Dieta vegană, utilă în menopauză? (studiu)

Rezultatele unui studiu apărut în jurnalul Menopause sugerează că o dietă vegană, care este și bogată în soia, reduce frecvența bufeurilor la menopauză.

Menopauza vine în majoritatea cazurilor cu acele senzații neplăcute numite bufeuri. Cercetările științifice au arătat că evitarea cofeinei, a alimentelor picante și a alcoolului poate ajuta la diminuarea atât a numărului, cât și a severității bufeurilor. Un alt aspect este încorporarea în dieta zilnică a unor estrogeni vegetali.

TESTARE PCR COVID-19

Se consideră că estrogenii din plante, cum ar fi izoflavonele, au efecte slabe asemănătoare estrogenilor, care pot reduce bufeurile. Exemple de estrogeni vegetali includ soia, năutul, lintea, fasolea, semințele de in, cerealele, fructele și legumele. În general, soia, năutul și lintea sunt considerate a avea cei mai puternici estrogeni vegetali, deși efectul lor este mult mai mic decât cel al estrogenului uman.

În acest context, un studiu¹ publicat de North American Menopause Society în revista Menopause sugerează că o dietă vegană, care conține și soia consumată zilnic, duce la o scădere foarte mare a numărului și severității bufeurilor.

Dieta vegană cu aport de soia ajută la reducerea semnificativă a bufeurilor

Astfel, studiul a constatat că o dietă pe bază de produse vegetale bogată în soia reduce bufeurile moderate până la severe cu 84%, de la aproape cinci pe zi la mai puțin de unul pe zi. În timpul studiului de 12 săptămâni, aproape 60% dintre femei au scăpat de bufeurile moderate până la severe, iar cele ușoare au scăzut cu 79%.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Studiul arată că modificările produse în alimentație pot fi mult mai puternice pentru tratarea bufeurilor decât credeau oamenii de știință anterior. În studiu nu s-au folosit medicamente hormonale sau extracte din plante, ci doar s-a testat o combinație a unei diete cu conținut scăzut de grăsimi pe bază de vegetale plus o jumătate de cană de boabe fierte de soia adăugate la o salată sau supă în fiecare zi.

Până la 80% dintre femeile aflate în postmenopauză suferă de bufeuri, adică simt că se încălzesc începând din zona pieptului și se confruntă cu roșeața feței și transpirație. Noaptea, bufeurile interferează cu somnul. Pe de o parte, medicamentele pe bază de estrogen erau cândva utilizate în mod obișnuit pentru tratarea bufeurilor, dar s-a dovedit că acestea cresc riscul de cancer mamar și alte probleme grave. Pe de altă parte, extractele de izoflavonă din soia funcționează doar modest.

În cadrul studiului, femeile aflate în postmenopauză care au raportat două sau mai multe bufeuri pe zi au fost repartizate aleatoriu fie într-un grup de intervenție (unde au avut o dietă vegană cu conținut scăzut de grăsimi, incluzând și o jumătate de cană de soia gătită) fie într-un grup de control care nu a efectuat modificări ale dietei timp de 12 săptămâni. 

Frecvența și severitatea bufeurilor au fost înregistrate folosind o aplicație mobilă, iar simptomele vasomotorii, psihosociale, fizice și sexuale au fost evaluate utilizând Chestionarul privind calitatea vieții specifice menopauzei (MENQOL).

Fiecare participantă la studiu a primit un cântar digital cu auto-calibrare pentru a-și urmări greutatea corporală zi de zi, o aplicație mobilă pentru a urmări bufeurile în timp real și un vas de gătit instant pentru a prepara boabele de soia acasă. În fiecare săptămână, grupul de participante se reunea cu echipa de cercetare prin Zoom.

Studii anterioare au arătat că soia ar putea fi benefică la menopauză, așa că oamenii de știință au vrut să testeze o schimbare a dietei, considerând că această combinație de alimente vegetale, inlcusiv soia, și grăsimi puține ar putea fi utilă. 

Până la sfârșitul studiului, majoritatea femeilor aflate pe o dietă vegană bogată în soia au raportat că nu mai aveau deloc bufeuri moderate până la extreme și că au observat îmbunătățiri semnificative ale calității vieții. Bufeurile totale au scăzut cu 79%, iar bufeurile moderate până la severe au scăzut cu 84% în grupul de intervenție. 

În studii randomizate anterioare, s-a demonstrat că produsele din soia reduc modest frecvența bufeurilor. Cercetătorii sunt de părere că efectul pozitiv poate fi un rezultat al faptului că produsele din soia conțin izoflavone, care pot fi metabolizate de bacteriile intestinale într-un compus nesteroidian care s-a demonstrat în unele studii că reduce incidența și severitatea bufeurilor. 

Studii anterioare au arătat, de asemenea, că persoanele care urmează diete vegetariene sau vegane produc niveluri mai ridicate din acest compus. Lucrarea de față a arătat un răspuns mai robust în fața bufeurilor datorită combinației dintre dieta vegană plus soia. Multe participante la studiu au raportat, de asemenea, reduceri ale simptomelor sexuale deranjante și îmbunătățirea dispoziției și a energiei generale.

Oamenii de știință sunt de părere că înainte să apeleze la medicamente, femeile la menopauză ar putea încerca să își reducă bufeurile și să-și îmbunătățească dispoziția cu ajutorul dietei vegane bogată în soia.

Alimentația joacă un rol în stările de la menopauză

Unii cercetători au sugerat că menopauza este mult mai ușoară pentru femeile din Asia care de-a lungul vieții au urmat dietele tradiționale, în mare parte pe bază de vegetale, decât pentru femeile occidentale. Bufeurile au fost raportate doar de aproximativ 10% dintre femeile din China, de 17,6% dintre femeile din Singapore și de 22,1% dintre femeile din Japonia. În schimb, se estimează că bufeurile sunt resimțite de 75% dintre femeile occidentale cu vârste de peste 50 de ani.

Nu este pe deplin clar dacă aceste diferențe ar putea avea legătură parțial și cu reticența în raportarea simptomelor în rândul asiatecilor. În plus, pe măsură ce dietele orientale se occidentalizează treptat, aceste diferențe vor dispărea oricum la un moment dat.

Ce este, totuși, clar, e că, de-a lungul vieții, femeile occidentale consumă mult mai multă carne și de aproximativ patru ori mai multă grăsime decât femeile care urmează diete tradiționale asiatice pe bază de orez și doar un sfert până la jumătate din fibre. Femeile cu diete cu conținut ridicat de grăsimi au o activitate estrogenică mai mare decât cele cu diete cu conținut scăzut de grăsimi. 

La menopauză, producția de estrogen din ovare se oprește. Femeile care au urmat diete bogate în grăsimi au o scădere dramatică a nivelului de estrogen, dar această scădere pare a fi mai puțin semnificativă pentru femeile asiatice care au niveluri mai scăzute de estrogen atât înainte, cât și după menopauză. Din acest motiv, bufeurile pot fi mult mai ușoare sau chiar inexistente la acestea.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Menopause - The Women's Study for the Alleviation of Vasomotor Symptoms (WAVS)
https://journals.lww.com/menopausejournal/Abstract/9000/The_Women_s_Study_for_the_Alleviation_of_Vasomotor.96938.aspx
1. Studiul „The Women's Study for the Alleviation of Vasomotor Symptoms (WAVS)”, apărut în Menopause, 12 iulie 2021 - Volume - Issue - doi: 10.1097/GME.0000000000001812, autori: Barnard, Neal et al. 
Physicians Commitee - A Natural Approach to Menopause
https://www.pcrm.org/good-nutrition/nutrition-information/a-natural-approach-to-menopause


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0