Ce tradeaza poftele care apar la menopauza

Din nefericire, poftele din timpul premenopauzei și menopauzei ne pot păcăli pe noi, femeile, fiind generate de tulburările metabolice legate de schimbările hormonale care au loc în organism în acești ani din viața noastră.

Menopauza poate aduce în cazul multor femei probleme legate de creșterea în greutate, dar și din zona alterării sănătății - de la osteoporoză, boli circulatorii sau de inimă, hipertensiune sau diabet, de care femeia tânără este mai ferită, grație unui nivel echilibrat și ridicat de hormoni sexuali. 

Cum stai cu fericirea?

De ce apar poftele la menopauză?

În primul rând, metabolismul este afectat atunci când nivelul de estrogen și de progesteron scade, iar femeile pot dezvolta, printre altele, fenomenul de rezistență la insulină, care duce la o nevoie crescută de zahăr.

Rezistența la insulină înseamnă că celula nu mai răspunde bine la acțiunea acesteia pentru a introduce glucoza din sânge în mușchi și ficat, sub formă de glicogen sau în celulele adipoase, sub formă de grăsime. Odată cu instalarea rezistenței la insulină, pancreasul produce o cantitate mai mare de insulină pentru a menține glicemia normală, fenomen care va duce la dislipidemie (trigliceride mărite, colesterol rău LDL crescut și colesterol bun HDL scăzut), dar și creșterea tensiunii arteriale și îngrășare.

Dereglările hormonale care au loc în această perioadă fac ca organismul să încerce să suplinească această disfuncție și să simtă nevoia unui aport crescut de dulciuri, care să crească nivelul de serotonină și de plăcere. 

Ce rol are cromul la menopauză?

Unele dintre alimentele care pot îmbunătăți răspunsul la insulină sau intoleranță la glucoză sunt cele care conțin crom, un oligoelement strâns corelat cu instalarea prediabetului și a diabetului. 

Cromul se cuplează cu insulina și mărește considerabil eficiența acestui hormon, până la peste 100 ori, de aceea se poate recomanda și un aport prin alimente și suplimente de 20-30 mcg de crom, zilnic, care în cazul diabeticilor poate reduce la jumătate nevoia de insulină și ferește persoanele sănătoase, cu predispoziție la această boală, de instalarea diabetului.

Atenție, însă, dozele prea mari (peste 200 mcg zilnic) care pot provoca amețeală, iritabilitate, lipsa coordonării, deși situațiile sunt rare. Însă suplimentele de crom și, în general, orice supliment pentru diabetici și prediabetici trebuie administrate și monitorizate de către un medic.

Alte minerale necesare la menopauză

Și magneziul, zincul și potasiul sunt elemente minerale care interferează cu reducerea moderată a secreției sau acțiunii insulinei. Un rol important îl joacă și manganul și vanadiul, de aceea există în farmacii formule complete cu aceste doze, dacă alimentația nu le poate asigura în dozele optime. 

Pentru că, din păcate, chiar dulciurile sunt alimentele care conțin câteva dintre aceste elemente, femeile la menopauză se confruntă cu diverse pofte, în principal de cele care au gustul puternic dulce, dar și acru sau sărat.

Zahărul, insulina și cancerul

Se pare că țesuturile implicate în cancerele cele mai frecvente, inclusiv cancerul mamar și la colon, prezintă pe suprafața lor receptori de insulină, care o atrag. Astfel, insulina atașată de acești receptori va trimite un semnal către țesutul tumoral să consume glucoză, iar organismului să aducă un aport suplimentar de dulciuri, condiție care situează zahărul în categoria catalizatorilor pentru cancer.

Pofta de dulce

Pofta de dulce poate fi greu de ținut în frâu, de aceea ar trebui consumate anumite alimente de-a lungul zilei pentru a o reduce.

Pentru a tăia pofta de dulce se preferă fructele, dar e bine să fie cât mai puțin dulci: căpșuni și alte fructe de pădure, mure, fragi, afine, alături de papaya, mere verzi, citrice. La masa de dimineață se pot amesteca în bolul de cereale și iaurt, iar femeile care nu vor să renunțe complet la gustul dulce și nu au diabet, pot mânca maximum două prune uscate mărunțite, care conțin multe fibre și sorbitol, un glucid complex. Amestecul poate fi completat cu două trei miezuri de nucă, însă pe parcursul zilei fructele uscate trebuie evitate din cauza conținutului crescut în zaharuri. 

Prânzul și cina pot conține broccoli, conopidă, fasole verde, carne de vițel, ardei iute, piper negru. De asemenea, sunt eficiente ca surse proteice peștele, mai ales sardinele, scrumbia, fructele de mare, scoici și stridii.

Pofta de sărat

În afară de pofta exagerată de dulce, femeile la menopauză pot avea și poftă excesivă de alimente sărate, însă și aceasta trebuie stăvilită. Trebuie acordată o mare atenție să nu ne urmăm nici pofta de sărat la menopauză, întrucât sarea în exces duce la retenție de lichide, edem, hipertensiune arterială. 

Pofta de alimente sărate (alune prăjite și sărate, sărățele, sticksuri și covrigi sărați, telemea veche etc.) poate fi înlocuită consumând sare care conține potasiu în loc de sodiu și, în acest fel, se fac două lucruri bune deodată, întrucât potasiul ajută mușchii inimii să funcționeze corect. 

Brânza prea sărată trebuie desărată înainte de consum, alunele sau semințele trebuie consumate în stare crudă sau coaptă, fără sare adăugată, legumele și carnea e bine să fie preparate la abur sau în cuptor ori fierte, și aromate cu ierburi și condimente diverse, iar înainte de a fi servite, cu sare medicinală (clorură de potasiu); în acest fel, treptat, poftele nesănătoase și gustul se pot reeduca.

Pofta de acru

Dacă ne este poftă de murături și gogonele, precum și gravidelor li se face poftă de ceva acru, nu este indicat să ne repezim la borcanul de murături direct, ci să le desărăm câteva ore bune. Chiar și varza acră, înainte de a fi gătită, trebuie desărată.

Pofta de acru poate fi satisfăcută mai sănătos cu o porție de chefir, sana, iaurt sau lapte bătut care, pe de o parte, au un aport de probiotice eficiente în problemele de tranzit instestinal și constipație. Pe de altă parte, lactatele acre, fermentate natural, aduc în organism calciul și vitamina D care ne ajută să prevenim osteoporoza, o altă problemă de sănătate a sistemului osos, care se poate instala odată cu menopauza.

Simptomele menopauzei și cum ajută alimentația la gestionarea acestora

Menopauza apare atunci când menstruația se oprește din cauza nivelului hormonal mai scăzut, cândva între 45 și 55 de ani, de obicei pe la vârsta de 50 de ani. Uneori se poate instala mai devreme în mod natural sau din motive precum o intervenție chirurgicală pentru îndepărtarea ovarelor (ooforectomie) sau a uterului (histerectomie), tratamente pentru cancer precum chimioterapie sau un motiv genetic.

Simptomele menopauzei pot fi vizibile sau nu

Estrogenul este folosit de multe părți ale corpului unei femei și, pe măsură ce nivelurile de estrogen scad, pot apărea diverse simptome. Multe femei se confruntă cu simptome ușoare care pot fi tratate prin modificări ale stilului de viață, altele nu necesită deloc tratament, dar pentru altele, simptomele pot fi mai severe.

Printre simptomele menopauzei se numără bufeurile (acele senzații de căldură bruscă însoțite de înroșirea feței și transpirații bruște și abundente), tulburările de somn, uscăciunea vaginală, schimbările de dispoziție, îngroșarea taliei, subțierea pielii, incontinența urinară.

Cum influențează alimentele simptomele menopauzei?

A avea o dietă bine echilibrată este esențială în orice etapă a vieții, dar în timpul menopauzei, corpul are nevoie de un plus de răbdare și îngrijire. Pe scurt, se recomandă un consum mai mare de legume, proteine slabe și calciu și reducerea zahărului, a grăsimilor animale și a produselor din făină albă.

Dieta mediteraneeană este un plan de masă bun pentru menopauză, deoarece se concentrează pe consumul de legume și fructe, proteine slabe, cereale integrale și grăsimi sănătoase (ulei de măsline, nuci și semințe, avocado, pește).

Pune accentul pe alimente bogate în calciu

Pierderea osoasă este mai intensă după 50 de ani și, așa cum spuneam, poate duce chiar la afecțiuni precum osteoporoza. Pentru a menține oasele puternice și sănătoase, este important ca la menopauză să mâncăm alimente precum lapte degresat, iaurt degresat, cu conținut scăzut de grăsimi, lapte de soia, tofu, migdale, legume frunzoase (spanac, varză Kale, sfeclă elvețiană), fasole boabe, smochine, somon.

Se pot lua și suplimente de calciu, însă, ca în cazul oricărui supliment alimentar sau remediu natural din plante, trebuie cerut mai întâi sfatul medicului, pentru a te asigura că administrarea nu-ți dăunează în vreun fel.

Consumă zilnic legume verzi

Legumele cu frunze nu numai că ajută la menținerea unei greutăți normale, dar pot contribui și la sănătatea oaselor, deoarece unele dintre ele sunt surse excelente de calciu. Legumele care te ajută să slăbești și să te menții, dar care pot reduce și severitatea bufeurilor sunt broccoli-ul, conopida, sparanghelul, varza de Bruxelles și varza Kale.

Mănâncă în fiecare zi proteine slabe

Aportul de proteine slabe ajută la gestionarea greutății corporale, dar asigură și creșterea rezistenței osoase și a masei musculare. Mănâncă pui la grătar, curcan la cuptor, conserve de ton în suc propriu sau în ulei de măsline, carne de vită slabă fiartă sau la cuptor, cu sos de legume, tofu, leguminoase fierte – linte, fasole, năut, mazăre (puse în supe, salate, tocănițe).

Introdu în alimentație produse din soia

Mai multe cercetări au demonstrat că produsele pe bază de soia pot ajuta la ușurarea anumitor simptome ale menopauzei deoarece conțin fitoestrogeni, substanțe naturale similare cu estrogenul. Introdu, așadar, în planul tău alimentar și tofu, lapte de soia, făină de soia, păstăi de soia (edamame) sau boabe uscate (rehidratate și fierte bine).

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
NIA – What Is Menopause?
https://www.nia.nih.gov/health/what-menopause#symptoms
Harvard T.H. Chan – Cravings 
https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/cravings/
Cleveland Clinic – Menopause Diet: What To Eat To Help Manage Symptoms
https://health.clevelandclinic.org/menopause-diet/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0