Cum să devii o persoană mai puțin anxioasă?

Dacă te confrunți cu stări de anxietate în mod cronic sau frecvent, este posibil să dezvoltați niște mecanisme de contracarare a senzației de anxietate, atunci când aceasta apare. Poate fi vorba despre tehnici de respirație, meditație sau vizualizare și chiar sport. Orice te poate ajuta să te distanțezi de gândurile anxioase este binevenit pentru o gestiune mai bună a acestei afecțiuni atât de des întâlnite în ultima perioadă.

Cu toate acestea, te-ai întrebat vreodată dacă există metode prin care poți reduce anxietatea la un nivel mai profund, adică să devii, în ansamblu, o persoană mai puțin anxioasă?
Potrivit cercetărilor recente, acest lucru este posibil și, într-adevăr, nu este cel mai ușor. Anxietatea este un amestec complex de simptome mentale, emoționale și fizice și este asociată cu obiceiuri bine înrădăcinate care pot afecta o persoană pe perioade îndelungate de timp. 

De exemplu, cineva cu anxietate socială pronunțată poate gândi, de obicei, că persoanele din jur o consideră ciudată. Acest tipar de gândire, care a fost întărit prin multe interacțiuni de-a lungul timpului, este foarte dificil de întrerupt. 

Pentru a deveni o persoană mai puțin anxioasă este nevoie de un plan sistematic de reprogramare a obiceiurilor întreprinse în timp, care îți alimentează anxietatea. Acest lucru e necesar pentru că anxietatea îți afectează mintea, corpul și spiritul, iar pentru a deveni mai puțin anxios trebuie să îți schimbi metoda de gândire, de acțiune, precum și felul în care te regăsești în această lume. 

Dacă îți dorești să devii o persoană mai puțin anxioasă sau să dai anxietatea complet uitării, iată câteva abordări dovedite științific. Poți opta pentru oricare dintre aceste strategii, dar ține cont de faptul că va trebui să exersezi tehnicile zi de zi, pentru a obține rezultate palpabile. 

Strategii cognitive de îndepărtare a anxietății

1. Exersează gândirea de emancipare

Dacă ești extrem de anxios, gândurile de panică și de îngrijorare pot începe de la prima oră a dimineții. Gândul că lucrurile nu vor merge bine, senzația compleșitoare de eșec și starea de panică îți pot pune piedici în efectuarea sarcinilor zilnice.  

O modalitate de a le îndepărta pe termen mediu și lung este să exersezi gânduri de emancipare și de încurajare. Va trebui să depui un efort conștient pentru a le strecura în minte, dar pe termen lung procesul va deveni din ce în ce mai ușor. Exemple de asemenea gânduri sunt “astăzi voi da tot ce pot pentru a duce ziua cu bine la capăt”, “am tot ce îmi trebuie pentru a reuși în viață”, etc. 

2. Schimbă optica asupra relației tale cu anxietatea

Cu cât încerci mai mult să eviți anxietatea, cu atât aceasta va ajunge să îți domine viața. Așadar, în mod paradoxal, o cale de a deveni mai puțin anxioasă este să începi prin a înțelege că anxietatea este inevitabilă. 

Apoi, în momentele în care simți că anxietatea preia controlul, în loc să încerci să o alungi, concentrează-te pe ceea ce poți face pentru a rezolva situația care te îngrijorează. De exemplu, dacă ai anxietate cu privire la un discurs în public, încearcă să te concentrezi pe ce urmează să spui și cum o vei spune, indiferent de senzația de anxietate care te urmărește. 

În felul acesta, vei înțelege mai bine cum funcționează mecanismul de îngrijorare. Atât timp cât ai o rezolvare rațională pentru motivul anxietății, senzația de îngrijorare va dispărea de la sine. 

Strategii comportamentale de îndepărtare a anxietății

1. Ieși din zona de confort

Anxietatea și evitarea pericolului sunt două mecanisme înrudite – cu cât evităm anumite sarcini, situații sau acțiuni, cu atât ne simțim mai anxioși și viceversa. Poți întrerupe acest ciclu vicios prin însușirea obiceiului de a confrunta situațiile care îți dau stare de anxietate. Începe cu acțiuni mici, cum ar fi sarcini plictisitoare sau dificile pe care le tot amâni, continuă apoi cu situații puțin mai complexe, de exemplu, învățarea unui lucru nou, de la zero, și tot așa. 

2. Ai grijă de tine

Nevoile fizice pot avea un impact direct asupra anxietății, iar anxietatea în sine poate afecta sănătatea corpului, prin probleme de somn, dietă săracă în nutrienți și lipsa exercițiului fizic. Caută mici metode de a avea mai multă grijă de tine, iar apoi crește intensitatea efortului. Poți începe printr-un orar de somn regulat (pentru acest scop poți opta pentru remedii naturiste de relaxare și somn) și să continui cu practicarea unui sport sau mersul regulat la sală și adoptarea unei diete sănătoase. 

3. Planifică momente de liniște

Anxietatea te poate ține mereu în priză, atât fizic, cât și psihic. De aceea, este important să te refugiezi, măcar o dată pe zi, într-un moment de liniște și relaxare. Poate fi vorba de 10 minute de meditație, o pauză de ceai sau câteva minute petrecute în balcon, contemplând peisajele din jur. 

Atunci când pui pauză, sistemul nervos are ocazia de a se relaxa și odihni. Așadar, prin concentrarea pe momentul prezent, indiferent de ceea ce faci pentru relaxare, părăsești teritoriul anxietății, fără să îți dai seama. În asemenea momente de relaxare, organismul se odihnește cu adevărat.  

4. Îmbrățișează nesiguranța

Anxietatea vine din dorința ca anumite lucruri să se petreacă într-un anumit fel, într-un viitor plin de incertitudini. Practic, nesiguranța viitorului și dorința ca lucrurile să se desfășoare cum îți dorești stă în spatele simptomelor de anxietate. Din păcate, viața este imprevizibilă și trebuie luată ca atare. Atunci când începi să te obișnuiești și să faci pace cu realitatea vieții, poți să te eliberezi mai ușor de senzația sufocantă de anxietate. Privește viața ca pe o aventură, iar fiecare dintre acestea îți poate oferi o lecție importantă. 

Acestea sunt principalele tehnici recomandate de specialiști, dar nu uita că nu trebuie să te limitezi doar la una dintre ele. De fapt, este mai eficient dacă te folosești de două sau mai multe tehnici, pentru a combate anxietatea pe mai multe fronturi. 

Nu în ultimul rând, setează-ți așteptările în mod realist: nu ai cum să faci anxietatea să dispară complet de pe o zi pe alta. Sentimentul de anxietate poate apărea oricând, la un nivel mai redus sau mai intens, în orice moment al vieții, la oricine, și poate fi o reacție normală în fața unui potențial pericol. Ce e important este să rărești episoadele de anxietate inutilă, care îți pot afecta viața, sănătatea fizică și emotională. 

 

Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
WebMD - How to Become a Less Anxious Person
https://blogs.webmd.com/mental-health/20190507/how-to-become-a-less-anxious-person

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0