Cum funcționează dieta cu sucuri?

În cazul dietei cu sucuri - cum este de fapt valabil pentru orice altă dietă - trebuie respectat cu strictețe un program pentru că aceasta va funcționa doar dacă este urmată așa cum trebuie.

E bine de știut că orice dietă ar trebui începută abia după ce se cere sfatul medicului, mai ales dacă persoana care vrea să urmeze dieta are anumite probleme de sănătate și se află în divserse tratamente.

În plus, trebuie reținut că rezultatele unei diete nu sunt la fel în cazul mai multor persoane, pentru că la fiecare intră în discuție vârsta, genul, activitățile zilnice și istoricul medical. De aceea, recomandarea noastră este să discuți cu un medic nutriționist înainte de a începe o dietă.

Regulile dietei cu sucuri

Nu se permite consumul alimentelor solide

Legat de dieta cu sucuri, aceasta  presupune stoarcerea fructelor și legumelor și consumarea acestora sub formă lichidă, acestea înlocuind complet mesele cu alimente solide. O dietă cu sucuri nu este ușor de ținut, dar ideea de bază este supraîncărcarea organismului cu elemente nutritive, fără să încarce stomacul cu alimente solide și greu de digerat, lucru care contribuie la detoxificarea naturală a corpului și la arderea grăsimilor.

Multe voci critică dieta cu sucuri pentru că exclude proteinele, esențiale pentru o funcționare optimă a organismului, însă anumite legume, precum broccoli-ul sau spanacul, aduc un bun aport de proteine, chiar dacă acestea nu sunt de origine animală sau nu provin din nuci și semințe.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Dieta durează maximum 7 zile

În general, programele de slăbit bazate pe dieta cu sucuri se întind pe cel mult șapte zile, tocmai din cauza lipsei proteinelor și a dezechilibrelor pe care le pot cauza. Marele avantaj este acela că ingredientele se pot schimba între ele, în funcție de preferințe. Așa că dacă nu îți place spanacul, de exemplu, îl poți înlocui cu broccoli sau rucola și așa mai departe. Se pot combina pentru un suc fie doar legume, fie doar fructe, fie legume cu fructe.

Pe lângă suc, se va bea și apă

Cum spuneam, dieta cu sucuri nu permite consumul alimentelor solide, deci se va renunța la ele în această perioadă. Însă, pe lângă sucurile incluse în dietă, se va bea cel puțin o jumătate de litru de apă după fiecare masă. Concret, fiecare masă de-a lungul dietei va consta în 300 ml de suc (deci un pahar puțin mai mare).

Meniu dieta cu sucuri

Iată câteva exemple de combinații pe care le poți prepara sub formă de suc și consuma pentru diferite mese ale zilei:

Mic dejun

Două mere, un castravete, o ceașcă de afine, două cești de struguri, două frunze de varză Kale și puțin ghimbir

Prânz

Un măr Granny Smith, un castravete, patru tulpini de țelină, patru-șase frunze de varză Kale, un sfert de lămâie fără coajă, un sfert de lămâie verde (lime) fără coajă

Cină

Patru frunze de varză Kale, două mere, două cești de spanac, o jumătate de castravete, două tulpini de țelină, un morcov de mărime medie, puțin ghimbir

E bine ca fructele și legumele folosite în dieta cu sucuri să fie organice, iar sucurile să fie preparate în cantitatea necesară unei mese și consumate pe loc, deci să nu se prepare o cantitate mai mare din care să se bea toată ziua.

Ce lipsește dintr-o dietă cu sucuri?

Fierul mineral, important pentru susținerea nivelului de energie, și grăsimile, inclusiv acizii grași Omega-3, sunt nutrienți cheie care pot lipsi dintr-o dietă în care se consumă doar sucuri. Grăsimile contează în organism pentru producția și reglarea hormonală, dar și pentru funcționarea corectă a creierului. Dintr-o dietă cu sucuri lipsesc și proteinele în cantitate suficientă. Proteinele sunt necesare pentru menținerea mușchilor și producția hormonală, dar și pentru a susține procesele de reparare din organism.

Având în vedere că organismul nu primește tot ce are nevoie pentru a funcționa optim, vor apărea des senzația de foame și diverse pofte, ceea ce va îngreuna urmarea acestei diete cu sucuri.

Este eficientă o dietă cu sucuri pentru slăbit?

Dieta cu sucuri duce la pierderea unui număr de kilograme care diferă de la un om la altul, însă e foarte important de știut că scăderea în greutate după o astfel de dietă nu este durabilă, deci pe termen lung, pe măsură ce te întorci la obiceiurile alimentare obișnuite, kilogramele se vor pune la loc. Există și unele dovezi cum că o dietă pe termen scurt cu sucuri (de trei zile) poate avea beneficii pentru sănătatea intestinului.

Așadar, dacă se dorește neapărat, această dietă poate fi urmată pe termen scurt, câteva zile, în cazul în care se dorește o slăbire de urgență (cum ar fi participarea la un eveniment). 

Cine ar trebui să evite dieta cu sucuri?

  • Femeile însărcinate sau cele care alăptează
  • Copiii și adolescenții
  • Persoanele aflate în convalescență
  • Pacienții cu afecțiuni ale rinichilor sau ficatului
  • Persoanele cu epilepsie și cele care au anemie sau tensiune arterială scăzută
  • Oamenii cu un istoric de tulburări de alimentație

Recomandarea noastră: o alimentație echilibrată

Fructele și legumele sunt o parte importantă a unei diete echilibrate, recomandându-se cinci porții pe zi. O selecție variată de fructe și legume oferă vitamine, minerale, antioxidanți și fibre. Cu toate acestea, sucurile (cele neîndulcite, deci 100% suc) contează doar ca una dintre cele cinci porții, deoarece nu conțin fibrele care se găsesc în fructul sau în leguma integrală.

Reamintim că o alimentație echilibrată conține proteine, carbohidrați și lipide, care nu pot fi obținute din dieta cu sucuri. Recomandarea noastră pentru o viață sănătoasă este să se adopte mai degrabă o alimentație care conține toți nutrienții de care are nevoie corpul, cu un aport de calorii adecvat pentru fiecare persoană în parte (în funcție de înălțime, vârstă, activitate zilnică etc.) decât să se apeleze la diete restrictive.

Pentru o persoană sănătoasă (deci dacă nu are vreo boală pentru care medicul să îi indice un anumit tip de dietă), alimentația echilibrată înseamnă multe legume și fructe, cantități moderate de leguminoase, cereale integrale, proteine slabe (carne slabă, ouă) și cantități mici de grăsimi sănătoase (ulei de măsline, avocado, nuci, semințe etc.). Produsele cu zahăr adăugat și cele cu grăsimi animale sau trans trebuie evitate sau consumate cât mai rar, ocazional.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
CDC - Healthy Eating for a Healthy Weight 
https://www.cdc.gov/healthyweight/healthy_eating/index.html
NIH - Health benefit of vegetable/fruit juice-based diet: Role of microbiome
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5438379/
Studiul „Health benefit of vegetable/fruit juice-based diet: Role of microbiome”, apărut în Sci Rep. 2017; 7: 2167, doi: 10.1038/s41598-017-02200-6, autori: Susanne M. Henning et al.


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0