Articulatii intepenite dimineata? Cauze si remedii pentru redoarea articulara

În cazul în care ți s-a întâmplat de multe ori să te trezești dimineața cu articulațiile "înțepenite" sau rigide, probabil că îți dorești să afli ce fel de remedii te ajută să calmezi acest disconfort.
Așa că astăzi ne-am propus să abordăm acest subiect și să îți explicăm ce poți face în privința redorii (rigidității) articulare. 

În cazul articulațiilor înțepenite (rigide), disconfortul poate varia în severitate. Unele cazuri pot fi ușoare și nu afectează mobilitatea decât pentru o perioadă scurtă de timp după ce ai stat culcat pentru o perioadă lungă de timp. Altele pot fi mai grave, provocând mai mult disconfort și scăderea mobilității. 

RECOMANDAREA EXPERTILOR DOC
 

Inflamația și durerea pot apărea uneori cu rigiditate, făcând dureros mersul sau statul în picioare. Un motiv poate fi că inflamația creează un cerc vicios în organism. Inflamația provoacă umflare. Această umflare peste noapte într-o articulație imobilă determină strângerea mușchilor și țesuturilor din jur, ceea ce, la rândul său, provoacă durere și rigiditate.

În cazul multor pacienți, când se confruntă cu articulații înțepenite și dureri articulare, nu se pot ocupa de sarcinile zilnice și chiar și cele mai simple activități, precum pregătirea micului dejun sau îmbrăcatul sunt pentru aceștia o corvoadă.

Articulațiile rigide pot fi cauzate sau agravate de o serie de factori. Nu toată rigiditatea articulațiilor este cauzată de îmbătrânire. Rigiditatea poate fi un semn al unei afecțiuni de bază. 
Printre afecțiunile care provoacă rigiditate articulară se numără artrita, guta, bursita, lupusul, cancerul osos și bolile degenerative ale articulațiilor. Dieta, greutatea și alți factori ai stilului de viață pot avea, de asemenea, un impact asupra mobilității și rigidității.

Redoarea articulară - cauze posibile

Experții de la Harvard spun că nu doar vârstă înaintată determină apariția redorii articulare la primele ore ale dimineții. De regulă, acest simptom este un lucru ce indică articulații foarte uzate, mușchi contractați sau inflamație cauzată de o formă de artrită.

Explicația este una complexă, întrucât procesul acesta are mai multe componente. Pe măsură ce avansăm în vârstă, stratul spongios de cartilaj începe să se usuce și să devină rigid. Membrana sinovială este cea care produce din ce în ce mai puțin lichid sinovial, cel care are scopul de a lubrifia articulația. Mușchii care sunt din ce în ce mai slăbiți și tendoanele rigide tind și ele să se "contracte" în timpul somnului.

Atât artroza, o boală degenerativă a articulațiilor, cât și poliartrita reumatoidă (boala care implică tumefacția și inflamarea articulațiilor) pot declanșa redoare articulară, adică limitarea mișcărilor articulațiilor.

Pe lângă artroză și poliartrita reumatoidă, alte posibile cauze ale articulațiilor rigide pot fi:

Lupusul 

Este o boală autoimună, la fel ca poliartrita reumatoidă. Lupusul care atacă articulațiile poate cauza redoare articulară, durere și tumefacție (umflarea anumitor țesuturi).

Bursită 

Bursele sunt mici saci umpluți cu lichid, care există în apropierea oaselor, ligamentelor și mușchilor din structura articulațiilor. Bursita apare când acești saci mici se inflamează, iar boala poate cauza redoare articulară și dureri articulare.

Guta 

Este un tip de artrită și poate să debuteze subit. Ea poate avea un puseu de activitate în timp ce pacientul doarme, ceea ce face că articulațiile să fie dureroase mai ales în momentul trezirii.

Cât durează limitarea mișcărilor articulației?

În medie, un astfel de episod matinal în care îți simți articulațiile înțepenite sau rigide durează doar 10-15 minute. Redoarea articulară dispare pe măsură ce pacientul începe să facă mișcare și să își "încălzească" articulațiile și mușchii. Reține, însă, că în cazul poliartritei reumatoide, redoarea articulară poate dura mai mult de o oră.

Remedii ca să elimini senzația de articulații "înțepenite"

Există multe modalități prin care îți poți ajusta stilul de viață pentru a combate redoarea articulară matinală. Încearcă să ții cont și de aceste recomandări, iar în cazul în care articulațiile tale au mișcări limitate, iar acest lucru persistă și te deranjează, discuta cu medicul tău reumatolog:

Dormi suficient

Asigură-te, înainte de toate, că dormi suficient în fiecare noapte, astfel încât organismul tău să aibă timp să se "repare" și să își "reîncarce" bateriile.

Folosește o saltea potrivită

Asigură-te că ai o saltea corespunzătoare pentru tipul tău de corp, care să îți mențină o postură corectă în timp ce dormi.

Ia medicamente antiinflamatoare nesteroidiene 

Te pot ajuta într-o anumită măsură medicamente fără prescripție medicală - Simptomele ușoare ale durerilor articulare pot fi calmate de unele analgezice eliberate fără rețetă. Poți apela la medicamente antiinflamatoare nesteroidiene (acidul acetilsalicilic, ibuprofen și naproxen), care sunt cele mai folosite pentru calmarea durerilor articulare în artrită.

Menține o temperatură optimă în camera în care dormi

Asigură-te că în în timpul nopții nu îți este prea frig, deoarece articulațiile sensibile devin rigide când temperatura este prea scăzută în cameră.

Fă mișcări ușoare, de stretching

Dimineața, înainte de a te da jos din pat, fă câteva mișcări ușoare, de stretching, pentru a-ți întinde mușchii și articulațiile.

Hidratează-te suficient

Bea suficientă apă, pentru a-ți menține organismul hidratat.

Ai grijă la dietă

Încearcă să adopți o dietă sănătoasă, reducând conținutul de carbohidrați și eliminând toxinele din alimentație, cum ar fi alimentele cu coloranți și conservanți.

Redu nivelul de stres

Poți încerca să meditezi, să practici yoga sau tai chi sau să petreci câteva minute, în fiecare zi, făcând o activitate care îți face plăcere, însă fără să îți soliciți prea tare articulațiile dureroase.

Practică sport

Fă mișcare în mod regulat și exerciții fizice simple, dar nu îți solicita corpul prea tare, astfel încât să nu provoci daune și mai mari la nivelul articulațiilor.

Fă un duș fierbinte

Apa caldă este o metodă pe care o poți folosi pentru a induce transpirația, pentru a îmbunătăți circulația sângelui și pentru a calma spasmele musculare. Este suficient să stai sub jetul de apă caldă și să te relaxezi dimineața.

După ce te-ai încălzit în urma dușului, fă câteva exerciții ușoare pentru genunchi - dacă te deranjează redoarea articulară la nivelul genunchilor. Poți îndoi de câteva ori genunchii, făcând aceste mișcări cu blândețe. Poți să te ții de ceva, dacă vrei să-ți ții echilibrul.

Aplică o compresă rece

Și apa rece poate fi benefică pentru articulațiile rigide. Ține o compresă rece sau o pungă de gheață, învelită într-un prosop, pe articulația rigidă timp de 15 până la 20 de minute de mai multe ori pe zi. Acest lucru poate ajuta la reducerea inflamației sau umflarea și ușurează mișcarea articulației. De asemenea, poate atenua receptorii durerii, astfel încât să simți mai puțină durere.

Discută cu medicul despre steroizi

Dacă inflamația și umflarea articulației provoacă rigiditate articulară, steroizii pot fi o opțiune de tratament. Umflarea și inflamația sunt frecvente în cazul artritei. Corticosteroizii reduc inflamația. Când inflamația scade, durerile și rigiditatea articulațiilor scad și ele.

Steroizii pot să nu fie benefici pentru persoanele cu artrită avansată. În unele cazuri, ameliorarea poate fi de scurtă durată, iar injecțiile cu steroizi pot să nu fie la fel de eficiente.

Ia suplimente cu ulei de pește

Cercetătorii au descoperit într-un studiu din 2018, că administrarea uleiului de pește în combinație cu o dietă mediteraneană are potențialul de a reduce inflamația 1.Uleiul de pește conține grăsimi nesaturate ale acidului eicosapentaenoic (EPA) și acidului docosahexaenoic (DHA). Faptul că incluzi pește în meniul săptămânal ar putea ajuta, de asemenea, deoarece acestea conțin acizi grași Omega-3. Discută cu medicul curant înainte de a lua suplimente cu ulei de pește, pentru că acestea ar putea interfera cu alte medicamente.

Consumă semințe de in

Semințele de in conțin un alt tip de acid gras Omega-3, acidul alfa-linolenic (ALA). La fel ca EPA și DHA, ALA poate ajuta la reducerea inflamației și la ușurarea simptomelor de rigiditate articulară. Semințele de in măcinate au puțin ALA, dar uleiul de in conține mai mult ALA.  

Semințele de in ar trebui râșnite pentru a putea fi eliberate grăsimile sănătoase. Motivul? Organismul nu poate descompune și procesa semințele de in întregi, așa că dacă le consumi întregi nu beneficiezi de grăsimi sănătoase.

Poți încerca suplimentele cu turmeric

În cazul unor pacienți care se confruntă cu dureri articulare, suplimentele cu turmeric sunt de ajutor. Dacă nu-ți place să iei suplimente, îți poți face și ceai de turmeric. 

Important de știut!

Redoarea articulară este un indicator al diverselor tipuri de artrită, însă chiar și așa, articulațiile înțepenite pe care le simți dimineața nu înseamnă întotdeauna că suferi de o formă de artrită. Este important, deci, să cunoști și alte semne și simptome, pe lângă redoarea articulară matinală, care se pot datora altor forme de artrită, ca de exemplu: poliartrita reumatoidă, artroză (numita și osteoartrită) și artrita psoriazică.

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.
 
Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
1 Studiul „The Mediterranean diet, fish oil supplements and Rheumatoid arthritis outcomes: evidence from clinical trials”, Autoimmun Rev. 2018 Nov;17(11):1105-1114. doi: 10.1016/j.autrev.2018.06.007., Sara Petersson, Elena Philippou, Carrie Rodomar, Elena Nikiphorou 
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30213690/
Arthritis Foundation - Supplement and Herb Guide for Arthritis Symptoms 
https://www.arthritis.org/health-wellness/treatment/complementary-therapies/supplements-and-vitamins/supplement-and-herb-guide-for-arthritis-symptoms
Arthritis Foundation - Corticosteroids
https://www.arthritis.org/drug-guide/corticosteroids/corticosteroids
 

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0