Ce este „autismul virtual” si cum il recunosti?

Copilul tău petrece foarte mult timp în fața unui ecran, fie el de telefon sau de computer? Ar putea avea un risc mai mare de autism virtual, un termen scos la iveală de psihologi în ultimii ani.

Copiii din zilele noastre au un acces mult mai facil la ecrane decât cei din generațiile anterioare. Unele cercetări indică faptul că creșterea timpului petrecut în fața ecranelor este asociată cu scăderea neurotransmițătorului acidului gamma-aminobutiric, ceea ce duce, printre altele, la reducerea dezvoltării mintale și lingvistice și la alte neajunsuri. Cu alte cuvinte, un creier aflat în creștere poate avea probleme serioase dacă este expus frecvent ecranelor de la o vârstă fragedă. 

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Ce este autismul virtual?

Unele studii științifice au constatat că mulți copii mici care petrec prea mult timp în fața unui ecran - cum ar fi cel al televizorului, în fața jocurilor video, a tabletelor și a calculatoarelor - au simptome etichetate drept „autism”. Când părinții îndepărtează aceste ecrane pe o perioadă de câteva luni, simptomele copilului dispar. Termenul pentru acest fenomen este „autism virtual” sau autismul indus de ecranele unor dispozitive electronice și a fost inventat de un psiholog clinician român, dr. Marius Zamfir.

Specialiștii au observat că într-un spital de copii a crescut procentul de pacienți internați cu autism. Cauza era necunoscută, așa că, analizând datele colectate de la pacienții internați, s-a descoperit o tendință puternică: copiii prezentați cu autism petreceau 4 ore sau mai mult de 4 ore pe zi uitându-se la un anumit tip de ecran - televizor, computer, tabletă sau telefon inteligent.

Așa că specialiștii din alte țări, nu doar din România, inclusiv din Franța și SUA, au vrut să afle ce se află în spatele acestei creșteri exponențiale a copiilor diagnosticați cu autism. Una dintre întrebările pe care și le-au pus specialiștii a fost dacă îndepărtarea ecranelor și a dispozitivelor electronice din viața copiilor mici poate să scadă riscul de autism sau poate chiar să reducă simptomele după ce micuții au fost diagnosticați cu autism.

Ce au observat specialiștii legat de acest autism virtual?

Doi medici francezi, cu expertiză în dezvoltarea copilului, dr. Isabelle Terrasse și dr. Anne-Lise Ducanda, au încercat să găsească răspunsuri la această întrebare despre pericolele pe care le au ecranele dispozitivelor elecronice în ceea ce privește copiii cu vârste între 0 și 4 ani.

Intenția acestor medici era să îi avertizeze pe părinți și pe experții din domeniul sănătății despre răspândirea acestui autism virtual și să propună soluții. Cercetarea celor doi medici francezi a arătat că unii dintre copiii cu vârste cuprinse între 0 și 4 ani, care au fost diagnosticați cu autism, au avut de beneficiat de pe urma faptului că nu au mai fost expuși la aceste ecrane electronice. Practic, sursa autismului lor virtual a fost eliminată.

Dr. Terrasse și dr. Ducanda au observat apoi copiii care au fost diagnosticați cu autism, în spitale. Simptomele acestor copii au dispărut în întregime la o lună după ce a fost eliminat timpul petrecut în fața unor ecrane. Autismul virtual este termenul pe care cei doi medici francezi l-au folosit pentru a descrie acest fenomen îngrijorător. Cercetătorii francezi au concluzionat că timpul petrecut în fața ecranelor (laptop, tabletă, calculator, smartphone) a împiedicat dezvoltarea creierului acestor copii și i-a împiedicat să își dezvolte o viață socială normală, potrivit articolului scris de terapeutul Marilyn Wedge pe site-ul madinamerica.com.

Efectele ecranelor asupra copiilor

Creierul unui copil mic nu se poate dezvolta normal dacă el nu interacționează cu obiectele din jur și cu alți oameni. Lumina și zgomotul care vin dinspre ecranele dispozitivelor electronice captează atenția copilului, însă acestea nu duc la dezvoltarea sănătoasă a creierului, atrag atenția psihologii.

Dependență și izolare

Ecranele sunt atât de atrăgătoare, încât copilului îi este greu să își îndrepte atenția și către altceva. Pe scurt, micuțul devine distras de ecran și dependent, își dorește să petreacă tot mai mult timp în fața ecranului. Ecranul, totodată, izolează copilul de interacțiunile umane care sunt necesare pentru a crea abilitățile de comunicare și pentru dezvoltarea limbajului. 

Dezvoltare socială și emoțională întârziată

Timpul excesiv petrecut în fața ecranelor poate limita interacțiunile sociale directe și comunicarea față în față. Copiii ar trebui să aibă oportunități ample de a se angaja în jocuri imaginative, de a interacționa cu alți copii și de a dezvolta abilități sociale și emoționale.

Emoții intense

Mai rău, spun psihologii, zgomotul și lumina care provin de la aceste ecrane - chiar și desenele animate - pot genera emoții dureroase cărora copilul abia le poate face față. Aceste sentimente pot duce la un comportament violent și agresiv la un copil mic.

Sedentarism și obezitate

Petrecerea unui timp îndelungat în fața ecranelor limitează activitatea fizică a copiilor și îi expune riscului de sedentarism. Acest lucru poate contribui la creșterea în greutate și la dezvoltarea obezității, cu potențiale complicații de sănătate asociate.

Tulburări de somn

Utilizarea excesivă a ecranelor, în special înainte de culcare, poate perturba somnul copiilor. Lumina albastră emisă de ecrane poate inhiba producerea melatoninei, hormonul care reglează ciclul de somn-vigil, conducând la dificultăți de adormire și calitate redusă a somnului.

Tulburări de sănătate mintală

Studiile sugerează o asociere între utilizarea excesivă a ecranelor și riscul crescut de tulburări de sănătate mintală, cum ar fi anxietatea și depresia. Expunerea prelungită la conținut inadecvat sau dăunător de pe internet poate afecta negativ starea emoțională a copiilor.

Performanța școlară

Utilizarea excesivă a ecranelor poate avea un impact negativ asupra performanței școlare. Prea mult timp petrecut în fața ecranelor poate duce la neglijarea activităților școlare și a sarcinilor de învățare, precum și la scăderea atenției și concentrării.

Cât timp pot petrece copiii în fața ecranelor?

Copiii mici sunt expuși la ecranele din locuințe mai mult decât era recomandat, de exemplu, de Academia Americană de Pediatrie. Această instituție sfătuia ca micuții sub vârsta de 2 ani să nu fie expuși deloc la astfel de ecrane ale dispozitivelor electronice, iar copiii mai mari de doi ani ar trebui să aibă o perioadă limitată la două ore pe zi petrecute în fața unui ecran.

Recomandările ghidurilor de sănătate privind timpul maxim pe care copiii ar trebui să-l petreacă în fața ecranelor variază în funcție de vârstă:

  • Pentru copiii cu vârsta sub 18 luni se recomandă evitarea utilizării ecranelor, cu excepția apelurilor video sau a altor interacțiuni media cu membrii apropiați ai familiei.
  • Pentru copiii între 18 luni și 5 ani, timpul de expunere la media va fi de cel mult o oră pe zi. E necesar ca părinții să se asigure că timpul petrecut de copii în fața ecranelor este orientat către conținut educativ de calitate și supervizat de un adult.
  • Pentru copiii cu vârste de 6 ani și peste se vor stabili limite clare privind utilizarea ecranelor în funcție și de programul școlar și cerințele învățătorilor și profesorilor. Copiii vor fi încurajați să aibă o varietate de activități în afara mediului digital. E nevoie ca părinții să se asigure că atât copiii mai mici, cât și cei mai mari au timp suficient pentru activități fizice, somn, lectură și interacțiune socială.

Cum dezveți un copil de la a sta prea mult în fața ecranelor?

Să dezveți un copil de la a petrece prea mult timp în fața ecranelor poate fi un proces dificil și necesită implicarea și comunicarea constantă cu acesta.

  • Împreună cu copilul, stabiliți reguli și limite clare cu privire la timpul petrecut în fața ecranelor. Discutați despre motivele pentru care este important să petreacă timp în afara mediului digital și să își dedice timpul altor activități.
  • Vino cu alternative atractive și distractive, implicând copilul în activități fizice, jocuri în aer liber, lectură, artă și alte hobby-uri care să îi capteze atenția și să îl motiveze să petreacă mai puțin timp în fața ecranelor.
  • Petrece timp de calitate cu copilul, jucându-vă, citind, explorând și interacționând. Așa îi oferi și propriul exemplu copilului cum că există multe activități interesante și distractive în afara ecranelor.
  • Fii consecvent în impunerea limitelor și regulilor stabilite și asigură-te că toți membrii familiei respectă aceleași reguli și că există consecințe clare în cazul nerespectării acestora.
  • Explică-i copilului pe înțelesul lui, în funcție de vârstă, beneficiile unui echilibru între utilizarea ecranelor și alte activități. Discută despre importanța somnului, a activităților fizice, a interacțiunilor sociale și a dezvoltării cognitive în afara ecranelor.
  • Comunică cu copilul și negociază cu el în funcție de vârstă și dezvoltare. Ascultă și preocupările și dorințele copilului și încercați să ajungeți împreună la un consens echilibrat.

În concluzie, este important ca părinții să creeze un echilibru sănătos între utilizarea ecranelor și alte activități ale copiilor, cum ar fi jocul în aer liber, exercițiile fizice, lectura, interacțiunile sociale și hobby-urile creative. Limitarea timpului petrecut în fața ecranelor și impunerea unor reguli clare cu privire la utilizarea lor pot contribui la scăderea riscului de autism virtual și la menținerea unei stări de sănătate și dezvoltare adecvate pentru copii.

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Autism and Electronic Screens - Videos
https://autismandscreens.org/videos
Youtube - Les écrans: un danger pour les enfants de 0 à 4 ans (Docteur Ducanda et Dr Terrasse PMI)
https://www.youtube.com/watch?v=9-eIdSE57Jw&t=265s
American Academy of Child and Adolescent Psychiatry - Screen Time and Children
https://www.aacap.org/AACAP/Families_and_Youth/Facts_for_Families/FFF-Guide/Children-And-Watching-TV-054.aspx
Mad in America - „Virtual Autism” May Explain Explosive Rise in ASD Diagnoses
https://www.madinamerica.com/2017/08/virtual-autism-explain-rising-asd-diagnoses/


Te-ar mai putea interesa și...


DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0