Dieta in hiperglicemie: alimentele recomandate

Hiperglicemia are loc atunci când persoanele cu diabet au o cantitate prea mare de zahăr (glucoză) în fluxul de sânge. Dieta este o parte importantă, atât în cazul diabeticilor, cât și în cazul persoanelor sănătoase, deoarece anumite alimente pot să determine o creștere a nivelului glucozei în sânge.

În funcție de cauză, hiperglicemia ușoară sau tranzitorie poate să nu necesite tratament medicamentos. Persoanele care au o creștere ușoară a glucozei sau cele care au prediabet adesea pot să își scadă glicemia prin încorporarea unor modificări în dietă și în stilul de viață. Pentru a te asigura că ai ales modificările corecte în ceea ce privește dieta și stilul de viață, ar trebui să discuți cu medicul tău sau cu un medic nutriționist.

Ce au voie să consume persoanele cu hiperglicemie

Pacienții care au fost diagnosticați cu hiperglicemie vor trebui să consume alimente care le vor ține nivelul glucozei în limitele normale. Indivizii cu diabet de tip 1 vor trebui să consume alimente care au un conținut redus în ceea ce privește adaosul de zahăr, grăsimi și sare.

Legumele verzi, fructele proaspete, lintea și fasolea uscată (precum fasolea roșie kidney și fasolea Pinto), peștele, produsele precum laptele degresat, iaurtul degresat și brânza degresata și alimentele din grâu integral sunt recomandate în acest caz.

Pentru cei care suferă de diabet de tip 2, alimentele care pot fi consumate sunt: ceapă, ciupercile, salată (lăptucă), castraveții, roșiile, ceapă verde, ridichile, sparanghelul, spanacul, conopidă, broccoli, varză de Bruxelles, napul, fasolea verde și varză. Pe lângă acestea, mai pot fi consumate alimente precum: muștarul, icrele, supele clare, peștele, sucul de roșii și zeamă de lămâie.

Persoanele care suferă de diabet, indiferent de tipul bolii, ar trebui să evite să mănânce chipsuri, prăjituri, înghețată cu un conținut ridicat de grăsimi, zahăr, glucoză, gem, miere, siropuri dulci, plăcinte, budinci, biscuiți dulci și sosuri groase.

Alimente recomandate pentru diabetici

O dietă a diabeticilor este bazată pe trei mese principale pe zi, luate cu regularitate, la ore fixe. Acestea ajută organismul să folosească mai bine insulină pe care o produce sau pe care o ia prin intermediul medicamentelor prescrise. Un medic nutriționist te poate ajută să concepi o dietă bazată pe gusturile și stilul tău de viață, cât și pe nevoile tale. Astfel, dieta în caz de hiperglicemie trebuie să fie alcătuită din:

Carbohidrați sănătoși - cereale integrale și alimente bogate în fibre

Concentrează-te pe alegerea celor mai bune surse de carbohidrați, cum ar fi fructele, legumele, cerealele integrale, leguminoasele (fasolea, mazărea și lintea) și produsele lactate cu un conținut scăzut de grăsime.

Fibrele ajută la controlul nivelului de glucoză din sânge

Fibrele alimentare includ toate părțile unor alimente de origine vegetală pe care corpul nostru nu le poate digera sau absorbi. Fibrele temperează modul în care organismul nostru digera alimentele și ajută la controlul nivelului de glucoză în sânge. Un studiu din 2016 a arătat că, printre alte beneficii, creșterea cantității și consumul regulat de alimente bogate în fibre solubile scade semnificativ glicemia și trigliceridele și îmbunătățește rezistența la insulină.

Multe alimente cu IG scăzut sunt bogate în fibre, care reglează  tranzitul gastro-intestinal și te fac să te simți sătul mai mult timp.

Ce alimente sunt recomandate in caz de hiperglicemie

Ovăzul și leguminoasele reduc reacția la glucoză și insulină

Ovăzul este o sursă excelentă de fibre alimentare solubile, bogate în β-glucan, care ajută la reducerea reacției la glucoză și la insulină. Ovăzul este, de asemenea, benefic pentru sănătatea inimii.

Un studiu din 2012 a arătat că o dietă cu leguminoase cu IG scăzut a scăzut riscul cardiovascular la persoanele cu diabet zaharat de tip 2. Alimentele cu un conținut mare de fibre sunt legumele, fructele, nucile, leguminoasele (fasolea, mazărea și lintea), făînă din grâu integral și tărâțele de grâu.

Cantitatea recomandată de fibre și cereale integrale este de aproximativ 25 de grame pe zi pentru femeile adulte și de 38 de grame pe zi pentru bărbații adulți.

Peștele - sănătos pentru inimă  

Peștele este un alt aliment care trebuie adăugat la o dietă prietenoasă cu glicemia. Un studiu din 2014 a arătat că consumul de pește slab (75 până la 100 de grame pe zi) a avut un efect benefic asupra diabetului de tip 2, fără efecte secundare nefavorabile. Cu toate acestea, rămâne neclar dacă peștele are în sine un efect protector asupra diabetului de tip 2 sau dacă persoanele care mănâncă pește slab au un stil de viață mai sănătos.

Carnea de pește (somonul, macroul, tonul, sardinele) este bogată în acizi grași Omega-3, care au grijă de sănătatea inimii, prin faptul că scad nivelul trigliceridelor (un tip de grăsimi care se găsesc în sânge).

Mănâncă pește cel puțin de două ori pe săptămană. Peștele poate fi o alternativă foarte bună la carnea foarte grasă. De exemplu, codul, tonul și halibutul au mai puțină grăsime totală, grăsimi săturate și mai puțin colesterol decât au alte tipuri de carne, inclusiv cea de pasăre de curte. 

Grăsimile "bune" - reduc colesterolul

Alimentele care conțin grăsimi mononesaturate și polinesaturate pot ajută la reducerea nivelului colesterolului în sânge. Aceste alimente includ avocado, migdale, nuci pecan, nuci românești, măsline și uleiuri precum cel de rapiță, nucă și arahide.

Cum le integrezi în dietă? Adaugă uleiuri sănătoase în salate - o linguriță de ulei de măsline cu zeamă de lămâie/lime sau folosește-le la gătit, pentru a sota, nu prăji. Presară semințe (de in, de dovleac, de susan) peste preparate și bucură-te de o porție sănătoasă de guacamole, cu o felie de pâine integrală prăjită. 

Apă - hidratarea este esențială

După cum deja știi, apa este esențială pentru starea de sănătate  generală. Apa simplă, plată, este cea mai bună opțiune lipsită de  calorii, așa că bea minimum 2 litri de apă pe zi. Dacă nu îți place gustul, adaugă felii de castravete sau de fructe pentru a o aromatiza. Mai poți adăuga ghimbir, mentă sau îți poți face ceaiuri, la care însă nu trebuie să adaugi zahăr. Cafeaua și ceaiul neîndulcit  sunt exemple de alegeri sănătoase. 

Consumul de apă din abundență este o componentă importantă a gestionării și prevenirii hiperglicemiei. Un studiu din 2017, printre altele, arată că aportul zilnic scăzut de apă este asociat cu cazuri crescute de hiperglicemie. Studiul a arătat că aportul scăzut acut de apă poate duce la o reglare afectată a glicemiei la persoanele cu diabet zaharat de tip 2. 

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  1. Effect of legumes as part of a low glycemic index diet on glycemic control and cardiovascular risk factors in type 2 diabetes mellitus: a randomized controlled trial
  2. Consumption of lean fish reduces the risk of type 2 diabetes mellitus: A prospective population based cohort study of Norwegian women
  3. Dairy consumption and risk of type 2 diabetes: 3 cohorts of US adults and an updated meta-analysis
  4. Reduced water intake deteriorates glucose regulation in patients with type 2 diabetes

Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0