Ceaiul verde: contraindicatii si efecte mai putin placute cand e consumat in exces

Dacă ești un fan declarat care adoră să bea oricând o ceașcă de ceai verde, atunci cu siguranță știi cât de multe beneficii are delicioasa licoare. Însă este important să cunoaștem și efectele adverse ale consumului de ceai verde, cât și contraindicațiile acestei băuturi, mai ales că nu este indicată tuturor persoanelor.

Despre ceaiul verde s-au scris foarte multe, iar cercetătorii au efectuat numeroase studii în privința lui. Se știe că ceaiul verde are multe beneficii: conține mari cantități de nutrienți importanți, că este bogat în polifenoli și că este o sursă excelentă de antioxidanți naturali care previn deteriorarea celulelor.

Care sunt riscurile și efectele adverse ale consumului de ceai verde

Există foarte puține efecte adverse cunoscute ori foarte puține contraindicații în ceea ce privește consumul de ceai verde la adulți. Majoritatea efectelor secundare ale consumului de ceai verde pot fi evitate prin consumul unei cantități moderate de ceai verde. 

Cu toate acestea, următoarele riscuri sau complicații ar trebui să fie evidențiate.

Probleme cu stomacul

Ceaiul verde poate provoca iritații stomacale atunci când este preparat prea puternic sau când este consumat pe stomacul gol 1. Ceaiul verde conține taninuri care pot crește cantitatea de acid din stomac. Excesul de acid poate duce la probleme digestive, inclusiv constipație, reflux de acid și greață. Prepararea ceaiului verde cu apă prea fierbinte poate exacerba aceste efecte secundare. 

Ceaiul verde poate provoca și diaree atunci când este consumat în cantități mari. Cofeina are efect laxativ deoarece stimulează mușchii colonului să se contracte și să se elibereze mai frecvent. Acest lucru poate provoca dureri de stomac. Dacă suferi de sindromul colonului iritabil, evită acest tip de ceai.
 
Pentru a evita aceste efecte secundare, nu bea ceai verde pe stomacul gol. În schimb, consumă ceai verde după fiecare masă. Dacă suferiți de boală de reflux acid, ulcer gastric, evitați ceaiul verde deoarece poate crește aciditatea.

Sensibilitatea la cofeină

Acele persoane care au o sensibilitate severă la cofeină ar putea să se confrunte, dacă beau ceai verde, cu insomnii, stări de anxietate, irascibilitate, greață sau stomac deranjat (dispepsie).
Dacă ești sensibil la cofeină, sfatul nutriționiștilor este să limitezi numărul total de cesti de ceai verde pe care le consumi într-o zi. În caz contrar, prea multă cofeină acumulată în corp îți poate da somnul peste cap. Dacă vrei să eviți problemele de acest gen, încearcă să reduci consumul de băuturi cofeinizate după orele prânzului.

Nu este recomandat celor care iau medicamente anticoagulante 

Acele persoane care urmează un tratament cu medicamente anticoagulante (acele substanțe menite să subțieze sângele), ar trebui să consume ceai verde cu prudență, din cauza conținutului de vitamina K al acestui tip de ceai. De asemenea, specialiștii ne recomandă să evităm ceaiul verde în combinație cu acidul acetilsalicilic, deoarece ambele reduc eficacitatea plachetelor sangvine, care sunt cruciale în procesul normal de coagulare a sângelui.

De altfel, evită să bei ceai verde câtă vreme iei alte suplimente pe bază de plante care pot afecta și coagularea sângelui. Acestea includ angelica (dong quai), ardei capia, cuișoare, usturoi, ghimbir, ginkgo biloba, plop, trifoi roșu, turmeric și salcie.

Consumul de alcool combinat cu ceaiul verde poate provoca reacții adverse, inclusiv nervozitate, dureri de cap și bătăi rapide ale inimii.

Ar putea crește tensiunea arterială

Atunci când este consumat în combinație cu anumite medicamente, ceaiul verde ar putea crește tensiunea arterială și ritmul cardiac.

Poate provoca amețeli și convulsii

Cofeina din ceaiul verde te poate face să te simți amețit atunci când este consumată în cantități mari. Motivul? Cofeina scade fluxul de sânge către creier și sistemul nervos central, ducând la rău de mișcare. În cazuri rare, consumul de ceai verde poate duce la convulsii sau confuzie, iar în unele situații,  consumul de ceai verde poate duce la apariția tinitusului, cunoscut sub numele de țiuit în urechi. 

După cum am mai menționat, cele mai multe dintre aceste efecte secundare sunt rare și apar numai atunci când sunt consumate în cantități excesive sau la persoanele sensibile la ingredientele din ceaiul verde.

Poate afecta nivelul de fier 

La fel ca toate tipurile de ceai, și ceaiul verde conține taninuri. Aceste taninuri pot interveni în absorbția fierului, așa că este recomandat să nu bei ceai verde la o masă cu alimente bogate în fier și să aștepți cel puțin o oră înainte de a bea ceai verde, după ce ai mâncat alimente cu un conținut ridicat de fier.

Mai mult, o meta-analiză a arătat că acest efect secundar poate fi deosebit de periculos pentru persoanele care suferă de anemie sau alte boli în care este prezentă deficiența de fier 2

Mai mult, potrivit unui studiu de caz ceaiul verde a provocat anemie la un om de afaceri de 48 de ani care a consumat 1.500 de mililitri (6 căni) de ceai verde în fiecare zi a săptămânii timp de mai mulți ani 3

Pentru a evita acest efect secundar, adaugă lămâie în ceai. Vitamina C din lămâie favorizează absorbția fierului, contracarând acest efect secundar.  Ca măsură de precauție, evită ceaiul verde dacă ai anemie.

Reduce absorbția acidului folic 

Așa cum am spus mai sus, ceaiul verde conține taninuri, iar acestea reduc absorbția fierului și a acidului folic în organism. Dacă ești însărcinată ori încerci să concepi un bebeluș, ceaiul verde s-ar putea să nu fie recomandat în cazul tău.

Crește riscul de boli osoase

Consumul în exces de ceai verde crește riscul de boli osoase, cum ar fi osteoporoza, la persoanele sensibile. Compușii din ceaiul verde inhibă absorbția calciului, ceea ce duce la o deteriorare a sănătății oaselor. Limitează consumul la două până la trei căni de ceai verde dacă ești predispus la boli osoase.  

Insomnii

Chiar dacă are în compoziție cantități mici de cofeină, ceaiul verde poate provoca totuși probleme de somn pentru persoanele sensibile la cofeină. Acest lucru se datorează faptului că anumiți compuși chimici din ceaiul verde împiedică eliberarea de hormoni precum melatonina, hormonul somnului.

Ceaiul verde conține, de asemenea, l-teanină, o substanță chimică care ajută la inducerea calmului, dar crește și vigilența și concentrarea - ceva care poate perturba somnul la unele persoane.  

Fii precaut cu privire la suplimentele cu ceai verde

Experții ne atrag atenția că suplimentele pe bază de ceai verde conțin niveluri mari ale unor substanțe active care pot declanșa efectele adverse și care pot interacționa cu alte plante medicinale, cu alte suplimente ori cu alte medicamente pe care le iei pentru a tine sub control anumite afecțiuni.

Ceai verde contraindicații

Persoanele cu probleme ale inimii sau cele cu hipertensiune arterială, probleme renale ori probleme hepatice, pacienții cu ulcer la stomac ori cei cu tulburări de anxietate nu ar trebui să ia suplimente pe bază de ceai verde și nici extracte din ceai verde.

Consumul de ceai verde poate fi sigur în timpul sarcinii și în timpul alăptării atunci când este consumat în cantități de până la 6 căni pe zi (nu mai mult de aproximativ 300 mg de cofeină). Depășirea acestei cantități în timpul sarcinii poate crește riscul de efecte negative. Ceaiul verde poate crește și riscul de malformații congenitale asociate cu deficiența de acid folic. Cofeina ajunge în laptele matern, așa că mare grijă dacă alăptezi.

Probleme hepatice au fost raportate în cazul unui număr mic de persoane care au luat extracte concentrate de ceai verde. Chiar dacă dovezile științifice cum că produsele din ceai verde ar cauza probleme la nivelul ficatului nu sunt convingătoare, experții sugerează că extractele concentrate din acest ceai ar trebui luate în timpul mesei.

S-a arătat că ceaiul verde reduce nivelurile serice (și eficacitatea) unui medicament, mai exact ale unui betablocant folosit pentru hipertensiune arterială și problemele cardiace. Ceaiul verde poate interacționa și cu alte medicamente, așa că este bine să discuți cu medicul tău înainte de bea acest tip de ceai, mai ales dacă urmezi un tratament.

Nu consuma ceai verde în exces!

Nu există dezavantaje majore ale consumului de ceai verde, dacă te limitezi la o ceașcă sau două pe zi, însă cantitățile excesive din anumite tipuri de ceai pot face rău rinichilor, așa cum se arată într-o cercetare din "The New England Journal of Medicine". De exemplu, ceaiul negru este o sursă bogată de oxalat, substanță care poate cauza pietre la rinichi1. Bea ceai verde, dacă îți place, cu moderație și nu îl consuma deoarece îl "iei" ca pe un medicament.

Nu uita că ceaiul verde și extractele din ceai verde conțin cantități substanțiale de cofeină, iar dacă în organism ai prea multă cofeină, vei începe să simți efectele: tremur, somnul este perturbat, pot să apară dureri de cap.

Dacă vă confruntați cu astfel de simptome, nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.
 
 
 
Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
1 Studiul ”Diet and Nutrition: Temperance in Green Tea”, Environ Health Perspect. 2007 Sep; 115(9): A445, M. Nathaniel Mead
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1964900/
2 Studiul „The Impact of Tannin Consumption on Iron Bioavailability and Status: A Narrative Review”, Current Developments in Nutrition, Volume 1, Issue 2, February 2017, Pages 1–12, https://doi.org/10.3945/cdn.116.000042, Nicole M Delimont, Mark D Haub, Brian L Lindshield
https://academic.oup.com/cdn/article/1/2/1/4558629?login=false
3 Studiul „Iron deficiency anemia due to excessive green tea drinking”, Clin Case Rep. 2016 Nov; 4(11): 1053–1056., Frank S. Fan 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5093162/
National Center for Complementary and Integrative Health - Green Tea https://nccih.nih.gov/health/greentea

 


 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 2