Ce diferente exista intre colesterolul LDL si VLDL?

În sânge există mai multe tipuri diferite de lipoproteine. Două dintre acestea, LDL-colesterolul și VLDL-colesterolul sunt foarte importante. Este vorba despre lipoproteine de densitate foarte mică (VLDL) și de lipoproteine de densitate mică (LDL).

Lipoproteinele sunt o combinație de proteine și diverse tipuri de grăsimi, care transportă colesterolul și trigliceridele prin fluxul sangvin.

Diferențe între LDL-colesterol și VLDL-colesterol

Colesterolul este o substanță care este necesară pentru construirea celulelor. În corp, colesterolul este creat în cea mai mare parte în ficat, printr-un mecanism complex. Trigliceridele sunt un alt tip de grăsime, care este folosită pentru a stoca sau a păstra energia suplimentară în celule.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Specialiștii spun că principala diferență între lipoproteinele LDL și VLDL este faptul că acestea au procente diferite de colesterol, de proteine și de trigliceride, elemente care alcătuiesc fiecare lipoproteină. De exemplu, lipoproteinele VLDL conțin mai multe trigliceride, iar lipoproteinele LDL conțin mai mult colesterol.

Tipuri de colesterol „rău”

Atât VLDL, cât și LDL sunt considerate tipuri de colesterol rău. Chiar dacă organismul are nevoie de colesterol și de trigliceride pentru a funcționa, dacă acestea există în exces, surplusul se acumulează în artere, iar acest lucru crește riscul de boală cardiovasculară și de accident vascular cerebral (AVC).

Din ce este compus colesterolul VLDL

Lipoproteinele VLDL sunt create în ficat, pentru a transporta trigliceridele prin întregul organism. Acestea sunt alcătuite din următoarele componente principale:

  • colesterol, în proporție de 10%
  • trigliceride, în proporție de 70%
  • proteine - un procent de 10%
  • alte grăsimi, în proporție de 10%.

Trigliceridele care sunt transportate de colesterolul VLDL sunt folosite de celulele din corp, pentru energie. Dacă o persoană mănâncă mai mulți carbohidrați sau zaharuri decât reușește corpul să ardă, acest lucru poate duce la cantități foarte mari de trigliceride și la niveluri foarte mari de colesterol VLDL în sânge.

Valorile mari ale trigliceridelor sunt asociate cu depozitele de placă ateromatoasă în artere. Aceste depozite mai sunt numite și plăci de aterom. Cu cât pe pereții arterelor sunt depuse straturi mai groase de placă ateromatoasă, cu atât mai mult crește riscul de boală cardiovasculară și de AVC.

Hipertrigliceridemia este, de asemenea, asociată cu sindromul metabolic și cu boala ficatului gras non-alcoolic.

Din ce este compus colesterolul LDL?

O parte dintre lipoproteinele VLDL sunt evacuate în fluxul sangvin, iar restul este transformat în LDL de enzimele din sânge. Lipoproteinele LDL au mai puține trigliceride și au un procent mai mare de colesterol decât au lipoproteinele VLDL.
Lipoproteinele LDL sunt alcătuite, în principal, din următoarele componente:

  • colesterol, în proporție de 26%
  • trigliceride, în proporție de 10%
  • proteine, într-un procent de 25%
  • alte grăsimi, în proporție de 15%.

Lipoproteinele LDL transportă colesterolul prin întregul corp. Prea mult colesterol în organism duce la valori mari ale LDL-colesterolului. Să nu uităm și că valorile mari ale colesterolului LDL sunt asociate cu depunerile de placă ateromatoasă în artere. Aceste depozite sau plăci pot duce, în cele din urmă, la ateroscleroză (situație când arterele sunt rigide, întărite și îngustate, tocmai din cauza acestor depuneri de placă). Această afecțiune crește riscul de a suferi un infarct miocardic și riscul de AVC.

Medicul poate recomanda analize de sânge pentru a afla valorile LDL și VLDL

Cei mai mulți oameni își testează nivelul colesterolului ca parte a analizelor de sânge de rutină pe care le fac o dată pe an. Medicul poate recomanda profilul lipidic, pentru că din acesta face parte și colesterolul LDL, iar asfel se pot afla valorile grăsimilor din sânge.

Nu există un test anume de sânge pentru colesterolul VLDL. Aceste lipoproteine sunt, de regulă, estimate pe baza valorilor trigliceridelor pacientului. Să nu uităm că trigliceridele sunt și ele, de obicei, verificate cu ajutorul unui test de sânge numit profilul lipidic.

Mulți specialiști nu fac de obicei acest calcul pentru a afla nivelul estimat al colesterolului VLDL, ci numai dacă este absolut necesar, cum ar fi în cazul în care pacientul are: alți factori de risc pentru bolile cardiovasculare, anumite afecțiuni care presupun valori anormale ale colesterolului, un debut precoce al unei boli cardiace.

Cum previi creșterea colesterolului peste valorile normale?

Pentru a menține valorile de colesterol din sânge într-un interval de dorit, este de ajutor să ții cont de câteva lucruri:

Cunoaște-ți valorile colesterolului

Adulților cu vârste de peste 20 de ani ar trebui să li se măsoare colesterolul cel puțin o dată la cinci ani, iar pe măsură ce înaintează în vârstă ar trebui să meargă anual la analize de sânge. Astfel, medicul poate interveni cu sfaturi sau cu prescrierea unor medicamente pentru a regla valoarea colesterolului, dacă aceasta este prea mare.

Străduiește-te să ai o alimentație sănătoasă

Grăsimile saturate (unt, untură, smântână, brânzeturi grase, carne grasă sau pielea de la carnea de pasăre), grăsimile trans (se găsesc în unele margarine și în prăjeli) pot crește toate nivelurile de colesterol rău. Alimentele despre care se crede că mențin colesterolul LDL includ grăsimile mononesaturate (cum ar fi nucile și uleiul de măsline), grăsimile polinesaturate (cum ar fi uleiul de pește și de rapiță) și fibrele solubile în apă (cum ar fi ovăzul, fasolea și lintea). În alimentația zilnică se va pune accentul pe legume proaspete și gătite, dar nu prăjite, pe fructe proaspete și pe leguminoase și proteine slabe.

Nu uita de exerciții fizice

Un adult ar trebui să facă aproximativ 150 de minute de mișcare moderată pe săptămână sau 75 de minute de mișcare intensă. În funcție de programul zilnic și de alte aspecte, se pot practica forme de mișcare în solitudine sau cu alte persoane, acasă, în parc ori la sală. Forme de mișcare potrivite pentru majoritatea oamenilor sunt mersul pe jos și exercițiile simple efectuate acasă (genuflexiuni, fandări, abdomene etc).

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Gestionează-ți greutatea

Împreună cu o dietă sănătoasă, activitatea fizică regulată ajută la menținerea în formă și menținerea unei greutăți normale pentru înălțimea și vârsta ta. Acest lucru înseamnă că îți scad și riscurile cardiovasculare, reducând la minimum pericolul altor probleme de sănătate, cum ar fi obezitatea și diabetul de tip 2. Dacă ești supraponderal, pierderea a 5 până la 10% din greutate poate reduce semnificativ riscul de boli cardiovasculare. 

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.

Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie: 
Johns Hopkins Medicine - High Cholesterol: Prevention, Treatment and Research
https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/high-cholesterol/high-cholesterol-prevention-treatment-and-research
Volumul "Clinical Methods: The History, Physical, and Laboratory Examinations.", publicata in 1990, autori: Walker HK, Hall WD, Hurst JW.


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0