Regim Diabet - Alimente Permise: Ghid Complet

1. Rolul regimului alimentar pentru diabet
   a. Controlul nivelului de glucoză prin alimentație
   b. Controlul greutății prin alimentație
2. Alimentația și modul de preparare al alimentelor în regimul pentru diabet
   a. Alimente recomandate în regimul pentru diabet
      - Carbohidrați sănătoși în regimul pentru diabet
      - Alimente bogate în fibre în regimul pentru diabet
      - Alimente care conțin grăsimi nesaturate
      - Alimente cu un conținut scăzut de proteine
      - Alimente bogate în acizi grași în regimul pentru diabet
   b. Alimente care trebuie evitate în regimul pentru diabet
      - Alimente ultra procesate
      - Alimente bogate în colesterol
      - Alimente cu grăsimi saturate
      - Alimente cu un conținut ridicat de sare
   c. Alimente care trebuie consumate cu moderație în regimul pentru diabet
      - Fructe cu un conținut mare de fructoză
      - Semințe
      - Paste integrale
   d. Băuturile în regimul pentru diabet
      - Băuturile recomandate în regimul pentru diabet
      - Băuturile interzise bonavilor de diabet
3. Moduri recomandate de preparare a alimentelor în regimul pentru diabet
   a. Rolul meselor regulate pentru bolnavii de diabet
   b. Rolul hidratării corecte pentru bolnavii de diabet
4. Planuri de alcătuire a regimului alimentar pentru diabet
   a. Metoda farfuriei 2-1-1
   b. Metoda măsurării indicelui glicemic
   c. Metoda măsurării carbohidraților
   d. Metoda listelor de alimente pentru crearea unui regim pe zile

 

Rolul regimului alimentar pentru diabet

Există câteva aspecte în ceea ce privește tratamentul diabetului, iar fiecare dintre acestea are un rol foarte important. Unul dintre aceste aspecte este regimul alimentar. Pacientul care a fost diagnosticat cu diabet trebuie să urmeze o dietă specială, care să îi satisfacă nevoile nutriționale și care să îl ajute să își țină glicemia sub control, iar regimul alimentar al pacientului va lucra alături de medicamentele prescrise de medic pentru diabet, exercițiile fizice efectuate în mod regulat și menținerea unei greutăți corporale normale.

Controlul nivelului de glucoză prin alimentație

Atunci când ai diabet sau prediabet, medicul îți va recomanda să mergi la un dietetician, pentru a te ajuta să dezvolți un regim, un plan alimentar sănătos. Acest plan te ajută să controlezi zahărul din sânge, să îți ții sub control greutatea corpului și să îți controlezi factorii de risc care te predispun la bolile de inimă, cum ar fi hipertensiunea arterială și un nivel ridicat al grăsimilor în sânge (colesterolul).

Atunci când mănânci în exces alimente bogate în calorii și în grăsimi, corpul tău răspunde prin crearea unei creșteri nedorite a nivelului de glucoză în sânge. Dacă glucoza din sânge nu este ținută sub control și nu este verificată (măsurarea glicemiei e un aspect extrem de important!), acest lucru poate duce la probleme grave, cum ar fi hiperglicemia (nivelul extrem de ridicat și de periculos al glucozei din sânge) și la complicații pe termen lung, cum ar fi afectarea nervilor, rinichilor și inimii. 

Poți să îți menții nivelul glucozei în sânge la o valoare sigură făcând alegeri alimentare mai sănătoase și urmărindu-ți obiceiurile alimentare, iar acolo unde este cazul, făcând mici schimbări în bine și ținând cont de indicele glicemic al alimentelor care conțin carbohidrați, care este măsurat pe o scară de la 0 la 100.

Controlul greutății prin alimentație

Pentru cei mai mulți pacienți cu diabet de tip 2, și scăderea în greutate poate să ușureze eforturile, în sensul că astfel pacientului îi va fi mai ușor să își țină glicemia sub control și să se bucure de alte beneficii pentru sănătate. Dacă medicul îți spune că trebuie să slăbești sau să îți ții greutatea sub control, un regim alimentar pentru diabet îți oferă un mod bine organizat și o metodă bogată în substanțe nutritive pentru a-ți atinge obiectivul în siguranță.

Alimentația și modul de preparare al alimentelor în regimul pentru diabet

Un regim alimentar pentru diabet este bazat pe faptul că pacientul trebuie să mănânce trei mese principale pe zi, la ore regulate. Acest lucru ajută corpul să folosească mai bine insulina pe care o produce sau pe care o ia prin intermediul tratamentului medicamentos. 

Un dietetician sau medic nutriționist te poate ajuta să elaborezi un regim alimentar pentru diabet bazat pe obiectivele tale în ceea ce privește starea de sănătate, pe gusturile tale și pe stilul tău de viață. Nutriționistul îți va vorbi despre cum îți poți îmbunătăți obiceiurile alimentare, de exemplu, alegând porții de dimensiuni corespunzătoare care se potrivesc nevoilor tale, în funcție de silueta și greutatea ta, cât și în funcție de nivelul tău de activitate fizică.

Alimente recomandate în regimul pentru diabet

Ideea principală într-un regim pentru diabet zaharat este să faci ca acele calorii pe care le mănânci să conteze cu adevărat, alegând alimente hrănitoare, precum:

  • carbohidrații sănătoși, adică cei complecși (cum ar fi fructele, legumele, cerealele integrale, leguminoasele și produsele lactate degresate);
  • alimentele bogate în fibre dietetice, cum ar fi legume, fructe, nuci, leguminoase (fasole, mazăre, năut și linte), făină din grâu integral și tărâțe de grâu;
  • peștele precum somonul, macroul, tonul, sardinele și alte tipuri de pește bogat în acizi grași Omega-3.
  • grăsimile bune, care te pot ajuta să îți scazi nivelul colesterolului: avocado, migdale, nuci pecan, nuci româneșți, măsline, ulei de măsline, de arahide, de rapiță.

Carbohidrați sănătoși în regimul pentru diabet

Carbohidrații sănătoși sunt foarte importanți în regimul pentru diabet. În timpul digestiei, zaharurile (carbohidrații simpli) și amidonul (carbohidrații complecși) se descompun în glucoza din sânge. Dieteticianul îți va spune să te concentrezi îndeosebi pe carbohidrații sănătoși, cum ar fi fructele, legumele, cerealele integrale, leguminoasele și produsele lactate cu un conținut scăzut de grăsime.

Alimente bogate în fibre în regimul pentru diabet

Și alimentele bogate în fibre trebuie să se regăsească în regimul pentru diabet. Fibrele alimentare includ toate părțile alimentelor de origine vegetală pe care corpul nu le poate digera sau absorbi și te ajută să ții sub control glicemia. Alimentele bogate în fibre sunt legumele, fructele, nucile de diverse sortimente, leguminoasele, făina obținută din grâul integral și tărâțele de grâu.

Alimente care conțin grăsimi nesaturate

Alimentele care conțin grăsimi bune sunt esențiale într-un regim pentru diabet. De exemplu, alimentele care conțin grăsimi mononesaturate și grăsimi polinesaturate te ajută să ții sub control colesterolul din sânge. Aceste alimente pot fi avocado, migdale, nuci pecan, nuci obișnuite, măsline și diferite tipuri de ulei sănătos, precum uleiul de măsline, uleiul de arahide și uleiul de rapiță. Însă, atenție! Nu consuma în exces aceste grăsimi, deoarece toate grăsimile sunt bogate în calorii.

Alimente cu un conținut scăzut de proteine

Alimentele care conțin proteine trebuie să existe într-un mod echilibrat în regimul alimentar pentru diabet. Alimente cu proteine slabe sunt peștele, carnea de pasăre fără piele, ouăle de pasăre de curte, tofu. Medicul nutriționist îți poate da mai multe indicații în privința proteinelor.

Alimente bogate în acizi grași în regimul pentru diabet

Acizii grași trebuie să se regăsească și ei în regimul pentru diabet. De exemplu, cel mai bun sfat este să mănânci pește cel puțin de două ori pe săptămână. Peștii precum somonul, macroul, tonul și sardinele sunt bogați în acizi grași Omega-3, care contribuie la sănătatea inimii, reușind să scadă anumite grăsimi din sânge (cum sunt trigliceridele). Evită peștele prăjit și carnea de pește cu un nivel ridicat de mercur – rechin, peștele-spadă etc.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Alimente care trebuie evitate în regimul pentru diabet

Diabetul este o boală care crește riscul de a suferi de boli de inimă și de a suferi un accident vascular cerebral, prin faptul că accelerează înfundarea arterelor. Tocmai de aceea, este important să eviți anumite alimente care fac același lucru:

Alimente ultra procesate

Alimentele ultra procesate nu au ce căuta într-un regim alimentar pentru diabet. Trebuie evitate grăsimile trans, care se găsesc în diverse snacks-uri, în alimente prăjite, în brânza topită, mezeluri, în diverse tipuri de margarină și produse care conțin „grăsimi parțial hidrogenate”. 

Alimente bogate în colesterol

În regimul alimentar pentru diabet nu sunt recomandate alimentele bogate în colesterol. Sursele de colesterol includ produsele lactate cu un conținut bogat de grăsimi și proteinele de origine animală bogate în grăsimi: carne grasă, gălbenușuri, ficat și alte organe de la animale. 

Alimente cu grăsimi saturate

Grăsimile saturate nu sunt recomandate în regimul pentru diabet zaharat. Carnea grasă, cârnații, untura, smântâna, brânzeturile grase conțin multe grăsimi saturate.

Alimente cu un conținut ridicat de sare

Sodiul este un ingredient al clorurii de sodiu, așa cum mai este cunoscută sarea de bucătărie. Atunci când suferi de diabet, trebuie să reții că alimentele cu un conținut ridicat de sare trebuie evitate. Așa că obiectivul este să consumi mai puțin de 2.300 mg de sodiu pe zi. Cu toate acestea, dacă suferi și de hipertensiune arterială, ar trebui să încerci să consumi sub 1.500 mg de sodiu pe zi.

Alimente care trebuie consumate cu moderație în regimul pentru diabet

Denumirea comună pentru zahărul din alimente este aceea de glucide sau carbohidrați. Pacienților cu diabet li se permite să consume o anumită cantitate de zaharuri pe zi și la fiecare masă în parte, în funcție de greutate, activitatea fizică, tratamentul urmat și afecțiunile asociate. 

Iată alimentele care pot crește glicemia și trigliceridele, dacă sunt consumate în exces, și cantitatea corespunzătoare unei porții de 10 g zahăr sau 10 g carbohidrați:

1. Pâine integrală, neagră, de secară, graham, cu tărâțe, cu semințe: 1 felie (cam 20 g)
2. Cereale integrale, fulgi de grâu, ovăz, hrișcă, Psyllium, etc: 1 lingură (cam 15 g)
3. Făinoase - orez, griș, bulgur, paste, tăiței, cous-cous: 1 lingură (50 g, fierte)
4. Leguminoase - mazăre, fasole, porumb, năut, linte, soia: 1 lingură (50 g)
5. Amidon - cartofi albi, roșii, mov sau cartofi dulci: 1 lingură (50 g, fierți)
6. Fructe cu 20% zahăr - banane, struguri, pere, prune, gutui, rodie, mango: 50 g
7. Fructe cu 10% zahăr - mere, piersici, nectarine, cireșe, vișine, caise, fructe de pădure, citrice: 100 g
8. Fructe cu 5% zahăr - pepene verde, galben, grepfrut, pomelo, sweetie, lămâie: 150 g
9. Lactate moi - lapte, iaurt, kefir, sana, brânză proaspătă, perluțe, cottage: 150g - 200 ml

Cântărește toate alimentele, până te obișnuiești cu porțiile și gramajele recomandate. Pentru reglarea glicemiei, cel mai important lucru este să ai aproximativ aceeași cantitate de carbohidrați sau glucide la fiecare masă în parte, astfel încât tratamentul antidiabetic, hipoglicemiant, să poată fi ajustat în funcție de alegerile și preferințele tale alimentare.

În general, o dietă moderat hipoglucidică trebuie să conțină în jur de 160 grame de carbohidrați pe zi, împărțiți în 3 mese principale și 2 gustări intermediare. Alege și combină alimentele cât mai simplu:

2 felii subțiri de pâine (total 40 g) la fiecare masă principală;
2 linguri de cartof/orez/ paste/ mămăligă/ leguminoase (100 g, gătite) - la prânz;
2 fructe medii pe zi, între mesele principale, nu mai târziu de ora 18.00;
2 porții de lactate/zi (2 căni) pe zi, dimineața și seara, la nevoie.

Fructe cu un conținut mare de fructoză

Toate fructele proaspete sunt bogate în vitamine și fibre, iar acest lucru le face o parte sănătoasă a oricărei diete. Cu toate acestea, unele fructe conțin mai mult zahăr decât altele. Testează-ți glicemia la două ore după ce ai mâncat fructe, pentru a vedea cum reacționează organismul tău.

Indice glicemic scăzut (sub 55)

fructele de pădure (zmeură, mure, afine)
căpșuni
cireșe
mere
pere
grepfrut
portocale
piersici
caise
prune
kiwi

Indice glicemic moderat (între 56-69)

banane semicoapte
nectarine tari
pepene galben

Indice glicemic ridicat (peste 70)

mango
papaya
ananas
struguri
stafide și alte fructe uscate
pepene roșu

Semințe

Semințele și nucile sunt bogate în nutrienți, dar și în calorii și trebuie consumate cu moderație.

Paste integrale

Pastele din grâu integral, considerate un carbohidrat complex, sunt o opțiune excelentă pentru un diabetic (puse în supe, salate sau ca garnitură) atât timp cât sunt consumate cu moderație. 

Băuturile în regimul pentru diabet

Nu doar mâncarea, ci și băuturile pot să influențeze greutatea corpului și glicemia. Este important să te hidratezi, iar apa este pur și simplu cea mai bună opțiune pe care o ai când vine vorba de hidratare.

Băuturile recomandate în regimul pentru diabet

Dacă te-ai săturat să bei doar apă, poți schimba rutina în regimul pentru diabet, alegând ceaiurile neîndulcite. Calde sau reci, ceaiurile de tot felul îți asigură diversitatea de care ai nevoie. Bea ceai negru, ceai verde sau un ceai din plante neîndulcit.

Poți, de asemenea, să bei apă minerală sau să îți faci acasă o apă infuzată. Pentru asta, trebuie doar să pui apă într-un recipient, în frigider, cu felii de castraveți, căpșuni sau frunze de mentă proaspătă, pentru a obține o băutură răcoritoare și cu puține calorii.

Cafeaua simplă conține foarte puține calorii și puțini carbohidrați și poate fi parte dintr-o dietă sănătoasă. Tocmai de aceea, e bine să nu adaugi în cafea frișcă, zahăr, îndulcitori și tot felul de toppinguri care au multe calorii și mulți carbohidrați, care au un impact asupra zahărului din sânge.

Cele mai bune opțiuni când vine vorba de băuturile recomandate în regimul pentru diabet sunt:

  • apă plată sau apă minerală
  • ceaiul neîndulcit (în care poți adăuga și o felie de lămâie)
  • bere light, mici cantități de vin
  • cafea neagră simplă cu lapte degresat sau cu un înlocuitor al zahărului.

Băuturi interzise bonavilor de diabet

Evită sau exclude complet băuturile pline de zahăr, precum sucurile acidulate, punch-ul de fructe, băuturile energizante, băuturile pentru sportivi, ceaiul dulce și alte băuturi de acest gen, cu un conținut mare de zahăr. Acestea îți vor crește glicemia și îți vor aduce câteva sute de calorii într-o singură porție. Nici sucurile de fructe nu sunt recomandate în exces diabeticilor, deoarece conțin multă fructoză.

Cele mai rele opțiuni (adică băuturile interzise) în cazul bonavilor de diabet sunt:

  • băuturile / sucurile acidulate
  • berea obișnuită, vinurile pentru desert, băuturi din fructe
  • ceaiul îndulcit
  • cafeaua cu zahăr și frișcă
  • diferite tipuri de cafea aromată și băuturi pe baza de ciocolată
  • băuturile energizante.

Moduri recomandate de preparare a alimentelor în regimul pentru diabet

În regimul pentru diabet, există câteva reguli pe care trebuie să le respecți când vine vorba de prepararea alimentelor:

  • Gătește mâncarea cu ulei, nu cu untură. Folosește, în general, mai puțină grăsime. Când gătești o supă sau o tocană, adună grăsimea care plutește la suprafață, cât este încă pe aragaz.
  • Alege produse lactate degresate sau cu un conținut cât mai mic de grăsime. În loc de smântână, încearcă un iaurt grecesc.
  • Alege carbohidrații în mod inteligent, preferându-i pe cei care dau energie treptată, durabilă, și care îți oferă și fibre. Când o rețetă îți spune că ai nevoie de făină albă, orez alb sau alte cereale rafinate, înlocuiește-le cu variantele integrale (sau, la făină, poți folosi făină de migdale, de exemplu).
  • Sari peste zahăr. Acest ingredient îți poate crește rapid glicemia, spre deosebire de carbohidrații din legume sau din produsele cu amidon, care se absorb mult mai lent. De multe ori, poți reduce cantitatea de zahăr sau o poți elimina complet fără să afecteze la modul serios gustul sau textura unui preparat.

Rolul meselor regulate pentru bolnavii de diabet

Să sari peste o masă nu este un lucru nemaiîntâlnit, dar nu este prea înțelept, în special dacă ai diabet. Menținerea glicemiei la un nivel normal este vitală pentru a ține boala sub control. Ceea ce mănânci și nu mănânci are un efect substanțial asupra cantității de glucoză care e prezentă în sânge. 

Faptul că sari peste mese vine cu un risc mare de a dezvolta hipoglicemie (glicemie prea scăzută), care poate avea repercusiuni dramatice. Dacă încerci să slăbești, discută cu medicul pentru a dezvolta un plan care ia în considerare și diabetul. Însă nu uită că trebuie să iei mesele în mod regulat, la ore fixe, să nu uiți de gustări și să îți ții glicemia sub control.

Menținerea unui echilibru între consumul de alimente și medicamentele prescrise este un lucru vital dacă ești diabetic, fie că e vorba de medicamente orale sau de injecții cu insulină. Ambele metode de tratament necesită respectarea unui program strict și consistent.

Rolul hidratării corecte pentru bolnavii de diabet

Medicul îți va recomanda, dacă ai diabet, să bei cât mai multă apă pentru a împiedica deshidratarea. Cantitatea de apă pe care ar trebui să o bei în fiecare zi depinde de dimensiunea corpului tău, de nivelul de activitate fizică și de climatul în care locuieșți.

Poți determina dacă bei suficientă apă prin monitorizarea volumului de urină atunci când mergi la baie. De asemenea, observă și culoarea urinei, întrucât aceasta ar trebui să fie de un galben pal. Persoanele cu diabet au un risc crescut de deshidratare, pentru că glucoza din sânge ajunge la valori mari și duce la scăderea hidratării.

Simptomele deshidratării sunt:

senzație de sete
durere de cap
gură uscată, ochi uscați
amețeală
oboseală
urina este de un galben închis la culoare.

Planuri de alcătuire a regimului alimentar pentru diabet

Înainte de toate, trebuie să știi că există câteva abordări diferite pentru a crea sau pentru a alcătui de la zero un regim alimentar pentru diabet, care sunt disponibile pentru a te ajuta să îți menții glicemia la valori normale. Cu ajutorul unui dietetician sau medic nutriționist, vei putea găsi un plan sau o combinație a următoarelor metode, pentru ca regimul alimentar pentru diabet să funcționeze în cazul tău.

Metoda farfuriei 2-1-1

Asociația Americană de Diabet oferă o metodă simplă de a-ți planifica mesele. În esență, metoda se axează pe a mânca mai multe legume. Atunci când îți pregătești farfuria, umple o jumătate din suprafața ei cu legume (care nu trebuie să aibă un conținut mare de amidon), cum ar fi spanacul, morcovii și roșiile. Umple un sfert de farfurie cu o sursă de proteine, cum ar fi tonul sau altă carne slabă. Umple ultimul sfert al farfuriei cu un aliment gen leguminoase sau un aliment cu amidon. Adaugă o porție dintr-un fruct sau o porție de produs lactat și o băutură care poate fi apă sau ceai neîndulcit ori cafea neîndulcită.

Metoda măsurării indicelui glicemic

Indicele glicemic este un factor pe care nu trebuie să îl ignori dacă ai diabet și dacă ai un regim alimentar special. Unele persoane care au diabet folosesc metoda măsurării indicelui glicemic pentru a-și alege alimentele pe care le mănâncă, în special carbohidrații.

Această metodă face un clasament al alimentelor care conțin carbohidrați, bazându-se pe efectul pe care aceste alimente îl au asupra nivelului glucozei prezente în sânge. Discută cu medicul tău despre această metodă pentru a afla dacă poate să funcționeze în cazul tău.

Metoda măsurării carbohidraților

Medicul îți va spune, printre altele, că trebuie să îți măsori sau să numeri carbohidrații din alimentele pe care le mănânci. Deoarece carbohidrații se descompun în glucoză, aceștia au cel mai mare impact asupra glicemiei tale. Pentru a te ajuta să ții sub control glicemia, mănâncă aproximativ aceeași cantitate de carbohidrați în fiecare zi, la intervale de timp regulate, în special dacă iei medicamente prescrise pentru diabet sau faci injecții cu insulină.

Dacă faci injecții cu insulină, medicul dietetician te poate învăța cum să măsori sau să numeri cantitatea de carbohidrați de la fiecare masă sau de la fiecare gustare și să îți ajustezi doza de insulină în mod corespunzător.

Metoda listelor de alimente pentru crearea unui regim pe zile

Americanii îl mai numesc „sistemul de schimb”, însă dincolo de nume, această metodă a listelor de alimente te ajută foarte mult în crearea unui regim pe zile dacă suferi de diabet zaharat. Listele sunt organizate pe categorii, cum ar fi: carbohidrații, sursele de proteine și grăsimile.

O porție într-o categorie se numește „o alegere”. O alegere a unui aliment are aproape aceeași cantitate de carbohidrați, proteine, grăsime și calorii - și același afect asupra glicemiei tale - precum are o porție din fiecare alt aliment din aceeași categorie. Astfel, de exemplu, ai putea alege să mănânci jumătate dintr-un știulete mare de porumb sau 65 g paste fierte pentru a face o alegere din categoria alimentelor cu amidon.

Despre diabetul zaharat de tip 2 se credea cândva că este ireversibil și progresiv, dar o serie de studii clinice din ultimii ani au clarificat mecanismele care provoacă boala. Procesele care provoacă diabetul de tip 2 pot fi readuse la funcționarea normală prin restrângerea energiei alimentare pentru a obține o pierdere în greutate de aproximativ 15 kg. Cercetările arată că aproximativ jumătate dintre persoanele care se află în primii 10 ani de la diagnostic și reușesc să respecte restricția energetică alimentară pot ajunge să nu mai aibă nevoie de toate medicamentele pentru diabet și să-și regleze glicemia.

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
NIDDK – Diabetes Diet, Eating, & Physical Activity
https://www.niddk.nih.gov/health-information/diabetes/overview/diet-eating-physical-activity
Diabetes – What is a healthy, balanced diet dor diabetes?
https://www.diabetes.org.uk/guide-to-diabetes/enjoy-food/eating-with-diabetes/what-is-a-healthy-balanced-diet
The BMJ - Nutritional basis of type 2 diabetes remission
https://www.bmj.com/content/374/bmj.n1449
Studiul „Nutritional basis of type 2 diabetes remission”, apărut în BMJ, 2021; 374 doi: https://doi.org/10.1136/bmj.n1449, autori: Roy Taylor et al.

 


 

Te-ar mai putea interesa și...

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0