Intenționezi să te lași de fumat? La ce simptome să te aștepți

Nu e ușor să te lași de fumat, dar nici imposibil. La ce simptome e bine să te aștepți dacă faci acest pas?

Milioane de oameni știu din experiența personală că fumatul este un viciu greu de învins, motivul fiind acela că nicotina din țigări creează dependență. Chiar dacă nivelul ridicat de nicotină nu duce la o dependență la fel de mare ca aceea creată de droguri precum heroina, de exemplu, este vorba, totuși, de o dependență. Mulți fumători au impresia că pot renunța rapid la țigări, dar un procent foarte mare încearcă să se lase de fumat de multe ori înainte de a reuși să renunțe definitiv la acest viciu.

Nicotina afectează toate zonele corpului, de la inimă și vasele de sânge până la hormoni, metabolism și creier. Când un fumător renunță la țigări, începe să aibă fizic poftă de nicotină și devine irascibil dacă nu poate fuma. Dispariția nicotinei durează de obicei aproximativ o lună, dar lupta mentală împotriva țigărilor e posibil să dureze mai mult timp.

Cum funcționează dispariția nicotinei din corp?

Nicotina este atât de puternică încât, chiar dacă o persoană a fumat constant doar câteva săptămâni la rând, e posibil să întâmpine dificultăți când renunță la țigări. În general, în funcție de cât timp ai fumat și de numărul zilnic al țigărilor, simptomele sevrajului pot dura de la câteva zile la câteva săptămâni.

Retragerea nicotinei din organism implică simptome fizice, mentale și emoționale. Prima săptămână - în special din a treia și până în a cincea zi - este întotdeauna cea mai grea: atunci nicotina s-a eliminat din corp și vei începe să ai dureri de cap, pofte și să te confrunți cu insomnia.

Dacă poți trece peste acest obstacol, simptomele fizice vor începe apoi să dispară. Vei avea totuși de-a face cu provocări mentale și emoționale, cum ar fi anxietatea, depresia și iritabilitatea, care se vor diminua și ele după câteva săptămâni.

Simptome fizice care apar când te lași de fumat

Fiecare persoană reacționează diferit, iar simptomele de sevraj depind de multe lucruri, cum ar fi cât timp și câte pachete pe zi a fumat persoana respectivă. Dar, în cea mai mare parte, problemele fizice comune atunci când se renunță la fumat sunt:

Apetitul mărit

După o zi de la ultima ta țigară, pofta de mâncare va crește pentru o vreme. Țigările conțin două substanțe chimice (serotonină și dopamină) care reduc foamea, așa că, atunci când acestea nu mai pătrund în sistem, simți nevoia să mănânci mai mult. Mulți oameni cred, de asemenea, că mănâncă pentru a umple timpul când obișnuiau să fumeze. Din păcate, s-ar putea să poftești mai mult nu la salată verde, ci la carbohidrați și la dulciuri. Primele două săptămâni sunt cele mai grave din acest punct de vedere. Majoritatea oamenilor care se lasă de fumat iau cam 5-10 kilograme în timpul acestui proces de renunțare.

Pofta de nicotină

Pofta de nicotină este simptomul cu care te vei confrunta cel mai mult timp și începe destul de repede după ultima ta țigară. Fiecare acces de poftă va dura doar aproximativ 15-20 de minute, dar episoadele vor tot apărea. Va trebui să faci tot posibilul pentru a evita factorii declanșatori (cum ar fi consumul de alcool sau statul în preajma oamenilor care fumează) și pentru a găsi modalități de a trece cu bine de fiecare poftă.

Tusea

Sistemul respirator nu se poate curăța foarte bine atunci când nicotina este prezentă în organism. Pe măsură ce corpul o elimină, probabil te vei confrunta cu o tuse care ar putea dura câteva săptămâni.

Durerile de cap și amețelile

Acestea sunt, de obicei, partea ușoară și sunt adesea primul simptom de sevraj care apare și primul care se diminuează.

Oboseala

Nicotina este un stimulent, așa că probabil te vei simți obosit și neliniștit fără ea; de asemenea, s-ar putea să te lupți cu insomnia.

Constipația

În prima lună după ce te lași de fumat, constipația poate fi un efect secundar neplăcut.

Simptome mentale, emoționale și comportamentale asociate cu renunțarea la fumat

La fel ca în cazul simptomelor fizice, fiecare persoană care se lasă de fumat va fi afectată mental și emoțional în felul ei. Poți prezenta unul sau mai multe dintre următoarele simptome:

Anxietate

Fumatul atenuează stresul, astfel încât anxietatea poate crește când renunți la țigări. Anxietatea apare cam în a treia zi și poate dura câteva săptămâni.

Depresie

Depresia se poate instala chiar din prima zi a renunțării la fumat, dar, în general, dispare într-o lună. Dacă ai antecedente de anxietate și/sau depresie, e posibil ca stările neplăcute să dureze mai mult și să ai nevoie de ajutor suplimentar de la medicul de familie pentru a-ți gestiona simptomele.

Iritabilitate

După ce te lași de fumat, s-ar putea să te simți mai des supărat, uneori poate chiar fără un motiv întemeiat. Acest simptom este normal și va trece destul de repede.

Ceață mentală

După renunțarea la fumat, pe măsură ce nicotina părăsește corpul, e posibil ca în acele zile să-ți fie mai greu să te concentrezi.

Care este „desfășurătorul” simptomelor de după renunțarea la fumat?

  • În primele 4 ore de la ultima țigară, efectele nicotinei se vor epuiza și vei începe să poftești la o altă țigară.
  • În primele 10 ore, vei fi foarte neliniștit, și te vei întreba cum să-ți umpli timpul ca să nu te îndrepți din nou spre o țigară. S-ar putea să te simți trist și fără speranță și să începi să-ți pui la îndoială motivele pentru care ai renunțat la fumat. 
  • În primele 24 de ore, pofta de mâncare crește.
  • După două zile, vei avea dureri de cap pe măsură ce nicotina părăsește organismul.
  • După 3 zile, nicotina ar trebui să fi dispărut din corp; pofta de a fuma se diminuează, dar anxietatea începe să crească.
  • După o săptămână, o veste bună: mirosul și gustul, două simțuri grav afectate de fumat, vor fi îmbunătățite.
  • După două până la patru săptămâni, tot nu vei avea multă energie, dar ceața mintală va începe să dispară și pofta excesivă de mâncare se va liniști; tusea, depresia și anxietatea vor începe și ele să se retragă, chiar dacă e posibil să te mai lupți cu ele o vreme.

Ca recomandare, e bine ca atunci când decizi să te lași de fumat, mai ales dacă ai fost fumător înrăit, să ceri sfatul medicului de familie, care să te ajute să-ți faci un plan cu ajutorul căruia să treci mai ușor peste inerentele simptome.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Better Health Channel - What to expect when you quit smoking
https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/What-to-expect-when-you-quit-smoking

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0