Ce sa mananci de post daca esti supraponderal

Postul te poate îngrășa, dacă nu îl ții corect, iar dacă ești supraponderal, orice kilogram în plus este dăunător. Iată de ce te predispune postul la îngrășare, ce să mănânci de post și cum poți evita acumularea kilogramelor în plus în timpul acestuia.

Dacă persoanele care țin post ar adopta o dietă echilibrată în timpul acestei perioade, riscul de îngrășare ar fi inexistent. Însă cei mai mulți oameni fac alegeri greșite în timpul postului, favorizând astfel acumularea kilogramelor în plus. În ce capcane poți cădea în timpul postului și ce să mănânci de post ca să nu te pomenești cu kilograme în plus afli în rândurile de mai jos.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Greșeli frecvente în timpul postului 

Iată cele mai frecvente greșeli pe care le poți face în timpul postului:

Nu înlocuiești proteina animală

Proteinele mențin senzația de sațietate preț de 4-6 ore, în comparație cu carbohidrații, care sunt digerați în 1-4 ore. Acest lucru înseamnă că proteinele îți vor potoli foamea pentru câteva ore și te vei putea concentra mai bine pe activitățile tale. În timpul postului, când proteinele animale din carne sau brânză sunt interzise, le poți înlocui cu proteine vegetale din linte, năut, nuci sau tofu. În zilele cu dezlegare la pește, consumă neapărat o porție de pește cu legume preparate pe grătar sau la aburi, de exemplu.

Mănânci prea multe alimente bogate în amidon (carbohidrați)

Pentru a-ți potoli foamea în zilele de post, e posibil să îți orientezi atenția către porții mari de cartofi sau de paste, care nu doar că sunt bogate în calorii, dar sunt totodată și digerate mai rapid. Asta înseamnă că vei fi nevoit să mănânci din nou la scurt timp, chiar dacă ai consumat o masă extrem de calorică. Alege, mai degrabă, să combini legumele cu amidon cu cele fără și cu proteine pentru a avea mai mult timp senzația de sațietate (de exemplu, salată de fasole, orez brun, salată verde, roșii și zeamă de lămâie).

Mănânci prea multe alimente procesate

Pateul vegetal, zacusca din comerț, dar și mozzarella vegetariană sau alte produse alimentare înlocuitoare de carne sau de brânză nu numai că sunt nesănătoase, însă te și îngrașă, fiind bogate de obicei în zahăr și în grăsimi nesănătoase. Încearcă să mănânci, în timpul postului, alimente cât mai naturale și mai puțin procesate, iar pe cele procesate mai rar, de poftă.

Ai senzația că mâncărurile vegetariene sunt mai sărace în calorii, așa că mănânci mai mult

Cu toate că multe ingrediente sau preparate vegetariene sunt sănătoase, acestea pot avea un aport caloric destul de mare. Nucile și uleiurile vegetale vin cu multe calorii la pachet. De pildă, o cană de varză kale fiartă conține nu mai mult de 35 de calorii, însă dacă sotezi varza kale în ulei de măsline, ai obținut un preparat cu un aport caloric care poate ajunge la 275 calorii. De asemenea, dacă adaugi un avocado întreg în sandvișul pe care îl mănânci la micul dejun, ar trebui să știi că acesta poate aduce un surplus de 200 de calorii.

Iei gustări foarte calorice

Dacă nu consumi alimente sățioase, mai mult ca sigur te vei lupta pe toată perioada postului cu senzația de foame. Iar foamea te va face să iei decizii greșite, deci îți vei potoli adesea apetitul crescut consumând gustări de post hipercalorice. 

Salamul de biscuiți de post, biscuiții de post, covrigeii, sticks-urile și alte asemenea gustări te vor face să uiți de foame pe moment, însă nu-ți vor oferi multă vreme senzația de sațietate și vor contribui la kilogramele în plus. Alege, mai degrabă, fructele precum banana sau para, alături de o lingură de nuci sau arahide coapte fără ulei pentru a ține foamea la distanță.

Ce să mănânci de post în situația în care ești supraponderal?

Dacă te lupți deja cu câteva kilograme în plus, e indicat ca în post să fii mai vigilent decât de obicei în ceea ce privește alimentele consumate, deoarece, cum spuneam, dacă nu ții un post echilibrat, pericolul de îngrășare este mai mare în această perioadă.
Iată câteva recomandări legate de ce să mănânci de post în cazul în care ești supraponderal:

Mic dejun

La micul dejun poți mânca, la alegere, ovăz cu scorțișoară, ovăz cu pară coaptă, pâine prăjită cu avocado, tofu cu mărar și roșie, pâine prăjită cu tofu, castravete crud și măsline, pâine prăjită cu unt de arahide fără zahăr, pâine prăjită cu zacuscă de casă și tofu afumat, spanac cu tofu trase la tigaie.

Prânz și cină

Atât la masa de prânz, cât și la cină poți mânca salată de fasole albă (sau de năut sau de linte sau de quinoa) cu legume crude ori la grătar, cu puțin ulei de măsline și zeamă de lămâie sau oțet; lipie integrală unsă cu hummus (în care se pot adăuga măsline, felii de roșii, felii de castraveți, pătrunjel tocat), supă de linte, ciuperci la cuptor, tocană de legume, ghiveci de legume, salată de năut cu crudități, cartof dulce la cuptor, dovlecei umpluți cu năut.

În zilele cu dezlegare la pește, poți mânca la prânz sau la cină 100-150 g pește la grătar sau la cuptor cu legume preparate tot la grătar sau la cuptor, peste care pui un sos de iaurt vegetal cu usturoi pisat sau o salată dintr-o conservă de ton în suc propriu cu boabe de năut fierte și crudități (țelină rasă, varză tocată, ceapă verde tocată, usturoi verde tocat etc.), asezonată cu puțină sare, piper, zeamă de lămâie și o linguriță de ulei de măsline.

Gustare

Pe post de gustare poți mânca, la alegere, un fruct, 1-2 legume, 10 migdale, 3 linguri de merișoare deshidratate, 10 măsline negre sau 1 cană de piure de dovleac cu scorțișoară.

Dacă, deși mănânci echilibrat, nu reușești să ajungi la o greutate normală, e indicat să ceri sfatul medicului de familie. Poate fi nevoie și de alte schimbări în viața ta (mai multă mișcare, de exemplu) precum și de unele analize pentru a depista ce alte cauze ar putea să te împiedice să pierzi în greutate.

Atenție, dacă starea ta de sănătate nu este cea mai bună, cere sfatul medicului de familie înainte de a ține post.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
UT Health Houston - Tips for religious fasting
https://www.utphysicians.com/tips-for-religious-fasting/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0