Când trebuie să iei suplimentele anti-aging? Înainte, între sau după mese?

Îmbătrânirea poate fi definită ca un proces de deteriorare a funcțiilor fiziologice necesare pentru supraviețuire și fertilitate, cauzat de trecerea timpului și, implicit, înaintarea în vârstă. De asemenea, este un proces pe care majoritatea persoanelor încearcă să îl încetinească. 

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Printre principalele cauze ale îmbătrânirii se numără acumularea de daune celulare, ce sunt cauzate de acțiunea moleculelor reactive cunoscute și ca radicali liberi și scurtarea telomerilor, care sunt structuri localizate la capătul cromozomilor ce joacă un rol important în diviziunea celulară. 

Deși înaintarea în vârstă este inevitabilă, creșterea speranței de viață din ultimele decenii a încurajat cercetările științifice asupra soluțiilor de încetinire a procesului de îmbătrânire. În urma acestor cercetări, oamenii de știință au identificat mai multe tipuri de substanțe care au proprietăți anti-aging, multe dintre care pot fi consumate sub formă de suplimente orale, de către persoanele care urmăresc să încetinească procesul de îmbătrânire și să evite afecțiunile asociate cu acest proces, pe cale naturală. 

Suplimente anti-aging eficiente

Printre suplimentele anti-aging cu acțiune dovedită se numără și următoarele opțiuni:

1. Curcumina

Curcumina este principala substanță activă din turmeric și este bogată în antioxidanți care pot încetini semnificativ procesul de îmbătrânire și degradare celulară. 

Senescența celulară apare atunci când celulele încetează să se mai divizeze. Pe măsură ce înaintezi în vârstă, celulele senescente se acumulează, ceea ce e asociat cu îmbătrânirea și apariția bolilor. 

Conform cercetărilor recente, curcumina are capacitatea de a activa anumite proteine din organism care ajută la întârzierea senescenței celulare și la promovarea longevității. 

2. EGCG

Epigallocatechin gallate, sau EGCG, este un polifenol foarte cunoscut care se regăsește în ceaiul verde. Acest oferă beneficii remarcabile pentru sănătate, inclusiv în ceea ce privește prevenirea anumitor tipuri de cancer, precum și a altor afecțiuni, cum ar fi bolile de inimă. Printre proprietățile acestui polifenol puternic se numără și acțiunea anti-aging, promovând longevitatea și protejând organismul de diverse simptome și semne ale îmbătrânirii. 

Totodată, ECGC poate induce autofagia, proces prin care organismul elimină materialul celular deteriorat. 

Ceaiul verde a fost asociat cu un risc redus de mortalitate cauzat de diabet, accident vascular cerebral și boli de inimă. În plus, mai multe cercetări sugerează că poate proteja pielea de îmbătrânirea prematură și încetini apariția ridurilor cauzate de expunerea la lumina ultravioletă.

Așadar, suplimentele cu extract de ceai verde, pe lângă consumul de ceai propriu-zis, reprezintă o cale optimă de a suplimenta cu EGCG.

3. Colagen

Colagenul este promovat ca o fântână a tinereții grație capacității de redare a fermității și supleții pielii. 

Colagenul este un compus esențial al pielii, care susține integritatea structurii celulare a acesteia. Pe măsură ce înaintezi în vârstă, producția de colagen a pielii scade, ceea ce accelerează apariția semnelor de îmbătrânire, cum ar fi ridurile și hiperpigmentarea. 

Potrivit cercetătorilor, suplimentarea cu colagen poate reduce, în timp, apariția semnelor de îmbătrânire, dar și preveni deshidratarea pielii. 

Colagenul este un supliment deosebit de accesibil și se găsește pe piață sub diverse forme, cum ar fi pulbere, capsule gelatinoase sau fiole cu lichid sau gel. 

4. Coenzima Q10

Coenzima Q10 este un antioxidant pe care organismul tău îl produce în mod natural. Aceasta joacă un rol important în producția de energie și în protejarea corpului de deterioarea celulară. 

Specialiștii susțin că nivelul de Coenzima Q10 scade pe măsură ce înaintezi în vârstă, iar suplimentarea poate fi benefică, atât pentru o stare de bine generală și de vitalitate, dar și pentru încetinirea procesului de îmbătrânire. 

Suplimentele cu coenzima Q10 contribuie la reducerea stresului oxidativ, fenomen ce apare în urma acumulării de radicali liberi și de alte molecule reactive care accelerează îmbătrânirea organismului. 

Când trebuie să iei suplimente anti-aging?

În ciuda neplăcerilor cauzate de îmbătrânire, multe persoane tratează acest proces ca pe un fapt al vieții, și nu ca pe o boală. Cu toate acestea, oamenii de știință consideră că îmbătrânirea este, de fapt, o afecțiune ce poate fi gestionată. 

Organizația Mondială a Sănătății a demarat, în acest sens, diverse proiecte de cercetare pentru a înțelege mai bine procesul de îmbătrânire. 

În cadrul unui studiu1 recent, oamenii de știință sugerează că fenomenele asociate cu înaintarea în vârstă pot fi încetinite cu ajutorul suplimentelor alimentare. Pe lângă cele enumerate mai sus, cercetătorii au analizat efectele compusului icotinamide mononucleotide (NMN) și ale resveratrolului asupra organismului în procesul de îmbătrânire. Cele două substanțe au fost studiate amănunțit în ultimii ani datorită beneficiilor metabolice și a capacității de prelungire a speranței de viață. 

Dar, pentru a răspunde la întrebare, este important de reținut că momentul optim al zilei pentru a lua un supliment alimentar depinde în funcție de vârstă. 

Prin utilizarea unui model matematic complex, cercetătorii au ajuns la concluzia că persoanele tinere pot lua suplimente anti-aging la șase ore după trezire, pentru a beneficia din plin de proprietățile acestora. În ceea ce privește adulții vârstnici, suplimentele anti-aging funcționează mai eficient dacă sunt luate în a doua parte a zilei. 

Modelul matematic utilizat de cercetători a fost special conceput pentru a simula ritmul circadian și metabolismul unui ficat de șoarece de laborator. Modelul este ajustabil și, prin urmare, capabil să simuleze performanța ficatului de rozătoare la orice vârstă. 

Cel mai important aspect, însă, rămâne perspectiva individului asupra procesului de îmbătrânire. Potrivit experților, ce ar trebui să se schimbe, mai întâi, este paradigma conform căreia odată ce ai ajuns la bătrânețe, viața se sfârșește.

Atât timp cât ai grijă de tine, fizic și psihic, calitatea vieții la bătrânețe nu va fi cu mult afectată. 

Mai mult, oamenii de știință atrag atenția asupra anumitor aspecte adiacente importante, cum ar fi calitatea regimului alimentar, orarul de masă, igiena somnului și exercițiul fizic regulat – toți acești factori cântăresc greu în balanța vitalității îndelungate. Din acest motiv, ei încurajează populația largă să fie mereu atentă la ceea ce consumă și, în general, la alegerile importante pe care le face în stilul de viață, care își pot spune cuvântul, în special, la vârsta a treia. 

Nu în ultimul rând, aceștia atenționează asupra viciilor, cum ar fi fumatul și consumul excesiv de alcool, care pot impacta cel mai profund felul în care îmbătrânim. 


Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
1.    Studiul Aging affects circadian clock and metabolism and modulates timing of medication, publicat în iScience, în 2021, autori: Mehrshad Sadria et al.
Link: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2589004221002133 

Healthline - The 12 Best Anti-Aging Supplements
https://www.healthline.com/nutrition/anti-aging-supplements 

StudyFinds – Anti-aging supplements can help keep you young — depending on when you take them
https://www.studyfinds.org/anti-aging-supplements-best-time/ 

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0