Suplimente si vitamine eficiente in calmarea simptomelor de la menopauza

Menopauza stă la baza multor simptome deranjante, însă, din fericire, femeile pot apela la anumite suplimente pentru menopauză pentru a ține sub control neplăcerile care apar în această perioadă a vieții.

Menopauza reprezintă o etapă importantă din viața fiecărei femei și se instalează atunci când dispare menstruația. Perioada de dinaintea menopauzei, când organismul începe să producă din ce în ce mai puțin estrogen, se numește perimenopauză. Când are loc tranziția de la perimenopauză la menopauză, femeile pot avea simptome precum bufeuri (acea senzație bruscă de căldură intensă), insomnie, uscăciune vaginală, transpirații nocturne, creștere în greutate, schimbări de dispoziție, modificări la nivelul libidoului, piele uscată, gură uscată, nevoia de a urina mai des, dureri de cap.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Ce suplimente pentru menopauză pot fi de ajutor?

Anumite vitamine și alte suplimente alimentare pot fi de folos în această perioadă, în sensul că pot calma sau reduce simptomele menopauzei, contribuind la o stare generală mai bună.

Acizii grași Omega 3

Acizii grași Omega 3 pot echilibra hormonii care au fluctuații în această perioadă, și în acest fel pot să nu mai apară modificări de dispoziție. Acizii grași pot avea și alte efecte benefice asupra corpului, de exemplu de lubrifiere a unor țesuturi, ceea ce poate fi de ajutor în ceea ce privește uscăciunea vaginală, pielea uscată și mâncărimile de la nivelul pielii. În plus, au și efecte antiinflamatoare, care sunt utile în cazul durerilor articulare și osteoporozei. 

Femeile aflate în postmenopauză pot avea concentrații mai mari ale trigliceridelor în sânge, în comparație cu femeile care nu au intrat la menopauză iar acest lucru înseamnă că sunt expuse unui risc mai mare de boală cardiacă coronariană (cardiopatie ischemică).

Pentru că Omega 3 au un efect benefic și pentru că s-a dovedit că scad trigliceridele, mulți medici recomandă că femeile la care a debutat menopauza să ia o cantitate de 1 g de Omega 3 pe zi, cantitate obținută fie prin intermediul alimentației, fie prin intermediul suplimentelor.

Dacă crezi că alimentația ta este prea săracă în Omega 3, adaugă în meniu pește gras (hering, macrou, sardine) ori, dacă nu consumi pește, poți discuta cu medicul despre a-ți administra suplimente cu ulei de pește de mare adâncime, care conțin EPA și DHA, doi acizi grași Omega 3 extrem de utili. 

Uleiul de cătină

Pe lângă acizii grași Omega 3, și acizii grași Omega 6 sunt grăsimi bune, de care corpul are nevoie pentru numeroase procese, inclusiv pentru producția de hormoni, un lucru extrem de important la menopauză. Lipsa acizilor grași esențiali din dieta femeilor este un factor care contribuie la uscăciunea vaginală. 

În acest sens, un acid gras esențial derivat din uleiul de cătină¹ poate fi de folos pentru atenuarea acestui simptom neplăcut al menopauzei. Uleiul de cătină conține betacaroten, anumite minerale, acizi grași Omega 3, Omega 6 și Omega 9 și, în plus, este cea mai bogată sursă de acizi grași esențiali Omega 7.

De ce avem nevoie de Omega 7? Acești acizi grași esențiali sunt componente structurale importante ale membranelor mucoase, care formează un strat protector pe organele interne (cum ar fi în cazul tractului digestiv, tractului respirator și zonei vaginale), pe suprafața ochilor și în interiorul gurii.

Uleiul de cătină nu doar că susține și contribuie la regenerarea sănătoasă a acestor membrane, însă oferă și alți nutrienți esențiali pentru buna funcționare a membranei mucoase a zonei vaginale. În cazul în care te confrunți des cu uscăciunea vaginală și cu disconfort în zona intimă, discută cu medicul tău despre această problemă și cere-i sfatul legat de suplimente alimentare pentru menopauză cu Omega 3, 6, 7 și 9.

Vitamina B6

Numită și piridoxină, vitamina B6 ajută la producția de serotonină, o substanță chimică responsabilă de transmiterea semnalelor electrice din creier. Pe măsură ce femeile înaintează în vârstă, nivelurile de serotonină scad, iar faptul că această substanță fluctuează reprezintă un factor care contribuie la schimbările de dispoziție și la depresie în timpul menopauzei.

Administrarea unui supliment cu vitamina B6 în timpul menopauzei poate să ajute la prevenirea sau la calmarea unora dintre simptomele cauzate de nivelul scăzut al serotoninei, cum ar fi depresia și lipsa energiei.

Vitamina E

Experții spun că o doză zilnică de 400 UI de vitamina E poate să ajute la reducerea simptomelor de tipul bufeurilor în cazul femeilor aflate la menopauză. Această vitamină este un antioxidant important, care luptă contra acțiunii radicalilor liberi (aceștia dăunează celulelor) și poate reduce inflamația din corp.

Stresul poate cauza și el daune la nivelul celulelor și poate crește riscul de depresie, boli ale inimii, creșterea în greutate, acestea fiind des întâlnite la menopauză. Vitamina E poate fi, deci, utilă în această perioadă, prin atenuarea efectelor stresului, reducerea stresului oxidativ și scăderea riscului de depresie.

Vitamina D

Un alt supliment util pentru menopauză poate fi cel de vitamina D. Lipsa de vitamina D poate crește riscul de fracturi, de dureri de oase și de osteomalacie (când oasele devin moi). Femeile în vârstă, în special cele care petrec mult timp în casă și care nu se expun la lumina soarelui, au un risc mai mare de carență de vitamina D. De aceea, după vârsta de 50 de ani e bine să-ți supraveghezi nivelurile de vitamina D. Pentru a reumple rezervele organismului, ai grijă la alimentație și consumă pește gras, gălbenuș de ou, ciuperci sau întreabă medicul dacă e cazul să iei un supliment cu vitamina D.

Ginsengul

O plantă adaptogenă, ginsengul² are efecte care mimează estrogenul natural. Unele cercetări sugerează că poate îmbunătăți calitatea vieții în cazul femeilor aflate la menopauză: poate crește circulația sangvină și concentrarea, poate îmbunătăți funcția sexuală și funcția creierului. Atenție, însă: ginsengul poate interacționa cu medicamentele anticoagulante și cu alcoolul, deci nu lua astfel de suplimente decât după ce discuți cu medicul.

Calciul

Pierderea densității osoase devine o problemă serioasă odată ce nivelul hormonilor începe să scadă după menopauză. De aceea, este important să îți asiguri un aport suficient din acest mineral. Femeile cu vârste de peste 50 de ani au nevoie de 1200 mg de calciu zilnic. Dacă la analize nivelul calciului este prea scăzut, medicul îți poate recomanda suplimente alimentare. Dacă știi că nu ai o alimentație echilibrată, în care să fie incluse și alimente bogate în calciu (lactate slabe, sardine, legume frunzoase, fasole, linte), de asemenea e bine să ceri sfatul medicului legat de suplimentare.
 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Australian Menopause Center - How Omega-3 Can Provide Relief for Menopausal Symptoms
https://www.menopausecentre.com.au/information-centre/articles/how-omega-3-can-provide-relief-for-menopausal-symptoms/
Pub Med - Effects of sea buckthorn oil intake on vaginal atrophy in postmenopausal women: a randomized, double-blind, placebo-controlled study
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25104582/
1. Studiul „Effects of sea buckthorn oil intake on vaginal atrophy in postmenopausal women: a randomized, double-blind, placebo-controlled study”, apărut în Maturitas. 2014 Nov;79(3):316-21. doi: 10.1016/j.maturitas.2014.07.010, autori: Petra S Larmo et al.
Pub Med - Ginseng for managing menopausal woman's health: A systematic review of double-blind, randomized, placebo-controlled trials
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27661038/
2. Studiul „Ginseng for managing menopausal woman's health: A systematic review of double-blind, randomized, placebo-controlled trials”, apărut în Medicine (Baltimore). 2016 Sep;95(38):e4914. doi: 10.1097/MD.0000000000004914, autori: Hye Won Le et al.


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0