3 pași simpli pentru un sistem imunitar mai puternic

Dacă nu ai avea un sistem imunitar funcțional, simplul spălat pe dinți ar introduce suficiente bacterii dăunătoare în fluxul sanguin pentru a te ucide. Din fericire, sistemul tău imunitar te protejează de aceste bacterii obișnuite, cu care iei contact zilnic.

Celulele sistemului imunitar distrug în mod constant bacteriile și blochează virușii să îți invadeze celulele. La fel ca bătăile inimii sau digestia, răspunsul imun este o funcție pe care nu o controlezi. Dar există o mulțime de lucruri pe care le poți face pentru a-i da o mână de ajutor sistemului tău imunitar.

Cum funcționează sistemul imunitar?

Sistemul imunitar are un rol vital și este alcătuit din diferite organe, celule și proteine. Îți protejează corpul de substanțe dăunătoare, germeni și modificări celulare care ar putea să te îmbolnăvească.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Atâta timp cât sistemul imunitar funcționează fără probleme, nici nu îi simți prezența. Dar dacă nu mai funcționează corect - pentru că este slăbit sau nu poate lupta împotriva germenilor deosebit de agresivi - te îmbolnăvești. Germenii pe care corpul tău nu i-a mai întâlnit până acum te vor îmbolnăvi. Unii germeni te vor îmbolnăvi chiar de la primul contact, cum sunt cei specifici bolilor copilăriei (de exemplu varicela). 

Sarcinile sistemului imunitar

Fără un sistem imunitar, nu am avea nici o modalitate de a lupta împotriva lucrurilor dăunătoare care intră în corpul nostru din exterior sau a modificărilor dăunătoare care apar în interiorul corpului nostru. Principalele sarcini ale sistemului imunitar al organismului sunt: 

• Combaterea germenilor care cauzează boli (agenți patogeni), cum ar fi bacteriile, virușii, paraziții sau fungii, și eliminarea lor din corp
• Recunoașterea și neutralizarea substanțelor nocive din mediu
• Combaterea modificărilor care cauzează boli (cum ar fi celulele canceroase)

TESTARE PCR COVID-19

Soluții pentru întărirea sistemului imunitar

1. Respectă regulile de igienă! Prima linie de apărare pentru a ține germenii la distanță este păstrarea unor obiceiuri bune de igienă personală. Poți preveni infecțiile și evita să o răspândești altora cu aceste măsuri ușoare:

-    Spală-ți mâinile cu apă și săpun înainte de a pregăti mâncarea și după ce ai folosit toaleta.
-    Acoperă-ți gura și nasul cu un șervețel atunci când strănuți sau tușești. 
-    Spală și pansează toate leziunile. Orice tăietură gravă sau mușcătură de animal trebuie examinată de un medic.
-    Nu întrerupe vindecarea rănilor sau a petelor prin ruperea crustei și nu stoarce coșurile. Acest lucru permite cu ușurință intrarea microbilor.

2. Vaccinează-te! Multe infecții grave pot fi prevenite prin imunizare. Chiar dacă pot apărea unele reacții adverse frecvente, cum ar fi o durere în braț sau febră, vaccinurile sunt în general sigure și eficiente. În general:

- Copiii ar trebui să primească vaccinurile recomandate pentru copii.
- Adulții trebuie să se asigure că sunt la zi cu vaccinările periodice (gripă, COVID-19).

- Călătorii ar trebui să primească orice imunizare suplimentară necesară.

3. Urmează reguli simple de detoxifiere! Detoxifierea, așa cum știi, este un proces natural fiziologic, iar pașii de mai jos, urmați în fiecare zi, nu fac altceva decât să stimuleze organismul să își îndeplinească acest proces, întărind astfel sistemul imunitar.

- Bea un pahar de apă călduță în care ai stors o jumătate de lămâie, imediat cum te trezești și apoi continuă să bei pe tot parcursul zilei. Este pe cât de simplu, pe atât de eficient în întărirea sistemului imunitar.
- Periajul uscat susține sistemul limfatic stimulând vasele limfatice să dreneze substanțele nedorite către organele care se ocupă de procesul natural de detoxifiere. Cum se face periajul uscat? Ai nevoie de o perie pentru corp pe care o vei folosi înainte de duș. Începe cu laba piciorului și apoi continuă în sus spre șolduri, cu mișcări circulare. Periază-te pe mâini și piept cu mișcări lungi către inima. Apoi începe de la degete și continuă în sus spre umeri tot cu mișcări circulare. În zona stomacului periază în sens invers acelor de ceasornic.
- Ceaiurile din plante reprezintă o modalitate minunată de a întări sistemul imunitar și de a susține buna funcționare a organismului. Dintre variantele pe care le poți alege, mușețelul combate inflamațiile, senna și aloe vera lupta împotriva constipației, iar păpădia este sprijin dovedit pentru funcțiile ficatului. Citește aici ce alte plante medicinale au beneficii pentru sistemul imunitar.

4. Consumă alimente care întăresc sistemul imunitar! Acesta te va ajuta să te protejezi de îmbolnăvire, dar și să lupți cu anumite boli. Iată ce trebuie să consumi pentru a stimula sistemul imunitar:

- Usturoi crud (dacă suferi de gastrită sau reflux gastroesofagian și nu poți consumă usturoi, înlocuiește-l cu extractul de usturoi);
- Citrice – în special kiwi, lămâie și portocală;
- Legume crude – în special broccoli, pătrunjel, conopidă;
- Proteine de calitate – ouă, semințe de dovleac, carne de pui;
- Alimente precum: iaurt, turmeric, ceai verde.

5. Ia suplimente alimentare, la recomandarea medicului! Printre suplimentele eficiente în fortificarea sistemului imunitar se află cele pe baza de vitamina C, de ghimbir, spirulină, echinacea, suplimentele pe baza de fier, seleniu sau vitamina A.

Și pentru că tot vorbim de suplimente, reține că în alimentația ta trebuie să se regăsească nutrienți care au beneficii în ceea ce privește îmbunătățirea sistemului imunitar. Printre aceșți nutrienți, spun oamenii de stiință, se află arginina, acizii grași Omega 3, glutamina, lipidele structurate și nucleotidele. 

Administrarea unor cantități crescute de arginina ar putea îmbunătăți funcția imunitară în cazul pacienților supuși unor intervenții chirurgicale ori celor care au avut un traumatism, spun cercetătorii. De asemenea, când în alimentația pacienților se regăsește cel puțîn un gram de acizi grași Omega 3 (EPA și DHA combinați), au loc în organism anumite modificări, care se dovedesc a fi mai puțîn proinflamatoare.

Cercetătorii spun că efectele argininei și ale suplimentării cu Omega 3 ar putea fi de ajutor în unele situații: arginina ar putea îmbunătăți producția de citokine și de oxid nitric la pacienții cu imunosupresie, pe când acizii grași Omega 3 ar putea fi benefici atunci când există substanțe proinflamatoare în exces.

Ce măsuri mai poți adopta pentru a-ți consolida sistemul imunitar

Strategiile ce merg mâna în mâna cu un stil de viață sănătos reprezintă o bună modalitate de a începe să îți ajuți sistemul imunitar să funcționeze mai bine. Așadar, poți lua anumite măsuri care nu sunt deloc complicate.

Prima linie de apărare este să alegi un stil de viață sănătos. Specialiștii subliniază că fiecare parte a corpului nostru, inclusiv sistemul imunitar, funcționează mai bine atunci când este protejată de "atacurile" care vin din mediul înconjurător.

Prin urmare, aceste strategii ce au la bază un stil de viață sănătos te vor ajută să îți menții imunitatea la cote maxime:

- nu fuma, iar dacă fumezi în prezent, renunță la acest viciu
- alege o dietă bogată în fructe și legume
- este bine să ai activitate fizică în mod regulat
- menține-ți greutatea la un număr normal de kilograme
- dacă obișnuieșți să bei alcool, consumă-l cu moderație
- dormi suficient
- ia măsurile necesare pentru a evita infecția: spală-ți mâinile des cu apă și săpun, spală bine carnea pe care urmează să o gătești, etc.
- încearcă să reduci sursele de stres din viața ta.

 

Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK279364/
https://www.health.harvard.edu/healthbeat/six-ways-you-can-help-your-immune-system
1"Practical recommendations for immune-enhancing diets.", publicat in 2004, in The Journal of Nutrition, autor Bistrian BR.

 

 

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0