Simti ca medicului tau nu ii pasa de situatia ta? Iata ce poti face in acest sens

Relația dintre medic și pacient este extrem de importantă, de aceea e indicat, dacă te simți neînțeles sau nesprijinit de medicul tău, să iei atitudine în acest sens. Drepturile pacientului sunt importante și e necesar să ții la ele pentru a obține ce ai nevoie pentru sănătatea ta.

Există situații în care pacientul simte că medicul nu îl ascultă, că nu îi oferă atenția necesară sau că îl tratează superficial. Dacă ai impresia că medicului nu îi pasă de situația ta, străduiește-te să iei măsuri și să rezolvi lucrurile, deoarece este în joc sănătatea ta.

Relația medic-pacient este una delicată

Studiile făcute în domeniu au scos la iveală că medicii au impresia adesea că au abilități de comunicare mult mai bune decât au, de fapt. Acest lucru înseamnă că medicul nu este rău intenționat, doar că poate avea o percepție diferită asupra situației. Pentru că lui îi sunt clare aspectele afecțiunii tale, de exemplu, are impresia că, dacă îți dă o explicație scurtă, ai înțeles exact ce vrea să spună. Însă pacienții, neavând pregătire medicală, au nevoie de multe ori de explicații mai detaliate.

Medicul și pacientul trebuie să se trateze cu respect reciproc

Fie că primești tratament pentru o afecțiune acută sau cronică, fie că mergi la medic doar în scop preventiv, este foarte important să simți empatie din partea medicului tău. Relația dintre pacient și medic trebuie să fie bazată pe respect reciproc, dar și pe o comunicare bună.

Sănătatea pacientului depinde de relația cu medicul

Potrivit specialiștilor de la Facultatea de Medicină Harvard, relația cu medicul poate influența sănătatea pacientului. Asta înseamnă că, dacă relația este una bună, starea de sănătate a pacientului va avea de câștigat. Pe de altă parte, dacă relația cu medicul este una problematică, și sănătatea pacientului poate avea de suferit, uneori iremediabil.

Care sunt drepturile pacientului?

Drepturile pacientului sunt stabilite prin lege și includ, printre altele:

  • Dreptul de a primi îngrijiri medicale de cea mai înaltă calitate conform cu standardele societății în care trăiește;
  • Dreptul de a fi tratat cu respectul cuvenit unei ființe umane;
  • Dreptul de a fi informat despre serviciile medicale la care poate să apeleze;
  • Dreptul de a fi informat despre starea sa reală de sănătate, precum și despre beneficiile, riscurile și alternativele tratamentelor propuse de medici;
  • Dreptul de a primi informații clare, într-un limbaj accesibil;
  • Dreptul de a cere o a doua opinie medicală;
  • Dreptul de a refuza o intervenție medicală;
  • Dreptul de a primi acte doveditoare despre starea de sănătate, tratamentele primite în spital și intervențiile chirurgicale prin care a trecut;
  • Dreptul de a nu fi fotografiat sau filmat într-o unitate medicală fără consimțământul său;
  • Dreptul la confidențialitate.

Ce poți face pentru a îmbunătăți comunicarea cu medicul tău?

Într-o societate funcțională, drepturile pacientului trebuie să fie respectate, așa că, dacă ale tale sunt încălcate, e indicat să lupți pentru ele. Iată câteva îndrumări legat de cum poți comunica mai bine cu medicul tău și cum să procedezi pentru a obține ce ai nevoie.

Fă-ți un plan

Vizita în cabinetul doctorului este limitată la 10-15 minute, așa că este important să știi exact ce vrei să îi spui atunci când intri în consultație. Dacă te temi că vei uita ceva, e bine să-ți faci o listă, pe scurt, cu subiectul discuției. Poate ai anumite simptome pe care vrei să i le prezinți sau ai nevoie de o adeverință de la medic. Indiferent despre ce e vorba, exprimă-te clar și concis. Timpul de vizită fiind scurt, calitatea discuției este esențială.

Fii cinstit cu medicul

Mulți pacienți nu îi spun medicului tot adevărul legat de simptomele lor sau de durata acestora sau de stilul de viață, dar se așteaptă ca medicul să îi trateze oricum, oferindu-le cele mai bune soluții, după care așteptările le sunt înșelate. Fii cinstit, așadar, legat de problema pe care o ai: cu cât îi dai detalii mai clare, cu atât medicul va ști mai bine ce pași trebuie să urmeze pentru a-ți pune un diagnostic și a-ți oferi tratamentul adecvat.

Spune lucrurilor pe nume

Acest lucru nu înseamnă că trebuie să fii lipsit de respect, să folosești un limbaj care nu îți face cinste și să îi spui medicului toate nemulțumirile tale, ci doar trebuie să îi ceri explicit anumite lucruri. De pildă, dacă simți că te grăbește și că nu îți oferă toate informațiile de care ai nevoie, îi poți spune că nu înțelegi exact ce vrea să îți spună și îl poți ruga politicos să revină asupra subiectelor dezbătute.

Ia o pauză când nu ești ascultat

Dacă îi spui problema pe care o ai medicului tău în timp ce acesta îți caută dosarul medical sau se străduiește să utilizeze cardul de sănătate care nu funcționează și mai și vorbește în același timp cu asistenta, în mod cert atenția sa nu va fi orientată 100% asupra simptomelor descrise de tine, ceea ce înseamnă că îi pot scăpa informații esențiale pentru stabilirea diagnosticului. Poți pune problema așa: „Voi aștepta până când terminați ce aveți de făcut, iar apoi o să spun despre simptomele pe care le am”.

Adu în discuție problema de comunicare cu care vă confruntați

Dacă simți că nu reușești să te faci înțeles de medicul tău ori, dimpotrivă, nu înțelegi ce îți transmite el ție, trebuie să aduci în discuție acest subiect. O poți face spunând: „Mi-e teamă că nu reușim să comunicăm eficient. Nu sunt mulțumit de situația aceasta. Dumneavoastră aveți informații care mă pot ajuta și ar fi păcat să nu le folosim împreună pentru a obține rezultatele dorite”. În acest fel, deschizi subiectul problemei de comunicare fără să arunci vină pe cineva.

Nu te aștepta ca medicul să îți citească gândurile

Mulți pacienți sunt reticenți când vine vorba să recunoască faptul că nu înțeleg ce le spune medicul și sunt și mai reticenți în a adresa acestuia întrebări. Sfatul nostru este să nu te aștepți ca medicul să îți citească gândurile și să știe exact ce cuvinte nu înțelegi sau ce noțiuni îți sunt neclare. 

Dacă nu ești lămurit legat de anumiți termeni folosiți de medic, roagă-l să ți-i explice mai pe larg sau să folosească un limbaj mai simplu, fără termeni medicali. Lucrând în domeniul medical și folosind zilnic terminologia specifică, medicii pot începe să folosească anumite noțiuni și cu pacienții, uitând faptul că aceștia nu sunt familiarizați cu termenii medicali și nu au studiile medicale îndelungate pe care le au ei.

Respectă indicațiile medicului

Sunt persoane care merg la medic, dar nu au încredere că acesta le oferă cele mai potrivite tratamente, așa că nu respectă indicațiile acestuia. Prin urmare, tratamentul nu funcționează, iar pacientul se supără pe medic că nu l-a tratat cum trebuie, deși el însuși a fost cel care nu a respectat ce i s-a spus. Așadar, dacă mergi la un medic, amintește-ți că el este cel care se pricepe la medicină și că, așa cum tu ești specialist la jobul tău, în munca pe care o faci, și medicul este specialist în a lui. Dacă nu ești sigur, în mod repetat, că medicul ia cele mai bune decizii pentru tine, poate că un alt medic este ceea ce ai nevoie.

Ia în considerare schimbarea medicului

În unele cazuri este posibil ca, în ciuda eforturilor făcute de ambele părți, să nu existe compatibilitate între medic și pacient. În această situație, schimbarea medicului este o opțiune de luat în seamă. Este foarte important pentru orice pacient să aibă un medic în care să poată avea încredere și care să îl facă să se simtă înțeles. Dacă simți că relația cu medicul tău nu se îmbunătățește, ia în considerare schimbarea acestuia.

Cum îți schimbi medicul de familie?

Ideal ar fi ca medicul de familie să fie același pe termen lung, pentru a fi familiarizat cu situația de sănătate a pacientului, deci cu istoricul medical al acestuia pe mai mulți ani. Însă, dacă relația cu medicul tău de familie nu este una mulțumitoare sau dacă, pur și simplu, te muți din localitate și îți este peste mână să rămâi la același medic, atunci este nevoie de schimbarea acestuia. 

În primul rând, e bine de știut că, odată ce te-ai înscris pe lista de pacienți a unui medic, nu te poți muta la altul decât după cel puțin 6 luni. Pentru a te înscrie la alt medic de familie, procedura este simplă: îți găsești un nou medic, îi adresezi o cerere și îi aduci documentele care îți atestă calitatea de asigurat în sistemul de sănătate.

În termen de 15 zile de la înregistrarea cererii, noul medic va trebui să-l anunțe pe cel vechi, precum și casa de asigurări de sănătate cu care are contract de decizia ta, iar fostul tău medic va trebui să-i trimită noului tău medic fișa ta medicală.

Pentru a primi toate informațiile de care ai nevoie, găsește-ți mai întâi un medic de familie nou - sfatul nostru este să cauți referințe ale pacienților în ceea ce îl privește, pentru a-ți crește șansele să fie ceea ce ai tu nevoie - apoi sună la clinică și întreabă direct cum se procedează și de ce acte ai nevoie pentru a te muta la medicul respectiv.

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Johns Hopkins Medicine - Don’t Be Shy: 4 Tips for Talking to Your Doctor
https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/dont-be-shy-4-tips-for-talking-to-your-doctor
Ministerul Sănătății - Drepturile Pacientului
http://infrastructura-sanatate.ms.ro/formulare/drepturi_pacient


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0