Alimente pentru o piele frumoasă

O piele frumoasă nu ține doar de hidratare și de îngrijire, ci și de alimentație. Află din articolul de astăzi ce să mănânci și să bei pentru a contribui la îngrijirea pielii.

Pielea reprezintă o barieră împotriva agenților patogeni, dar are și alte roluri; de exemplu, conține terminații nervoase care ne permit să simțim când un obiect este prea fierbinte sau prea ascuțit, iar glandele sudoripare și vasele mici de sânge din piele ne ajută să ne controlăm temperatura corpului. În plus, celulele din piele transformă lumina soarelui în vitamina D, importantă pentru sănătatea oaselor și nu numai.

În cazul în care nu îți protejezi pielea de soare, te poți pomeni cu riduri apărute înainte de vreme. Dacă nu bei destulă apă, pielea se usucă, iar dacă nu consumi alimente hrănitoare, poate căpăta un aspect tern, ridat și cu imperfecțiuni.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Alimente bune pentru îngrijirea pielii

Iată câteva alimente bune pentru piele, care te vor ajuta să îi menții aspectul sănătos și frumos, hrănind-o de la interior.

1. Zmeura

Zmeura conține acid elagic, un antioxidant cu proprietăți antiinflamatoare, care previne înroșirea pielii. Așadar, poți avea grijă de pielea ta consumând zmeură și preparate cu zmeură ori de câte ori ai ocazia. Poți pune zmeură în bolul cu lapte și cereale pentru micul dejun sau peste niște clătite din făină de ovăz, împreună cu o lingură de iaurt, de exemplu.

2. Roșiile

Roșiile sunt bogate în licopen, un pigment care le dă culoarea specifică. Studiile științifice arată că o dietă bogată în licopen protejează pielea, deci asigură-te că incluzi cât mai des roșiile în meniul tău obișnuit. Acestea merg consumate și ca atare, dar se integrează foarte bine în multe preparate, atât crude, cât și fierte. Poți să le fierbi fără grijă în supe, tocănițe sau sosuri, deoarece conținutul de licopen nu va fi afectat, dimpotrivă, va spori.

3. Anghinarea

La aburi sau sotată, în salate, pe pizza sau în sosuri, indiferent de modul de preparare și consum pe care îl alegi, anghinarea este un aliment nu doar delicios, ci și unul care conține mai mulți antioxidanți care ajută în procesul de detoxifiere a organismului.

4. Ceaiul verde

Ceaiul verde conține antioxidanți care luptă împotriva radicalilor liberi și ajută la curățarea internă, oferind un ten mai radiant. Bea în fiecare dimineață, înainte de micul dejun, o ceașcă de ceai verde, pentru o piele mai frumoasă, dar și pentru un boost de energie. Atenție, dacă suferi de insomnie, nu bea ceai verde după-amiaza sau seara, deoarece cofeina din conținutul acestuia îți va afecta somnul.

5. Varza Kale

Varza Kale este o legumă bogată în vitamina A, vitamina C și calciu, ceea ce o transformă într-un puternic antioxidant, care luptă împotriva îmbătrânirii. Acest tip de varză poate fi inclus în salate, supe, tocănițe și poate fi transformată chiar și în chipsuri sănătoase.

Fructe pentru un ten neted, care străluceşte de sănătate

Pe lângă alimentele enumerate mai sus, mai ai şi alţi aliaţi în îngrijirea pielii. Poate că ai căutat peste tot crema perfectă, gelul de curăţare sau un produs de exfoliere care să îţi ofere un ten incredibil de frumos. Poate că iei vitamine, îţi prepari băuturi şi sucuri speciale şi poate că ai eliminat anumite alimente din dieta ta, în încercarea de a-ţi îmbunătăţi aspectul tenului.

Deşi nu există un singur remediu „magic” care să îţi asigure un ten extraordinar, nu uita că pielea frumoasă şi sănătoasă începe din interior. Aşa că data viitoare când mergi la cumpărături, pune în coş și aceste alimente bune pentru piele, care vor contribui la obținerea unui ten curat, catifelat şi frumos.

Citrice

Din categoria fructelor citrice fac parte portocalele, grepfrutul, lămâile şi limetele. Citricele conţin niveluri ridicate de acid ascorbic sau vitamina C, care este esenţială pentru un ten frumos şi sănătos, deoarece este responsabilă de formarea colagenului în corp. Această substanță îţi ajută faţa să nu se rideze așa de repede şi împiedică pielea să se lase. Poţi mânca o portocală sau un grepfrut la micul dejun sau ca gustare între mese ori poţi stoarce puţină zeamă de lămâie sau de limetă în apa pe care o bei, pentru un plus de savoare.

Avocado

Poate că arată ca o legumă, însă avocadoul este de fapt un fruct bogat în vitamine, antioxidanţi şi grăsimi sănătoase, care contribuie, de asemenea, la îngrijirea pielii. Fructul de avocado conţine grăsimi nesaturate, fibre alimentare, vitamina C şi E, complexul de vitamine V şi mult potasiu. 

Ingredientele care au grijă de tenul tău din acest fruct minune sunt vitamina C, vitamina E şi acizii graşi. Pentru că vitamina E este solubilă în grăsimi, ai nevoie de o cantitate adecvată de grăsimi sănătoase pentru ca organismul tău să o poată absorbi. Avocadoul este bogat în calorii, asa că ai grijă să nu faci excese. Foloseşte-l ca garnitură sau ca topping pentru salată ori într-un sandviș.

Mango

Acesta şi alte fructe de culoare galbenă şi oranj, cum ar fi papaya şi pepenele galben sunt surse excelente de provitamina A, ceea ce le face alimente bune pentru piele. Aceasta este un precursor al vitaminei A, pe care corpul îl transformă în vitamina A, de care are nevoie pentru a-ţi proteja sistemul imunitar şi pentru a stimula creşterea şi dezvoltarea. 

Vitamina A, sub formă de tretinoină şi isotretinoină, este folosită pentru a trata acneea şi bolile de piele. În plus, o jumătate de cană de mango feliat conţine 40% din necesarul tău zilnic de vitamina C, pentru a-ţi menţine tenul curat şi catifelat. Poți mânca un fruct de mango ca gustare între mese, de exemplu.

Fructele de pădure

Fructele de pădure pot fi folosite în alimentație și proaspete, în sezon, dar le poți păstra și congelate pentru restul anului, deoarece și acestea au aceleaşi beneficii pentru piele. Căpşunile, afinele, murele şi zmeura sunt surse excelente de vitamina C, iar zmeura şi murele conţin și o cantitate mică de vitamina A. Aceste două vitamine acţionează ca nişte antioxidanţi care îţi protejează celulele pielii de acţiunea nocivă a radicalilor liberi, care duc la îmbătrânirea pielii. Fructele de pădure merg foarte bine în bolul cu lapte și cereale de dimineață, dar le poți folosi și dacă vrei să te răsfeți în weekend cu o tartă cu fructe.

Ce mai poți face pentru o piele sănătoasă și frumoasă?

Pielea feței și a corpului trebuie spălată dimineața și seara, dar și după ce ai făcut efort și ai transpirat, pentru ca porii să nu se blocheze și să favorizeze apariția punctelor negre și a acneei. Pentru ten, e indicat să folosești produse specifice, care să nu te irite sau să-ți agraveze probleme existente. Nu te spăla pe față cu apă fierbinte, ci cu apă călduță ori rece. 

Nu uita să folosești o cremă hidratantă, iar când ieși din casă, chiar dacă este soare, chiar dacă nu, aplică o cremă cu factor de protecție solară potrivit pielii tale - dacă ai pielea într-o nuanță mai închisă, factorul de protecție poate fi 20-25, dacă ai pielea foarte albă, ar trebui să alegi creme cu factor de protecție solară 30 sau 50.

Cercetările arată că fumatul accelerează îmbătrânirea pielii și că agravează unele boli ale pielii, inclusiv psoriazisul și hidradenita supurativă (hidrosadenită). Dacă fumezi de mai mulți ani și nu știi cum să faci să te lași, cere sfatul medicului de familie. Acesta te poate ajuta să faci un plan prin care să te lași de fumat și îți poate recomanda și un tratament medicamentos.

Folosește un autobronzant dacă îți place să arăți bronzat, în loc să stai la soare pentru a-ți colora pielea. Ori de câte ori te bronzezi la soare sau la solar, îți îmbătrânești prematur pielea. De asemenea, îți crești riscul de a face cancer de piele. Dacă îți place, totuși, aspectul de piele bronzată, folosește un autobronzant care îți poate oferi aspectul dorit fără riscuri. 

Utilizează produse de îngrijire care să se potrivească pielii tale. Află întâi de la un cosmetician acreditat care este tipul tău de piele - gras, uscat, normal, mixt sau sensibil? Poate ai și o afecțiune a pielii? Utilizarea produselor formulate special pentru nevoile fiecărui tip de piele o va face să își păstreze sănătatea și frumusețea și să gestioneze eventualele probleme cutanate. 

Dacă te confrunți cu psoriazis, dermatite sau alte probleme ale pielii, recomandarea noastră este să mergi la medicul dermatolog pentru a primi tratamentul necesar și sfaturi legat de ce produse cosmetice e mai bine să folosești. Dacă ai acnee, de exemplu, ai nevoie de un tratament care să o combată și să o țină în frâu, nu de mai mult fond de ten care să o acopere.

Știai că și stresul îți poate afecta pielea? Unele boli de piele precum psoriazisul și dermatita atopică (eczema) apar adesea pentru prima dată în condiții de stres extrem. Stresul poate provoca, de asemenea, și apariția altor afecțiuni ale pielii, inclusiv acnee și rozacee. Găsirea unor modalități sănătoase de a gestiona stresul poate îmbunătăți și aspectul pielii. O metodă excelentă împotriva stresului este mișcarea (plimbări prin parc sau alte zone verzi, alergare, mers pe bicicletă, înot, yoga etc.).

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
American Academy of Dermatology - 10 skin care secrets for healthier-looking skin
https://www.aad.org/public/everyday-care/skin-care-secrets/routine/healthier-looking-skin
Cleveland Clinic - 23 Foods To Eat for Healthier Skin
https://health.clevelandclinic.org/23-foods-good-skin/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0