Masa de sarbatori pentru pacientii cu dislipidemie

Pacienții cu dislipidemie, cum ar fi cei care au colesterolul mare sau trigliceridele crescute, trebuie să țină cont, mai ales de Crăciun și de Revelion, că e indicat să evite anumite alimente la masa de sărbători.

Dislipidemia se referă la valorile anormale ale lipidelor din sânge. Când valorile lipidelor ating niveluri prea mari sau prea mici, pot să apară numeroase probleme de sănătate. Preparatele culinare de sărbători, fie că vorbim de Crăciun, fie că ne referim la masa îmbelșugată de Revelion, sunt pline de ingrediente nesănătoase, însă trebuie să ții cont de recomandările medicului dacă vrei să ții sub control colesterolul sau trigliceridele.

Deși la nivel la nivel psihic poate fi dificil să accepți că nu poți mânca orice dacă suferi de dislipidemie, gândește-te că poți participa la masa de sărbători alături de cei dragi și te poți bucura de preparate gustoase, chiar dacă nu acelea cu care ai fost obișnuit în trecut. 

Dacă obișnuiai să consumi multă carne grasă de porc la masa de sărbători, pentru că așa este tradiția, amintește-ți că tradițiile sunt importante în măsura în care ne ajută să fim sănătoși și să avem o stare de spirit bună. Dacă respectarea unor obiceiuri ne face să se simțim rău, este mai important să le adaptăm la starea noastră. În plus, o tradiție mai importantă decât consumul exagerat de carne de porc este întâlnirea cu cei dragi, nu-i așa? Socializarea cu rudele și prietenii trebuie să fie pe primul loc, iar masa pe locul al doilea.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Atunci când gătești sau mergi în vizită și participi la mese îmbelșugate, reține că este bine să eviți grăsimile săturate și alimentele bogate în colesterol. Printre alimentele bogate în grăsimi săturate și în colesterol se află: carnea grasă de porc și carnea de pasăre de curte care a fost gătită cu tot cu piele (rață, gâscă etc.), grăsimea de vită și grăsimea de porc, untura și smântâna, untul, brânzeturile grase și cașcavalul, produsele lactate care au fost obținute din lapte integral sau lapte cu 2% grăsime, gălbenușul.

La mesele de sărbători, poți înlocui alimentele din lista de mai sus cu ingrediente care au un conținut cât mai redus de grăsimi săturate și de colesterol, cum ar fi: carnea slabă (optează pentru variante de carne slabă precum cea de pui, de curcan sau pește, dar și de vită dacă este slabă), brânzeturi degresate, lapte degresat sau cu cel mult 1% grăsime, albușuri.

Antreurile cu mezeluri și brânzeturi pot fi evitate (oricum masa este îmbelșugată și fără acestea) sau înlocuite cu sortimente mai slabe, precum brânza feta, roșiile feliate și piftia de curcan, iar sarmalele de porc pot fi înlocuite cu cele de vită sau de pui. 

Iată alte câteva îndrumări pentru masa de sărbători dacă suferi de dislipidemie:

Redu consumul de sare și nu pune solnița pe masă

Este o adevărată provocare să ții cont de cantitatea de sare pe o iei din alimente, mai ales când vine vorba de cele procesate. Dacă ai prea mult sodiu în organism (să nu uităm că sarea se numește clorură de sodiu), vei încuraja retenția de apă în organism, iar aceasta poate cauza probleme, cum ar fi hipertensiunea arterială și bolile renale, precum și edemul (umflarea țesuturilor).

La mesele de sărbători, în special dacă știi că suferi de o formă de dislipidemie (fie că ai colesterolul crescut, fie că ai trigliceride mărite, fie că ai colesterolul HDL prea mic), e bine să reduci consumul de sare prin câteva metode simple:

  • Citește cu atenție etichetele produselor din comerț pentru a vedea cât sodiu conține fiecare și cumpără produse (fie la conservă, fie la borcan) pe eticheta cărora scrie că au un conținut redus de sare.
  • Scurge apa în care au fost puse legumele sau leguminoasele în conserve și clătește bine cu apă toate legumele sau fasolea boabe ori năutul, pentru a îndepărta excesul de sare.
  • Nu pune sare multă în mâncare când gătești, ci, atunci când prepari la tine acasă o rețetă care necesită sare, scade cantitatea la jumătate sau mai puțin și adaugă în plus zeamă de lămâie, ierburi și condimente. 

Folosește în rețetele tale grăsimi sănătoase, precum acizii grași esențiali Omega 3

Grăsimile sănătoase te pot ajuta să îți îmbunătățești nivelul colesterolului bun, așa cum mai este cunoscut colesterolul HDL. Alimentele bogate în acizi grași Omega 3 care ar putea să se regăsească pe mesele tale de sărbători, dacă suferi de dislipidemie, sunt: peștele gras, preferabil, de mare adâncime, precum somonul, tonul, macroul sau sardinele, nucile românești și semințele de in, uleiul de rapiță și uleiul de măsline. De asemenea, surse bune de grăsimi sănătoase sunt avocadoul, uleiul de măsline, uleiul din diverse nuci sau din semințe.

Fibrele trebuie să se regăsească în alimentația ta și la masa de sărbători 

Fibrele te ajută să scazi nivelul colesterolului rău, așa cum i se mai spune colesterolului LDL. Prin urmare, pe masa de sărbători trebuie să ai alimente bogate în fibre, precum fructele, legumele, fasolea boabe sau alte leguminoase, cerealele integrale, pentru că toate au beneficii pentru sănătate.

Include cât mai multe legume la fiecare masă, mănâncă pâine integrală în locul pâinii albe, înlocuiește făina albă cu făină din grâu integrală în rețetele de prăjituri, iar fructele le poți transforma într-o parte importantă a desertului tău - iată doar câteva idei pentru a crește cantitatea de fibre din alimentație.

Nu uita de mișcarea de după masă

Un stil de viață sedentar îți scade colesterolul bun HDL așa că activitatea fizică este extrem de importantă. După masa de sărbători, fă mișcare alături de cei dragi măcar 30 de minute, pentru a reduce nivelul colesterolului și hipertensiunea arterială. Poți opta pentru mersul în pas vioi la o plimbare în parc, mersul pe bicicletă sau chiar dansul în propria casă.

Bea alcool cu moderație

Dacă vrei să bei alcool la masa de sărbători, nu uita de moderație. În cazul adulților sănătoși, acest lucru înseamnă o băutură alcoolică pe zi (pentru femeile de toate vârstele și pentru bărbații de peste 65 de ani) și cel mult două băuturi alcoolice pe zi (pentru bărbații cu vârste sub 65 de ani). Consumul de alcool în exces poate duce la probleme grave de sănătate: hipertensiune arterială, insuficiență cardiacă și accident vascular cerebral.
 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
American Heart Association – Prevention and Treatment of High Cholesterol (Hyperlipidemia) 
http://www.heart.org/en/health-topics/cholesterol/prevention-and-treatment-of-high-cholesterol-hyperlipidemia
The National Health Service (NHS) – How to lower your cholesterol
https://www.nhs.uk/conditions/high-cholesterol/how-to-lower-your-cholesterol/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0