Dieta vegana ii ajuta pe diabetici sa tina boala sub control

Studiile arată că veganismul îi ajută pe diabetici să își reducă greutatea corpului și să țină glicemia sub control. Totodată, un studiu a descoperit și că o alimentație bazată în principal pe alimente de origine vegetală îi ajută pe oameni să își îmbunătățească starea de spirit 1

Ce este veganismul?

Potrivit Societății Vegane din Statele Unite ale Americii, „veganismul este un mod de viață care urmărește să excludă, în măsura în care este posibil, toate formele de exploatare și cruzime față de animale pentru hrană, îmbrăcăminte sau orice alt scop. Veganii urmează o dietă pe bază de plante evitând toate alimentele de origine animală, cum ar fi carnea (inclusiv peștele, crustaceele și insectele), lactatele, ouăle și mierea – precum și produsele precum pielea și orice este testat pe animale”.

Oamenii aleg să urmeze un stil de viață vegan din motive precum îngrijorarea cu privire la bunăstarea animalelor și a planetei. Cu toate acestea, un alt factor care poate încuraja oamenii să urmeze o dietă vegană este că poate oferi unele beneficii pentru sănătate.

Beneficiile pentru sănătate ale unei diete vegane

S-a demonstrat că alimentele pe bază de plante – care reprezintă o mare parte a unei diete vegane – în special fructele, legumele, nucile, legumele și semințele, ajută la tratarea multor boli cronice și sunt adesea asociate cu niveluri mai scăzute de diabet de tip 2, hipertensiune arterială, colesterol și rate reduse de cancer.

Unele studii arată, de asemenea, că veganii sunt mai puțin probabil să fie supraponderali și tind să aibă un procent mai mic de grăsime corporală, ceea ce, la rândul său, reduce riscul apariției multor alte boli.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Cum funcționează dieta vegană pentru diabetici

Dieta vegană presupune să nu consumi carne, lactate și produse de origine animală. Deși poate fi un mod nutritiv de a mânca, necesită o planificare atentă pentru a te asigura că acoperi toate nevoile nutriționale.
 
Pentru persoanele cu diabet, adoptarea unei diete vegane va necesita un nivel suplimentar de planificare. În general, persoanele cu diabet trebuie să-și mențină aportul constant de carbohidrați pe parcursul zilei, deoarece carbohidrații afectează nivelul zahărului din sânge mai semnificativ decât proteinele și grăsimile.
 
Mesele și gustările ar trebui, de asemenea, să fie echilibrate în ceea ce privește nivelul de carbohidrați, proteine și grăsimi sănătoase, deoarece includerea alimentelor fără carbohidrați la masă poate ajuta la reducerea efectelor carbohidraților asupra zahărului din sânge.
 
Toate acestea pot fi făcute folosind exclusiv alimente pe bază de plante, deși poate fi puțin dificil dacă abia acum te-ai hotărât să urmezi o dietă vegană.

 

[{ads-diabet-second}]

Dieta vegană ține diebetul sub control

Există cercetări care sugerează că eliminarea produselor lactate și a produselor din carne pot ține diabetul de tip 2 sub control. Pacienții care urmează o dietă bazată în principal pe alimente vegetale ori pe o dietă vegană au avut un control mai bun asupra glucozei din sânge (glicemiei) și au reușit să dea jos aproape de două ori mai multe kilograme decât pacienții care urmau alte diete, potrivit unei analize ample ce a avut în vedere mai multe studii. 

De altfel, un studiu de 12 săptămâni efectuat pe 93 de coreeni cu diabet a comparat efectele unei diete vegane și a unei diete convenționale pentru diabet. Cercetătorii au descoperit că respectarea unei diete vegane a dus la o gestionare ușor îmbunătățită a nivelului de zahăr din sânge decât după o dietă convențională 2.

O altă revizuire a remarcat că dietele care puneau accentul pe aportul de alimente pe bază de plante, inclusiv dieta vegană, vegetariană, mediteraneană au ajutat la reducerea hemoglobinei A1C cu 0,8%.

Nivelul de hemoglobină A1C este o măsură de gestionarea a zahărului din sânge în ultimele 3 luni și este un bun indicator al gestionării pe termen lung a nivelului de zahăr din sânge.

Dieta vegană îmbogătește starea de spirit

Totodată, au existat dovezi care arată că o dietă bazată în principal pe alimente vegetale îmbunătățește dispoziția oamenilor și ar putea să încetinească afectarea progresivă a nervilor sistemului periferic, asociată cu diabetul zaharat, mai spun cercetătorii. 

Dacă suferi de diabet zaharat și vrei să știi mai multe despre opțiunile pe care ți le oferă dieta vegană, trebuie să știi mai întâi că această dietă este susținută de dovezi științifice. Un studiu de la Universitatea din Londra sugerează că o dietă vegană poate fi "cel mai bun mod" prin care poți ține sub control diabetul de tip 2. 

Cercetătorii au analizat informațiile din 11 studii clinice, între anii 1999 și 2017 pentru a urmări în acest mod impactul emoțional și cel fizic al unei diete vegane asupra pacienților. Studiile pe care echipa de cercetători le-a analizat au durat, în medie, 23 de săptămâni și au inclus 433 de oameni, majoritatea cu vârste peste 50-55 de ani. 

De pe urma concluziilor acestor studii, cercetătorii au observat că, de fapt, calitatea vieții s-a îmbunătățit în cazul acelor pacienți care urmau o dietă vegană.  Participanții vegani și-au îmbunătățit simptomele sănătății mentale și au reușit, totodată, să dea jos mai multe kilograme pe durata studiilor. 

Cercetătorii susțin că o dietă vegană, pe termen lung, poate "încetini tulburările progresive ale nervilor sistemului nervos periferic", asociate cu diabetul (poți citi aici mai multe despre neuropatia diabetică) și îi poate ajuta pe diabetici să își țină nivelul glucozei din sânge sub control și să reducă nivelul lipidelor din sânge. 

În șase studii, participanții vegani au reușit să reducă din dozele medicamentelor pe care le luau pentru diabet. Pe măsură ce veganismul îi poate ajuta pe oameni să slăbească, acest tip de dietă, spun oamenii de știință, îi poate ajuta pe pacienții cu diabet de tip 2 să își țină boală sub control. 

"Putem să tragem concluzia că dietele bazate pe alimentele vegetale, completate de educarea pacientului, pot să îmbunătățească semnificativ sănătatea psihologică. Adoptarea unei diete vegane poate îmbunătăți calitatea vieții și poate îmbunătăți greutatea corpului și, prin urmare, îmbunătățește controlul diabetului", a declarat cercetătorul Anastasios Toumpanakis.

Este important să reții, înainte de a elimina carnea și produsele lactate din alimentația ta, că acest studiu este destul de mic și că sunt necesare mai multe cercetări pe această temă, înainte de a putea spune cu certitudine că veganismul este cea mai bună opțiune pentru diabetici.

Ce spun alte studii despre asocierea dintre dieta vegană și diabet 

Există studii prospective care demonstrează concluzii similare cu studiul britanic despre care am vorbit mai sus. De pildă, într-un grup de 41.387 indivizi, care au fost urmăriți de cercetători pe o perioadă de 2 ani, analizele privind controlul indicelui de masă corporală și analizele altor variabile au demonstrat că veganii au avut un risc extrem de scăzut de a dezvolta diabet de tip 2, în comparație cu persoanele care nu erau vegetariene. 

Un regim alimentar bazat pe alimente vegetale, pe alimente integrale include, în general, leguminoase, cereale integrale, fructe, legume și nuci, iar toate acestea sunt bogate în fibre. S-a descoperit, de-a lungul timpului, că toate aceste elemente sunt protective, adică protejează organismul împotriva diabetului. 

Cerealele integrale, inclusiv pâinea din grâu integral, cerealele pentru micul dejun care sunt obținute din boabe întregi și orezul brun au fost asociate cu un risc redus de a dezvolta diabet. Anumite fructe și legume, inclusiv rădăcinoasele, frunzoasele, afinele, merele au fost asociate cu rate mai scăzute de diabet. 

Leguminoasele, după cum au demonstrat studiile, ameliorează rezistența la insulină și protejează organismul împotriva sindromului metabolic. 

Ce conține dieta vegană pentru diabetici

Iată câteva exemple de carbohidrați, proteine ​​și grăsimi pe care le poți folosi pentru a construi mese și gustări dacă urmezi o dietă vegană și ești diabetic:

  • Carbohidrați: făină din cereale integrale (pâine, paste), orez, cartofi, ovăz, quinoa, fructe (conserve proaspete, congelate sau neîndulcite), porumb
  • Proteine: boabe de soia și produse din soia (tofu, tempeh), fasole, linte, mazăre, arahide, nuci, unturi de nuci, semințe, alternative la carne pe bază de plante
  • Grăsimi: ulei de măsline, ulei de avocado, avocado, nuci și semințe, nucă de cocos, 

Din fericire, multe alimente pe bază de plante, cum ar fi fasolea și cerealele, conțin un amestec de carbohidrați, proteine ​​și grăsimi. În plus, fibrele  se găsesc în majoritatea alimentelor pe bază de plante. Fibrele ajută alimentele să fie mai sățioase și, de asemenea, pot ajuta la reducerea impactului lor asupra zahărului din sânge.

În funcție de tipul de diabet pe care îl ai, de nivelul tău de activitate fizică, de vârsta, de sexul pe care le ai și de alți câțiva factori, un nutriționist dietetician te poate ajuta să identifici cantitatea optimă de carbohidrați de care ai nevoie la fiecare masă. 

Cere sfatul medicului tău înainte de a-ți schimba dieta și înainte de a încerca să urmezi o dietă vegană ori vegetariană, pentru că medicul tău este cel mai în măsură să îți explice modul în care aceasta îți poate influența cursul bolii.

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.

Mai multe despre cum te ajută dieta vegană să ții diabetul sub control, poți afla dacă urmărești video-ul de mai jos.
 

Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
1 Studiul "A plant-based diet for the prevention and treatment of type 2 diabetes", publicat in Journal of Geriatric Cardiology, in 2017, autori Michelle McMacken, Sapana Shah
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5466941/
2 Studiul „Effect of a Brown Rice Based Vegan Diet and Conventional Diabetic Diet on Glycemic Control of Patients with Type 2 Diabetes: A 12-Week Randomized Clinical Trial”, PLoS One. 2016 Jun 2, Yu-Mi Lee, Se-A Kim, In-Kyu Lee, Jung-Guk Kim, Keun-Gyu Park, Ji-Yun Jeong, Jae-Han Jeon, Ji-Yeon Shin, Duk-Hee Lee 
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27253526/
The National Health Service (NHS) - https://www.nhs.uk/news/diabetes/vegan-diet-helps-people-better-manage-type-2-diabetes/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0