea nu au un conținut mare de purine sau de fructoză, ele au puțini nutrienți și pot crește nivelul acidului uric din organism.

Regim alimentar în gută - alimente permise 

Deși dieta pacienților care suferă de gută elimină multe alimente, există o mulțime de variante de care te poți bucura la masă. Alimentele care sunt considerate a fi sărace în ceea ce privește conținutul de purine au mai puțin de 100 mg de purine la 100 de grame.

Iată mai jos o listă de alimente care sunt, în general, sigure pentru a fi consumate de pacienții cu gută:

  • fructele - toate fructele sunt, în general, bune pentru cei cu gută; cireșele ar putea ajuta chiar la prevenirea atacurilor de gută, prin faptul că scad nivelul acidului uric și reduc inflamația;
  • legumele - toate legumele sunt permise, inclusiv cartofii, vinetele și legumele frunzoase (de un verde închis la culoare);
  • leguminoasele - toate leguminoasele sunt permise, lintea, fasolea, mazărea, năutul, soia și tofu;
  • nucile: toate nucile și semințele sunt recomandate pacienților cu gută;
  • cerealele integrale - acestea includ fulgii de ovăz, orezul brun și orzul;
  • produsele lactate - toate sunt considerate sigure, dar cele cu un conținut scăzut de grăsime par să fie deosebit de benefice pentru cei cu gută;
  • ouăle;
  • băuturile simple: cafeaua, ceaiul de plante și ceaiul verde sunt permise;
  • uleiurile vegetale, inclusiv cele de cocos, de măsline și de semințe de in sunt permise pacienților cu gută.

Pierderea în greutate scade riscul de atacuri de gută?

Dacă ești supraponderal, pierderea treptată în greutate poate ajuta la scăderea nivelului de acid uric și la reducerea riscului de atacuri de gută. Cu toate acestea, este important să eviți postul sau dieta „rapidă”, în care nu consumi alimente adecvate pentru perioade lungi de timp și slăbești rapid. Acest tip de dietă poate crește de fapt nivelul de acid uric și poate declanșa un atac de gută. O combinație de alimentație sănătoasă echilibrată și activitate fizică regulată este cea mai bună modalitate de a pierde în greutate în siguranță.  

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Consumul de alcool și guta

Consumul de alcool poate crește riscul unui atac de gută, deoarece poate crește nivelul de acid uric din sânge. De aceea, încearcă să reduci cantitatea de alcool pe care o consumi. De altfel, deshidratarea (care survine pentru că nu bei suficientă apă) poate fi un factor de risc pentru gută, deși acest lucru nu este bine dovedit de studii. Se recomandă consumul a 1 – 1,5 litri de lichide pe zi pentru beneficii generale pentru sănătate. Cu toate acestea, dacă iei diuretice sau dacă ai probleme cu inima sau rinichii, discută cu medicul despre cantitatea potrivită de lichide pe care ar trebui să o consumi zilnic.

Produsele vegetale duc la declanșarea gutei?

Noi descoperiri în  domeniul nutriției funcționale evidențiază importanța tipului de purine prezente în alimente, în special conținutul de adenină și hipoxantină. Anterior, se presupunea că nu existau diferențe în efectele uricogenice ale purinelor individuale (adică, adenina, guanina, hipoxantina și xantina), dar acum se știe că printre purine, adenina și hipoxantina sunt considerate mult mai uricogenice decât guanina și xantina.

Peste 60% din totalul de purine din toate cerealele, fasolea, produsele leguminoase din soia, algele marine, produsele lactate, ciupercile și legumele sunt adenină și guanină, în timp ce peste 50% din totalul purinelor din majoritatea tipurilor de carne și de pește sunt hipoxantine.

În plus, metodele de procesare, cum ar fi  fierberea și coacerea pot scădea conținutul de purine al alimentelor. În ceea ce privește tipul de purine prezente în alimente, acidul uric din sânge este produs prin conversia derivatului purinic hipoxantină în xantină și xantină în acid uric. 

Alimentele vegetale bogate în purine au o proporție mai mică de purine hipoxantine decât sursele de purine de origine animală din carne roșie, pește și unii creveți, iar efectul hipoxantinei asupra generării  de acid uric pare mai puternic.

În ciuda unor linii directoare învechite care continuă să promoveze evitarea legumelor bogate în purine, este important să subliniem că nu există date din studii transversale sau intervenționale pe termen lung care să arate că alimentele pe bază de plante cu conținut ridicat de purine reprezintă un factor clinic semnificativ de hiperuricemie sau de dezvoltare a gutei. Diverse studii au confirmat că legumele bogate în purine, spre deosebire de alimentele bogate în purine de origine animală nu au arătat nicio asociere aparentă cu hiperuricemia sau dezvoltarea gutei, ci mai degrabă o asociere negativă cu riscul de dezvoltare a gutei 2.

Exemplu de meniu în gută

Mic dejun

  • Cereale integrale, neîndulcite, cu lapte degresat sau cu conținut scăzut de grăsimi
  • 1 cană căpșuni proaspete
  • Cafea
  • Apă

Prânz

  • Piept de pui la grătar (60g)
  • 1 cană de orez brun fiert
  • Legume gătite la aburi
  • Băutură fără cofeină

Gustare de după amiază

  • 1 cană cireșe proaspete
  • Apă
  • Cină
  • Somon la cuptor (90 g)
  • Legume gătite la abur
  • 1/2 până la 1 cană de paste cu ulei de măsline și piper lămâie
  • Iaurt cu conținut scăzut de grăsimi

Dacă nu știi exact dacă suferi de gută, însă ai dureri, mergi la medic pentru un diagnostic corect și respectă recomandările lui în ceea ce privește regimul alimentar!

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.
 
 
Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
1 Studiul„Purine-rich foods intake and recurrent gout attacks”, Ann Rheum Dis. 2014, Yuqing Zhang, Clara Chen, Hyon Choi, Christine Chaisson, David Hunter, Jingbo Niu, Tuhina Neogi
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3889483/
2 Studiul „Uric Acid and Plant-Based Nutrition”, Uric Acid and Plant-Based Nutrition, Boštjan Jakše, Barbara Jakše, Maja Pajek, Jernej Pajek
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6722549/
Centers for Disease Control and Prevention - Gout
https://www.cdc.gov/arthritis/types/gout.html
High-Purine Foods: 4 Foods to Avoid Eating with Gout
https://creakyjoints.org/about-arthritis/gout/gout-diet/high-purine-foods-avoid-with-gout/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 3