Tipuri de diete pentru sindromul de intestin iritabil

Sindromul de intestin iritabil (SII) este o afecțiune care provoacă simptome digestive, cum ar fi dureri abdominale, diaree sau constipație. O persoană poate constata că unele alimente pe care le consumă sunt factori declanșatori pentru acest sindrom. Cu toate acestea, simptomele acestei afecțiuni sunt extrem de particulare. Oamenii pot reacționa diferit la alimente diferite.

Nu există un regim alimentar standard pentru cei care suferă de sindromul de intestin iritabil, astfel că pacienții trebuie să experimenteze până ajung la o dietă care li se potrivește.

Fundația Internațională pentru Tulburări Gastrointestinale (IFFGD) recomandă unei persoane să țină un jurnal alimentar timp de 2-3 săptămâni, pentru a încerca să identifice alimentele sau grupurile de alimente care declanșează simptomele neplăcute.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Poți folosi jurnalul pentru a monitoriza:

•    alimentele și lichidele pe care le consumi în fiecare zi
•    simptomele pe care le experimentezi, inclusiv momentul și severitatea lor
•    alți factori care pot fi implicați, cum ar fi stresul și fluctuațiile hormonale
•    mergi cu jurnalul la un medic/nutriționist.

Sfaturi generale pentru ameliorarea simptomelor sindromului de intestin iritabil

Ce să faci?

•    Gătește preparate culinare acasă, folosind ingrediente proaspete, atunci când este posibil
•    Păstrează un jurnal cu ceea ce consumi și cu orice simptome ai - încearcă să eviți alimentele care declanșează sindromul de intestin iritabil
•    Încearcă să găsești modalități de relaxare
•    Fă multă mișcare
•    Încearcă probioticele timp de o lună pentru a vedea dacă ajută

Ce să NU faci ?

•    Nu sări peste mese
•    Nu mânca prea repede
•    Nu consuma alimente grase în exces, condimentate sau procesate
•    Nu consuma mai mult de 3 porții de fructe proaspete pe zi (o porție are 80g)
•    Nu bea mai mult de 3 căni de ceai sau de cafea pe zi
•    Limitează consumul de alcool sau de băuturi carbogazoase

Dietele recomandate pentru sindromul de intestin iritabil

Sindromul de intestin iritabil (SII) se caracterizează prin modificări ale activității intestinale. Unii oameni suferă de diaree, în timp ce alții au constipație. Crampele și durerile abdominale pot face activitățile de zi cu zi insuportabile.

Intervenția medicală este importantă în tratamentul sindromului de intestin iritabil, în timp ce anumite diete îți pot ameliora simptomele. Acestea pot reduce intensitatea simptomelor și pot fi un prim pas către o viață sănătoasă și normală. 

1. Dieta bogată în fibre

Un adult cu greutatea medie ar trebui să mănânce între 20 și 35 de grame de fibre pe zi. Alimentele bogate în fibre, cum ar fi fructele, legumele și cerealele integrale, sunt hrănitoare și ajută la prevenirea constipației, prin creșterea volumului scaunului și ușurarea digestiei. Cu toate acestea, dacă ai balonări datorate aportului crescut de fibre, încearcă să te concentrezi exclusiv pe fibrele solubile care se găsesc în fructe și legume în loc de boabe.

2. Dieta saracă în fibre

În timp ce fibrele pot ajuta unele persoane care suferă de sindromul de intestin iritabil, creșterea aportului de fibre poate agrava simptomele dacă ai frecvent gaze și diaree. Înainte de a elimina complet fibrele din dietă, consumă fibre solubile care se găsesc în alimente cum sunt merele, fructele de pădure, morcovii și fulgii de ovăz.

Fibrele solubile se dizolvă în apă în loc să adauge un volum suplimentar asociat cu fibrele insolubile. Sursele obișnuite de fibre insolubile includ cereale integrale, nucile, roșiile, stafidele, broccoli și varza.

De asemenea, ia în considerare administrarea de medicamente antidiareice cu 30 de minute înainte de a consuma fibre, pentru a reduce efectele. Această metodă este utilă mai ales atunci când mănânci în restaurante și în deplasare. Cu toate acestea, nu ar trebui să devină o obișnuință.

3. Dieta fără gluten

Glutenul este o proteină care se găsește în produsele din cereale precum pâinea și pastele. Proteina poate deteriora intestinele la persoanele care au intoleranță la gluten. Unele persoane cu o sensibilitate sau intoleranță la gluten experimentează, de asemenea, simptome specifice sindromului de intestin iritabil. În astfel de cazuri, o dietă fără gluten poate reduce simptomele.

Elimină orzul, secara și grâul din dietă pentru a vedea dacă problemele gastro-intestinale se îmbunătățesc. Dacă ești fan al pâinii și pastelor, ai o alternativă în variantele fără gluten ale produselor preferate, care se găsesc în magazinele de tip Plafar și nu numai. 

4. Dieta de excludere a unor alimente

O dietă de excludere se concentrează pe evitarea anumitor alimente pentru o perioadă lungă de timp, pentru a vedea dacă simptomele afecțiunii se îmbunătățesc. Fundația Internațională pentru Tulburări Gastrointestinale (IFFGD) recomandă eliminarea alimentelor care au potențial iritant - cafea, ciocolată, fibre insolubile și nuci. 

Cu toate acestea, ar trebui să renunți la orice aliment pe care îl consideri suspect. Elimină complet un aliment din dietă timp de 12 săptămâni.

Cum eviți balonarea și crampele? 

•    Consumă regulat fulgi de ovăz
•    Consumă până la 1 lingură de semințe de in (întregi sau măcinate) pe zi
•    Evită alimentele greu digerabile (cum ar fi varza, broccoli, conopida, varza de Bruxelles, fasole, ceapă și fructe uscate)
•    Evită produsele care conțin un îndulcitor numit sorbitol
•    Întreabă farmacistul despre produsele care te-ar putea ajuta, cum ar fi uleiul de mentă.

Cum ameliorezi diareea?

•    Redu alimentele bogate în fibre, cum ar fi alimentele integrale (pâinea neagră și orezul brun), nucile și semințele
•    Evită produsele cu sorbitol
•    Întreabă un farmacist despre medicamentele care te pot ajuta, cum ar fi Imodium (loperamidă)
•    Dacă continui să ai diaree, asigură-te că bei multă apă pentru a evita deshidratarea.

Cum ameliorezi constipația? 

•    Bea multă apă pentru a ușura digestia
•    Crești cantitatea de fibre solubile pe care le consumi - alimentele bune includ ovăzul, leguminoasele, morcovii, cartofii și semințele de in (întregi sau măcinate)
•    Întreabă un farmacist despre medicamentele care te pot ajuta (laxative)

Alți factori care pot declanșa simptomele sindromului de intestin iritabil

Există alți factori, în afară de alimentele pe care le consumi, care pot contribui la apariția simptomelor specifice SII. Printre acestea sunt stresul, anxietatea, lipsa sau excesul de exerciții fizice, mâncatul prea mult sau prea repede, fluctuațiile hormonale, anumite medicamente. 

Pe lângă monitorizarea atentă a dietei, ia în considerare un echilibru între ceea ce consumi și stilul de viață, pentru a reduce pe cât posibil sindromul de intestin iritabil. Ai grijă la ce mănânci, fă exerciții în mod regulat (lucru benefic atât pentru trup, cât și pentru psihic), mergi la un terapeut sau discută cu apropiații pentru a gestiona situațiile dificile din viață, traume, stres, anxietate. Nu neglija niciun aspect și, în timp, vei vedea rezultatele!


Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie: 
https://www.medicalnewstoday.com/articles/ibs-diet/ 
https://www.nhs.uk/conditions/irritable-bowel-syndrome-ibs/diet-lifestyle-and-medicines 
https://www.healthline.com/health/ibs-diet


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0