Ce metode de relaxare ai la dispozitie dupa o zi de munca?

Lucrezi câte 8. 10 sau 12 ore de muncă și parcă nu mai ai timp de nimic? După încheierea programului de la serviciu, cele câteva ore libere de seara sunt singura ta șansă de a te relaxa, și o poți face foarte ușor cu ajutorul sfaturilor noastre.

Relaxarea, deconectarea și renunțarea la grijile zilnice pot părea lucruri dificile, mai ales atunci când ai un program încărcat și un loc de muncă stresant. Pentru ca lucrurile să fie mai ușoare pentru ține, ți-am pregătit câteva modalități care să te ajute să te eliberezi de stres.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Fă-ți casa „acasă”

Privește propriul cămin ca pe un loc de relaxare, destinat odihnei și timpului frumos petrecut în familie. Încearcă, pe cât posibil, să nu îți aduci lucruri de făcut de la serviciu și să încerci să te deconectezi de acel mediu. Chiar dacă îți place foarte mult munca pe care o faci, e important să îți faci timp și pentru restul lucrurilor importante din viața ta. Caută să-ți aranjezi casa așa cum îți place - poate un fotoliu în care să citești, poate un colț în balcon unde să stai de vorbă cu partenerul la o cafea sau un ceai - important este să simți că, odată ajuns acasă, ești într-un spațiu sigur și plăcut, care îți îmbunătățește starea psihică.

Idei de relaxare după o zi de muncă

Locurile de muncă sunt foarte diverse și vin fiecare cu particularitățile lui. Unii oameni stau la muncă 8-9 ore, alții lucrează în ture de 12 ore de muncă pe zi (sau pe noapte), iar alții au câte două joburi cu care jonglează cât pot de bine pentru a-și asigura traiul lor și al familiei. Oricare ar fi situația ta, la fel ca toată lumea, ai nevoie să te deconectezi și să te odihnești, ai nevoie de timp cu familia și prietenii și ai nevoie să te ocupi de pasiunile tale.

Fă-te comod imediat

Când ajungi acasă, descalță-te și fă-te comod imediat. Ușor, ușor, vei face tranziția de la mediul de lucru la cel de acasă. Fă un duș - în funcție de ora la care ai venit stabilești și temperatura apei. Dacă ai mai multe ore de timp liber, poți seta o apă mai călâie, care să te învioreze. Dacă vii după 12 ore de muncă și vrei să dormi, spală-te cu apă caldă sau spre fierbinte, pentru că te va relaxa și va induce somnul. Baia caldă este o metodă numai bună pentru a uita de problemele de la serviciu. Dacă rămâi în casă, ia-ți haine confortabile și bucură-te de rutina ta de seară.

Petrece timp cu copiii

Dacă ai copii mici, joacă-te cu ei, pentu că este o formă incredibilă de relaxare psihică. În câteva minute vei uita complet de problemele de la serviciu și starea ți se va îmbunătăți. În plus, știi foarte bine că micuții abia așteaptă să te implice în jocurile lor și, în acest mod, le arăți că sunt apreciați, luați în seamă și iubiți. Dacă ai copii mai mari, stai de vorbă cu ei despre școală și despre diverse alte subiecte, sfătuiește-i și ajută-i dacă au nevoie de ceva de la tine în ce privește o temă de la școală sau o problemă din viața cotidiană.

Stabilește o seară a distracției

Alege o seară din săptămână pe care să o dedici distracției, fie cu familia, fie cu prietenii. Mergeți la film, la teatru sau la un concert, jucați jocuri de societate sau ieșiți la cină în oraș. Orice astfel de activitate te va stimula și amuza și îți va crește buna-dispoziție.

Practică o formă de mișcare

Și mișcarea poate fi o formă de relaxare. Deși atunci când vii după 8, 10 sau 12 ore de muncă poate nu mai ai chef de nimic, plimbă-te sau fă un sport, deoarece, dacă faci acest lucru regulat, vei constata că faci față mai bine stresului și grijilor asociate cu serviciul. Profită de orele de timp liber pe care le ai pentru a petrece măcar 30 de minute plimbându-te, alergând cu copiii sau grădinărind.

Gătește împreună cu familia

Știai că gătitul este considerat o activitate terapeutică? Te vei concentra exclusiv asupra acestei activități și vei uita de alte probleme. Și dacă locuiești singur poți deschide canalul YouTube și poți căuta acolo o rețetă video pe care să o prepari conform instrucțiunilor.

Nu uita de pasiunile tale

Găsește-ți un hobby relaxant, precum grădinăritul, bricolajul, pictatul, tâmplăria, croșetatul, tenisul, realizarea de bijuterii handmade sau orice altă activitate frumoasă și sănătoasă pe care abia aștepți să o faci când ai timp liber.

Întinde-te bine

Faptul că stai jos pe scaun, toată ziua, la birou, sau că, dimpotrivă, stai foarte mult în picioare, te va face să fii stresat, obosit, să ai crampe și să te simți morocănos sau cu capsa pusă, cum s-ar spune. Fă câteva mișcări rapide de stretching acasă, măcar 5 minute, și întinde-ți mușchii, pentru că așa vei scăpa de o parte din tensiunea musculară.

Hidratează-te

E indicat să bei suficientă apă și de-a lungul zilei, dar dacă știi că nu ai băut câtă trebuie la muncă, recuperează acasă. Corpul are tendința să se deshidrateze atunci când ești stresat la muncă sau dacă ai un job care te face să uiți de multe ori că nu ai băut destulă apă.

Ia în calcul meditația

Meditația este o formă de relaxare care poate alunga tensiunea și anxietatea, dar nu e musai să participi la cursuri fizice sau să te retragi în pădure pentru a medita. Poți face acest lucru și acasă, după muncă. Sunt suficiente câteva minute de pace și liniște pentru a te calma după o zi stresantă. Cel mai comod este să îți instalezi o aplicație pe telefon care să te ajute să meditezi și să te deconectezi de la griji.

Citește o carte

Un mod bun de a te relaxa acasă, după muncă, este să evadezi din viața cotidiană. Nu trebuie să te urci acum în avion și să iei următorul zbor până la Paris. Poți, însă, cu ușurință să te teleportezi oriunde pe glob și în orice epocă, alegând o carte bună și lăsându-te cuprins de acțiunea din paginile sale. Astfel, cititul te va duce într-o cu totul altă lume, căreia i te vei dedica și în care vei uita pentru o vreme de cotidian.

Ascultă o muzică relaxantă 

Muzica are o putere de vindecare incredibilă în ce privește starea psihică proastă, deoarece are capacitatea de a te conecta cu emoțiile tale bune. Fie că preferi să asculți o muzică lentă de jazz, fie cele mai noi melodii dance, fie că preferi sunetele din natură, ce contează cel mai mult este să alegi un tip de muzică adecvat pentru tine, care îți crește buna dispoziție.

Mare atenție atunci când îți verifici e-mailul după orele de program!

Există studii care arată că verificarea e-mailului de serviciu, după orele de program, afectează în mod negativ sănătatea angajaților și familiile acestora. Există chiar o cercetare în acest sens, de la Virginia Tech, care arată că „granițele flexibile de muncă” se transformă adeseori în „muncă fără granițe”.

Așteptările pe care le are angajatorul referitoare la monitorizarea e-mailului de serviciu în timpul orelor din afară programului sunt dăunătoare pentru sănătatea și bunăstarea angajaților, cât și pentru membrii familiilor acestora.

William Becker, profesor de management de la Virginia Tech, din cadrul Pamplin College of Business, este unul dintre co-autorii unui studiu intitulat „Killing me softly: electronic communications monitoring and employee and significant-other well-being”, care arată că astfel de așteptări pe care le au de multe ori angajatorii au drept rezultat anxietatea, stare care afectează în mod negativ sănătatea angajaților și pe cea a familiilor acestor angajați.

Profesor Becker este de părere că există o dilemă în viața angajaților, care, din cauza cerințelor legate de orele de program, dar și de după program, le declanșează sentimente de anxietate și le pune în pericol viața persoanală și pe cea profesională.

Ce faci dacă trebuie să te ocupi de serviciu și în timpul liber?

Sunt unele activități profesionale în care nu ai cum să delimitezi foarte bine munca de viața personală, de aceea e nevoie să îți faci strategii pentru a reuși totuși să simți că ai ceva timp liber și că te poți bucura de el.

În primul rând, este esențial să îți organizezi zilele în mod eficient pentru a te asigura că poți face față atât sarcinilor de serviciu, cât și activităților din timpul liber. Utilizează un calendar sau un planner pentru a-ți structura zilnic activitățile și pentru a-ți face un program detaliat. 

În al doilea rând, caută modalități de a îmbina sarcinile de serviciu cu activitățile din timpul liber. De exemplu, dacă ai de lucru pe laptop, lucrează stând pe o bancă în curte, în sunetele naturii, în parc sau într-o cafenea drăguță pe gustul tău.

Nu mai puțin important, dacă ai prea multe responsabilități pentru a le gestiona în totalitate, ia în considerare posibilitatea de a delega anumite sarcini sau de a discuta direct cu superiorul direct. Colaborarea eficientă poate reduce povara muncii și poate îmbunătăți eficiența generală.

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Harvard Business Review - How to Recover from Work Stress, According to Science
https://hbr.org/2022/07/how-to-recover-from-work-stress-according-to-science
PsychCentral - 20 Ways to Relax & Unwind
https://psychcentral.com/health/ways-to-relax-unwind
Academy of Management - Killing me softly: Electronic communications monitoring and employee and spouse well-being
https://journals.aom.org/doi/10.5465/AMBPP.2018.121
Studiul „Killing me softly: Electronic communications monitoring and employee and spouse well-being”, apărut în Proceeedings, 2018, https://doi.org/10.5465/AMBPP.2018.121, aurori: William J. Becker, Liuba Belkin, Sarah Tuskey

 


Te-ar mai putea interesa și...


DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0