Copiii, mai buni decât adulţii în unele situaţii de învăţare [studiu]

Adulţii își concentrează atenţia selectiv, asupra unui anumit element, în timp ce copiii sunt atenți la toate detaliile din jur. Această diferenţă îi poate ajuta pe aceștia din urmă să se descurce mai bine decât adulții când sunt puși în situaţii de învăţare, arată un nou studiu al cercetătorilor americani.

Potrivit unui studiu1 recent, adulții acordă atenție doar la ceea ce aud. Spre deosebire de ei, copiii nu selectează informația, ci înmagazinează toate informațiile primite. Această diferență îi poate ajuta pe copiii să se descurce mai bine decât adulții când trebuie să învețe anumite lucruri. 

Copiii sunt foarte atenți la detalii

Oamenii de știință au observat, că, pe de o parte, dacă adulții au întâmpinat greutăți de reajustare, pentru că nu au dat atenție informațiilor despre care credeau că nu ar fi importante, copiii, pe de altă parte, s-au readaptat noilor circumstanțe, pentru că ei au tendința de a nu ignora nimic. Ba din contra: înmagazinează tot ce aud și sunt foarte atenți la detalii. Asta confirmă faptul că cei mici au tendința de a observa totul, chiar și atunci când adulții au impresia că asta nu se întâmplă. 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Rezultatele studiului arată că cei mici au tendința de a-și distribui atenția pe scară largă, în timp ce adulții își utilizează doar atenția selectivă, pentru a se concentra pe informațiile despre care cred că sunt mai importante. Distribuirea atenției poate fi adaptativă pentru copiii mici. Prin faptul că sunt atenți la tot ce se întâmplă în jurul lor, ei adună foarte multe informații care îi ajută să învețe multe lucruri, explică specialiștii din domeniu.

În ce a constat experimentul 

Cercetătorii au analizat modul în care adulții și copiii au folosit informațiile pe care le-au aflat la începutul experimentului, care nu păreau că aveau importanță, pentru a duce la îndeplinire o sarcină. 

În cadrul studiului au participat 34 de adulți și 36 de copii, cu vârsta cuprinsă între 4 și 5 ani. Tuturor li s-au prezentat imagini colorate cu creaturi „extraterestre” pe un computer. Creaturile aveau șapte caracteristici identificabile, inclusiv antene, cap și coadă. Participanților li s-a explicat că există două tipuri de creaturi numite Flurps și Jalets și că trebuie să își dea seama care sunt acestea. În plus, copiilor și adulților li s-a spus că majoritatea creaturilor din Flurps au o  caracteristică comună, mai exact că au antenele roz. O caracteristică a fost întotdeauna diferită la Flurps faţă de Jalets – de exemplu, Jalets puteau avea o coadă albastră şi Flurps o coadă portocalie. 

Una dintre caracteristici nu a fost menționată niciodată în instrucțiuni. Aceasta a fost numită de cercetători o „caracteristică irelevantă”.


Copiii, mai vigilenți decât adulţii

După prezentare, participanţilor li s-a arătat o serie de imagini ale creaturilor de pe ecranul computerului şi au primit sarcina de a indica dacă creaturile sunt un Flurp sau un Jalet. Dar, la jumătatea drumului, cercetătorii au făcut o schimbare majoră: caracteristica irelevantă a devenit caracteristica care determina dacă creatura era un Flurp sau un Jalet. Această caracteristică, care fusese aceeași pentru ambele creaturi înainte de schimbare, era acum diferită. După această schimbare, adulții erau mai confuzi decât copiii - aveau mai puține șanse să învețe importanța noii caracteristici.

În schimb, copiii și-au dat seama că funcția anterior irelevantă a devenit acum caracteristica care poate dezvălui care dintre creaturi aparțin grupului Flurps și care aparțin grupului Jalets.


„Neatenţie învăţată”

Cercetătorii spun că în cadrul studiului adulții au suferit de „neatenție învățată”. Aceștia nu au acordat atenție caracteristicii, care era atunci irelevantă, deoarece au crezut că nu va fi importantă și au încercat să identifice care dintre creaturi aparțin grupului Flurps și care aparțin grupului Jalets utilizând regulile probabilistice (de exemplu, majoritatea Flurps-urilor au antene roz), pentru a-și ghida alegerile după schimbarea majoră intervenită în timpul experimentului. 

Există numeroase cazuri când și copiii au adesea dificultăți în a-și canaliza atenția, la fel cum s-a întâmplat și în cazul adulților participanți la studiu. Specialiștii spun că de vină este imaturitatea cortexului pre-frontal. Tot ei sunt de părere că distribuirea atenției în general îi ajută să învețe multe mai multe decât au impresia adulții. 

Cercetătorii subliniază faptul că adulții nu au nicio problemă în a-și distribui atenția în mare măsură, dacă este necesar. Dar în multe sarcini pe care ei le întreprind în fiecare zi, atenția selectivă este utilă. Este evident că pentru performanțele la locul de muncă este necesară o atenție selectivă. Dar atenția distribuită poate fi folositoare atunci când se dorește învățarea unor lucruri noi și trebuie să-ți concentrezi atenția la tot ce se întâmplă în jurul tău, conchid specialiștii din domeniu. 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursă foto: Shutterstock

Bibliografie:

1 Studiul „"Warning to adults: Children notice everything: Kids have learning advantage in some situations, study finds". Developmental Psychology, în 2019.

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0