Reguli de "igiena ortopedica" a genunchiului in gonartroza

Igiena ortopedică a genunchiului în caz de gonartroză este obligatorie și constă în informarea și educarea pacientului cu privire la modificarea stilului de viață.

Viața cu o boală cronică articulară nu este ușoară, însă există o mulțime de tratamente și măsuri care pot fi luate pentru a îmbunătăți starea pacientului. Un diagnostic de gonartroză nu înseamnă că nu trebuie să mai faci deloc mișcare, dimpotrivă, mișcarea contează foarte mult în gestionarea bolii, însă este important ca de acum înainte să îți menajezi genunchii, ca să nu accentuezi progresia gonartrozei. 

Campanie DOC-Time RMN

Recomandări generale în caz de artroza genunchiului

Pacienților cu gonartroză li se recomandă:

  • Scăderea ponderală în vederea menținerii greutății corpului în limite normale;
  • Evitarea mersului pe distanțe lungi și a ortostatismului prelungit (menținerea corpului în poziție verticală);
  • Evitarea mersului pe teren accidentat;
  • Evitarea expunerii la frig și umezeală;
  • Evitarea pozițiilor care presupun flexie maximă, precum: ghemuit, stat turcește și poziția de sprijin în genunchi;
  • Evitarea menținerii prelungite a genunchiului în aceeași poziție;
  • Efectuarea unor mișcări libere de flexie-extensie a genunchiului după repaus prelungit și înainte de trecerea în ortostatism (înainte de a sta în picioare), 
  • Corectarea piciorului plat cu susținătoare plantare;
  • Evitarea purtării tocurilor înalte;
  • Evitarea traumatismelor directe la nivelul genunchiului;
  • Evitarea rotației pe genunchi când acesta este fixat pe sol.

Cum se folosește bastonul?

Deoarece articulația genunchiului este una dintre cele care susțin greutatea corpului, pacienților cu gonartroză li se recomandă folosirea mijloacelor de sprijin (cum ar fi bastonul sau cadrul metalic). Inițial, se recomandă folosirea bastonului. Indicat este ca bastonul să fie ținut în mâna de pe partea opusă genunchiului dureros, cu cotul puțin îndoit.

De exemplu, un pacient cu gonartroză pe stânga va ține bastonul în mână dreaptă, iar un pacient cu gonartroză pe partea dreaptă, va ține bastonul în mâna stângă. Folosirea corectă a bastonului este foarte importantă, deoarece în felul acesta aproximativ 40% din greutatea susținută de genunchiul afectat este preluată de baston. Lungimea bastonului trebuie adaptată înălțimii pacientului.

În stadiile avansate ale gonartrozei, pentru a prelua un procent mai mare din greutatea pe care ar trebui să o susțină genunchiul afectat, se recomandă folosirea unui cadru metalic. Terapia ocupațională se concentrează pe activități care presupun evitarea ortostatismului și încurajarea practicării înotului sau mersului pe bicicletă.

Cum trebuie să ai grijă de genunchii tăi, dacă suferi de gonartroză?

În cazul în care ai un diagnostic clar de gonartroză, există multe măsuri pe care le poți adopta pentru a evita sau amâna o intervenție chirurgicală la genunchi. Poți avea grijă de genunchii tăi cu ajutorul acestor reguli:

Nu alege exerciții de impact mare sau activități repetitive care pot agrava boala

Exercițiile care îți solicită articulațiile, cum ar fi tenisul sau alergarea îți pot afecta și mai mult genunchii deja deteriorați, de exemplu. Cel mai bine este să fii atent la semnalele corpului tău: dacă o activitate fizică  îți provoacă dureri, renunță la ea. În general, plimbările pe jos sau cu bicicleta sunt utile în gonartroză, la fel și înotul.

Nu îți fie teamă să folosești dispozitive medicale dacă ai gonartroză

Cadrul metalic și ortezele pentru genunchi pot să joace un rol important în reducerea durerii cauzate de artroză și în îmbunătățirea funcției articulațiilor. Întreabă-ți medicul (sau un terapeut ocupațional) când este momentul potrivit să apelezi la un baston, un cadru metalic sau dacă ortezele sunt indicate în cazul tău.

Ce măsuri ar mai trebui să respecți când ai gonartroză?

Pe lângă mișcarea efectuată regulat și folosirea dispozitivelor medicale este important să îți iei medicamentele și suplimentele prescrise și, de asemenea, să aduci la cunoștința medicului orice simptome noi sau agravarea celor deja cunoscute. Medicul îți va da și sfaturi despre cum e mai bine să te alimentezi pentru a scăpa de kilogramele în plus (care pun presiune pe genunchii bolnavi).

Ia-ți medicamentele prescrise

Pentru a ține boala sub control, este necesar să iei medicamentele așa cum ți-au fost prescrise de medic. Medicamentele antiinflamatoare nesteroidiene (AINS) sau calmantele fac parte din tratamentul gonartrozei, dar nu trebuie luate după ureche, ca să nu-ți facă rău în loc să-ți aducă beneficii, ci după cum îți indică medicul. Există mai multe clase de medicamente disponibile pentru a calma durerea în gonartroză, care te ajută să întârzii apelarea la o eventuală intervenție chirurgicală.

Atenție la simptomele necontrolate!

Nu ignora noile simptome ale gonartrozei sau simptomele care s-au agravat. Gonartroza este o boală cronică, ceea ce înseamnă că durerea poate să apară oricând. Dacă durerea crește în intensitate, devine mai severă și apare și în timpul repausului (și nu după perioadele de activitate) sau dacă durerea de genunchi te trezește din somn, aceste semne ar putea să indice faptul că artroza evoluează. 

Și alte simptome ar trebui să te facă să cauți sfatul medicului, cum ar fi umflarea articulației și genunchiul înțepenit sau blocat într-o anumită poziție. Spune-i medicului despre noile simptome sau despre cele care s-au agravat, pentru ca acesta să îți ajusteze planul de tratament.

Ia în calcul suplimentele nutritive pentru gonartroză

Există mai multe suplimente nutritive și multe tipuri de nutrienți care se găsesc în mod natural în alimente despre care studiile științifice au arătat că pot calma durerea și inflamația în cazul pacienților cu artroză la genunchi: glucozamina și condroitina, uleiul de pește, vitamina D, metilsulfonilmetanul (MSM), S-Adenozil-L-metionina (SAMe), tămâia indiană (Boswellia serrata), curcumina și altele. 

Cere sfatul medicului legat de suplimente pentru ca acesta să-ți recomande ce s-ar potrivi mai bine în cazul tău. Uneori este nevoie de mai multe încercări pentru a găsi remediul potrivit.

Mănâncă sănătos

Pune accentul pe legume, leguminoase, carne slabă, ouă, fructe, pâine integrală și evită alimentele cu grăsimi animale și cu zahăr adăugat. O alimentație cât mai sănătoasă te ajută să scazi inflamația din corp și să te menții în formă bună.

În concluzie, nu uita că activitatea fizică este cea mai importantă dacă suferi de gonartroză, iar sănătatea genunchilor tăi depinde de mișcările executate corect. Mersul pe jos este o modalitate bună de a-ți menține flexibilitatea articulațiilor. Dacă vrei să fii sigur că faci mișcare în mod corect atunci când ai gonartroză, apelează la un specialist în fizioterapie, care te va îndruma legat de ce mișcări e mai bine să faci fără să îți soliciți genunchii mai mult decât ar trebui.

De asemenea, pentru a-ți îmbunătăți calitatea vieții și a reduce simptomele când suferi de gonartroză, respectă indicațiile medicului în ceea ce privește tratamentul medicamentos, administrarea de suplimente alimentare și stilul de viață.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
BMJ Journals - Experience of living with knee osteoarthritis: a systematic review of qualitative studies
https://bmjopen.bmj.com/content/9/9/e030060
Studiul „Experience of living with knee osteoarthritis: a systematic review of qualitative studies”, apărut în BMJ Open 2019;9:e030060. doi: 10.1136/bmjopen-2019-030060, autori: Wallis J.A., Taylor N.F., Bunzli S.
Arthritis Foundation - 12 Supplements for Osteoarthritis
https://www.arthritis.org/health-wellness/treatment/complementary-therapies/supplements-and-vitamins/12-supplements-for-osteoarthritis


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0