Sportul – un cocktail cu endorfine de care merită să te bucuri zilnic!

Practicarea cu regularitate a unui sport poate reprezenta răspunsul potrivit pentru multe probleme. Când introduci în programul zilnic o oră sau măcar o jumătate de oră de yoga, fitness, aerobic sau jogging, beneficiile care apar sunt imediate, privind energia și starea de spirit. În același timp sunt vizibile în timp, când vorbim despre forma corpului, tonusul, alura și dispoziția de persoană echilibrată.


Unii oameni chiar practică sportul cu religiozitate și simt efectul lui ca după o rugăciune sau mantră, întrucât eliberează de stres, reduce stările de nervozitate, precum și anxietatea. A practica un sport nu este doar despre a intra în hainele dorite sau a te simți bine în pielea ta la plajă, e despre o viață mai bună din multe puncte de vedere și, de altfel, și despre o viață mai lungă, de o calitate superioară.

Cum stai cu fericirea?

Exercițiile fizice determină secreția unor neurochimicale care au, printre altele, și acțiune antistres, schimbându-ți în bine starea de spirit. Acesta este încă un motiv să merite să introduci mișcarea în viața ta.

Exercițiile fizice sunt bine cunoscute pentru efectele sale de stimulare a stării de spirit și pentru rolul său în scăderea simptomelor de depresie și anxietate. Exercițiile aerobice de intensitate moderată până la viguroasă și antrenamentele de forță pot duce la o creștere a endorfinelor, împreună cu alte substanțe chimice care vă ajută să vă simțiți bine, cum ar fi endocannabinoizii, dopamina și serotonina.

Exercițiile de intensitate moderată includ activități precum o plimbare rapidă, o plimbare blândă cu bicicleta sau chiar și grădinărit. Exercițiile de intensitate viguroasă includ activități precum ciclism, fotbal, alergare, schi și altele. Din fericire, aproximativ 20-30 de minute în fiecare zi te pot ajuta să îți crești nivelul de endorfine.

Ce sunt endorfinele?

Endorfinele, cunoscute și ca opioide endogene, sunt grupuri de lanțuri proteice numite peptide. Ele sunt în mare parte controlate și eliberate de hipotalamus și glanda pituitară. Sunt un tip de neurotransmițător - și, în unele cazuri, se crede că sunt și hormoni - care acționează asupra receptorilor de opiacee pentru a atenua durerea și pentru a promova sentimentele de plăcere. În mod interesant, termenul de endorfină provine de la cuvintele „endogen”, adică din organism, și „morfină, un opiaceu pentru calmarea durerii.

Există multe beneficii ale endorfinelor:

  • reduce durerea și disconfortul;
  • crește plăcerea;
  • reduce stresul, depresia și anxietatea;
  • atenuează inflamația;
  • îmbunătățește starea de spirit;
  • sporește stima de sine;
  • poate susține un sistem imunitar sănătos;
  • poate sprijini memoria și funcția cognitivă.

Cum să încep?

În afară de recomandările clasice legate de analize și de ajutorul unui instructor avizat și al unui nutriționist, contează și motivația, determinarea de a face o schimbare. Altfel, mulți știu detaliile teoretice, dar puțini le pun în practică. Gândește-te când te apuci de un sport că e ca și cum ai explora o nouă țară ca turist. Indiferent de la ce nivel pornești, vei avea mereu lucruri noi de descoperit.

În plus, alegerea sportului potrivit pentru tine este esențială, poate construi armonios sau distruge experiența ta cu sportul. Recunoaște-ți abilitățile, plăcerile și ceea ce îți place cel mai puțin să faci, poate te ajută dacă le notezi. Când vrei să găsești un sport potrivit pentru tine, ia în considerare îndemânarea pe care o ai, rezistența, forța, etica în muncă și munca în echipă. Acestea te pot ajuta să găsești un sport potrivit pentru stilul tău de viață și felul tău de a fi. Poate, dacă ai nevoie să îți mărești mobilitatea începe cu niște stretching. Yoga de asemenea este potrivită în această direcție, și poate să ajute și în relaxare, o stare de spirit mai bună și un somn odihnitor. Important este să ai mereu în vedere nevoile tale și ale corpului tău, iar chiar dacă la început pare greu să duci până la capăt întregul program de exerciții, ai să vezi că după practică și cu perseverență, ai să ajungi la rezultate neașteptate care o să-ți ofere o stare de bine și de împlinire de sine. 
Iată câteva lucruri pe care le poți face atunci când vine vorba de sport și de corpul tău:

  1. Oferă-ți încredere și motivație pentru a începe un program de sport;
  2. Nu îți supune corpul până la punctul de a te răni. Ascultă-te pe tine sau un antrenor specialist care te poate susține în legătură cu un program corect pentru tine;
  3. Ia-ți zile libere când ai nevoie;
  4. Nu renunța când lucrurile devin ușor dificile.

Am rezultate deja, pot să mai fac pauze?

Mai ales când începi un sport, rezultatele sunt vizibile mult mai repede decât te-ai aștepta. Când stabilești o rutină a exercițiilor fizice și te ții de ea o lună, două, rezultatele apar rapid și par miraculoase. E vorba de fapt, de multe ori, despre șocul organismului neobișnuit cu mișcarea, deși pare un fel de noroc al începătorului.

Cert este că rezultatele pozitive te pot îndemna să procastinezi ulterior, simțind că meriți și că e ușor apoi să slăbești din nou, să te repui pe linia de plutire, că doar ai văzut deja că este posibil.

Poți renunța la sală gândindu-te că poți face exerciții și acasă, poți începe să îți satisfaci diverse pofte alimentare, ca și cum ai muncit suficient pentru a le merita sau gândindu-te că o porție de aripioare cu cartofi prăjiți nu înseamnă decât că vei avea nevoie de ceva mai mult timp pe bandă sau bicicletă. Adevărul e că vei avea nevoie de ceva mai mult timp decât crezi tu, dar nu asta e problema, ci faptul că statisticile arată că aceste excepții pot redevenii obiceiuri în foarte scurt timp, pui la loc mai multe kilograme decât ai dat jos și e mult mai greu să reiei programul sănătos de unde l-ai lăsat.

Tot statisticile arată că dacă renunți la sală, acasă poți face exerciții singur(ă) pentru o vreme, dar e nevoie de ambiție și disciplină ca să te ții cu adevărat de ele. Mobilizarea pentru a merge efectiv la sala de sport și cei de acolo te motivează de fapt mai mult decât crezi să rămâi fidel(ă) programului tău.

Excepțiile nu înseamnă renunțare, nu-i așa?

Este o mare diferență între excepțiile alimentare ocazionale și sărirea peste antrenament o dată sau de două ori și excepțiile frecvente (mai dese de o dată pe săptămână) și chiulul de la sală sau de la sportul pe care ai ales să îl practici pentru o perioadă mai lungă. Vechiile obiceiuri pot revenii mai repede decât crezi și ar fi păcat de efortul depus.

Rezistă tendinței de a procastina aducând noi elemente benefice programului tău, cum ar fi mersul la culcare mai devreme și trezirea și mai devreme decât de obicei, încercarea unor noi tipuri de exerciții și, dacă vrei ceva diferit, completarea lor cu masaj sau electrostimulare.
 
Găsirea unor modalități de a vă crește în mod natural endorfinele poate fi o modalitate simplă, dar eficientă de a vă promova sănătatea și starea de bine.
 
Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
Aerobic exercise for adult patients with major depressive disorder in mental health services: A systematic review and meta-analysis - https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30334597/ 
Exercise as a treatment for depression: A meta-analysis adjusting for publication bias - https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26978184/ 
Biochemistry, Endorphin - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK470306/ 


Te-ar mai putea interesa și...


Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0