Gazele intestinale: cauze, tratament și metode de prevenție

Gazele intestinale reprezintă acumulări de aer prezente pe toată lungimea tractului digestiv, începând din stomac până în rect. 

Gazele intestinale acumulate în exces în stomac sau în partea superioară a intestinului gros sunt eliberate prin eructații (râgâit). În schimb, cele din porțiunea inferioară a intestinului sunt eliminate prin rect, proces numit flatulență în termeni medicali sau vânturi în termeni populari. În ambele situații, eructații sau flatulență, gazele intestinale excesive pot cauza crampe și dureri abdominale.

Recomadările experților DOC

În medie, oamenii se confruntă cu flatulență între 14 și 23 de ori pe zi, conform National Institutes of Health. Pe de altă parte, în ceea ce privește eructațiile, de obicei, oamenii pot eructa de până la 30 de ori pe zi. 

Cauzele apariției gazelor intestinale

Este de reținut însă că aceste reacții ale organismului sunt absolut normale, însă există și cazuri în care gazele intestinale în exces sunt un simptom al unei tulburări digestive.

Gazul se colectează în două moduri principale. Înghițirea aerului (aerofagia) în timp ce mănânci sau bei poate provoca acumularea de oxigen și azot în tractul digestiv. În al doilea rând, pe măsură ce corpul tău descompune alimentele, gaze precum hidrogenul, metanul și dioxidul de carbon se adună în tractul digestiv. Ambele metode poate provoca flatulență.

Înghițirea aerului

Este natural să înghiți aer pe parcursul zilei, în mod normal în timpul mesei și al băuturii. De obicei, veți înghiți doar o cantitate mică de aer. Dacă înghiți frecvent mai mult aer, s-ar putea să descoperi că experimentezi flatulență excesivă. Poate provoca, de asemenea, eructații. 
Motivele pentru care poți înghiți mai mult aer decât în mod normal includ:

  • gumă de mestecat
  • fumat
  • purtând proteze dentare libere
  • suptul obiecte precum blaturi de stilouri
  • consumul de băuturi carbogazoase
  • mâncatul sau băutul prea repede

 În unele cazuri, modul în care dormi poate contribui la acumularea excesivă de gaz în sistemul tău. Oamenii cu apnee respiră în somn, în mare parte, pe gură și înghit mult aer atunci când sforăie noaptea. 

Alimente care pot cauza gaze intestinale (flatulență): 

Gazele intestinale din porțiunea inferioară a intestinului sunt, de regulă, produse de alimentele care nu au ajuns încă în colon, deci care nu au fost digerate complet.
Alimentele pe care le consumi pot duce la flatulență excesivă. Carbohidrații, de exemplu, sunt cunoscuți că produc gaze. Proteinele și grăsimile tind să producă mai puține gaze decât carbohidrații. Totuși, unele proteine pot face ca gazele să aibă un miros mai puternic.
Iată câteva din alimentele care pot favoriza apariția gazelor intestinale. 

Fasolea 

Când te gândești la alimente care produc gaze, fasolea se află probabil în fruntea listei. Fasolea conține multă rafinoză, care este un zahăr complex pe care organismul îl digeră cu probleme. Rafinoza trece prin intestinul subțire în intestinul gros, unde bacteriile o descompun, producând hidrogen, dioxid de carbon și gaz metan, care iese prin rect. Înmuierea fasolei peste noapte poate ajuta, de asemenea, la reducerea gazelor.

Anumite legume

Anumite legume, cum ar fi varza de Bruxelles, broccoli, varza, sparanghelul și conopida sunt cunoscute că produc exces de gaze. Ca și fasolea, aceste legume conțin și zahărul complex, rafinoza. De asemenea, și ceapa conține un zahăr natural numit fructoză. La fel ca rafinoza și sorbitolul, fructoza contribuie la formarea gazelor atunci când bacteriile din intestine îl descompun. Cu toate acestea, acestea alimente sunt foarte sănătoase. 

Băuturile carbogazoase

Băuturile carbogazoase pot adăuga semnificativ la cantitatea de aer pe care o înghiți. Când aerul intră în tractul digestiv, trebuie să iasă cumva. Acest lucru provoacă eructarea și poate crește, de asemenea, cantitatea de gaz eliminată prin flatulență. Schimbarea sifonului cu suc, ceai sau apă (fără carbonatare) te poate ajuta să reduci gazul.

Produsele lactate care conțin lactoză

Lactoza este un zahăr care se găsește în lapte și în majoritatea produselor lactate, inclusiv în brânză și înghețată. Persoanele care nu produc suficientă enzimă lactază au dificultăți în digerarea lactozei. Această afecțiune este cunoscută sub numele de intoleranță la lactoză. Creșterea gazelor este un simptom al intoleranței la lactoză. Dacă bănuiești că ai intoleranță la lactoză, poți reduce simptomele încercând înlocuitori non-lactate, cum ar fi tipurile de lapte vegetal sau luând o tabletă de lactază înainte de a mânca alimente cu lactoză.

Dulciurile fără zahăr și guma de mestecat

La fel ca băuturile carbogazoase, suptul de bomboane tari vă poate determina să înghițiți aer suplimentar. Multe bomboane folosesc și sorbitol ca îndulcitor. Acești doi factori pot contribui la creșterea gazului. 

Guma pare o sursă puțin probabilă de gaz, dar mestecatul poate face să înghiți mai mult aer. Multe gume fără zahăr sunt, de asemenea, îndulcite cu alcooli de zahăr care sunt mai greu de digerat, cum ar fi sorbitolul, manitolul și xilitolul. Dacă eructați mult, medicul dumneavoastră vă poate recomanda să opriți guma de mestecat pentru a reduce gazele.

Alimentele care conțin fructoză (fructe, miere și sucuri de fructe)

Fructele precum merele, piersicii, perele și prunele uscate conțin zahăr natural, numit sorbitol, pe care organismul îl digeră cu probleme. Multe fructe au și fibre solubile, care este un tip de fibre care se dizolvă în apă. Sorbitolul și fibrele solubile trebuie să treacă și prin intestinul gros, unde bacteriile le descompun pentru a crea hidrogen, dioxid de carbon și gaz metan.

Alimentele procesate

Alimentele procesate sunt produse ambalate, cum ar fi pâinea, gustările, cerealele și sosurile pentru salată. Acestea conțin o varietate de ingrediente, inclusiv fructoză și lactoză. Iar această combinație poate duce la creșterea gazului.

Tulburări digestive care pot cauza gaze intestinale:

Remedii pentru gazele intestinale

De cele mai multe ori, gazele intestinale nu sunt un simptom al unei boli grave, ci o simplă atenționare că regimul alimentar nu este tocmai potrivit. Pentru a ajuta la ameliorarea acestui simptom neplăcut, poți lua cărbune medicinal, care absoarbe gazele intestinale din sistemul digestiv, sau alte suplimente cu probiotice recomandate de medic ori farmacist. De asemenea, sunt indicate sunt și ceaiurile de ghimbir, cătina, mentă, mușețel ori nucșoară, care accelerează digerarea alimentelor și reduce cantitatea de gaze produse. Mersul pe jos este, de asemenea, o metodă eficientă de a restabili funcționarea intestinelor. În cazul în care te confrunți cu crampe abdominale dureroase, întinde-te câteva minute într-un loc retras și trage genunchii la piept. Această poziție favorizează eliminarea gazelor și, prin urmare, crampele vor fi mult diminuate.

Când trebuie să mergi la doctor

Dacă gazele intestinale sunt prezente pe termen lung și sunt însoțite de alte simptome, e cazul să te prezinți la medic, deoarece ar putea exista riscul să suferi de o afecțiune mai gravă care necesită tratament de specialitate. Celelalte simptome care reprezintă motive de îngrijorare sunt: 

  • diaree 
  • constipație 
  • vărsături 
  • pierdere inexplicabilă în greutate 
  • sânge în scaun 
  • arsuri în piept 

11 metode de prevenție

Dacă nicio condiție medicală nu cauzează problema, prevenirea gazelor poate fi cel mai bine realizată prin modificarea obiceiurilor de viață și a dietei:

  1. Identifică alimentele care pot provoca acest disconfort elimină-le sau redu cantitativ consumul acestora.
  2. Programează-ți mese mai dese și mai mici, de exemplu 6 mese în loc de 3, pentru a ajuta procesul de digestie
  3. Așează-te în timpul fiecărei mese și mănâncă încet.
  4. Evită guma de mestecat.
  5. Evită sifonul și alte băuturi carbogazoase.
  6. Evită fumatul.
  7. Găsește modalități de a include exercițiile fizice în rutină., cum ar fi să faci o plimbare după masă, pentru a ajuta procesul de digestie.
  8. Elimină alimentele despre care se știe că provoacă gaze
  9. Evită să bei prin paie
  10. Ce se întâmplă dacă nu tratezi problema
  11. Din fericire, gazele intestinale nu prezintă, de regulă, complicații dacă nu sunt tratate. Dacă suferi, însă, de intoleranță la anumite alimente, simptomele s-ar putea înrăutăți. Cea mai mare problemă cu care se confruntă persoanele suferind de un astfel de simptom este disconfortul social, care poate duce la izolare și lipsa de socializare. De cele mai multe ori, simptomele se ameliorează odată ce regimul alimentar este revizuit

Dacă gazele intestinale persistă pe o perioadă îndelungată, apar din senin, sunt însoțite de alte simptome precum abdomen umflat sau dureros și cauza nu este regimul alimentar, ar fi bine să mergi la medic pentru descoperirea problemei care stă la baza acestui simptom neplăcut.

Acesta ți-ar putea recomanda efectuarea unui test de sânge, pentru a se asigura că organismul nu se confruntă cu o infecție, că nu suferi de anumite intoleranțe alimentare sau de alte afecțiuni digestive care se manifestă prin gaze intestinale excesive.

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.

 

Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie: 
Symptoms & Causes of Gas in the Digestive Tract - https://www.niddk.nih.gov/health-information/digestive-diseases/gas-digestive-tract/symptoms-causes 
Why Am I So Gassy? 6 Tips To Find Relief - https://health.clevelandclinic.org/what-causes-flatulence-and-what-to-do-when-its-a-problem-for-you/ 
Farting (flatulence) - https://www.nhs.uk/conditions/flatulence/ 
10 foods that cause gas - https://www.healthline.com/health/foods-that-cause-gas 


Te-ar mai putea interesa și...





DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0