Dezvoltarea creierului la copii, corelată cu activitatea fizică (studiu)

Un studiu efectuat la Boston Children's Hospital sugerează că sportul regulat contribuie la dezvoltarea creierului la copiii de 9-10 ani.

Este bine cunoscut faptul că exercițiile fizice au multe beneficii pentru sănătate: ajută la slăbit în caz de kilograme în plus și la păstrarea unei greutăți sănătoase, îmbunătățesc starea de spirit, contribuie la obținerea unui somn de calitate și multe altele. Un studiu¹ realizat în 2021 de cercetătorii de la Boston Children's Hospital adaugă un alt beneficiu: activitatea fizică pare să ajute la organizarea mai bună a creierelor în curs de dezvoltare ale copiilor.

Sportul, de folos în dezvoltarea creierului la copii

Studiul a analizat datele de imagistică a creierului de la aproape 6.000 de copii cu vârste de 9 și 10 ani. S-a constatat că activitatea fizică a fost asociată cu rețele cerebrale mai organizate, mai robuste și mai flexibile. Cu cât copilul are o activitate fizică mai adecvată, cu atât și creierul lui este mai în formă. Potrivit autorilor studiului, nu contează ce fel de activitate fizică au copiii, important este să facă zilnic mișcare

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Echipa de cercetare a exploatat datele de imagistică a creierului din studiul Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD), un studiu de lungă durată sponsorizat de Institutele Naționale de Sănătate din SUA. Ei au folosit date colectate în urma unor RMN-urile funcționale (RMNf) pentru a estima puterea și proprietățile organizaționale ale circuitelor cerebrale ale copiilor. Aceste măsuri determină cât de eficient funcționează creierul și cât de ușor se poate adapta la schimbările din mediu.

Anii de dinainte de adolescență reprezintă un moment foarte important în dezvoltarea creierului, spun oamenii de știință. În acea perioadă au loc o mulțime de schimbări în circuitele funcționale ale creierului, în special cele care susțin procesele de gândire la nivel superior. Schimbările nesănătoase din aceste zone pot duce la comportamente riscante și deficite de durată în abilitățile necesare pentru învățare și raționament.

Savanții au combinat aceste date cu informații furnizate de familii despre activitatea fizică și implicarea sportivă a copiilor participanți la studiu, precum și cu indicele de masă corporală (IMC) al acestora. În cele din urmă, au ajustat datele pentru alți factori care ar fi putut influența dezvoltarea creierului, cum ar fi nașterea înainte de 40 de săptămâni, genul copilului și veniturile familiei.

Activitatea fizică și rețelele cerebrale sănătoase

A fi activ de mai multe ori pe săptămână timp de cel puțin 60 de minute are un efect pozitiv răspândit asupra circuitelor cerebrale ale copilului. Copiii care se angajează în niveluri ridicate de activitate fizică au dovedit efecte benefice asupra circuitelor cerebrale în mai multe domenii esențiale pentru învățare și raționament. Acestea includeau atenția, procesarea senzorială și motorie, memoria, luarea deciziilor și controlul executiv (capacitatea de a planifica, coordona și controla acțiuni și comportamente).

În schimb, creșterea IMC-ului a arătat efecte dăunătoare asupra acelorași circuite cerebrale. Cu toate acestea, activitatea fizică regulată a redus aceste efecte negative cauzate de o greutate corporală prea mare. Cercetătorii cred că activitatea fizică influențează organizarea creierului atât direct, cât și indirect, prin reducerea indicelui de masă corporală.

În analize, creierul a fost reprezentat matematic ca o rețea de „noduri”: un set de regiuni ale creierului legate de conexiuni de putere diferită. Activitatea fizică a avut două tipuri de efecte pozitive: asupra eficienței și robusteții rețelei în ansamblu și asupra mai multor proprietăți locale, cum ar fi numărul și gruparea conexiunilor nodului.

Rețelele locale foarte conectate ale creierului, care comunică între ele prin conexiuni relativ puține, dar puternice, pe termen lung, optimizează procesarea și transmiterea informațiilor în creier, explică autorii studiului. La preadolescenți, o serie de funcții ale creierului sunt încă în curs de dezvoltare și pot fi modificate de o serie de factori de risc. Rezultatele sugerează că activitatea fizică are un efect protector pozitiv de-a lungul regiunilor creierului și copiii ar trebui să facă zilnic mișcare nu doar pentru o bună sănătate fizică, ci și pentru ca dezvoltarea creierului să se facă în parametrii optimi.

Ce sporturi sunt mai potrivite pentru copii?

Un sport îi va învăța pe copii abilități utile pentru viață și anume disciplina, motivația, angajamentul și cooperarea. Deși inițial poate fi mai greu pentru părinți să afle ce sport este potrivit pentru copilul lor, mai ales că micuții tind să își schimbe preferințele de la un an la altul, ceea ce este normal, important este să îi lase să încerce de-a lungul timpului diverse activități.

Majoritatea preșcolarilor nu sunt pregătiți pentru sporturi de echipă organizate, așa că, pentru aceștia, poate fi util un sport precum înotul sau tenisul. Important este ca micuțul să aibă zilnic 60 de minute de activitate fizică, cum ar fi mersul cu bicicleta sau alergarea pe terenul de joacă.
Copiii mai mari, care merg la școală, pot fi dați la cursuri de fotbal, baschet, arte marțiale, dans, gimnastică etc. Este necesar ca părinții să țină cont și de personalitatea copilului, deoarece un copil introvertit se va simți mai bine dacă face un sport individual sau în echipe mai mici (cum ar fi înot, tenis sau gimnastică), în timp ce un copil extravertit se va simți în largul lui într-un sport de echipă precum fotbalul, handbalul, voleiul sau în sporturi extrem de active precum judo-ul etc.

De asemenea, părinții trebuie să observe cum se simte copilul după ce a început să facă un sport, dacă este entuziasmat când merge sau când se întoarce de la practicarea acelui sport ori dacă este supărat și iritat. Aceștia trebuie să susțină moral copilul pentru a-l ajuta să continue să facă mișcare, să nu-l suprasolicite, iar dacă observă că micuțul chiar nu mai dorește să practice un anumit sport, să nu insiste să meargă în continuare, ci să mai caute împreună alte opțiuni de activitate fizică. 

În cazul în care copilul nu manifestă predilecție pentru vreun tip de sport, părinții nu trebuie să îl forțeze și nici să dispere. Un astfel de copil va fi menținut activ prin plimbări în parc cu părinții, bunicii sau alte persoane care îl îngrijesc, prin bowling, drumeții la munte sau plimbări cu bicicleta împreună cu persoanele apropiate.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Oxford Academic - Widespread Positive Direct and Indirect Effects of Regular Physical Activity on the Developing Functional Connectome in Early Adolescence 
https://academic.oup.com/cercor/article-abstract/31/10/4840/6275469
1. Studiul „Widespread Positive Direct and Indirect Effects of Regular Physical Activity on the Developing Functional Connectome in Early Adolescence”, apărut în Cerebral Cortex (2021). DOI: 10.1093/cercor/bhab126, autori: Skylar J Brooks et al.
Mayo Clinic - Children, sports and exercise: Choices for all ages 
https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/childrens-health/in-depth/fitness/art-20048027


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0