Colesterolul oxidat: ce este, factori de risc, preventie

Bolile cardiovasculare se numără printre principalele cauze de deces la nivel mondial. Probabil știi deja că prea multe grăsimi saturate pot duce la un colesterol mărit (hipercolesterolemie) și, în cele din urmă, la boli cardiace. Colesterolul oxidat este cel care reprezintă pericolul în acest caz.

Ce este colesterolul oxidat?

Este bine cunoscut astăzi că există două clase principale de lipoproteine, lipoproteinele cu densitate joasă (LDL) și lipoproteinele cu densitate mare (HDL) și că acestea transportă lipidele plasmatice în direcții opuse. 

Lipoproteinele cu densitate joasă sunt cele care transportă colesterol către țesuturile periferice, în timp ce transportul invers către HDL returnează excesul de colesterol tisular la ficat. De asemenea, se știe că LDL și HDL au roluri independente și opuse ca factori de risc pentru bolile cardiovasculare. În timp ce LDL este asociat cu un risc crescut de boli cardiovasculare, concentrația ridicată de HDL pare a fi protectoare împotriva afecțiunilor inimii.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Colesterolul oxidat este produs în organism atunci când lipoproteinele cu densitate joasă (LDL), uneori numit colesterol „rău” trece printr-o reacție chimică. Oxidarea este rezultatul unui proces normal al corpului, dar dacă un anumit lucru declanșează o supraproducție a colesterolului oxidat, acesta poate fi periculos.

Deoarece arterele sunt tuburi musculare care sunt responsabile pentru transportul sângelui de la inimă către alte organe atunci când se înfundă din cauza reacției de oxidare, pot să apară probleme grave de sănătate. O cantitate mai mare de oxidare a colesterolului cauzează adesea o afecțiune numită ateroscleroză. 

Sistemul tău imunitar poate confunda colesterolul oxidat, percepându-l ca pe o bacterie. Sistemul imunitar încearcă apoi să „alunge", să îndepărteze acest tip de colesterol, lucru care poate cauza inflamația în interiorul pereților arterelor. Acest lucru poate duce la ateroscleroză sau la boli cardiovasculare.

Care sunt factorii de risc asociați cu colesterolul oxidat?

Vârsta și sexul sunt factori bine cunoscuți legați de riscul de ateroscleroză și bolile cardiovasculare2. Incidența bolilor asociate cu ateroscleroza crește de obicei cu vârsta și este mai mare la bărbați decât la femei. 

Tensiunea arterială este un alt factor strâns legat de riscul de ateroscleroză.

Stilul de viață activ din punct de vedere fizic este bine cunoscut că are efecte benefice asupra sănătății cardiovasculare reducând riscul general de boală coronariană și accident vascular cerebral. 
Excesul de greutate și obezitatea sunt asociate cu o morbiditate și mortalitate semnificativ crescute din cauza bolilor cardiovasculare. În consecință, scăderea în greutate este printre primele linii de apărare pentru pacienții cu un risc crescut de a dezvolta ateroscleroză și afecțiunile inimii.

Există trei modalități principale prin care colesterolul oxidat se acumulează în fluxul tău sangvin:

  • consumi alimente prăjite, cum ar fi puiul prăjit sau cartofii prăjiți,
  • mănânci în exces acizi grași polinesaturati, care se găsesc în uleiurile vegetale,
  • fumezi.

Uleiurile parțial hidrogenate sau grăsimile trans sunt unele dintre cele mai nesănătoase grăsimi pe care le poți consuma. Uleiurile vegetale, care conțin grăsimi trans, au o moleculă de hidrogen în plus, adăugată în timpul producției. Deoarece uleiurile vegetale (cu grăsimi trans) au o moleculă suplimentară de hidrogen adăugată în timpul producției, are loc o oxidare mai rapidă. Alimentele procesate ar putea fi, de asemenea, surse de colesterol care pot fi oxidate ulterior. Aceste alimente sunt asociate cu inflamația în organism. Această inflamație este rezultatul deteriorării membranei celulare din cauza particulelor oxidate de LDL prezente în sânge. Identificarea riscurilor va ajuta la prevenirea afecțiunii.

Totodată, alimentele procesate sunt la rândul lor surse de colesterol oxidat. Acestea includ:

  • margarina,
  • alimentele de tip fast-food,
  • alimentele prăjite,
  • produsele de patiserie (din comerț).

Toate aceste alimente pot provoca inflamația în corpul tău. Această inflamație este cauzată de deteriorările produse la membranele celulelor tale și de particulele de colesterol LDL oxidat care sunt prezente.

Care sunt efectele colesterolului oxidat asupra organismului?

Specialiștii atrag atenția că colesterolul oxidat poate provoca inflamații în artere. Trombocitele, care în mod normal au ca sarcină stoparea sângerării prin producerea de cheaguri de sânge, se pot lipi de zonele de inflamație din interiorul arterelor. Când fac acest lucru, ele duc la întărirea unor zone în interiorul vaselor de sânge numite plăci. Pe măsură ce trece timpul, grăsimile, colesterolul și alte substanțe se acumulează în pereții arterelor, iar astfel placa de aterom se mărește. 

Acumularea plăcii poate bloca parțial sau complet fluxul de sânge în interiorul unei artere. În acest caz vorbim despre ateroscleroză.

Ateroscleroza crește riscul ca persoana în cauză să fie diagnosticată cu:

  • Boală coronariană sau deteriorarea vaselor de sânge ale inimii din cauza plăcii
  • Boală vasculară periferică sau cu o afecțiune progresivă a circulației care poate afecta fluxul sanguin la nivelul membrelor
  • Boală cerebrală sau o afecțiune care afectează vasele de sânge ale creierului
  • Accident vascular cerebral sau o afecțiune care apare atunci când creierul nu primește suficient oxigen
  • Atacul de cord, o afecțiune care apare atunci când o parte a inimii nu primește suficient sânge

Potrivit unei meta-analize în care au fost analizate trei studii observaționale cu 1.060 de participanți, colesterolul oxidant este semnificativ crescut la participanții cu boli cardiovasculare în cadrul unor afecțiuni inflamatorii cronice1. Această meta-analiză sugerează că colesterolul oxidant poate fi un biomarker util în stratificarea riscului bolilor cardiovasculare la pacienții cu inflamație cronică.

Prevenirea efectelor negative ale colesterolului oxidat

Există câteva schimbări în stilul de viață pe care le poți face pentru a stopa „răul" făcut de colesterolul LDL oxidat:

  • Concentrează-te pe consumul de grăsimi sănătoase. Grăsimile mononesaturate sunt considerate antiinflamatoare.
  • Consumă grăsimi saturate cu moderație.
  • Include în dieta ta multe fructe și legume proaspete.
  • Fii atent la etichetele care îți oferă informații nutriționale și stai departe de alimentele care conțin uleiuri hidrogenate sau parțial hidrogenate.

Medicul tău poate să îți prescrie anumite medicamente dacă acesta consideră că este un lucru necesar, dar adeseori suplimentele naturale și o dietă sănătoasă sunt cea mai bună formă de apărare contra colesterolului oxidat. Discută cu medicul tău înainte de a începe să iei un supliment nou. Unele suplimente pot să interacționeze cu medicamentele pe care le iei deja.

Există alimente care elimină colesterolul oxidat?

Da, dieta poate juca un rol foarte important în prevenirea colesterolului oxidant.

Printre alimentele care scad colesterolul oxidant se numără: 

  • Fructele și legumele: Acestea au în compoziție antioxidanți cu proprietăți antiinflamatorii naturale care pot ajuta la reducerea oxidării LDL.
  • Alimentele bogate în grăsimi sănătoase: sunt acele grăsimi care se găsesc în nuci, avocado și fructe de mare. Incluse în meniul zilnic, acestea ajută la creșterea colesterolului „bun” HDL. Se crede că acesta are un efect antioxidant datorită capacității sale de a neutraliza o enzimă care joacă un rol important în oxidare. 

Ce mai poți să faci ca să scazi colesterolul oxidant?

Având în vedere că stilul de viață sedentar și istoricul familial al bolilor cardiovasculare sunt factori de risc importanți, s-a observat că schimbarea stilului de viață și adoptarea unei dietei echilibrate reduc bolile cardiovasculare cu aproximativ 50%. Un stil de viață sănătos implică menținerea unei greutăți ideale, controlul nivelului de zahăr din sânge, exerciții fizice regulate și atenție mărită cât privește numărul de calorii consumate zilnic.

Printre lucrurile pe care le poți face pentru a diminua colesterolul oxidant se numără:

  • Renunțarea la fumat, dar și evitarea fumatului pasiv. Iar motivul este unul foarte simplu. Fumatul te expune la substanțe chimice care susțin formarea radicalilor liberi, crescând daunele oxidative.
  • Gestionează nivelul de zahăr din sânge. În cazul în care ai fost diagnosticat cu diabet, un grup de afecțiuni care afectează glicemia sau cu sindrom metabolic, un grup de boli care cresc riscul de accident vascular cerebral, boli de inimă și diabet, este important să ții sub control nivelul zahărului din sânge. În unele cazuri, medicul îți poate prescrie medicamente.
  • Nu neglija importanța activităților fizice. Activitatea fizică regulată poate ajuta la creșterea HDL sau a colesterolului „bun”.

Unele medicamente care scad colesterolul, cum ar fi statinele, au, de asemenea, proprietăți antiinflamatorii care pot ajuta la prevenirea inflamației care susțin acumularea plăcii în artere.

Dacă ai colesterolul mărit sau hipertensiune arterială, medicul tău îți poate face teste pentru a vedea dacă ai un nivel mare de colesterol LDL oxidat în corp. Un test de sânge de rutină, care determină profilul lipidelor sangvine, îți poate arată ce nivel are colesterolul total, dar acesta nu este un test și pentru colesterolul oxidat. Scorul de calciu sau scanarea arterelor coronare pentru a se depista calcificările, printr-o scanare CT, pot identifica acest colesterol „ascuns".

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.


Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
1 Studiul „Oxidized low-density lipoprotein associates with cardiovascular disease by a vicious cycle of atherosclerosis and inflammation: A systematic review and meta-analysis”, Front Cardiovasc Med. 2022, Christin G. Hong, Elizabeth Florida, Haiou Li, Philip M. Parel, Nehal N. Mehta, and Alexander V. Sorokin
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9885196/
2 Studiul„Lipid Oxidation Products and the Risk of Cardiovascular Diseases: Role of Lipoprotein Transport”, Antioxidants 2024, Markku Ahotupa
https://www.mdpi.com/2076-3921/13/5/512


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0