Suplimente utile pentru durerile articulare

Ibuprofenul și alte AINS-uri sunt prima alegere pentru combaterea durerii articulare, însă o serie de suplimente alimentare se pot dovedi eficiente.

Multe persoane se confruntă cu dureri articulare cronice la genunchi, mâini, coate, umeri și în alte părți ale corpului. În cele mai multe cazuri, această durere este cauzată de cel mai frecvent tip de artrită, osteoartrita. Calmantele, cum ar fi acetaminofenul sau antiinflamatoare nesteroidiene, cum ar fi ibuprofenul, sunt de obicei prima alegere pentru atenuarea durerii articulare.

Există, de asemenea, zeci de suplimente care pretind că tratează durerile articulare. Dar care dintre ele funcționează de fapt? Iată câteva opțiuni viabile și ce spun cercetările existente despre acestea.

Glucozamina

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Glucozamina este o componentă naturală a cartilajului, o substanță care împiedică oasele să se frece unele de altele și să provoace dureri și inflamații. De asemenea, poate ajuta la prevenirea deteriorării cartilajului care are loc din cauza artritei.

Multe suplimente care vizează tratarea durerilor articulare conțin glucozamină, care este unul dintre cele mai bine studiate suplimente pentru artroză. În aceste produse există două tipuri de glucozamină: clorhidrat de glucozamină și sulfat de glucozamină. 

Pe de o parte, o meta-analiză a descoperit că produsele care conțin clorhidrat de glucozamină nu sunt prea eficiente în ușurarea durerilor articulare cauzate de osteoartrită. Pe de altă parte, rezultatele unui studiu¹ arată că sulfatul de glucozamină are efect asupra acestor simptome, deci poate fi o opțiune mai bună decât clorhidratul de glucozamină.

Când este administrat pe o perioadă mai lungă de timp, sulfatul de glucozamină poate contribui, de asemenea, la încetinirea progresiei osteoartritei. Studiile sugerează că acest supliment pentru dureri articulare încetinește îngustarea spațiului articular, un indicator al agravării afecțiunii, atunci când este luat pe o perioadă de până la trei ani.

Sulfatul de glucozamină este de obicei luat o dată pe zi, într-o doză de 1200-1.500 mg. Dacă este deranjant pentru stomac, poate fi împărțit în trei doze care să fie luate de-a lungul zilei. 

Condroitina

Ca și glucozamina, condroitina este un element care intră în construcția cartilajului. De asemenea, poate ajuta la prevenirea deteriorării cartilajelor cauzată de artroză. Multe studii clinice au descoperit că un supliment cu condroitină poate reduce durerea articulară și rigiditatea la persoanele cu osteoartrită. Mai mult de jumătate dintre persoanele care iau condroitină² au observat o atenuare cu 20% sau mai mare a durerii de genunchi.

Sulfatul de condroitină poate încetini, de asemenea, progresia osteoartritei atunci când este luat pe termen lung. Unele studiile arată că acest supliment împotriva durerilor articulare încetinește îngustarea spațiului articular atunci când este luat până la doi ani.

Condroitina și glucozamina sunt adesea combinate în același supliment alimentar, dar încă nu este clar dacă a lua un supliment combinat este mai bine decât a lua una sau alta dintre aceste substanțe separat. Condroitina se ia de obicei într-o doză de 400 până la 800 mg de două sau trei ori pe zi. 

SAM-e

SAM-e (S-adenozil-metionina) este un supliment utilizat frecvent pentru a atenua simptomele osteoartritei. Ficatul produce în mod natural SAM-e dintr-un aminoacid numit metionină. Are mai multe funcții, printre care și repararea cartilajului.

Când este luat ca supliment, SAM-e poate fi util pentru reducerea durerii articulare cauzate de artroză - se pare că poate fi la fel de eficient precum un antiinflamator numit celecoxib. Rezultatele unui studiu au arătat că celecoxibul a redus simptomele mai mult decât SAM-e după o lună de tratament, dar până la finalul celei de-a doua luni, efectele celor două produse au fost comparabile.

SAM-e este de obicei luat în doze de 200 până la 400 mg de trei ori pe zi. E important de reținut că poate dura ceva timp pentru a se observa rezultatele. 

Uleiul de pește

Uleiul de pește conține acizi grași Omega-3 (acid docosahexaenoic și acid eicosapentaenoic), care au efecte antiinflamatorii. O analiză³ a unor cercetări clinice arată că administrarea suplimentelor de ulei de pește reduce durerile articulare la persoanele cu poliartrită reumatoidă. Dozele tipice de ulei de pește variază între 300 și 1.000 mg pe zi.

Boswellia

Boswellia, cunoscută și sub denumirea de tămâie indiană, este frecvent folosită împotriva durerii cauzate de artrită, deoarece anumiți compuși din această rășină au efecte antiinflamatorii. Studiile clinice au arătat că extractele de boswellia reduc durerea mai mult decât un placebo la persoanele cu artroză.

Studiile privind utilizarea boswelliei pentru durerile articulare au utilizat doze cuprinse între 100 mg o dată pe zi și 333 mg de trei ori pe zi. 

Gheara diavolului

Gheara diavolului conține harpagoside, un compus care are efecte antiinflamatorii. Într-un studiu, gheara diavolului a dovedit că funcționează la fel de bine ca un medicament antiinflamator numit diacereină. Totuși, deoarece nu există prea multe cercetări cu privire la acest supliment pentru osteoartrită, sunt necesare mai multe studii de înaltă calitate pentru a-i dovedi efectele.

Majoritatea studiilor care au implicat gheara diavolului au folosit doze de 600-800 mg de trei ori pe zi.

Turmericul

Turmericul este unul dintre cele mai populare suplimente pentru tratarea durerii, inclusiv durerile cauzate de artroză. Efectele sale de diminuare a durerii sunt atribuite unui compus chimic din turmeric numit curcumină, care pare să aibă efecte antiinflamatorii.

Deși cercetările despre turmeric în asociere cu atenuarea durerilor articulare sunt limitate, o analiză a mai multor studii a constatat că acest supliment ușurează durerea articulară mai mult decât un placebo și poate fi comparabil cu ibuprofenul. Turmericul se ia, de regulă, într-o doză de 500 mg de două până la patru ori pe zi. 

Metilsulfonilmetan

Metilsulfonilmetanul (MSM) este un alt ingredient obișnuit în suplimentele pentru artrită, deoarece ajută la combaterea durerilor articulare. Într-un studiu, MSM a îmbunătățit funcționalitatea articulațiilor în comparație cu un placebo la persoanele cu artroză și a redus durerea. Dozele tipice de MSM variază între 1.500 și 6.000 de grame pe zi, uneori împărțite în două.

Cum alegi cel mai potrivit supliment

Alegerea unui supliment pentru reducerea durerilor articulare poate fi copleșitoare având în vedere numărul de produse disponibile pe piață. Experții spun că o listă lungă de ingrediente nu înseamnă întotdeauna că un produs este mai bun decât altele. În plus, unele dintre aceste produse au prea puțin dintr-unul sau mai multe ingrediente pentru a observa beneficiile. Înainte de a alege un supliment împotriva durerilor articulare, e necesar să ceri sfatul medicului de familie, mai ales dacă ești în tratament cu anumite medicamente care ar putea interacționa cu suplimentele.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
NIH - Glucosamine sulfate in the treatment of knee osteoarthritis symptoms: a randomized, double-blind, placebo-controlled study using acetaminophen as a side comparator
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17265490/
1. Studiul „Glucosamine sulfate in the treatment of knee osteoarthritis symptoms: a randomized, double-blind, placebo-controlled study using acetaminophen as a side comparator”, apărut în Arthritis Rheum. 2007 Feb;56(2):555-67. doi: 10.1002/art.22371, autori: Gabriel Herrero-Beaumont et al.
NCBI - Chondroitin for osteoarthritis
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4881293/
2. Studiul „Chondroitin for osteoarthritis”, apărut în Cochrane Database Syst Rev. 2015; 1: CD005614. Published online 2015 Jan 28. doi: 10.1002/14651858.CD005614.pub2, autori Jasvinder A. Singh et al.
NCBI - Marine Oil Supplements for Arthritis Pain: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Trials
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5295086/
3. Studiul „Marine Oil Supplements for Arthritis Pain: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Trials”, apărut în Nutrients. 2017 Jan; 9(1): 42. Published online 2017 Jan 6. doi: 10.3390/nu9010042, autori: Ninna K. Senftleber et al.

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0