Cum se schimba stilul de viata dupa ce ai invins cancerul mamar

Odată ce ai reușit să învingi cancerul mamar sau de sân, este important să îți menții un stil de viață cât mai sănătos, pentru a evita recidiva acestei boli.

Dacă ai avut recent cancer la sân și ești în remisiune, adică ai învins maladia, probabil că îți dorești să știi dacă sunt anumite lucruri pe care le poți face, care ți-ar putea reduce riscul că anumite celule canceroase să se dezvolte sau să te confrunți cu o recidivă a bolii - cum ar fi să faci mișcare, să adopți un anumit tip de dietă sau să iei suplimente nutritive.

Experții spun că această formă de cancer este una dintre cele mai bine studiate în această privință, iar cercetările arată că există unele lucruri pe care le poți schimba în stilul tău de viață și care s-ar putea dovedi a fi utile în prevenirea cancerului mamar (mai ales dacă ai învins deja boala).

După tratamentul pentru cancerul mamar, este mai important ca niciodată să îți menții sănătatea, așa că alimentația sănătoasă, controlul greutății corporale, exercițiile fizice te-ar putea ajuta să îți reduci riscul ca boala să revină și te-ar putea proteja de alte probleme de sănătate.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Care este riscul de recidivă în cancerul mamar?

S-ar putea să te întrebi cât de probabil este ca să te îmbolnăvești din nou de cancer mamar sau cât de mult trăiesc persoanele cu același tip de cancer. Cancerul este cel mai probabil să reapară în primii cinci ani după încheierea tratamentului. În general, cu cât trece mai mult timp, cu atât scade riscul de recidivă.

Riscul de recidivă este diferit pentru fiecare persoană și depinde de multe lucruri, inclusiv de tipul și de stadiul cancerului, factori genetici, tipul de tratament și timpul care a trecut de la tratament.  
Australia are printre cele mai bune rate de supraviețuire pentru cancer din lume. Rata de supraviețuire la cinci ani este determinată de procentul de oameni în viață la cinci ani de la diagnostic. Nu înseamnă că vei supraviețui doar cinci ani. De exemplu, aproximativ 91% dintre persoanele cu cancer la sân vor fi în viață la cinci ani după ce vor fi diagnosticate cu această boală. Mulți dintre acești oameni trăiesc mult mai mult de cinci ani de la diagnosticare.

Frica de a dezvolta un alt tip de cancer

Unii supraviețuitori dezvoltă un al doilea cancer care este diferit de primul tip de cancer. Următoarele lucruri pot crește riscul de a dezvolta un alt tip de cancer:

  • expunerea trecută sau continuă la fumul de țigară sau la alți agenți care cauzează cancer (inclusiv azbest, metale grele, gaze de evacuare a motoarelor diesel, solvenți și pesticide)
  • leziuni ale pielii cauzate de expunerea la radiații ultraviolete (UV) de la soare sau solare
  • îmbătrânirea
  • nașterea cu o genă moștenită care crește riscul de a dezvolta unele tipuri de cancer (aproximativ 5% dintre cazurile de cancer)
  • factori ai stilului de viață, cum ar fi o dietă nesănătoasă, consumul abuziv de alcool, supraponderalitate și sedentarismul

Iată ce trebuie să faci ca să previi recidiva în cancerul mamar

Este important să ajungi la o greutate normală

Dacă ai avut cancer mamar, menținerea greutății sau eforturile depuse pentru a ajunge la o greutate normală te-ar putea ajuta să îți reduci riscul ca boala să reapară. Multe cercetări sugerează că atunci când pacienta este supraponderală sau obeză, acest lucru crește riscul ca boala să revină (riscul de recurență). De asemenea, supraponderalitatea sau obezitatea au fost asociate cu un risc mai mare de a dezvolta limfedem, precum și cu un risc mai mare de deces din cauza cancerului de sân.

Eliminarea kilogramelor nedorite poate avea și alte beneficii pentru sănătate. De exemplu, s-a dovedit că scăderea în greutate îmbunătățește calitatea vieții și buna funcționare a corpului în cazul supraviețuitoarelor cancerului mamar care erau supraponderale. De asemenea, prin faptul că ajungi la o greutate normală, îți reduci riscul de a face alte forme de cancer.

Încearcă să fii mai activă din punct de vedere fizic

În ceea ce privește supraviețuitoarele unui cancer mamar, studiile au descoperit o asociere întemeiată între activitatea fizică și un risc mai mic de recurență a cancerului mamar și un risc mai mic de deces de pe urma cancerului mamar.

Totodată, activitatea fizică a fost asociată cu îmbunătățiri în ce privește calitatea vieții pacientei, buna funcționare a corpului și mai puține simptome ale oboselii. Până nu demult, se credea că pacientele care au supraviețuit unui cancer mamar, care aveau limfedem, ar trebui să evite anumite exerciții pentru brațe și activitățile solicitante (cele viguroase) mai ales la nivelul brațului afectat. Însă studiile au arătat că o astfel de activitate fizică este sigură. De fapt, mișcarea ar putea să reducă riscul de limfedem sau ar putea să amelioreze limfedemul în cazul femeilor care suferă deja de această afecțiune.

E esențial să ai o dietă sănătoasă, pe care să o respecți

Nu este clar dacă adoptarea unui anumit tip de dietă te poate ajuta să îți reduci riscul de recurență în cazul cancerului de sân. Studiile au arătat că supraviețuitoarele cancerului mamar care au ales diete bogate în fructe, legume, cereale integrale, carne de pui și carne de pește tind să trăiască mai mult decât acele paciente care adoptă diete care conțin mai multe zaharuri rafinate, grăsimi, tipuri de carne roșie (cum ar fi cea de vită, de porc și de miel) și multe cărnuri procesate (produse precum baconul, cârnații, mezelurile etc.).

Nu este, însă, clar, dacă acest lucru se datorează efectelor asupra cancerului mamar sau altor beneficii pe care le aduce cu sine o alimentație sănătoasă.

Renunță la fumat

Din ce în ce mai multe dovezi științifice sugerează o asociere între fumat și riscul de cancer mamar, în special în cazul femeilor care se află în perimenopauză, adică în perioada de dinaintea menopauzei. În plus, faptul că nu fumezi este unul dintre cele mai bune lucruri pe care le poți face pentru sănătatea ta, în general.

Redu consumul de alcool

Este clar că alcoolul (chiar și atunci când consumi câteva băuturi pe săptămână) crește riscul unei femei de a face cancer mamar. Însă nu este clar dacă alcoolul influențează sau nu riscul ca boala să revină, odată ce ai învins-o. Consumul de alcool poate crește nivelurile de estrogen din corp, factor care ar putea crește riscul de recurență a cancerului mamar. Totuși, nu există dovezi clare de pe urma studiilor care să susțină acest lucru.

Ai voie sau nu să iei suplimente nutritive?

Până acum, potrivit experților americani, nu s-a demonstrat în mod clar că vreun supliment alimentar, inclusiv vitamine, minerale sau produse din plante ajută în mod clar la reducerea riscului de progresie a cancerului mamar sau riscului de recurență.

Asta nu înseamnă că niciun supliment nutritiv nu te va ajuta, însă este important să știi că nu s-a dovedit că acestea ajută în cazul prevenirii progresiei sau recurenței bolii. Dacă te gândești să iei orice fel de supliment, discută cu medicul tău și cere-i sfatul în privința aceasta. El te va ajuta să afli care sunt suplimentele considerate sigure pentru tine și ce produse ar trebui să eviți.

Mergi regulat la control 

Pe lângă mamografii, ar trebui să fii la curent cu vaccinurile antigripal și alte vaccinări; colonoscopii de screening; frotiuri Papanicolau; scanări ale densității osoase (dacă ai peste 50 de ani sau dacă nu mai ai menstruație după chimioterapie); analize medicale anuale; screening pentru colesterol, diabet și tensiune arterială pentru a monitoriza riscul de boli cardiovasculare; și orice alte examinări recomandate de medicul de familie.

Verifică nivelul de vitamina D

Specialiștii au descoperit o relație între nivelurile scăzute de vitamina D și incidența cancerului de sân. Nu se știe încă dacă administrarea de suplimente de vitamina D după cancerul de sân reduce riscul de recidivă în viitor. Cu toate acestea, data viitoare când ți se efectuează analize de sânge, poate ar trebui să discuți cu medicul despre verificarea nivelului de vitamina D din motive generale de sănătate. 

Administrând un supliment de vitamina D și/sau petrecând 20 de minute afară, la soare, în fiecare zi, te va ajuta să îți crești nivelul de vitamina D3. Pentru femeile care se confruntă cu dureri osoase, articulare sau musculare la inhibitori de aromatază, se fac studii pentru a afla dacă suplimentele de vitamina D în doze mai mari ar fi utile. Ar trebui să discuți întotdeauna cu medicul înainte de a lua doze mai mari de vitamine sau de suplimente nutritive, deoarece majoritatea nu sunt reglementate de Administrația pentru Alimente și Medicamente (FDA) din SUA.

Ia-ți terapia endocrină așa cum ți-a prescris medicul

Este foarte important să iei medicamentul pentru terapie endocrină exact așa cum ți-a fost prescris de medic. Cercetările au arătat că multe femei nu o fac, de obicei din cauza uitării, a costurilor sau a efectelor secundare nedorite. Atunci când nu sunt luate corespunzător, multe medicamente sunt mai puțin eficiente și pot crea alte probleme de sănătate. Dacă costurile sau efectele secundare sunt o problemă, discută cu medicul oncolog.  

Ai grijă de tine emoțional

  • Pune-ți nevoile pe primul loc uneori
  • Participă la un grup de sprijin sau găsește o supraviețuitoare a cancerului de sân cu care să poți vorbi
  • Ia în considerare psihoterapia și/sau antidepresivele, dacă sunt justificate.

Redu stresul

În calitate de supraviețuitoare a cancerului de sân, viața ta a fost probabil plină de stres. Vestea bună este că viața se va calma în cele din urmă pentru tine și familia ta. Asta nu înseamnă că stresul de a face față supraviețuirii cancerului de sân în combinație cu stresul de zi cu zi nu va fi o provocare. S-a demonstrat că găsirea unor modalități de a limita sau de a face față stresului îmbunătățește supraviețuirea generală. La fel cum corpul fiecărei femei este diferit, la fel este și capacitatea ei de a face față stresului. Este important să găsești modalități practice de a face față stresului care funcționează pentru tine și stilul tău de viață.

Printre tehnicile utile pentru ameliorarea stresului se numără:

  • Grupuri de sprijin
  • Acupunctura
  • Explorarea abilităților tale creative (cum ar fi pictura, desenul sau ceramica)
  • Gradinăritul
  • Terapia prin masaj
  • Vindecarea energetică (cum ar fi Reiki)
  • Yoga
  • Meditație și exerciții de respirație profundă
  • Descoperă conexiuni noi (cum ar fi grupuri religioase/spirituale, reconectarea cu prietenii sau noi hobby-uri)
  • Reflectă la semnificația cancerului și la experiențele pe care le-a adus în viața voastră, atât cu bune, cât și cu rele

Dacă stresul sau depresia pare să îți afecteze calitatea generală a vieții, discută cu medicul curant.

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.
 
 
Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie: American Cancer Society -  
American Cancer Society - Can I Lower My Risk of Breast Cancer Progressing or Coming Back?
https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer/living-as-a-breast-cancer-survivor/can-i-lower-my-risk-of-breast-cancer-progressing-or-coming-back.html
Johns Hopkings Medicine - Reducing Risk of Recurrence
https://www.hopkinsmedicine.org/kimmel_cancer_center/cancers_we_treat/breast_cancer_program/treatment_and_services/survivorship/reducing_recurrence.html

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0