Valori normale ale colesterolului si trigliceridelor

O trigliceridă este un tip de grăsime pe care o obții, în mare parte, din alimentele pe care le mănânci. De asemenea, și corpul tău produce trigliceride când transformă caloriile în exces în grăsime, pentru că aceasta să fie stocată. Unele trigliceride sunt necesare pentru anumite funcții ale celulelor, dar un nivel prea mare de trigliceride nu este sănătos. La fel ca în cazul colesterolului LDL, valorile mai mici ale trigliceridelor sunt considerate mai sănătoase.

La adulți, valorile considerate optime sunt:

  • colesterol total: sub 200 mg/dl;
  • colesterol LDL: sub 100 mg/dl;
  • colesterol HDL: peste 60 mg/dl;
  • trigliceride: sub 150 mg/dl.

Pentru copii, valorile colesterolului total sunt sub 170 mg/dl, iar ale colesterolului LDL este bine să fie sub 110 mg/dl. În funcție de factorii de risc asociați, se stabilește un grad de risc și o anumită țintă terapeutică a colesterolului sau LDL-colesterolului.

Factorii de risc

•    Boală cardiacă ischemică (angină pectorală, infarct miocardic, angioplastii, etc.)
•    Diabet zaharat
•    Boală vasculară aterosclerotica (arteriopatie membre inferioare, afectarea arterelor cerebrale)
•    Hipertensiune arterială
•    Fumat
•    Vârstă și menopauză (bărbații de peste 45 de ani, femei cu vârstă peste 55 de ani)
•    Istoric familial de boală cardiacă precoce.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Categoriile de risc și ținta LDL care trebuie atinsă

1. Risc scăzut - pacientul are cel mult un factor de risc, iar ținta colesterolului LDL este sub 160 mg/dl.

2. Risc moderat - pacientul are 2 sau mai mulți factori de risc, iar ținta colesterolului LDL este sub 130 mg/dl.

3. Risc înalt - boală cardiacă ischemică sau altă afectare vasculară aterosclerotica, diabet zaharat sau multiplii factori de risc asociați, iar ținta colesterolului LDL este sub 100 mg/dl. 

4. Risc foarte înalt - pacientul a avut recent un accident vascular cerebral, are boală cardiacă ischemică asociată cu diabet zaharat sau cu multiplii factori de risc necontrolați (hipertensiune arterială necontrolată), iar ținta colesterolului LDL este sub 70 mg/dl.

În general, nivelurile de colesterol sănătos pentru vârstnici sunt: 

  • colesterolul total sub 200 mg / dl
  •  un nivel de colesterol LDL mai mic de 100 mg / dl
  • un nivel de colesterol HDL mai mare de 40 mg / dl pentru bărbați sau 50 mg / dl pentru femei

Hormonii pot avea, de asemenea, un efect asupra nivelului de colesterol al corpului. Cercetările au arătat că, pe măsură ce nivelul de estrogen crește în timpul ciclului menstrual al unei femei, crește și nivelul colesterolului HDL, iar nivelul colesterolului LDL scade.

Cauzele care determina valorile mari ale colesterolului și ale trigliceridelor

Alimentele bogate în anumite tipuri de grăsimi, anumite afecțiuni medicale, precum și alți factori pot cauza hipercolesterolemia (valorile mari ale colesterolului în sânge) și valorile crescute ale trigliceridelor.

Alimentația

1. Grăsimile saturate pot să îți crească nivelul de colesterol LDL din sânge. Anumite alimente de origine vegetală, cum ar fi uleiul de palmier și uleiul de cocos, conțin grăsimi săturate. Cu toate acestea, grăsimile săturate se găsesc în mari cantități în produsele de origine animală, cum ar fi: brânză, laptele, untul și friptură.

2. Grăsimile trans - sunt mai rele decât grăsimile săturate, deoarece ele pot crește nivelul de colesterol LDL (numit și colesterol rău) și pot să îți scadă valorile colesterolului HDL (numit colesterol bun). Unele grăsimi trans se găsesc în mod natural în produsele de origine animală. Altele se găsesc în alimentele procesate care au fost supuse unui proces numit hidrogenare, iar exemple în acest sens sunt unele tipuri de margarină și chipsurile din cartofi.

3. Consumul de alcool crește trigliceridele și colesterolul din sânge. Dacă nivelul trigliceridelor devine prea ridicat, acestea se pot acumula în ficat, provocând boli ale ficatului gras. Ficatul nu poate funcționa așa cum ar trebui și nu poate elimina colesterolul din sânge, astfel încât nivelul colesterolului crește.

Alimentele de evitat sunt următoarele: 

  • carne roșie, organe, gălbenușuri de ou și produse lactate bogate în grăsimi
  • alimente procesate care conțin cantități mari de unt de cacao sau ulei de palmier
  • alimente prăjite, cum ar fi chipsuri de cartofi, rondele de ceapă și pui prăjit (de la fast-food sau făcut în casă, în baie de ulei)
  • anumite produse de patiserie, cum ar fi fursecuri, brioșe, prăjituri cu margarină sau creme bogate în grăsimi trans

Afecțiunile medicale

Nu uita că anumite afecțiuni îți pot afecta nivelul colesterolului din sânge. De exemplu, valorile mari ale colesterolului seric pot fi cauzate de: diabet, hipotiroidism, sindromul metabolic, sindromul Cushing, sindromul ovarelor polichistice, bolile renale.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Alte cauze

Se întâmplă uneori că valorile mari ale colesterolului să aibă alte cauze, cum ar fi:

  • Lipsa activității fizice - faptul că nu faci suficiente exerciții fizice îți poate crește nivelul de colesterol LDL. Pe lângă asta, s-a demonstrat că exercițiile și mișcarea îți pot crește nivelul colesterolului bun din sânge (HDL).
  • Fumatul - și acest obicei îți poate crește nivelul colesterolului rău (LDL), cauzând depunerile de placă ateromatoasa în interiorul arterelor tale.
  • Factorii genetici - în cazul în care hipercolesterolemia este întâlnită la membrii din familia ta, și tu ai un risc crescut de a avea valori mari ale colesterolului.
  • Medicația - anumite medicamente, cum ar fi unele tipuri de diuretice, îți pot crește nivelul colesterolului.
  • Menopauza - în perioada de doi ani care înconjoară perioada menstruală finală, media LDL a femeilor sau colesterolul rău a crescut cu aproximativ 10,5 puncte, sau cu aproximativ 9%. Nivelul mediu total al colesterolului a crescut, de asemenea, substanțial, cu aproximativ 6,5.

Simptome ale colesterolului crescut și ale valorilor mari ale trigliceridelor

Colesterolul ridicat de obicei nu provoacă niciun simptom. În cele mai multe cazuri, provoacă doar evenimente de urgență. De exemplu, un atac de cord sau un accident vascular cerebral poate rezulta din daunele cauzate de colesterolul ridicat. Aceste evenimente nu apar de obicei până când colesterolul mare nu duce la formarea plăcii în artere. Placa poate îngusta arterele, astfel încât prin ele să poată trece mai puțin sânge. Formarea plăcii schimbă structura mucoasei arteriale. Acest lucru ar putea duce la complicații grave. Un test de sânge este singura modalitate de a afla dacă colesterolul tău este prea mare și este necesar să iei măsuri. Solicită medicului un test de colesterol după ce împlinești 20 de ani. Apoi verifică din nou colesterolul la fiecare 4 până la 6 ani.

Hipercolesterolemia, de regulă, nu provoacă niciun fel de simptome. Simptomele pot să apară doar după ce nivelul crescut al colesterolului a provocat "daune" semnificative în corpul pacientului. De exemplu, simptomele pot să apară sub formă simptomelor de boală coronariană, cum ar fi durerea în piept (angină) sau greață și oboseală. Un infarct miocardic sau un accident vascular cerebral poate să rezulte de pe urmă colesterolului necontrolat, printre altele.

Cum reduci colesterolul ”rău”?

Se consideră că administrarea a 2-2,5 g de steroli vegetali pe zi scade colesterolul LDL cu o medie de 10% în decurs de două până la trei săptămâni. Atunci când este combinat cu o dietă și un stil de viață sănătos, colesterolul LDL poate fi redus în continuare cu 5%. Sterolii și stanolii din plante nu au niciun efect asupra colesterolului HDL sau asupra trigliceridelor.

Niacina este o vitamină B, utilă în gestionarea colesterolului crescut. Medicii o recomandă uneori pacienților cu colesterol ridicat sau probleme cardiace. Crește nivelul colesterolului bun și reduce trigliceridele. De asmenea, nivelurile scăzute de vitamina B12 au fost asociate cu niveluri mai ridicate de colesterol total, colesterol LDL (rău) și trigliceride - chiar și după slăbire și ajustarea efectelor pe care le au asupra organismului, scăderea indicelelui  de masă corporală, grăsimea abdominală și procentul total de grăsime corporală.

NEWSLETTER DEDICAT DOC

Consumul de pește și alte alimente care conțin acizi grași omega-3 poate ajuta, de asemenea, la scăderea nivelului LDL. De exemplu, somonul, macroul și heringul sunt surse bogate de omega-3. Nucile, migdalele, semințele de in măcinate și avocado conțin, de asemenea, omega-3.

Pentru a atinge și a menține un nivel sănătos de colesterol, medicul îți poate recomanda modificări în dietă. Ca principii de bază, ai în vedere următoarele: 

  • limitează aportul de alimente care sunt bogate în colesterol, grăsimi saturate și grăsimi trans
  • alege surse slabe de proteine, cum ar fi puiul, peștele și leguminoasele
  • consumă o mare varietate de alimente bogate în fibre, cum ar fi fructele, legumele și cerealele integrale
  • optează pentru preparate coapte, la grătar, la abur sau fierte în loc de alimente prăjite
  • evită fast-food-ul și opțiunile cu zahăr atunci când este posibil

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0