Valeriana: beneficii și reacții adverse

Utilizarea în scopuri curative a valerianei datează de sute de ani, însă modul în care este folosită această plantă a trecut prin diverse schimbări de-a lungul timpului. În zilele noastre, numai rădăcina de valeriană este folosită în remedii tămăduitoare, nu și alte părți ale plantei.

Cel mai adesea, rădăcina de valeriană este folosită pentru tratarea insomniei, iar cercetările recente în domeniu au confirmat efectul sedativ pe care îl are acest remediu natural. Oamenii de știință sunt de părere că efectele terapeutice ale valerianei se datorează prezenței GABA (acidul gamma-amniobutiric) în compoziția plantei, un neurotransmițător inhibitor central important. 

GABA are efecte benefice în tratarea anxietății, iar anumite medicamente cu rol anxiolitic, precum alprazolam sau diazepam, acționează prin a spori secreția de GABA la nivelul creierului, funcționând într-un mod similar valerianei, dar cu o serie de efecte adverse nedorite, printre care senzația de amorțeală și chiar dependență.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Proprietățile și beneficiile valerianei

Pe lângă efectele pozitive asupra somnului, valeriana poate fi utilă și în reducerea anxietății și a anumitor dureri.

Tratează insomnia

Lipsa somnului are un impact direct asupra calității vieții, iar somniferele care pot fi recomandate când o persoană se confruntă cu lipsă cronică de somn dau diverse efecte adverse, precum dependență sau imposibilitatea trezirii la timp dimineața. Așadar, valeriana ar putea fi o soluție demnă de luat în seamă pentru tratarea insomniilor. 

Cercetările asupra proprietăților valerianei sunt în desfășurare și în prezent, iar oamenii de știință încearcă să descopere modul în care valeriana acționează asupra creierului, inducând somnolență. Un lucru este, însă, cert: valeriana poate fi deosebit de eficientă pe post de somnifer natural.

Atenuează simptomele anxietății

Anxietatea este o tulburare psihică din ce în ce mai frecvent întâlnită în zilele noastre, și este, adesea, cauzată de un stil de viață agitat, specific mediului în care trăim în prezent, dar poate fi declanșată și pe fondul unei traume profunde. Anxietatea afectează profund viața pacientului, uneori împiedicându-l să-și desfășoare rutina normală.

Anxietatea poate fi tratată prin terapie cognitiv-comportamentală, dar și cu tratament medicamentos pe bază de anxiolitice și antidepresive. Mulți specialiști în domeniu susțin, însă, că rădăcina de valeriană poate avea efecte benefice în acest sens, diminuând senzațiile produse de anxietate, datorită creșterii nivelului de GABA la nivelul creierului. Mai multe studii confirmă efectele benefice ale rădăcinii de valeriană, combinată cu roiniță, atunci când vine vorba de o abordare homeopatică în tratamentul anxietății. 

Întrucât este un remediu pentru anxietate și are capacitatea de a reduce din simptomele specifice acesteia, rădăcina de valeriană are proprietăți sedative blânde și poate fi folosită pentru calmarea emoțiilor în anumite situații tensionate.

Poate contribui la tratarea sindromului obsesiv-compulsiv (OCD)

Sindromul obsesiv-compulsiv se manifestă prin gânduri, idei și impulsuri pesistente, care provoacă anxietate, precum și prin comportamente repetitive, folosite cu scopul de a diminua anxietatea. Cercetătorii au monitorizat efectele valerianei asupra acestui sindrom și au confirmat, pe această cale, faptul că rădăcina de valeriană este eficientă în tratarea sindromului obsesiv-compulsiv, reducând intensitatea simptomelor și făcând, astfel, viața pacienților mai ușoară.

Reduce crampele și disconfortul abdominal 

Valeriana este folosită și pentru tratarea crampelor abdominale și uterine, deoarece are efecte antispasmodice și antiinflamatoare. Rădăcina de valeriană este folosită de multe femei pentru combaterea simptomelor sindromului premenstrual, dar și a durerilor menstruale.

Poate calma durerile de cap și migrenele

Migrenele nu sunt simple dureri de cap, ci vin la pachet cu simptome precum greață, vărsături, hipersensibilitate la lumină, dar și stare de vertij și insomnie. Deși, din punct de vedere științific, efectele pozitive ale valerianei asupra migrenelor și durerilor de cap nu au fost confirmate, o mulțime de pacienți diagnosticați cu migrenă folosesc rădăcina de valeriană pentru prevenirea durerilor de cap și afirmă că este un remediu util.

Cum se administrează rădăcina de valeriană?

În primul rând, dacă ai de gând să folosești rădăcina de valeriană pentru proprietățile sale terapeutice, este recomandat să te consulți, mai întâi, cu medicul tău curant. Mai ales persoanele care suferă de boli cronice și care se află în diverse tratamente medicamentoase ar trebui să nu ia suplimente, fie ele și din plante, fără acordul medicului.

Valeriana se găsește sub formă de ceaiuri, capsule, tablete și pulbere. Alege varianta cea mai potrivită pentru stilul tău de viață. De exemplu, dacă obișnuiești să-ți faci smoothie-uri și sucuri proaspete la storcător, poți opta pentru un produs tip pulbere, pe care îl poți amesteca în lapte, împreună cu o linguriță de miere, puțină scorțișoară, sau câteva bucățele de smochine uscate. 

Pulberea poate fi dizolvată și în ceai, dar este recomandat să folosești un ceai fără proprietăți sedative, cum ar fi cele de lavandă sau mușețel, pentru că există riscul de suprasedare, care, cel mai frecvent, se manifestă prin trezitul foarte târziu și imposibilitatea trezirii la ora propusă, chiar și cu alarmă. Pulberea de valeriană este recomandată și persoanelor care au dificultăți de înghițire a pastilelor. 

Suplimentele de valeriană sub formă de capsule sunt, probabil, forma cea mai convenabilă de consum. Le poți lua cu tine oriunde și ai nevoie doar de un pahar cu apă. Ai grijă, în schimb, la doza recomandată în prospectul produsului și la intervalul orar în care iei suplimentul. 

Dacă suferi de atacuri de anxietate, o capsulă de valeriană se poate lua în orice moment al zilei, dar dacă urmărești să contribui cu aceste remedii la un somn mai bun, este de preferat să aștepți până spre seară, deoarece valeriana îți poate da o ușoară senzație de letargie care te poate împiedica să îți continui activitatea la muncă pe timpul zilei. 

Indiferent de forma în care vine produsul, ai grijă să cumperi unul acreditat, de calitate, de la o companie cunoscută, pentru a te bucura de beneficiile acestuia. 

Cum prepari un ceai de valeriană?

Găsești ceai din rădăcină de valeriană în magazine naturiste sau în farmacii. Pentru a prepara ceaiul de valeriană, pune 200 ml de apă clocotiă peste 1 linguriță de plantă uscată și lasă vasul acoperit un sfert de oră. Apoi, strecoară ceaiul și bea-l cald, cu aproximativ o oră și jumătate înainte de culcare.

Cum se ia tinctura de valeriană?

În magazinele naturiste găsești și tinctură de valeriană, din care poți lua câte 20 de picături de trei ori pe zi. Tinctura este utilă în reducerea tensiunilor psihice, îmbunătățirea calității somnului și protejarea organismului de stres.

Interacțiunile valerianei cu alimente și medicamente

Alcoolul poate provoca somnolență, iar valeriana poate provoca, de asemenea, somnolență și respirație încetinită, așa că administrarea unor cantități mari de valeriană împreună cu alcool poate duce la o stare excesivă de somnolență.

Valeriana poate spori efectul medicamentelor precum anticonvulsivantele, cum ar fi fenitoina și acidul valproic, barbituricele, benzodiazepinele, medicamentele pentru tratarea insomniei, antidepresivele triciclice. Același lucru este valabil și pentru plantele cu efect sedativ, cum ar fi mușețelul sau iarba-mâței, de aceea nu trebuie luate împreună cu valeriană.

Deoarece valeriana este descompusă de anumite enzime hepatice, poate interacționa cu alte medicamente care sunt descompuse de aceleași enzime, cum ar fi antihistaminicele, statinele sau unele medicamente antifungice.

Reacțiile adverse ale valerianei

Valeriana este o plantă considerată de către specialiști sigură pentru administrare, fără reacții adverse care ar putea pune în pericol sănătatea individului, atât timp cât este folosită în cantitatea recomandată de către medic sau conform indicațiilor din prospect. 

De asemenea, perioada de consum contează foarte mult în acest sens, așadar suplimentele cu valeriană se vor lua pentru o perioadă limitată (nu mai mult de 28 sau 30 de zile), pentru a evita efectele negative. Valeriana este sigură și pentru copii dacă este luată așa cum se precizează în prospect și nu se depășește o perioadă de patru săptămâni.

În unele cazuri, cel mai adesea atunci când este luată necorespunzător, dar nu neapărat, valeriana poate da anumite reacții adverse, care se manifestă prin dureri de cap, stare de iritare și agitație ori apatie, lipsă de energie sau de dispoziție pentru diverse activități, somnolență sau, dimpotrivă, insomnie. În cazuri de supradozare severă, efectele adverse ale valerianei sunt: greață și vărsături, durere puternică de stomac, dureri de cap intense, stare generală de rău. În asemenea cazuri se recomandă consumul de lichide din belșug și odihna la pat.

Precauții și contraindicații pentru administrarea remediilor cu valeriană

Având în vedere că nu există suficiente informații fiabile pentru a ști dacă valeriana este sigură de utilizat în timpul sarcinii sau alăptării, remediile cu valeriană sunt contraindicate femeilor însărcinate și celor care alăptează.

E asemenea, e bine de știut că valeriana încetinește sistemul nervos central, deci ar trebui evitată în apropierea intervențiilor chirurgicale. Anestezia și alte medicamente utilizate în timpul intervenției chirurgicale afectează și acestea sistemul nervos central, deci efectele combinate pot fi dăunătoare; prin urmare, dacă iei remedii cu valeriană, oprește administrarea cu cel puțin două săptămâni înainte de o intervenție chirurgicală programată.

În concluzie, valeriana poate fi, pentru multe persoane, un remediu util în tratarea insomniei, anxietății, durerilor de cap și durerilor menstruale, însă e important să se respecte instrucțiunile de administrare (doze, perioadă de tratament etc.) pentru a se evita efectele secundare. De asemenea, este necesar ca pacienții aflați în diferite tratamente medicamentoase să ceară sfatul medicului înainte de a lua remedii cu valeriană, iar femeile însărcinate și cele care alăptează să evite aceste remedii.

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Mount Sinai - Valerian
https://www.mountsinai.org/health-library/herb/valerian
NCCIH - Valerian
https://www.nccih.nih.gov/health/valerian
NCBI - Herbal Remedies and Their Possible Effect on the GABAergic System and Sleep
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7914492/
Studiul „Herbal Remedies and Their Possible Effect on the GABAergic System and Sleep”, apărut în Nutrients. 2021 Feb; 13(2): 530, doi: 10.3390/nu13020530, autori: Oliviero Bruni et al.

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0