Broccoli, arma secreta care te ajuta sa lupti cu diabetul

Oamenii de știință spun că broccoli-ul, mai exact extractul obținut din această legumă, ar putea fi folosit în viitor ca un fel de armă împotriva diabetului.

Dieta persoanelor cu diabet trebuie să conțină alimente din toate grupele alimentare, adică legume, leguminoase, fructe, cereale, grăsimi, lactate, ouă, carne. Atenție, însă, se recomandă consumul de cereale integrale (deci nu pâine albă, paste albe etc. ci variantele lor integrale) și de proteine slabe și grăsimi sănătoase (deci nu carne grasă, unt, untură, brânzeturi grase, ci carne slabă, ulei de măsline, nuci, semințe, avocado).

Legumele neamidoanoase ar trebui să ocupe un loc important în alimentația dibeticului, printre acestea numărându-se și broccoli-ul. Aceasta este o legumă bogată în nutrienți, cu multe beneficii pentru sănătate, cum ar fi acelea că ajută la scăderea colesterolului, susține sănătatea ochilor și scade riscul de cancer. 

În plus, broccoli-ul conține un ingredient care se pare că îi poate ajuta și pe pacienții cu diabet de tip 2 să își țină glicemia sub control, spun cercetătorii, ceea ce înseamnă că s-ar putea obține din ea un tratament așteptat de milioane de persoane.

Un compus din broccoli ar putea inversa efectele diabetului

Oamenii de știință au folosit numeroase modele pe calculator pentru a identifica și pentru a trece prin mii de substanțe chimice care ar putea inversa efectele diabetului de tip 2. S-a descoperit astfel că un compus chimic care se găsește în legumele din familia cruciferelor, cum este și broccoli-ul (numit sulforafan) ar fi responsabil de scăderea nivelului glucozei.

NEWSLETTER DEDICAT DOC

Glicemia a scăzut cu 10%

Cercetătorii de la Universitatea Gothenburg din Suedia sunt extrem de încântați de efectele pe care le-au observat la substanța din broccoli și intenționează să analizeze mai departe modul în care ar putea obține un tratament pentru diabetici. Aceștia au observat o scădere a glucemiei de aproximativ 10%, ceea ce este suficient pentru a reduce complicațiile diabetului care apar la nivelul ochilor, rinichilor și sângelui.

Acea reducere medie de 10 procente a fost obținută pe un eșantion de 97 de voluntari, care au luat parte la un test clinic pe o perioadă de 12 săptămâni. Participanții care sufereau de obezitate și care aveau un nivel mai mare al glucozei în sânge au avut cel mai mult de beneficiat de pe urma extractului de broccoli.

Doza a fost echivalentul a aproximativ 5 kilograme de broccoli consumate zilnic. Sigur că nu este indicat să se consume o cantitate așa de mare de broccoli pe zi, dar cercetătorii spun că leguma ar putea fi transformată într-o pudră, pentru a fi adăugată mai ușor în alimente și în băuturi.

Extractul de broccoli a fost administrat în paralel cu metformina

Este important de reținut că toți participanții la studiu, în afară de trei, au continuat să ia metformină în timpul experimentului, un medicament prescris pentru a îmbunătăți reglarea glucozei în sânge, în cazul persoanelor cu diabet. Chiar și așa, cercetătorii cred că sulforafanul ar putea, în cele din urmă, să înlocuiască metformina în cazul unora dintre pacienți, mai ales că 15% dintre persoanele cu diabet nu pot lua metformină, deoarece medicamentul este asociat cu riscuri de insuficiență renală.

Cei doi compuși chimici au abordări diferite: sulforafanul suprimă enzimele din ficat care stimulează producția de glucoză, pe când metformina face celulele să fie mai sensibile la insulină, scoțând astfel mai multă glucoză din fluxul sangvin.

Înainte de studiul cu participanți umani, cercetătorii au descoperit totodată că sulforafanul reușea să reducă producția de glucoză în celulele hepatice crescute în laborator și putea să schimbe expresia genelor ficatului, de la o stare anormală, afectată de boală, în cazul șoarecilor diabetici, la una normală.

Chiar și așa, sunt necesare studii mai ample și mai detaliate, înainte ca sulforafanul să poată fi aprobat pentru tratamentele regulate. Până atunci, pacienții care suferă de diabet sunt sfătuiți să mențină aportul de legume la un nivel normal și sănătos și să mănânce broccoli ori de câte ori au ocazia.

Cum poți consuma broccoli-ul?

Fiecare persoană are propriile rețete preferate cu broccoli, însă, în diabet, e bine să fie consumat cât mai simplu:

  • Crud, în salată de castraveți, roșii, ardei gras, ceapă (sau alte crudități după preferințe), brânză feta, asezonată cu piper, pătrunjel tocat și zeamă de lămâie;
  • Crud, tocat și pus în omletă, alături de alte verdețuri (ceapă verde, mărar verde, spananc);
  • Preparat la abur, la grătar sau opărit ușor și consumat alături de alte legume la grătar (conopidă, ciuperci, zucchini), asezonate cu un dressing preparat din iaurt grecesc și usturoi pisat.
  • Într-un ghiveci de legume sau de legume cu carne (dar ar trebui pus în mâncare mai spre sfârșit, deoarece fierbe foarte repede și își pierde din calitățile nutritive).

Care legume sunt cele mai bune de consumat în diabet?

Legumele fără amidon sunt excelente pentru consum în cazul persoanelor cu diabet; și amidonoasele trebuie incluse în alimentație, numai că acestea se numără ca fiind carbohidrați. Legumele trebuie consumate proaspete, crude sau pregătite pentru scurt timp la abur ori la grătar. Și legumele simple congelate sunt bune, tot preparate la abur. Legumele de la conservă pot fi și acestea consumate de diabetici, cu condiția să aibă un conținut scăzut de sodiu sau să fie chiar fără sare.

Legumele verzi, excelente în diabet

Accentul trebuie pus pe legumele verzi precum varza, varza kale, spanacul, mangoldul (sfecla elevțiană) și rucola, deoarece sunt bogate în nutrieți (salata iceberg, de exemplu, are un conținut mai mic de nutrienți), însă e important ca în fiecare zi să se consume legume într-o varietate de culori. 

Ardeiul gras, vinetele, dovleceii, castraveții, ciupercile, broccoli-ul, anghinarea, sparanghelul, napul, ridichile, țelina, conopida, prazul, ceapa sunt alegeri excelente pentru persoanele cu diabet. Cantitatea de legume recomandată a se consuma zilnic este de aproximativ două căni și jumătate.

Ce legume ar trebui evitate în diabet?

Conservele de legume cu mult adaos de sodiu ar trebui evitate de pacienții cu diabet, la fel și murăturile (castraveți, varză etc.) în cazul în care medicul a recomandat reducerea sodiului sau dacă pacientul are și hipertensiune arterială. De asemenea, diabeticii ar trebui să nu gătească legumele cu mult unt adăugat, brânză sau sosuri îngroșate cu făină.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
American Diabetes Association - Non-starchy Vegetables
https://www.diabetes.org/healthy-living/recipes-nutrition/eating-well/non-starchy-vegetables
Science - Sulforaphane reduces hepatic glucose production and improves glucose control in patients with type 2 diabetes
https://www.science.org/doi/10.1126/scitranslmed.aah4477
Studiul „Sulforaphane reduces hepatic glucose production and improves glucose control in patients with type 2 diabetes”, apărut în Science Translational Medicine, 2017, DOI: 10.1126/scitranslmed.aah4477, autori: Annika S. Axelsson et al.

 

 

 


 

 

 

Te-ar mai putea interesa și...

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0