Băuturile zaharoase, strâns legate de creșterea grăsimii abdominale

Persoanele care consumă băuturi zaharoase în fiecare zi, tind să acumuleze mai multă grăsime abdominală de-a lungul timpului, sugerează un nou studiu. 

Despre băuturile zaharoase

Băuturile zaharoase (clasificate și ca băuturi îndulcite cu zahăr sau băuturi "răcoritoare") se referă la orice băutură cu adaos de zahăr sau alți îndulcitori (sirop de porumb cu conținut ridicat de fructoză, zaharoză, sucuri concentrate de fructe și altele). Acestea includ sifonul, băutura carbogazoasă, cola, tonicul, punch-ul de fructe, limonada, băuturile pudrate îndulcite, precum și băuturile sportive și energizante.

Ca și categorie, aceste băuturi reprezintă cea mai mare sursă de calorii și de zahăr adăugat în dieta americană. În alte părți ale lumii, în special în țările în curs de dezvoltare, consumul de băuturi zaharoase crește în mod dramatic din cauza urbanizării și a comercializării pe scară largă a băuturilor.

Studiul despre consumul băuturilor zaharoase

Studiul, ce include peste 1.000 de adulți participanți, a arătat că cei care au consumat cu o băutură îndulcită cu zahăr mai puțin pe zi, au avut o creștere mai mare a grăsimii abdominale pe parcursul următorilor șase ani.

Cercetătorii susțin că rezultatele sunt îngrijorătoare pentru că acest tip de grăsime - cunoscută drept grăsime viscerală - înconjoară un număr de organe vitale și este, în mod special, nesănătoasă. ”Grăsimea viscerală este cea care este asociată cu riscul de diabet de tip 2 și de boli cardiace”, a spus Alice Lichtenstein, purtător de cuvânt al American Heart Association (AHA) (Asociația Americană a Inimii), care nu a fost implicată în studiu.

Descoperirile, publicate pe 11 ianuarie în revista Circulation, sunt departe de a fi primele ce fac legătura între băuturile zaharoase și consecințele asupra sănătății. O cercetare anterioară a arătat deja că persoanele care consumă multe băuturi zaharoase tind să aibă valori mai mari de diabet și boli cardiace. Dar noile descoperiri sugerează un ”mecanism” în spatele acesteia, susține cercetătorul principal Jiantao Ma, de la U.S. National Heart, Lung, and Blood Institute ’s Framingham Heart Study and Population Sciences Branch.

Rezultatele studiului se bazează pe datele celor 1.003 adulți de vârstă mijlocie care au luat parte la un studiu mai amplu privind sănătatea inimii. Cercetătorii au folosit tomografiile computerizate pentru a măsura nivelul de grăsime viscerală al fiecărui participant, la începutul studiului și după 6 ani. La început, 13% din participanți au precizat că beau cel puțin o băutură îndulcită cu zahăr în fiecare zi. Iar în medie, acei bărbați și femei au arătat cea mai mare creștere de grăsime viscerală pe parcursul următorilor șase ani.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Comparativ cu persoanele care nu au consumat niciodată băuturi zaharoase, consumatorii zilnici au acumulat cu aproximativ 27% mai multă grăsime viscerală, după cum au descoperit cercetătorii. Acest lucru nu dovedește că băuturile zaharoase, în sine, sunt responsabile de acumularea de grăsime, a spus Ma. 

 

 

Asociația Americană a Băuturilor a declarat că un singur factor alimentar nu conduce la obezitate. ” Oamenii de știință au arătat că bolile cardiace și alte boli legate de obezitate, precum diabetul, sunt cauzate de o multitudine de factori, nu de o singură băutură sau aliment” a declarat asociația. Pentru a reduce incidența bolilor cardiace, profesioniștii din sănătate, industrie, guvern și alții trebuie să lucreze împreună pentru a-i educa pe americani cu privire la factorii de risc și pentru a încuraja populația să se mențină la o greutate normală, prin echilibrarea caloriilor din toate sursele din regimul alimentar.

Ma a specificat că echipa sa a luat în considerare și alți factori, precum vârsta persoanelor, obiceiurile sportive, greutatea corporală și caloriile asimilate zilnic. Și este dificil să dai vina pe un singur obicei alimentar, a precizat Ma.

Lichtenstein a fost de acord cu faptul că persoanele care consumă multe băuturi zaharoase probabil au și alte obiceiuri nesănătoase. ”Persoanele care consumă mult zahăr adăugat tind să consume mai puține legume, să facă mai puțin sport și cel mai probabil să fumeze,” a adăugat aceasta.

Băuturile îndulcite cu zahăr sunt doar o parte a unui mod de viață, a spus Lichtenstein. Totuși, a adăugat aceasta, eliminarea acestor băuturi este o metodă ”ușoară” de a elimina zahărul adăugat din regimul alimentar. ”Aceasta este o metodă de a face o schimbare pozitivă în modul tău de viață,” a spus Lichtenstein. ”Și nu este dificil. Pentru fiecare băutură îndulcită cu zahăr existentă, se poate găsi un echivalent slab în calorii.”

 

 

Conform Asociației Americane a Inimii (AHA), o doză de 350 ml de băutură răcoritoare conține aproximativ 132 de calorii de zahăr adăugat.

Descoperirile vin în urma ultimelor recomandări de regim alimentar din SUA. Pentru prima dată, a spus Ma, recomandările vizează zahărul adăugat -- încurajând americanii să asimileze mai puțin de 10% din caloriile zilnice din acei indulcitori. Aceste ultime descoperiri susțin recomandarea respectivă, a spus Ma.

Băuturile zaharoase și sănătatea

Băuturile zaharoase se află la coada listei în ceea ce privește clasamentul băuturilor din punct de vedere sănătate, deoarece furnizează foarte multe calorii și practic niciun alt nutrient. Persoanele care beau băuturi zaharoase nu se simt la fel de sătui ca și cum ar fi consumat aceleași calorii din alimente solide, iar cercetările indică faptul că nu compensează conținutul caloric ridicat al acestor băuturi prin consumul mai redus de alimente. O cutie medie de suc sau punch de fructe îndulcit cu zahăr furnizează aproximativ 150 de calorii, aproape toate provenind din zahăr adăugat. Dacă ai bea doar una dintre aceste băuturi zaharoase în fiecare zi și nu ai reduce caloriile din alte părți, ai putea lua până la 2,5 kilograme într-un an. Dincolo de creșterea în greutate, consumul de rutină al acestor băuturi încărcate cu zahăr poate crește riscul de diabet de tip 2, boli de inimă și alte boli cronice. Mai mult, un consum mai mare de băuturi zaharoase a fost asociat cu un risc crescut de deces prematur.

NEWSLETTER DEDICAT DOC

Cu cât o persoană consumă mai multe uncii de băuturi zaharoase în fiecare zi, cu atât mai multe calorii consumă mai târziu în cursul zilei. Acest lucru este opusul a ceea ce se întâmplă cu alimentele solide, deoarece oamenii tind să compenseze o masă mare prin ingerarea a mai puține calorii la o masă ulterioară. Acest efect compensator nu pare să fie prezent după ce se consumă băuturi răcoritoare, din mai multe motive posibile:

  • Lichidele nu oferă aceeași senzație de sațietate sau satisfacție ca și alimentele solide, deoarece organismul nu "înregistrează" caloriile lichide așa cum o face cu cele din alimentele solide. Acest lucru poate determina o persoană să continue să mănânce chiar și după ce a consumat o băutură bogată în calorii.
  • Este posibil ca băuturile răcoritoare cu gust dulce - indiferent dacă sunt îndulcite cu zahăr sau cu un înlocuitor de zahăr fără calorii - să stimuleze apetitul pentru alte alimente dulci, bogate în carbohidrați.
  • Chiar dacă un suc poate conține mai mult zahăr decât o prăjitură, deoarece oamenii se gândesc la un suc ca la o băutură și la o prăjitură ca la un desert, este mai probabil ca aceștia să limiteze alimentele decât băuturile.

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.   
 
Sursa foto: Shutterstock.com
Bibliografie:
“Sugar-Sweetened Beverage Consumption Is Associated with Abdominal Fat Partitioning in Healthy Adults1,2,3” - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4093984/ 
“Sugar-Sweetened Beverage Consumption Is Associated With Change of Visceral Adipose Tissue Over 6 Years of Follow-Up” - https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/CIRCULATIONAHA.115.018704


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0