Dieta Alcalină: sănătoasă sau nu?

Dieta alcalină a pornit de la teoria unui biolog american, dr. Robert Young, conform căreia procesul digestiv face ca anumite alimente să devină alcaline sau acide și implicit să fie benefice sau dăunătoare pentru organismul nostru atunci când le consumăm. Află mai multe despre acest stil alimentar!

Dieta alcalină este una dintre multele diete care pretind că îmbunătățesc starea de sănătate și ajută la pierderea în greutate, ba chiar că ar fi de folos în lupta împotriva cancerului. Dar cât sunt de adevărate toate acestea?

Principiile dietei alcaline

Nivelul pH-ului ne ajută să știm dacă un anumit mediu sau o substanță este acidă sau alcalină. Pentru prima variantă, valorile sunt între 0 și 7, iar pentru a doua între 7 și 14. Valoarea de mijloc, 7, este un mediu neutru. Diferite organe sau procese din corpul nostru au anumite nevoi în privința pH-ului. De exemplu, sângele este ușor alcalin, cu un pH între 7,35 și 7,45. Sucurile gastrice din stomac sunt foarte acide, cu un pH de 3,5 sau mai mic.

Alimentația modifică în special pH-ul urinei, deși mulți susținători ai dietei pretind că ar avea influență și asupra sângelui, lucru care nu a fost dovedit de specialiști. Cu toate acestea, este adevărat că includerea în alimentație a cât mai multor alimente care să stabilizeze pH-ul nu este deloc o idee rea, în special pentru anumite organe cum sunt rinichii, a căror sarcină este să detoxifice organismul de substanțe acide sau dăunătoare.

Ce trebuie să mănânci când urmezi dieta alcalină?

Dieta susține consumul unor alimente despre care e posibil să nu îți dai seama că au rol alcalin. Un bun exemplu este lămâia, care în timpul digestiei se transformă din substanță cu caracter acid în substanță alcalină. În schimb, laptele, pe care multe persoane îl privesc ca având rol calmant, devine extrem de acid atunci când este digerat.

Printre alimentele recomandate spre consum în cazul unei diete alcaline se numără:

Legumele

Printre alimentele indicate în dieta alcalină sunt legume precum sfecla, broccoli-ul, conopida, țelina, castravetele, varza, salata verde, ceapa, mazărea, ardeiul gras și spanacul.

Fructe

Alte alimente recomandate în dieta alcalină sunt fructele: mere, banane, fructe de pădure, pepene galben, struguri, lămâie, portocală, piersică, pere, pepene verde.

Unele proteine

Alimentele cu proteine care sunt permise în dieta alcalină sunt lintea, fasolea, tofu, quinoa, semințele de dovleac, migdalele, semințele de floarea-soarelui, fisticul.

Unele condimente

Condimentele asociate cu dieta alcalină sunt scorțișoara, turmericul, ghimbirul, muștarul și sarea de mare.

Ce alimente sunt interzise în dieta alcalină?

Alimentele care au un caracter acid pe care îl păstrează sau îl dobândesc în timpul digestiei nu se pot consuma în timpul dietei alcaline. Exemple de astfel de alimente interzise sunt:

  • cafeina
  • alcoolul
  • produsele lactate
  • carnea de orice fel
  • zahărul și produsele cu zahăr adăugat
  • grâul și glutenul
  • alimentele procesate

Pe lângă felul alimentelor este important și procedeul de preparare, prăjirea și uleiul fiind complet interzise. Sunt permise doar fierberea, gătirea la abur și la cuptor.

Efectele pozitive ale dietei alcaline și riscurile acesteia

Unele voci susțin că dieta alcalină ar ajuta organismul să mențină un nivel de pH sănătos, că este utilă pentru pierderea în greutate și în caz de balonare, precum și pentru îmbunătățirea digestiei, tonusului pielii și stării de spirit. 

O altă teorie care nu a fost încă dovedită este că o dietă care include preponderent alimente acide poate duce la cancer, osteoporoză, probleme cu inima, dureri de spate și pietre la rinichi, deci o dietă alcalină ar putea scădea riscul unei persoane de a se confrunta cu aceste probleme.

Unele recenzii consistente privind relația dintre aciditatea crescută a sângelui cauzată de alimentație și cancer au concluzionat că nu există o legătură directă între acestea. Alimentele nu influențează semnificativ pH-ul sângelui și, chiar dacă poți presupune că alimentele ar putea modifica dramatic valoarea pH-ului sângelui sau al altor țesuturi, celulele canceroase nu sunt limitate la medii acide. Cancerul se dezvoltă în țesutul normal al corpului, care are un pH ușor alcalin de 7,4.

Totuși, un studiu din 2019 sugerează că dietele alcaline pot oferi un grad de protecție împotriva cancerului de sân, dar cele mai multe cercetări au fost neconcludente. Cu toate acestea, majoritatea rezultatelor indică o măsură alimentară care poate reduce riscul de cancer de sân: un consum mai redus de carne și un consum sporit de legume și fructe.

Într-un fel, se poate spune că dieta alcalină este o dietă vegetariană. Din punctul de vedere al abundenței de fructe și legume i se poate acorda credit, acela că este suficient de sănătoasă. Legat de pierderea în greutate, fiecare persoană poate constata rezultate diferite.

Precizăm că afirmațiile despre modul în care funcționează această dietă nu au fost susținute de nicio dovadă științifică de încredere, iar carnea, lactatele și ouăle, care nu sunt permise dacă urmezi acest stil alimentar, au fiecare anumite beneficii pentru sănătate, prin conținutul de nutrienți. De asemenea, corpul uman își reglează propriul pH (unul dintre rolurile principale ale rinichilor), deci mulți experți nu cred că acesta poate fi modificat prin dietă.

Pentru cine se recomandă dieta alcalină?

Specialiștii au păreri împărțite în privința dietei alcaline, singurele cazuri în care este recomandată în unanimitate fiind pentru persoanele care au gastrită, reflux gastric sau alte afecțiuni similare unde aciditatea din stomac trebuie ținută sub control. Potrivit Asociației Americane a Inimii, o dietă pe bază de vegetale (nu neapărat dieta alcalină) poate fi bună pentru a reduce riscul de multe tipuri de cancer, boli de inimă, diabet de tip 2 și accident vascular cerebral.

Cine ar trebui să evite dieta alcalină?

Pentru persoanele sănătoase, dieta alcalină este, în general, sigură, dar unii oameni se pot confrunta cu o senzație sporită de foame sau pot să nu primească suficiente proteine pentru nevoile lor. Pe lângă limitarea multor alimente nesănătoase, această dietă elimină, cum spuneam, și unele alimente sănătoase, bogate în nutrienți. 

Dacă decizi să încerci acest regim, recomandarea noastră este să ceri sfatul unui medic nutriționist care îți poate oferi mai multe informații și care te poate ține sub observație pe tot parcursul regimului.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
MD Anderson Center - The alkaline diet: What you need to know
https://www.mdanderson.org/publications/focused-on-health/the-alkaline-diet--what-you-need-to-know.h18-1592202.html
Pub Med - Higher diet-dependent acid load is associated with risk of breast cancer: Findings from the sister study
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30247761/
Studiul „Higher diet-dependent acid load is associated with risk of breast cancer: Findings from the sister study”, apărut în Int J Cancer. 2019 Apr 15;144(8):1834-1843. doi: 10.1002/ijc.31889, autori: Yong-Moon Mark Park, Susan E Steck et al.


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0