Suplimentele pentru slabit cu extract de ceai verde

Ceaiul verde este folosit de sute de ani pentru beneficiile sale precum energizarea organismului, întărirea sistemului imunitar și chiar și pentru efectele sale benefice pentru păr și piele. Îl bem și ne punem comprese cu ceai verde pe cearcăne, însă în ultimii ani a apărut o nouă metodă prin care se poate consuma acest tip de ceai: sub formă de suplimente pentru slăbit.

Ce conține ceaiul verde  

Ceaiul verde, obținut din planta Camellia sinensis, este consumat pe scară largă ca băutură și diferă de ceaiul negru sau oolong deoarece este nefermentat. Acesta are o istorie lungă de consum, iar extractul de ceai verde a câștigat o mare popularitate ca ingredient în suplimentele alimentare, în special în suplimentele pentru slăbit, pentru a ajuta la pierderea în greutate.

Ceaiul verde conține o serie de substanțe fitochimice, care pot fi împărțite în trei grupe de substanțe: terpene, alcaloizi și fenoli. Cel mai relevant grup din punct de vedere medical din cadrul fenolilor sunt flavanoizii, dintre care catechinele reprezintă până la 20% din substanța uscată. 

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC
 
Catechinele sunt formate din catechină (C), epicatechină (EC), galocatechină, epigalocatechină (EGC) și epigalocatechină galat (EGCG), dintre care EGCG este polifenolul cel mai activ din punct de vedere farmacologic. Deși preparatul tradițional de ceai verde provoacă rareori probleme medicale majore, a fost descrisă mai frecvent utilizarea extractului concentrat de ceai verde (GTE), cum ar fi preparatele mixte luate sub formă de pulbere sau tablete pentru pierderea în greutate.
 
Deși consumul de ceai verde este în general considerat a fi inofensiv pentru sănătate, în ultimii 30 de ani au fost publicate câteva sute de rapoarte de caz în care au fost descrise semne de afectare a ficatului și chiar insuficiență hepatică care necesită transplant cauzate de ceaiul verde. Doar câteva dintre aceste cazuri au implicat consumul de ceai verde, deoarece acesta este preparat în mod tradițional. Cele mai multe dintre ele au fost preparate concentrate cu extract de ceai verde, administrate sub formă de pulbere sau tablete pentru scăderea în greutate. 
 
Prin urmare, EGCG a intrat sub controlul multor studii in vitro, in vivo, epidemiologice și clinice pentru potențialul său de a provoca leziuni hepatice 1.

Sunt benefice suplimentele pentru slăbit cu extract de ceai verde?

Este important să știm faptul că „natural” nu este întotdeauna „sigur”. Unele articole medicale relevante au raportat efecte secundare dăunătoare ale ceaiului verde, în special sub formă de extract. O serie de decese apărute în rândul persoanelor care urmau un tratament cu suplimente pentru slăbit pe bază de extract de ceai verde a alarmat lumea întreagă și i-a făcut pe specialiști să cerceteze cu atenție modul în care acesta acționează asupra organismului.
 
Multe articole științifice au demonstrat că acest tip de ceai, Camellia sinensis, are un mare potențial de a gestiona bolile sistemului nervos central, cardiovasculare și metabolice și de a preveni sau chiar de a trata cancerul și tulburările inflamatorii. 
 
Interesant este că tocmai compușii suspectați dăunători sunt cei propuși anterior a fi utili pentru pierderea în greutate, remedierea cancerului și în scopuri antiinflamatorii, însă se pare că extractul de ceai verde pare a fi diferit ca efect de ceaiul propriu-zis- folosit ca infuzie și nu respectă regula "mai mult, deci mai bun".
 
Extractul de ceai verde conține o cantitate mare de polifenoli din ceaiul verde. Acești polifenoli se numesc catehine și sunt antioxidanții care fac din ceaiul verde un produs atât de sănătos. Producătorii suplimentelor de ceai verde susțin că extractul de ceai ajută la slăbit, dar și la menținerea greutății, stimulând metabolismul să ardă grăsimile fără prea mare efort.
 
Cercetătorii au verificat modul în care extractul de ceai verde acționează și au ajuns la următoarea concluzie: acesta nu are un impact major asupra modului în care ardem grăsimile, deci nici asupra greutății, însă efectele de accelerare a tranzitului intestinal și diurezei pot ajuta unii oameni să nu asimileze unele componente alimentare consumate. Medicii susțin că extractul de ceai verde pentru slăbit poate fi o păcăleala menită să genereze câștiguri materiale mari. Mai mult decât atât, specialiștii ne previn asupra riscurilor la care ne expunem consumând cantități mari de extract de ceai verde.
 
Totodată, studiile au dovedit că extractul de ceai verde poate provoca toxicitate și la nivelul rinichilor și intestinelor. Datele actuale din diverse studii confirmă  îngrijorarea privind siguranța extractului de ceai verde, chiar dacă numărul reacțiilor hepatice raportate este scăzut având în vedere gradul mare de utilizare a acestui supliment.
 
Mecanismul hepatotoxicității extractului de ceai verde, rămâne neclar, dar factorii legați de pacient devin predominanți. O problemă majoră de siguranță apare atunci când extractului de ceai verde este
asociat cu alte ingrediente care pot interacționa între ele, sporind riscul de afectare a ficatului.

Ce spun studiile despre extractul de ceai verde

Pe baza unei analize în care au fost examinate mai mult de 200 de cazuri care implică produse din ceai verde, aplicarea unei etichete de pericol pe preparatele care conțin ceai verde a fost luată în considerare de către Comitetul de experți Farmacopeea (USP). Dintr-un total de 216 cazuri, 27 au suferit afectare hepatică și toxicitatea indusă de extractul de ceai verde 2.
 
Recomandarea de a adăuga o etichetă de avertizare pentru extractul de ceai verde decofeinizat sub formă de pudră a fost inițial retrasă în cursul analizei. S-a recomandat monitorizarea literaturii de specialitate în așteptarea unor dovezi suplimentare.  
 
O actualizare din 2015 a unei lucrări a descris încă 19 cazuri de evenimente adverse hepato-toxice după ingestia de ceai verde. Șaisprezece dintre cei 19 pacienți (84%) au fost femei și au consumat cantități mai mari de ceai verde pe cale orală sub formă de infuzie, extract de ceai verde sau preparate mixte care conțineau acest extract. Timpul până la apariția reacțiilor adverse hepatotoxice a variat de la 14 la 365 de zile. Toți cei 19 pacienți au avut necroză hepatocelulară multifocală și apoptoză şi infiltrat inflamator. Patru pacienți (trei din patru femei) au suferit transplant hepatic. Acești pacienți luaseră anterior cu toții medicamente mixte pe cale orală cu o doză necunoscută de extract de ceai verde.
 
Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară a inițiat, de asemenea, o evaluare sistemică a siguranței catechinelor în studiile pe animale și în studiile de intervenție în 2018. O revizuire sistematică a identificat creșteri ale parametrilor transaminazelor și colestazei în urma aportului zilnic de cel puțin 800 mg EGCG în 9 din 38 de studii de intervenție. Deși infuzia tradițională de ceai verde a fost considerată inofensivă, o posibilă relație cauzală pentru afectarea hepatică observată a fost considerată posibilă pentru suplimentele alimentare cu doze de EGCG cumulativ mai mari de 800 
mg/zi.
 
Un grup de experți în hepatotoxicitate a extractului de ceai verde a fost înființat de către USP, care a efectuat o analiză suplimentară cuprinzătoare a literaturii existente cu privire la potențialele interacțiuni ale extractului de ceai verde. 
 
Într-o analiză cuprinzătoare, cercetătorii au sugerat că administrarea orală repetată de extract de ceai verde, în special în perioadele de post, a crescut biodisponibilitatea, dar și toxicitatea catechinelor. Posibile mecanisme explicative pentru disponibilitatea sistemică redusă a catechinelor atunci când sunt luate cu alimentele includ interacțiuni cu proteinele dietetice, un pH mai mare de 4, dar și absorbția întârziată 3.
 
Mai mult, cercetătorii au concluzionat că extractul de ceai verde poate conține reziduuri de solvenți, reziduuri de pesticide și alte impurități care pot provoca leziuni hepatice la persoanele susceptibile. Dar cercetătorii au sugerat că un compus specific din ceaiul verde, care este cel mai abundent (Epigallocatechin galat sau EGCG), poate satura ficatul, crescând potențialul de apariție a bolilor hepatice.
 
Aceste constatări sunt importante deoarece procesul de fabricare a extractului de ceai verde poate varia foarte mult de la un producător la altul. În timp ce un produs care conține extract de ceai verde poate avea o cantitate mică de EGCG, altul poate avea o cantitate enormă și poate provoca daune dacă este consumat frecvent. 
 
Specialiștii spun că pacienții trebuie descurajați să utilizeze suplimente pe bază de extract de ceai verde și amestecuri complexe. În ciuda beneficiilor în general promovate ale ceaiului verde în ansamblu, îngrijorarea clinică cu privire la utilizarea acestuia a fost legată de concentrația sa în mai multe suplimente din plante. 
 
Cele mai importante reacții adverse raportate au fost legate de hepatotoxicitate și tulburări gastro-intestinale, în special în timpul consumului pe stomacul gol. Ceaiul verde  și componentele sale principale nu sunt substanțe teratogene, mutagene sau cancerigene majore. Cu toate acestea, există date limitate privind utilizarea lor la gravide și ar trebui să fie utilizate cu precauție în timpul sarcinii, alăptării și de persoanele susceptibile. Deoarece acest tip de ceai și componentele sale principale pot interacționa cu anumite medicamente, ar trebui evitat în cazul administrării lor concomitente cu medicamente indicate terapeutic.
 
NEWSLETTER DEDICAT DOC

Cum scapi de kilogramele în plus

Pentru a scăpa de kilogramele în plus, specialiștii ne recomandă să folosim mai degrabă, metode naturale, echilibrând alimentația și având un stil de viață sănătos, în care sportul și consumul caloric prin mișcarea susținută, zilnic, să joace un rol important.
 

Schimbări ale stilului de viață cu ajutorul cărora poți slăbi sănătos

  • Nu neglija micul dejun
  • Micul dejun este considerat extrem de important de către nutriționiști întrucât acesta reduce senzația de foame care apare pe parcursul zilei și favorizează alegerea alimentelor sănătoase.
  • Bea multă apă
  • Deshidratarea favorizează acumularea kilogramelor în plus așa pentru că, de multe ori, creierul confundă deshidratarea cu senzația acută de foame. Așadar, consumând o cantitate mai mare de apă vom reduce riscul de a mânca mai mult decât e necesar.

 

  • Consumă mai multe legume
  • Umple-ți farfuria cu legume atunci când mănânci. Astfel, nu numai că vei consuma mai multe fibre și nutrienți, însă vei reduce totodată consumul de alimente procesate și uleiuri hidrogenate.
  • Fă o plimbare pe zi
  • Fie că mergi dimineața pe jos la serviciu, fie că ieși la plimbare în pauza de prânz sau seara, după program, o plimbare pe zi îți va pune sângele în mișcare, îți va întinde mușchii și îți va limpezi mintea, făcându-te să fii mai productiv. Un minimum de 5.000 de pași pe zi pentru "începători", care în plus din cauza greutății mari, pot suferi și de modificări ale anatomiei genunchiului, poate face diferență în doar câteva săptămâni, deși ideal ar fi să parcurgem aproximativ 10.000 de pași zilnic.

Alte suplimente populare de slabit- riscuri

Alte suplimente populare pentru slabit contin o serie de substante si aminoacizi, precum colină, inozitol, metionină și alte ingrediente. Se susține că aceste ingrediente pot ajuta la reducerea depozitelor de grăsime din ficat și să sprijine pierderea în greutate.

Colina este un nutrient esențial implicat în metabolismul lipidelor și al colesterolului. Este necesară pentru sinteza acetilcolinei, un neurotransmițător important pentru funcționarea normală a sistemului nervos central. Se crede că colina poate ajuta la eliminarea grăsimii din ficat, prin îmbunătățirea fluxului de bilă și a metabolismului grăsimilor.

Inozitolul este un carbohidrat care se găsește în mod natural în organism și ajută la menținerea sănătății celulelor. Metionina este un aminoacid esențial care joacă un rol important în sinteza proteinelor și în detoxifierea organismului.

Cu toate acestea, este important să subliniem că eficacitatea Lipotropic Factor și a altor suplimente pentru pierderea în greutate nu este dovedită științific, iar utilizarea lor poate avea potențiale efecte secundare. 

Doze mari de colină pot provoca efecte secundare precum greață, diaree, transpirație excesivă și tensiune arterială scăzută. În plus, consumul de metionină poate fi asociat cu anumite reacții adverse, cum ar fi greața, diareea și problemele renale. Inozitolul poate provoca, de asemenea, unele efecte secundare, cum ar fi flatulența, greața și diareea.

Alte suplimente de slabit se bazeaza pe extracte naturale de tipul cafeină, sinefrină, piper cayenne care sunt susținute de unii producători de suplimente pentru a crește metabolismul și pentru a ajuta la arderea grăsimilor.

Cu toate acestea, nu există suficiente studii clinice riguroase care să confirme eficacitatea pentru pierderea în greutate sau arderea grăsimilor. De asemenea, există riscul de efecte secundare potențiale asociate cu anumiți ingrediente din acest supliment, cum ar fi anxietatea, palpitațiile, insomnia, durerile de cap, diareea și greața.

În loc să vă bazați exclusiv pe suplimente pentru pierderea în greutate, este important să adoptați o abordare echilibrată și sănătoasă pentru pierderea în greutate, care să includă o dietă echilibrată, activitate fizică regulată și modificări ale stilului de viață sănătos.

În plus, este întotdeauna recomandat să discutați cu medicul dumneavoastră înainte de a lua orice supliment alimentar pentru a vă asigura că este sigur și adecvat pentru nevoile și starea dvs. de sănătate.

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.

Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
1 Studiul „Liver Injury Caused by Green Tea Extract in PD-1–/– Mice: An Impaired Immune Tolerance Model for Idiosyncratic Drug-Induced Liver Injury”, Chemical Research in Toxycology, Tiffany Cho et al.
https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.chemrestox.0c00485
2 „Green tea extract–associated acute liver injury: Case report and review”, Clinical Liver Disease a Multimedia Review Journal, Donata Grajecki, Alexandru Ogica, Olaf Boenisch, Peter Hübener, Stefan Kluge
https://aasldpubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/cld.1254
3 Studiul „„United States Pharmacopeia (USP) comprehensive review of the hepatotoxicity of green tea extracts”, Toxicology Reports Volume 7, 2020, Hellen A., Oketch-RabahabAmy L. et al.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2214750019306596?via%3Dihub


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0