Lucrezi peste 60 de ore pe saptamana? Ce inseamna pentru glicemia ta [studiu]

Nu doar stresul are un impact mare asupra evoluției diabetului zahat, ci și intensitatea și durata activității profesionale. Iată ce efecte poate avea un program de lucru încărcat asupra glicemiei.

Deși stresul ca atare nu provoacă diabet, există unele dovezi că ar putea exista o legătură între stres și riscul de diabet de tip 2. Cercetătorii cred că nivelurile ridicate de hormoni de stres ar putea împiedica funcționarea corectă a celulelor producătoare de insulină din pancreas și ar putea reduce cantitatea de insulină pe care o produc. De asemenea, stresul fizic și mintal poate declanșa eliberarea de adrenalină și cortizol în sânge, iar acești hormoni pot determina creșterea glicemiei.

Stresul poate face mai dificil controlul diabetului, deoarece poate distruge rutina zilnică și poate duce la uzura corpului. Hormonii stresului cresc tensiunea arterială, cresc ritmul cardiac și pot determina creșterea glicemiei. Nivelul ridicat de zahăr din sânge te face să te simți slăbit sau obosit, iar scăderea glicemiei poate duce la senzația de supărare sau nervozitate.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Condițiile de muncă influențează diabetul

Faptul că stresul influențează diabetul a fost o ipoteză de lucru care a preocupat mai mulți medici nutriționiști și pacienți de-a lungul timpului, iar un studiu recent care a investigat-o a concluzionat că zecile de ore de lucru (peste 60 pe săptămână) sunt asociate cu un slab control al glicemiei în cazul bărbaților cu diabet de tip 2.

Cercetătorii japonezi au evaluat asocierile dintre condițiile de lucru, obiceiurile alimentare și controlul glicemiei în cazul unui număr de persoane care lucrau și care aveau diagnosticul de diabet de tip 2. În studiu au fost incluși 352 de bărbați și 126 de femei cu vârste cuprinse între 20 și 40 de ani.

Glicemia necontrolată, corelată cu un program de lucru prea lung

Oamenii de știință au descoperit că un control sub cel optim al glicemiei în cazul bărbaților care lucrau foarte multe ore săptămânal a fost asociat cu:

  • o durată mai mare a bolii (egală cu sau mai mare de 10 ani);
  • un nivel al hemoglobinei glicozilate mai mare sau egal cu 7% la bază;
  • faptul că participanții săreau peste micul dejun și luau cina seara foarte târziu;
  • faptul că lucrau peste 60 de ore pe săptămână.

În cazul femeilor care lucrau foarte multe ore pe săptămână, controlul glicemiei (considerat sub controlul optim) a fost asociat cu un nivel al hemoglobinei glicozilate egal sau mai mare cu 7% la bază, cu o terapie orală cu un agent hipoglicemic și cu o terapie cu insulină.

Autorii acestui studiu precizează că, pentru a menține valorile glucozei (zahărului din sânge)  cât mai aproape de normal, sunt necesare anumite intervenții, pentru a reduce stilul de viață nesănătos și reducerea orelor de lucru.

Ce înseamnă când hemoglobina glicozilată este prea mare?

Diabetul de tip 2 este, de regulă, diagnosticat cu ajutorul mai multor instrumente. Unul dintre testele folosite pentru diagnosticul acestei boli este hemoglobina glicozilată (numită uneori și hemoglobina glicată) sau testul Hb A1c.

Acest test de sânge indică o medie a glicemiei (a nivelului de zahăr de sânge) din ultimele două sau trei luni. Valorile normale sunt mai mici de 5,7%, iar un rezultat al testului Hb A1c cu valori între 5,7% și 6,4 % este considerat prediabet.

Un nivel al hemoglobinei glicozilate egal cu 6,5% sau care depășește această valoare la două teste separate înseamnă că persoana are diabet.

Desigur, medicul poate folosi și alte teste pentru a diagnostica diabetul, pe lângă hemoglobina glicozilată: glicemia luată la întâmplare (indiferent de momentul la care a mâncat pacientul ultima dată); glicemia „a jeun”, pe nemâncate (când pacientului i se ia o mostră de sânge după ce nu a mâncat peste noapte, mai mult de 8 ore); testul de toleranță la glucoză (este folosit mai rar decât celelalte teste, cu excepția sarcinii).

Ce poți să faci pentru a ține glicemia sub control, dacă ai diabet de tip 2?

Alegerile alimentare inteligente reprezintă una dintre modalitățile care te ajută să ții diabetul sub control. Pentru început, poți vedea și analiza cum diferite alimente îți influențează valoarea glicemiei. 

Măsoară-ți glicemia înainte de a mânca și apoi mai fă-ți un test sau două după ce ai mâncat, la intervale de aproximativ 2-4 ore după o masă. Testarea glicemiei în acest mod, când vine vorba de alimente variate, te poate ajuta să deduci ce alimente sunt mai bune pentru glicemia ta, ce alimente poți tolera, fără să îți crească prea mult glicemia și ce alimente îți influențează prea puțin glicemia.

Slăbitul poate ține glicemia sub control

Cercetările indică faptul că o circumferință mai mare a taliei poate avea un efect direct asupra rezistenței la insulină. Cu cât este mai mare circumferința taliei, cu atât corpul devine mai rezistent la insulină și, prin urmare, crește nivelul de glucoză din sânge. Astfel, scăderea în greutate și reducerea circumferinței taliei pot îmbunătăți sensibilitatea la insulină și, prin urmare, îți pot îmbunătăți valorile glicemiei.

Medicamentele prescrise de medic trebuie luate conform indicațiilor

Nu uita că medicamentele pentru diabetul de tip 2 pot împiedica valorile glicemiei să crească peste măsură. Unii pacienți pot să își mențină valorile glicemiei în limite normale fără a avea nevoie de medicație, însă cele mai multe persoane cu diabet de tip 2 trebuie să ia anumite medicamente, sub o formă sau alta.

Mișcarea contează pentru valoarea glicemiei

Și activitatea fizică sau exercițiile joacă un rol foarte util în ce privește diabetul de tip 2. Pe măsură ce faci mișcare, mușchii folosesc glicogenul (glucoza înmagazinată), precum și glucoza care este disponibilă în sânge, pe post de „combustibil”. După o activitate fizică, mușchii vor avea rolul de a reumple rezervele lor de glicogen și vor prelua glucoza din sânge. Așadar, exercițiile fizice ar trebui să aibă un efect benefic asupra glicemiei.

Cum poți reduce stresul?

Există multe lucruri pe care le poți face pentru a reduce stresul atunci când ai diabet, cum ar fi:

Respectă tratamentul medicamentos și dieta

Cum spuneam și mai sus, e important să îți iei medicamentele conform instrucțiunilor și, de asemenea, să respecți un regim pentru diabet , punând accentul pe alimentele permise. În acest fel, reduci din stresul cauzat de boală și îți îmbunătățești starea fizică și psihică. Dacă ai nedumeriri legate de meniul zilnic, cere sfatul medicului curant. La fel, dacă medicamentele pe care le iei îți provoacă efecte adverse deranjante sau dacă glicemia nu este controlată, anunță-ți medicul despre aceste aspecte pentru a te ajuta cu rezolvarea lor.

Relaxează-te

Stresul e greu de eliminat complet, așa că trebuie să înveți să îl combați. Unele tehnici de relaxare, cum ar fi respirația profundă, se pot dovedi de mare ajutor. Principiul acestor exerciții este să inspiri pe nas și să expiri pe gură, calm, de mai multe ori, până ți se reglează bătăile inimii și simți că tensiunea mintală scade. De asemenea, metode de relaxare eficiente se pot dovedi și cititul unei cărți care să-ți placă, statul cu ochii închiși întins pe pat, ascultând o muzică liniștitoare sau, pur și simplu, a bea un ceai cald de plante și a porni o lampă de aromaterapie.

Fii activ

Stresul poate fi redus prin activități fizice plăcute precum dansul de unul singur sau împreună cu un partener, mersul pe jos, ciclismul și multe altele. Important e să faci un tip de activitate care să-ți placă sau cel puțin să nu-ți displacă, pentru că dacă te chinui să faci un sport sau orice altceva care îți provoacă stări negative sau care îți încurcă programul de lucru, de exemplu, nu vei face decât să te stresezi și mai tare.

Vorbește cu cei dragi când ai probleme

Acest lucru nu înseamnă că trebuie să adopți o atitudine negativă și să te plângi toată ziua de orice lucru mic oricui te ascultă, deoarece acest comportament nu este productiv și nu te ajută pe termen lung. Mai degrabă, când treci prin momente grele legate de boală sau de orice altceva, vorbește cu prietenii și cu familia și ascultă și ce au aceștia de zis. Dacă ești deschis legat de problemele pe care le întâmpini, poți reduce stresul și poți contribui la rezolvarea acelor probleme. 

Nu uita să râzi

Simțul umorului este o calitate foarte importantă, deoarece râsul ajută la reducerea stresului. Caută modalități de a râde mai mult de-a lungul zilei, fie că îți privești animalul de companie cum se joacă, fie că te uiți la un filmuleț amuzant pe internet sau citești niște glume online sau petreci mai mult timp cu persoane care au mereu câte ceva amuzant de povestit. 

Alătură-te unui grup de pacienți cu diabet

Când stai de vorbă cu oameni cu probleme asemănătoare cu ale tale, ai șansa de a afla mai multe despre gestionarea bolii la domiciliu, despre cum să treci mai ușor peste anumite probleme și, de asemenea, ai o șansă în plus de a-ți face noi prieteni. Poți găsi comunități de diabetici inclusiv pe rețelele de socializare sau poți cere o recomandare medicului curant despre astfel de grupuri în care te-ai putea integra.

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.
 

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Diabetes.co.uk - Controlling Type 2 Diabetes
https://www.diabetes.co.uk/controlling-type2-diabetes.html
Cleveland Clinic - Diabetes: Stress & Depression
https://my.clevelandclinic.org/health/articles/14891-diabetes-stress--depression
Wiley Online Library - Long working hours and skipping breakfast concomitant with late evening meals are associated with suboptimal glycemic control among young male Japanese patients with type 2 diabetes
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jdi.12852
Studiul „Long working hours and skipping breakfast concomitant with late evening meals are associated with suboptimal glycemic control among young male Japanese patients with type 2 diabetes”, apărut în Journal of Diabetes Investigation, 2018, https://doi.org/10.1111/jdi.12852, autori: Yasushi Azami et al.


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0