Cum poti avea mai mult timp pe parcursul zilei

Încă de când auzi alarma telefonului dimineața, știi că începe un nou slalom printre sarcinile zilnice. Rareori poți spune că ai timp suficient să te aranjezi, să prepari micul dejun, să te joci cu copiii sau să gătești. Și parcă nici weekendurile nu sunt un prilej de odihnă, când, dacă ai copii, energia celor mici trebuie consumată, iar tu trebuie să te ocupi și de lucrurile nerezolvate din timpul săptămânii.

Importanța managementului timpului

Lupta pentru planificarea eficientă a timpului este în mintea multor dintre noi. Indiferent dacă dorești să fii cât mai productiv la locul de muncă, să-ți îmbunătățești echilibrul dintre viața profesională și cea privată sau ești un manager de echipă care caută modalități de a îmbunătăți performanța angajaților săi, totul începe cu eficiența timpului. 

Beneficiile managementului timpului sunt nenumărate și toate contribuie la bunăstarea generală a ta.

În primul rând, un management eficient al timpului înseamnă mai puțin stres. Când știi ce ai de făcut și când poți face asta, stresul se reduce, lăsând loc pentru concentrare și relaxare.

Există, de asemenea, conceptul de planificare a timpului pe ceea ce este cu adevărat important. În loc să-ți consumi timpul pe sarcini secundare, cu un management bun al timpului, poți redirecționa acest timp și îl poți dedica lucrurilor esențiale la locul de muncă, dar și acasă.  

De altfel, cu managementul adecvat al timpului, poți reduce și eforturile pe care le depui în sarcinile zilnice pentru a le finaliza. Aceasta înseamnă că poți realiza mai multe pe parcursul unei zile, dacă planificarea timpului tău este inteligentă și, cel mai important, este concentrată corespunzător.
 
În cele din urmă, un bun management al timpului se va traduce printr-o capacitate mai bună de a lua decizii importante. Așa știi clar ce trebuie să faci la muncă și știi cum să-ți atingi fiecare obiectiv.

De aceea, ți-am pregătit câteva sfaturi care te vor ajuta să te organizezi mai bine, ca să poți profita din plin de cele 24 de ore ale unei zile, să ai timp pentru un somn odihnitor și, de ce nu, și de câteva minute de răsfăț pentru tine.

Sfaturi pentru un time management eficient

Află cum îți petreci timpul în prezent

Pentru a-ți optimiza managementul timpului, mai întâi trebuie să vezi ce anume faci pe parcursul zilelor. Încearcă să notezi timp de o săptămână care-ți sunt activitățile zilnice. Asta te va ajuta:

  • Să stabilești cât de multe poți realiza într-o zi.
  • Să identifici urgențele
  • Să te concentrezi pe activitățile care chiar merită timpul alocat

Pe măsură ce efectuezi acest exercițiu al timpului, va deveni destul de clar cât de mult timp petreci purtând conversații sau făcând activități neproductive. Acest exercițiu te poate ajuta, de asemenea, să determini momentul din zi în care ești cel mai productiv.

Prioritizează cu înțelepciune

Prioritizarea este cheia pentru gestionarea de succes a timpului atât la locul de muncă, cât și acasă. Începe prin a elimina sarcinile pe care nu ar trebui să le îndeplinești în primul rând. Apoi identifică trei sau patru sarcini mai importante.

Evaluează-ți lista de sarcini și asigură-te că ai organizat-o în funcție de importanța unei sarcini, mai degrabă decât de urgența acesteia. Responsabilitățile importante te vor ajuta în atingerea obiectivelor, în timp ce responsabilitățile urgente necesită atenție imediată și sunt asociate cu atingerea obiectivelor altcuiva. 

Pregătește seara o listă cu ce ai de făcut a doua zi

În fiecare seară, înainte să te bagi în pat, recapitulează timp de 5 minute ce lucruri ai în plan pentru a doua zi. Trece pe lista tot, chiar și cele mai mici activități, cum ar fi plata unei facturi sau un mesaj de „La mulți ani”. Așa te vei asigura că nu uiți nimic.

În plus, dacă observi că lista este prea lungă și nu vei reuși să faci un anumit lucru, îl poți reprograma din timp, fără să intri în panică a doua zi. Când vei începe ziua dimineața vei știi deja ce ai de făcut și vei putea porni cu energie.

Concentrează-te pe ce ai de rezolvat

Acesta este unul dintre cele mai simple sfaturi de planificare a timpului la locul de muncă, dar poate fi unul dintre cele mai greu de urmat. Concentrează-te pe sarcina în cauză și stai departe de distrageri. Poate fi tentant să faci mai multe sarcini în același timp, dar în acest fel pierzi timp și îți scade și productivitatea atunci când treci de la o sarcină la alta.

Grupează activitățile în funcție de destinație și de timp

Drumurile prin oraș sunt extrem de neplăcute, în special atunci când traficul te face să pierzi mult timp. Când planifici sarcinile pentru a doua zi, încearcă să le grupezi și în funcție de timpul necesar pentru transport și pentru îndeplinire, cât și în funcție de zonă. Dacă banca este aproape de școala copiilor, pune tot ce ține de plăți în preajma momentului când trebuie să îi iei de scoală. Astfel nu vei face același drum de mai multe ori.

Te poți folosi de acest lucru și atunci când împarți sarcinile pe zile. Poți face zile speciale pentru drumuri prin oraș, destinate cumpărăturilor, vizitelor și comisioanelor, zile speciale pentru activități casnice, etc.

Uneori e recomandat să trișezi

Dacă știi că vei avea o dimineața încărcată, poți pregăti de seară câteva ingrediente pentru micul dejun, care să te ajute să îl prepari mai repede. Sau poți petrece mai mult timp cu copiii tai rugându-i să te însoțească, pe parcursul zilei, în diverse locuri.

Fetița ta va fi încântată dacă o iei cu tine la salon, să privească cum îți aranjezi părul, iar băiețelul tău se va duce cu entuziasm împreună cu soțul tău să schimbe cauciucurile de iarnă, de exemplu, sau să spele mașina. Folosind astfel de trucuri, poți îmbină mai multe activități sau poți câștiga timp.

Stresul te face să fii neatent și poți greși mai mult

Aproape în fiecare săptămână va exista ceva care să îți dea planurile peste cap. Încearcă să nu te stresezi și să nu te enervezi atunci când întârzii undeva, dacă pierzi metroul sau ai ars omleta. Dacă dezastrul s-a produs deja, în mod sigur faptul e deja consumat, iar nervii nu te vor ajuta cu nimic.

În plus, nu orice situație neașteptată este neapărat un dezastru. Adună-te repede și încearcă să găsești o soluție. Anulează, planifică pentru o altă zi, schimbă meniul și improvizează. Altfel imaginația ta, atenția și viteza de răspuns nu vor funcționa la cote maxime dacă ești stresată.

Organizarea de dimineața e cea mai importantă

Modul în care începi ziua va dicta starea ta de spirit până la finalul ei. Așa că organizarea de dimineața este cea mai importantă. Menține aceeași oră de trezire și același ritual în fiecare dimineața, chiar dacă tu sau copiii aveți programe diferite.

Dacă programul vostru obișnuit presupune trezit, spălat, îmbrăcat și aranjat, mic dejun, plecat la școală sau serviciu, e important să îl păstrezi în fiecare zi. Astfel, chiar dacă activitățile diferă în vacanță, de exemplu, întoarcerea la zilele de lucru nu va fi greoaie și haotică.

Apelează la notițe, biletele și alarme

Nu poți ține minte totul, mai ales atunci când pe lista ta zilnică se află mai mult de 10 lucruri. Ajută-ți memoria cu notițe, bilețele sau alarme, pe tot parcursul zilei. Le poți pune pe telefon, pe laptop sau prin casă. Te vor ajuta în special cu sarcinile mici sau cele pe care le faci rar și pe care s-ar putea să le omiți.

Folosește un calendar online

Calendarele online sunt o unealtă extrem de importantă pentru managementul timpului, mai ales că le poți accesa de pe mai mult dispozitive, poți programa cu ușurință ședințe, vacanțe, vizite la cabinetul medicului, îți poți seta alarme, care să îți reamintească ce ai de făcut cu un anumit timp înainte de acel eveniment, poți programa evenimente recurente și multe altele. Poți folosi atât calendarul motorului de căutare Google, cât și calendarele incluse în aplicația de email.

Nu pierde timpul așteptând

Cu siguranță nici ție nu îți place să aștepți și te gândești că acest timp îl poți petrece făcând altceva. Ei bine, în loc să pierzi acest timp - care oricum este prețios - poți găsi modalități ca să profiți de acele minute. De pildă, dacă ești în sala de așteptare și mai durează până vei intra în cabinetul medicului tău, poți citi o carte inspirațională, poți asculta muzică în căști, o emisiune la radio, un podcast sau îți poți nota ideile care îți vin într-o agendă.

Învață să spui nu

Nu vei învăța niciodată cum să-ți gestionezi eficient timpul dacă nu înveți să spui nu. Doar tu știi cu adevărat pentru ce ai timp, așa că dacă trebuie să refuzi o solicitare pentru a te concentra pe sarcini mai importante, nu ezita să o faci.  

În loc să faci o mulțime de sarcini care nu aduc valoare sau deloc, finalizează mai puține sarcini care creează mai multă valoare.  Dacă nu poți spune nu, delegă. În timp ce delegarea poate fi o abilitate greu de învățat, poate face minuni pentru gestionarea personală a timpului.  

Ce trebuie să știi despre burnout

În 2019, termenul„burnout” a fost recunoscut de către Organizația Mondială a Sănătății (OMS) drept un „fenomen ocupațional”. Burnout-ul este o stare de epuizare emoțională, fizică și mentală cauzată de stresul excesiv și prelungit. Apare atunci când te simți copleșit, epuizat din punct de vedere emoțional și incapabil să faci față cerințelor constante. Pe măsură ce stresul continuă, îți pierzi interesul și motivația.
 
Burnout-ul reduce productivitatea și îți distruge energia, lăsându-te să te simți din ce în ce mai neputincios, fără speranță. În cele din urmă, s-ar putea să simți că nu mai ai nimic de oferit.

Efectele negative ale burnout-ului se răspândesc în fiecare domeniu al vieții, inclusiv acasă, la locul de muncă și în viața socială. Burnout-ul poate provoca, de asemenea, schimbări pe termen lung în corpul tău, care te fac vulnerabil la boli precum răceala și gripa. Datorită numeroaselor sale consecințe, este important să ceri ajutor specializat dacă bănuiești că te confrunți cu acest sindrom.

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics 
https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/http://id.who.int/icd/entity/129180281
World Health Organization - Burn-out an "occupational phenomenon": International Classification of Diseases
https://www.who.int/news/item/28-05-2019-burn-out-an-occupational-phenomenon-international-classification-of-diseases

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0