Top 5 alimente care iti protejeaza ficatul

Starea de sănătate a ficatului este esențială pentru sănătatea generala. Cum ficatul, alături de rinichi, are rolul de a procesa toxinele, toate ingredientele și alimentele mai puțin sănătoase îl pot afecta direct, chiar mai mult decât o fac în cazul altor organe, fiind expus direct procesării acestora.

Anumite alimente scad riscul de cancer hepatic

Ficatul este organul aflat în prima linie a proceselor de prelucrare a substanțelor intrate în corp, de aceea poate benficia direct de cele nutritive. O meta-analiză a arătat că o creștere a aportului de legume, dar nu și de fructe, determină un risc mai scăzut de carcinom hepatocelular. Riscul de carcinom hepatocelular scade cu 8% pentru fiecare creștere cu 100 g/zi a aportului de legume. 

Campanie afecțiuni hepatobiliare

O altă cercetare sistematică a literaturii a arătat că o creștere a aportului de legume a fost asociată cu o reducere cu 39% a riscului de carcinom hepatocelular, iar o analiză de subgrup a indicat că aportul crescut de legume a fost asociat cu o reducere cu 50% a riscului de cancer hepatic la bărbați, dar nu și la femei. 

Top 5 alimente benefice pentru ficat

Iată ce ar trebui să mănânci pentru o stare de sănătate mai bună a ficatului:

1. Legume verzi

Salata verde, spanacul, rucola, andivele, sparanghelul, pătrunjelul, frunzele de țelină, castraveții, broccoli-ul, dovlecelul, varza de Bruxelles, varza Kale etc. conțin antioxidanți de cea mai bună calitate care ajută la protejarea și regenerarea celulei hepatice. E indicat să se consume o salată generoasă de crudități la mesele principale care conțin carne sau brânză, pentru a scădea absorbția grăsimilor.

2. Fructe de pădure

Fragii, murele, zmeura, coacăzele, căpșunile, măceșele conțin fitonutrienți care ajută la protecția ficatului de atacul radicalilor liberi formați ca urmare a agresiunilor toxinelor din mediul înconjurător asupra celulei hepatice. Aceste fructe sunt ideale pentru micul dejun, ca gustări între mese, ori pe post de desert, în loc de ceva dulce, pentru reenergizare. 

3. Oleaginoase

Semințele de orice fel (in, susan, mei, chia, dovleac, floarea soarelui) precum și fructele oleaginoase - alunele, nucile, migdalele, fisticul, alături de avocado și măsline - constituie surse excelente de grăsimi Omega de calitate, care ajută la regenerarea celulei hepatice. Acestea pot constitui gustări excelente, care taie foamea, dar se vor consuma cu moderație, deoarece au multe calorii (cam 30 g pe zi, crude ori coapte, pentru că, prin prăjire, se oxidează și își pierd toate grăsimile bune, devenind chiar nocive).

4. Pește gras

Alimente bune pentru ficat sunt și peștii, mai ales peștele gras de tipul somonului, macroului, păstrăvului sau heringului ori ficatul de pește, deoarece conțin acizi graşi Omega 3 care protejează organele interne. E indicat ca peștele să fie consumat alături de o garnitură generoasă de legume proaspete sau preparate la abur.

5. Cacao și cafea

O băutură de cacao preparată acasă din cacao pudră, lapte degresat și îndulcitor natural de tipul stevia este energizantă și antioxidantă în același timp. Poți opta și pentru două pătrățele de ciocolată neagră ca gustare, în loc de alte tipuri de dulciuri. La fel, o cană de cafeaua simplă, fără zahăr, miere sau alt tip de îndulcitori pe bază de zahăr este bună pentru ficat.

Ce alte alimente ajută la protejarea ficatului?

Și alte alimente contribuie la sănătatea ficatului:

Grepfrutul

Grepfrutul conține antioxidanți care protejează în mod natural ficatul. Cei doi antioxidanți principali găsiți în grepfrut sunt naringenina și naringina. Mai multe studii pe animale au descoperit că ambele ajută la protejarea ficatului de leziuni. Efectele protectoare ale grepfrutului apar în două moduri: prin reducerea inflamației și protejarea celulelor.

Studiile au arătat, de asemenea, că acești antioxidanți pot ajuta la reducerea dezvoltării fibrozei hepatice, o afecțiune în care se acumulează țesut conjunctiv excesiv în ficat. Acest lucru rezultă de obicei din inflamația cronică.

Afine și merișoare

Afinele și merișoarele conțin ambele antocianine, antioxidanți care conferă fructelor de pădure culorile lor distincte. Aceste fructe au fost legate de multe beneficii pentru sănătate. 

Mai multe studii pe animale au demonstrat că merișoarele și afinele întregi, precum și extractele sau sucurile, pot ajuta la menținerea ficatului sănătos. Consumul acestor fructe timp de 21 de zile a protejat ficatul de leziuni. În plus, afinele au ajutat la creșterea răspunsului celulelor imune și a enzimelor antioxidante. Un alt studiu a constatat că tipurile de antioxidanți găsiți în mod obișnuit în afine au încetinit dezvoltarea leziunilor și a fibrozei, care este dezvoltarea țesutului cicatricial, în ficatul șobolanilor.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

În plus, s-a demonstrat că extractul de afine inhibă creșterea celulelor canceroase ale ficatului uman, în studiile din eprubetă. Cu toate acestea, sunt necesare mai multe studii pentru a determina dacă acest efect poate fi replicat la om.

Strugurii

Strugurii, în special strugurii roșii și violet, conțin o varietate de compuși vegetali benefici. Cel mai cunoscut este resveratrolul, care are o serie de beneficii pentru sănătate. Multe studii pe animale au arătat că strugurii și sucul natural de struguri pot aduce beneficii ficatului: reducerea inflamației, prevenirea daunelor și creșterea nivelului de antioxidanți. 

Cu toate acestea, deoarece extractul de sâmburi de struguri este o formă concentrată, este posibil să nu observi aceleași efecte din consumul de struguri ca atare. Sunt necesare mai multe studii înainte de a lua extract de sâmburi de struguri pentru a promova sănătatea ficatului. 

Usturoiul

Printre numeroasele alimente benefice pentru ficat este și usturoiul, bogat în elemente vegetale cu activitate antioxidantă și antiinflamatoare. Un studiu recent asupra pacienților cu steatoză hepatică non-alcoolică a arătat că aceia care au luat pudră de usturoi aveau niveluri mai scăzute de ALT (alanin aminotransferază), AST (aspartat aminotransferază), LDL-colesterol (așa-numitul colesterol rău) și trigliceride în comparație cu cei care nu o luau. În plus, 51% dintre participanții din grupul cu usturoi au prezentat îmbunătățiri în severitatea acumulării de grăsime în ficat, comparativ cu 16% în grupul de control.

Un alt studiu care a implicat peste 24.000 de persoane a arătat că bărbații care consumau usturoi crud de mai mult de șapte ori pe săptămână aveau un risc redus cu până la 29% de a dezvolta boala ficatului gras. Cu toate acestea, asocierea nu a fost observată la femei. În plus, consumul de usturoi crud a fost asociat cu un risc redus de cancer hepatic.

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie: 
NIH – Food and Nutrition in the Pathogenesis of Liver Damage
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8073814/
Studiul „Food and Nutrition in the Pathogenesis of Liver Damage”, apărut în Nutrients. 2021 Apr; 13(4): 1326, doi: 10.3390/nu13041326, autori: Andrea Mega et al.
Publishing - Fruit and vegetable intake and liver cancer risk: A meta-analysis of prospective cohort studies
https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2019/fo/c9fo00804g/unauth
Studiul „Fruit and vegetable intake and liver cancer risk: A meta-analysis of prospective cohort studies”, apărut în Food Funct. 2019;10:4478–4485, doi: 10.1039/C9FO00804G, autori: Guo X.-F. Et al. 
Pub Med - Effect of garlic powder supplementation on hepatic steatosis, liver enzymes and lipid profile in patients with non-alcoholic fatty liver disease: A double-blind randomised controlled clinical trial
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32312333/
Studiul „Effect of garlic powder supplementation on hepatic steatosis, liver enzymes and lipid profile in patients with non-alcoholic fatty liver disease: A double-blind randomised controlled clinical trial”, apărut în Br. J. Nutr. 2020;124:450–456. doi: 10.1017/S0007114520001403, autori: Sangouni A.A. et al.
American Liver Foundation - A Healthy Diet, a Healthier Liver, a Healthier You
https://liverfoundation.org/for-patients/about-the-liver/health-wellness/nutrition/

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0