Gonartroza si exercitiile fizice

Exercițiile fizice sunt utile în general, dar cu atât mai mult în cazul persoanelor cu gonartroză. Iată de ce!

Activitatea fizică regulată este recomandată și pentru persoanele sănătoase și pentru cele care au diverse afecțiuni cronice. În cazul pacienților care suferă de osteoartrita genuchiului numită și gonartroză, exercițiile fizice sunt incluse în opțiunile de tratament pentru boala lor.

Exercițiile fizice, remedii necesare în gonartroză

Îmbătrânirea populației a crescut în întreaga lume, sporind provocările pentru serviciile de sănătate, în special în ceea ce privește numărul mare de boli care afectează persoanele în vârstă. Dintre acestea, se remarcă osteoartrita sau artroza, a doua cauză a absenteismului la locul de muncă și principala cauză a dizabilității la vârstnici.

Având în vedere că gonartroza nu se vindecă, pacienții pot lua doar măsuri de gestionare a bolii. Pe lângă tratamentele indicate de medic, care pot fi medicamentoase, chirurgicale sau alte terapii, remediile de stil de viață sunt foarte importante. 

E indicat în primul rând ca pacientul cu gonartroză să elimine kilogramele în plus și să ajungă la o greutate corporală normală, pentru a nu pune presiune pe articulații. Slăbitul sănătos se face printr-o combinație de alimentație adecvată și mișcare, iar pacientul poate cere sfatul medicului pentru a-și face un plan. Chiar și o scădere mică în greutate, de câteva kilograme, este benefică pentru articulații.

În al doilea rând, menținerea greutății normale se face în același fel, printr-un stil alimentar sănătos și mișcare efectuată cu regularitate. Așadar, exercițiile fizice sunt recunoscute pentru beneficiile pe care le au pentru sănătate și cu atât mai mult în cazul persoanelor care suferă de gonartroză. 

Cu toate acestea, mulți pacienți diagnosticați cu gonartroză nu fac exerciții fizice din cauza durerilor articulare, musculare sau din cauza oboselii. Însă lipsa mișcării poate duce la instalarea rigidității în articulația genunchiului, a atrofiei musculare și, pe termen lung, poate determina anchiloza articulară.

Exerciții fizice în gonartroză: beneficii și recomandări

S-a demonstrat că exercițiile fizice efectuate în mod corect și regulat pot ușura durerea cauzată de artroză și pot îmbunătăți calitatea vieții pacientului. O analiză¹ amplă publicată în 2020, a unor studii apărute între anii 2008 și 2018, susține această afirmație. Analiza a inclus un total de 934 de participanți cu vârste cuprinse între 40 și 73 de ani, dintre care 34,90% bărbați. Cele mai multe dintre exercițiile indicate în tratamentul artrozei au avut un rezultat semnificativ pozitiv atât pentru îmbunătățirea forței musculare, cât, mai ales, pentru combaterea durerii articulare.

Recomandări pentru efectuarea cu succes a exercițiilor fizice:

  • Urmarea unui program simplu de exerciții, care să nu descurajeze pacientul și nici să-l obosească prea tare;
  • Stabilirea unor obiective realizabile;
  • Înțelegerea importanței și a beneficiilor exercițiilor fizice în gonartroză.

Campanie DOC-Time RMN

Sigur că pacientul poate face mișcare acasă, ori la o sală de sport sau în aer liber. Însă cercetările arată că exercițiile efectuate într-un mediu monitorizat, de exemplu într-o sală de gimnastică, pot îmbunătăți șansele ca pacientul să continue să facă mișcare pe termen lung, comparativ cu exercițiile efectuate acasă, chiar dacă în această situație costurile sunt mai mici și confortul poate fi unul sporit.

Mișcarea cotidiană ar putea reprezenta un beneficiu?

Unii pacienți nu sunt interesați să efectueze un program bazat pe exerciții fizice stricte, dar sunt capabili să efectueze activități zilnice precum: menaj ușor, cumpărături, mersul pe jos, îngrijirea unui copil sau a unei persoane vârstnice.

Durata exercițiilor fizice efectuate într-o singură zi poate fi segmentată în trei sau patru sesiuni a câte zece minute fiecare. Înaintea începerii programului de exerciții, pacientul trebuie să efecueze  un program de încălzire a mușchilor, care scade riscul de accidentare în timpul exercițiilor. De asemenea, la sfârșitul programului se recomandă o sesiune de stretching, pentru relaxarea musculaturii solicitate în timpul exercițiilor.

Ce fel de exerciții sunt recomandate în gonartroză?

E bine să reții că exercițiile cu un impact redus pot să ajute la întărirea mușchilor și la menținerea oaselor puternice. Totodată, exercițiile îmbunătățesc mobilitatea articulațiilor. Uită de exercițiile grele, complicate, cu un impact mare asupra articulațiilor, cum ar fi tenisul, alergarea sau săriturile. Poți începe să faci, sub îndrumarea unui specialist, mai multe exerciții cu impact redus. Înotul, yoga și mersul pe bicicletă, făcute cu moderație, nu îți vor solicita articulațiile prea mult.

De ce e important să fii activ, chiar dacă ai gonartroză?

Exercițiile pot fi o activitate dificilă, dacă ai articulații dureroase, cum se întâmplă în cazul gonartrozei. Dar dacă îți menții un stil de viață activ, îți poți reduce durerea pe termen lung și chiar îți poți întări mușchii, pentru a preveni deteriorările ulterioare ale articulațiilor.

Cele mai bune tipuri de exerciții pentru artroză folosesc o rezistență ușoară, îmbunătățesc flexibilitatea articulațiilor, oferă un element aerobic și au un impact redus. Opțiunile de exerciții de acest gen sunt multiple, printre care mersul pe bicicletă, înotul, tai chi-ul, mersul pe jos, yoga.

Câte minute de exerciții sunt recomandate pe săptămână?

Discută cu medicul specialist înainte de a începe orice fel de exerciții noi, în special dacă nu ai fost o persoană activă înainte. În principiu, se recomandă cam 150 de minute de exerciții aerobice, în fiecare săptămână, la o intensitate moderată. În plus, poți începe cu perioade mai scurte de exerciții și poți crește timpul alocat lor pe măsură ce devii mai puternic.

De exemplu, ai putea începe să mergi pe jos 10 minute și, treptat, să crești viteza și lungimea plimbărilor pe care le poți face chiar prin parcul tău preferat. Dacă ești începător la capitolul exerciții fizice, s-ar putea să descoperi o ușoară durere după activitatea fizică. Asta ar putea însemna că trebuie să iei o pauză de o zi sau de două zile și apoi să reîncepi regimul de exerciții fizice.

Important este să nu renunți la acest gen de exerciții fizice recomandate în gonartroză, iar dacă ai întrebări și nelămuriri, cere sfatul medicului tău, pentru a nu-ți solicita și mai tare articulațiile afectate de gonartroză. În general, e bine să alegi activități simple, care nu pun presiune pe articulații, cum ar fi mersul pe jos, mersul pe bicicletă, exercițiile aerobice în apă sau dansul, pentru că aceste activități au un risc scăzut de accidentare.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
NCBI - The Effects of Physical Exercise on Pain Management in Patients with Knee Osteoarthritis: A Systematic Review with Metanalysis
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7575366/
1. Studiul „The Effects of Physical Exercise on Pain Management in Patients with Knee Osteoarthritis: A Systematic Review with Metanalysis”, apărut în Rev Bras Ortop (Sao Paulo). 2020 Oct; 55(5): 509–517, doi: 10.1055/s-0039-1696681, autori: Thiago Casali Rocha et al.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Te-ar mai putea interesa și...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0