Cum abordezi conflictele de la locul de munca fara sa iti faci viata grea?

Un conflict la locul de muncă îți poate da bătăi de cap chiar și după stingerea sa, întrucât resentimente rămân întotdeauna. Pentru a preveni situațiile neplăcute pe termen lung, trebuie să știi cum să abordezi conflictele la locul de muncă astfel încât să calmezi spiritele și să nu se instaleze o tensiune permanentă între tine și colegi sau superiori.

Indiferent de cauza conflictului, trebuie să înțelegi că scopul nu este să demonstrezi că ai dreptate, chiar dacă ești convins că ai, ci scopul este acela de a ajunge la un numitor comun cu persoană cu care ai conflictul și de a remedia situația. Altfel, consecințele conflictului vor fi mai grave iar performanțele voastre la locul de muncă vor avea de suferit.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Din ce cauze pot apărea conflicte la locul de muncă?

Conflictele la locul de muncă pot apărea dintr-o varietate de motive, de la diferențe de personalitate și stiluri de comunicare, până la probleme legate de sarcinile de muncă sau cultură organizațională.

În primul rând, oamenii au temperamente și stiluri de lucru diferite. De exemplu, o persoană mai directă sau impulsivă poate intra în conflict cu cineva mai introvertit sau rezervat. Apoi, unii angajați pot prefera să lucreze într-un ritm rapid, în timp ce alții au nevoie de mai mult timp pentru a finaliza sarcinile, ceea ce poate genera tensiuni. 

În al doilea rând, mesajele ambigue sau incomplete pot crea confuzie și neînțelegeri. De asemenea, lipsa de feedback clar sau evitarea comunicării directe poate duce la tensiuni între colegi sau între șefi și subalterni. Mai mult, tonul sau modul în care un mesaj este transmis poate fi interpretat greșit și poate genera conflicte neintenționate.

În al treilea rând, dacă un angajat simte că are mai multe responsabilități decât colegii săi, pot apărea frustrări și resentimente. Oamenii pot percepe că un coleg sau grup de colegi primește tratament preferențial din partea managerilor, ceea ce reprezintă un teren propice pentru conflictele la locul de muncă. Și când sarcinile sau responsabilitățile nu sunt bine definite, angajații pot simți că se suprapun sau că alții le încalcă teritoriul. Lipsa stabilității sau schimbările constante în responsabilități pot duce și acestea la frustrare și dezacorduri. 

Nu mai puțin important, în echipe multiculturale, diferențele în ceea ce privește comunicarea, etica muncii și obiceiurile de lucru pot genera conflicte, dacă nu sunt gestionate corespunzător. Angajații pot avea dispute atunci când valorile lor fundamentale nu se aliniază, cum ar fi prioritățile legate de echilibrul muncă-viață personală sau perspectivele privind integritatea. 

Conflictele la locul de muncă și atunci când angajații simt că munca lor nu este apreciată sau recunoscută. Volumele prea mari de muncă, termenele strânse și presiunea constantă pot amplifica conflictele, deoarece angajații devin mai sensibili și reactivi în condiții de stres. 

Cum soluționezi mai repede conflictele de la locul de muncă?

Există câțiva pași pe care e bine să îi respecți pentru soluționarea cât mai rapidă a problemei:

Acceptă situația

Dacă ești în faza de negare și refuzi să accepți faptul că există o problemă între tine și un coleg sau mai mulți colegi de muncă, lucrurile nu se vor rezolva. Acceptă situația și arată-te interesat să o rezolvi.

Propune o discuție

Propune colegului sau superiorului cu care ai o problemă să discutați și să rezolvați orice ați avea de împărțit. Păstrează-ți calmul și explică-i că îți dorești să remediați situația și să nu mai ajungeți într-o asemenea postură.

Roagă interlocutorul să își spună opinia

Adevărul este întotdeauna la mijloc așa că nu ar strica să vezi lucrurile și din altă perspectivă. Astfel, poate vei putea să empatizezi cu interlocutorul și să reduci în acest fel tensiunea dintre voi.

Spune-ți punctul de vedere într-un mod diplomat

După ce asculți părerea interlocutorului, spune-ți și tu povestea, încercând să îl faci pe acesta să se pună în locul tău. Odată ce se reușește acest lucru de ambele părți, concilierea este la doar un pas distanță. Nu te teme să pui punctul pe „i”, este în regulă să faci asta, atâta vreme cât te exprimi civilizat și nu spui lucruri care ar putea deranja ori care ar putea căpăta o conotație jignitoare.

Puneți-vă de acord

Înainte de încheierea discuției, trebuie neapărat să stabiliți, tu și interlocutorul, câteva lucruri. Fie vă puneți de acord asupra problemei și a modului în care a apărut, fie vă puneți de acord în ceea ce privește soluționarea problemei ori vă puneți de acord cu privire la modul în care trebuie să vă comportați pe viitor pentru a preveni situațiile conflictuale. Ideal ar fi să vă înțelegeți în toate aceste privințe, însă este bine să reușiți să găsiți cel puțin un numitor comun.

Apelați la un mediator, dacă este cazul

Dacă tu și colegul tău nu vă puteți pune de acord și nu puteți rezolva situația tensionată dintre voi, poate este cazul să apelați la ajutorul unui mediator. Luați împreună decizia de a cere ajutorul unei a treia persoane, cum ar fi cineva de la Resurse Umane, nu te duce singur să spui ce și cum întrucât vei fi perceput ca o persoană sabotoare, iar acest lucru nu va face altceva decât să accentueze problema dintre voi.

Ce faci dacă în mod repetat nu îți poți face treaba din cauza unui coleg care te întârzie? 

Dacă munca te este corelată cu a unui coleg care te întârzie în mod repetat și te încurcă, este important să abordezi situația într-un mod clar și constructiv. Încearcă întâi să înțelegi de ce colegul te întârzie: poate fi vorba de lipsa organizării, neglijență sau poate colegul are alte priorități care îi afectează capacitatea de a colabora eficient. A identifica clar cauza te va ajuta să găsești o soluție mai bună.

Dacă te simți confortabil, discută deschis și calm cu colegul despre cum comportamentul lui îți afectează munca. Fii specific și obiectiv, fără a-l acuza direct, de exemplu: „Am observat că uneori întârzierile în predarea documentelor de către tine îmi afectează capacitatea de a finaliza la timp sarcinile mele. Cum am putea colabora mai bine pentru a respecta termenele?” Este important să adopți o abordare de colaborare, astfel încât colegul să nu se simtă atacat.

După ce ai discutat problema, propune soluții practice care ar putea îmbunătăți colaborarea, cum ar fi setarea unor termene intermediare clare și convenite de ambele părți sau stabilirea unor modalități mai eficiente de comunicare (de exemplu, folosirea unui calendar comun).

Dacă problema persistă, începe să documentezi cazurile în care colegul te întârzie. Notează datele, orele și impactul întârzierilor asupra muncii tale. Aceste detalii te pot ajuta dacă este necesar să discuți problema cu superiorii sau cu resursele umane.

Dacă discuțiile directe cu colegul nu duc la îmbunătățiri, prezintă problema superiorilor sau departamentului de resurse umane. Explică situația într-un mod obiectiv și prezintă documentația întârzierilor, concentrându-te pe modul în care problema afectează performanța ta și a echipei: „Am încercat să discut cu colegul despre întârzierile care îmi afectează munca, dar problema persistă. Aș aprecia ajutorul vostru în găsirea unei soluții.” Dacă mai mulți colegi sunt afectați de întârzierile aceleași persoane, abordați problema împreună.

Ce faci dacă ești hărțuit verbal de un coleg de muncă?

Hărțuirea verbală poate include insulte, amenințări, umilire, intimidare, dar și ceea ce ar părea simple comentarii nepotrivite sau glume răutăcioase repetate. Dacă aceste acțiuni îți afectează starea de bine sau creează un mediu de lucru ostil, pot fi considerate hărțuire. Când ești hărțuit verbal de un coleg de muncă, este important să abordezi situația într-un mod care să-ți protejeze și sănătatea emoțională, și drepturile.

În fața hărțuirii, încearcă să rămâi calm. Evită să reacționezi imediat cu furie, deoarece acest lucru poate agrava situația. În schimb, respiră adânc și evită să iei decizii sau să spui lucruri pe moment pe care le-ai putea regreta mai târziu. Dacă te simți confortabil și în siguranță să faci asta, îi poți spune colegului care te hărțuiește că are un comportament inacceptabil și te deranjează. Poți folosi un limbaj clar și ferm, fără a fi agresiv: „Nu îmi place cum vorbești cu mine. Suntem colegi, nu e nevoie să ne împrietenim, dar ar trebui să ne tratăm cu respect.”

Notează detalii despre fiecare incident de hărțuire verbală, inclusiv data, ora, locul, ce s-a spus și cine a fost de față. Această documentație poate fi foarte utilă dacă trebuie să raportezi hărțuirea în cazul în care situația continuă. Salvează e-mailuri, mesaje sau alte forme de comunicare scrisă care pot dovedi hărțuirea.

Vorbește cu un coleg de încredere despre ceea ce se întâmplă. Acesta te poate sprijini moral sau poate deveni un martor, dacă este cazul. Totodată, acest lucru te poate ajuta să-ți clarifici dacă hărțuirea este percepută la fel și de alții.

Fii conștient de drepturile tale la locul de muncă. În multe țări, legislația muncii interzice hărțuirea de orice tip la locul de muncă. Poți consulta Codul muncii sau alte legi aplicabile pentru a înțelege mai bine care sunt drepturile tale.

Dacă hărțuirea continuă, este important să o raportezi superiorului tău direct sau departamentului de Resurse Umane. Majoritatea organizațiilor au politici clare privind hărțuirea și ar trebui să abordeze direct astfel de situații. În raportul tău, fii cât mai obiectiv și detaliază evenimentele în baza documentației pe care ai realizat-o. Dacă hărțuirea tot nu se oprește, iar angajatorul nu ia măsuri adecvate, poți lua în considerare acțiuni legale. 

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Harvard Business School - 5 Strategies for Conflict Resolution in the Workplace
https://online.hbs.edu/blog/post/strategies-for-conflict-resolution-in-the-workplace 
Harvard Business Review - How to Navigate Conflict with a Coworker
https://hbr.org/2022/09/how-to-navigate-conflict-with-a-coworker


Te-ar mai putea interesa și...


CELE MAI CITITE

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0