Care este motivația oamenilor care apelează la chirurgia estetică? (studiu)

Te gândești să îți faci o operație estetică? Chirurgia estetică este tot mai solicitată în zilele noastre, iar medicii vor să descopere ce îi detemină pe oameni să aleagă astfel de proceduri. O echipă de cercetători de la Universitatea St. Edward a încercat să înțeleagă mai bine motivația celor care optează pentru operații estetice.

Chirurgia plastică și procedurile estetice nu mai sunt demult subiecte tabu și sunt abordate în discuții de la reality show-uri sau în postările de pe social media. 

Chirurgia plastică estetică (numită și chirurgie cosmetică) se referă la proceduri care îmbunătățesc aspectul feței și al corpului. Acestea includ abdominoplastia, mărirea sânilor, reducerea sânilor, operația pleoapelor, remodelarea nasului (rinoplastia), liftingul feței și îndepărtarea grăsimii (liposucție).

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Expertul în marketing și comportament al consumatorului, Sarah Mittal de la St. Edward, psihologul Katherine Warnell de la Texas State University din San Marcos și expertul în marketing David H. Silvera au decis să se concentreze asupra modului în care două stiluri de gândire diferite - analitic și holistic - au influențat preferințele oamenilor pentru schimbările cosmetice și probabilitatea de a apela la o intervenție chirurgicală sau o procedură cosmetică. 

Studiul lor a fost publicat pe 10 iulie în revista de cercetare de marketing Marketing Letters.

Gândirea analitică duce la deschiderea către proceduri cosmetice

"M-au interesat mai ales intervențiile chirurgicale, pentru că vreau să înțeleg de ce ai apela la bisturiu și ți-ai asuma riscurile? Ce îi motivează pe oameni, într-un fel sau altul?" a explicat Sarah Mittal, profesor asistent de marketing la Școala de Afaceri Bill Munday de la Universitatea St. Edward.

TESTARE PCR COVID-19

Cercetătorii au efectuat cinci studii care au avut ca scop examinarea înclinației către proceduri estetice în cazul unei gândiri analitice comparativ cu cea în cazul unei gândiri holistice. Ei au descoperit că gândirea analitică duce la deschiderea către procedurile cosmetice. Descoperirile cercetătorilor pot avea implicații de marketing pentru furnizorii de chirurgie cosmetică care speră să atragă mai mulți clienți, precum și pentru consumatorii care ar putea dori să-și înțeleagă mai bine propria motivație înainte de a investi într-o procedură chirurgicală.

În zona psihologiei consumatorilor, gândirea analitică duce la un efect de hiperconcentrare care determină nemulțumirea față de produse sau, în acest caz, de anumite părți ale corpului. În schimb, gândirea holistică se caracterizează printr-o concentrare asupra contextului în ansamblu, care se poate traduce într-o atitudine mai permisivă față de produse, mărci sau propriile imperfecțiuni.

„Gânditorii analitici tind să se bazeze mai mult pe caracteristicile centrale în evaluarea produselor, în timp ce gânditorii holistici cântăresc atât caracteristicile centrale, cât și pe cele periferice în judecățile lor și au o viziune mai largă în evaluările lor”, explică Mittal.

Participanții la studiu au primit sarcini care să reflecte tipul lor de gândire

Cercetătorii au folosit atât studii comportamentale, cât și studii de urmărire a ochilor pentru a-și testa ipoteza că gânditorii analitici sunt mai susceptibili de a fi supuși unei intervenții chirurgicale plastice. În studiile comportamentale, participanților li s-au dat sarcini care i-au ajutat pe cercetători să identifice gânditorii holistici/analitici.

Un studiu s-a axat în special pe femei și pe înclinarea lor de a face o rinoplastie, adăugând percepții asupra propriului nas ca potențial mediator. În primul rând, participanții au fost repartizați în mod aleatoriu în același stil de gândire analitică/holistică. Apoi, participanții au fost întrebați despre percepțiile asupra nasului și procedurilor cosmetice.

Cei repartizați în prim-plan pentru a le induce gândirea analitică au fost mai puțin mulțumiți de nas. Cu cât un participant a fost mai puțin mulțumit de nas, cu atât este mai probabil să își facă o rinoplastie. Vârsta, situația sentimentală și restul corpului nu au jucat un rol.

În studiul de urmărire a ochilor, cercetătorii au pus participanții să se uite la fotografiile lor în același mod în care oamenii le privesc pe telefon sau pe rețelele de socializare, apoi au urmărit cât timp au privit aceștia diferite părți ale imaginii.

"Urmărirea ochilor este o modalitate excelentă de a capta atenția moment cu moment. Am găsit o mare diversitate în modurile în care participanții au privit fotografiile lor și cum s-au simțit în privința acestor fotografii", a spus Warnell de la Texas State University.

"Dacă petreceți mai mult timp concentrându-vă în special asupra nasului, sunteți mai deschiși la chirurgia plastică a nasului, deoarece noi teorizăm că efectul hiper-focalizării duce la o satisfacție mai mică pentru acesta", a adăugat Mittal.

52% dintre cei cu gândire analitică au apelat deja la o procedură estetică

În studiul comportamental asupra procedurilor reale, Mittal a împărțit participanții pe baza scorurilor lor holistice / analitice (pe o scară de 7.0, cei sub 3.5 sunt mai analitici față de cei peste 3.5, care sunt mai holistici). Cei care înregistrează puncte medii la gândirea analitică sunt cu aproximativ 15% mai susceptibili de a fi supuși procedurilor cosmetice. Mai mult, cercetătorii au descoperit că 52% dintre cei care sunt analitici au avut o procedură estetică, comparativ cu 35% dintre cei care sunt holistici.

Rezultatele studiului ar putea avea aplicații pentru specialiștii în marketing și furnizorii de chirurgie plastică. De exemplu, specialiștii în marketing ar putea manipula potențialul consumator pentru a se concentra asupra unei părți din corpul lor și apoi să fie mai deschiși la intervenții chirurgicale. Cercetătorii au spus că o analiză a conținutului materialelor de marketing de la centrele de chirurgie cosmetică arată că unele facilități folosesc deja strategii care îi fac pe clienți să se concentreze asupra unor „defecte” specifice.

"Dacă vă gândiți să apelați la proceduri cosmetice/estetice, poate că trebuie să faceți un pas înapoi, pentru a avea o abordare mai holistică și a vă gândi la viitor", a spus Mittal. 

"Dacă am ales să fac  această procedură - mărirea sânilor, liposucția, rinoplastia - oricare ar fi, unde mă văd peste unul, trei, cinci, zece ani de acum înainte? Va avea de fapt un impact pozitiv de lungă durată asupra vieții mele Merită riscul? Cum va arăta recuperarea, chiar și în următoarele câteva luni? Consumatorii pot face o analiză temeinică înainte, care să le ofere o viziune mai holistică, înainte de a lua o decizie finală", recomandă ea.


Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
https://www.yalemedicine.org/conditions/plastic-surgery-techniques

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0