Kaki sau "fructul zeilor": beneficii si proprietati

Kaki este un fruct comestibil care provine de la un număr mare de specii de copaci din genul Diospyros. Cel mai cultivat soi al acestui copac este Diospyros kaki, considerat soiul oriental ori japonez. Ce beneficii are fructul de kaki?

Diospyros kaki, care înseamnă „fruct divin” sau „para lui Dumnezeu”, mai este cunoscut și sub denumirea de persimon, curki japonez, Hachiya și Fuyu. Fructul de kaki are numeroase beneficii pentru sănătate, iar acestea rezultă din prezența a numeroase vitamine și minerale, și a altor nutrienți. 

Ce proprietăți are fructul de kaki?

Kaki-ul este un fruct bogat în vitaminele A, C, E și B. Conține fibre alimentare, mangan, cupru, magneziu, potasiu și fosfor. De asemenea, fructele de kaki conțin compuși cum ar fi catehinele, galocatehinele și acidul betulinic. Reprezentând o sursă excelentă de antioxidanți puternici, cum ar fi carotenoidele și flavonoidele, dietele bogate în acești compuși au fost corelate cu un risc redus de anumite boli, inclusiv boli de inimă și diabet.

Ce beneficii are fructul de kaki?

Contribuie la prevenirea cancerului

Fructul de kaki conține substanțe anti-cancerigene, antioxidanți care pot stimula capacitatea organismului de a lupta împotriva acțiunii radicalilor liberi, îmbunătățește starea generală de sănătate și protejează corpul de multe alte boli. 

Radicalii liberi sunt niște produse secundare ale metabolismului celular, care produc mutații la celulele sănătoase, transformându-le în celule canceroase și care afectează diverse sisteme și organe. Kaki conține mari concentrații de vitamina C și vitamina A, precum și compuși fenolici (precum catehinele și galocatehinele), care sunt direct legate de prevenirea diferitelor tipuri de cancer.

Stimulează imunitatea

Kaki este un fruct care ajută la sprijinirea funcționării sistemului imunitar, datorită prezenței vitaminei C. Aceste fructe au una dintre cele mai mari concentrații de vitamina C și un singur fruct kaki are aproximativ 80% diin necesarul zilnic. Vitamina C stimulează sistemul imunitar și sporește producția de globule albe în sânge, care sunt prima linie de apărare a corpului.

Ajută digestia

La fel ca majoritatea fructelor, kaki-ul este o sursă excelentă de fibre alimentare, conținând aproape 20% din necesarul zilnic de fibre într-o singură porție. Fibrele ajută corpul să proceseze alimentele într-un mod eficient, adăugând volum materiilor fecale, stimulând mișcările peristaltice pentru ca alimentele să circule în tractul digestiv, crește secrețiile de sucuri gastrice și sucuri digestive, iar simptomele constipației și diareei sunt ușurate.

Previne îmbătrânirea prematură

Cum spuneam, fructele de kaki sunt bogate în vitamine și alte substanțe nutritive, în special vitamina A, beta-caroten, luteină, licopen și beta-criptoxantină. Toate acestea funcționează ca antioxidanți în corp, pentru a reduce stresul oxidativ și pentru a preveni semnele îmbătrânirii premature, cum ar fi ridurile, petele pigmentare cauzate de îmbătrânire, boală Alzheimer, oboseală, pierderea vederii, slăbiciune musculară și alte afecțiuni.

Îmbunătățește vederea

Compușii din fructul kaki s-au dovedit a avea beneficii pentru sănătatea ochilor. Zeaxantina, unul dintre cele doi carotenoizi xantofili primari conținuți de retină, este direct legată de îmbunătățirea sănătății ochilor, datorită faptului că acționează ca o substanță antioxidantă. Studiile au arătat că acest compus reduce degenerescența maculară și cataracta.

Ține sub control tensiunea arterială

Potasiul este un mineral care se găsește în cantități semnificative în fructul de kaki. Acesta acționează ca un vasodilatator și scade tensiunea arterială mărită, iar astfel stimulează circulația sângelui către diverse părți ale corpului. Tensiunea arterială odată scăzută reduce presiunea pusă pe sistemul cardiovascular și previne apariția diferitelor boli de inimă.

Reglează glicemia și nivelul de colesterol

Multe persoane care au un nivel crescut de zahăr în sânge se întreabă dacă ar putea consuma kaki, iar răspunsul pe care îl dau specialiștii ia în considerare conținutul mare de fibre, importante pentru mișcările intestinale regulate, dar care pot ajuta și la reducerea nivelului ridicat de zahăr din sânge. Acestea încetinesc digestia carbohidraților și absorbția zahărului, ceea ce ajută la prevenirea vârfurilor glicemice.

Un mic studiu la care au luat parte 117 persoane cu diabet a arătat că un consum crescut de fibre alimentare solubile a dus la îmbunătățiri semnificative ale nivelului de zahăr din sânge. Fructul de kaki poate fi încadrat cu moderație în regimul diabeticului, deoarece kaki-ul are un indice glicemic de 50, ceea ce înseamnă că se încadrează în categoria alimentelor cu indice glicemic moderat spre scăzut.

100 de grame de kaki au 127 de calorii, totuși, o porție înseamnă un fruct mic spre mediu, care cântărește aproximativ 25 de grame și are 32 de calorii. Curkii asiatici sau japonezi, așa cum sunt soiurile de kaki originari din Japonia pot avea chiar mai puține calorii - doar 18 calorii per fruct.

În plus, fibrele ajută la alimentarea bacteriilor „bune” din intestine, având un rol probiotic care are un impact pozitiv asupra sistemului digestiv și asupra sănătății generale a diabeticilor. În general, alimentele bogate în fibre, cum ar fi kaki-ul, pot ajuta la scăderea colesterolului, pe lângă reducerea nivelului de zahăr din sânge, o problemă care se asociază des la diabeticii de tip 2, dar nu numai.

Într-un studiu care a investigat efectele hipocolesterolemiante ale fibrelor bogate în tanin la oameni, subiecții cu niveluri plasmatice de colesterol total 180-259 mg/dl au consumat fibre bogate în tanin de 3 ori pe zi înainte de mese, timp de 12 săptămâni. Nivelurile plasmatice ale colesterolului total au scăzut semnificativ și nivelurile plasmatice ale lipoproteinelor cu densitate scăzută LDL au scăzut semnificativ fără a impacta colesterolul bun (lipoproteinele cu densitate mare HDL). Descoperirile au indicat faptul că fibrele bogate în tanin din fructele tinere de kaki sunt un material alimentar util pentru tratarea hipercolesterolemiei.

Cum consumi fructele de kaki?

Cel mai simplu este să consumi fructele crude, ca parte a mesei de dimineață sau pe post de gustare. Spală kaki-ul, feliază-l și este gata de consum, cu tot cu coajă. Kaki-ul poate fi utilizat și ca ingredient în batoane proteice, budinci sau diverse prăjituri sau poate fi făcut gem ori dulceață.

Când vrei să pregătești un aperitiv mai sofisticat, poți lua în calcul și unele combinații dulci-sărate. De exemplu, poți pune împreună o felie de kaki cu una de bresaola. Sau, poți face crostini cu kaki și brânză Brie (felii de baghetă ușor prăjite, pe care pui feliuțe de Brie, piper și feliuțe de kaki).

 

Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
MDPI - In Vitro and In Vivo Digestion of Persimmon and Derived Products: A Review
https://www.mdpi.com/2304-8158/10/12/3083/htm
Studiul „In Vitro and In Vivo Digestion of Persimmon and Derived Products: A Review”, apărut în Foods 2021, 10(12), 3083; https://doi.org/10.3390/foods10123083, autori: Cristina M. González et al.
Pub Med - Persimmon fruit tannin-rich fiber reduces cholesterol levels in humans
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23171573/
Studiul „Persimmon fruit tannin-rich fiber reduces cholesterol levels in humans”, apărut în Ann Nutr Metab. 2013;62(1):1-6. doi: 10.1159/000343787, autori: Nobuki Gato et al.


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 1