Ce se intampla cand ai tensiunea arteriala prea mare?

Tensiunea arterială este determinată de sângele pompat de inimă și de cum circulă prin vasele de sânge. Tensiunea arterială mare (numită hipertensiune) apare atunci când sângele circulă cu o presiune excesivă.

Hipertensiunea este o afecțiune frecvent întâlnită, dar acest lucru nu înseamnă că trebuie ignorată, deoarece crește riscul de boală cardiovasculară.

Recomandările Experților DOC

Simptomele hipertensiunii arteriale severe pot fi dureri de cap, scurtarea respirației, sângerări nazale, durere în piept, probleme de vedere și amețeală. Multe dintre aceste simptome nu apar până când tensiunea arterială nu atinge valori periculos de mari. După 40 de ani și mai ales dacă știi că ai un risc cardiovascular mare este important să îți măsori cu regularitate tensiunea arterială, pentru a fi sigur că valorile tale se mențin în limitele normale.

Complicații ale hipertensiunii arteriale

Lăsată netratată și mai ales dacă nu este ținută sub control, hipertensiunea arterială poate să îți afecteze și să îți deterioreze vasele de sânge și alte organe, inclusiv ochii, rinichii, inima și creierul. Complicațiile hipertensiunii arteriale la adulți și la copii sunt:

  • infarctul miocardic
  • accidentul vascular cerebral
  • anevrismul
  • insuficiența cardiacă
  • insuficiența renală
  • pierderea vederii
  • dificultăți de gândire sau probleme de memorie.

În cazul femeilor însărcinate, complicațiile hipertensiunii arteriale pot fi unele dintre cele de mai jos:

  • Preeclampsia (tensiunea arterială mare și prezența de proteine în exces în urină după săptămâna a 20-a de sarcină la o gravidă care nu a avut anterior hipertensiune), sau eclampsia (convulsii asociate cu tensiune arterială mare care apar spre finalul sarcinii);
  • Naștere înainte de termen
  • Greutate foarte scăzută a bebelușului la naștere
  • Placenta abruptio - când placenta se separă de peretele uterin, înainte de naștere.

Hipertensiunea arterială înseamnă riscuri mari pentru sănătate

Dacă presiunea sângelui este prea mare, solicită prea mult vasele de sânge, inima și alte organe, cum ar fi creierul, rinichii și ochii. Dacă situația persistă, hipertensiunea arterială poate crește riscul de a suferi de anumite afecțiuni care pot pune viața în pericol, cum ar fi bolile cardiovasculare, infarctul miocardic, accidentul vascular cerebral, insuficiența cardiacă, boala arterială periferică, anevrismul aortic, bolile renale, demența vasculară.

Dacă suferi de hipertensiune arterială, reducând valorile acesteia chiar și în mică măsură, vei putea să îți reduci riscul de a suferi de afecțiunile de mai sus.

Când e cazul să mergi la medic pentru a ține sub control hipertensiunea arterială?

Sună-ți medicul dacă ai valori mari ale tensiunii arteriale și te confrunți cu următoarele semne ori simptome: oboseală, greață, respirație scurtă (sacadată), amețeală, dureri de cap, transpirații abundente, probleme legate de vedere, stări de confuzie, durere în piept, prezența sângelui în urină. Aceste simptome pot fi complicații grave ale hipertensiunii arteriale sau ale altor probleme medicale grave și necesită de urgență atenția personalului medical.

Valorile mari ale tensiunii arteriale pot fi prevenite

Prin adoptarea unor măsuri în stilul de viață, vei putea ține sub control și preveni hipertensiunea arterială. Astfel, este recomandat:

Să ai o dietă săracă în sare

Rinichii joacă un rol important în eliminarea lichidelor și a deșeurilor din organism și în controlul tensiunii arteriale. Aportul prea mare de sare le scade capacitatea de a funcționa corespunzător, crescând tensiunea arterială și ducând la boli de rinichi.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Rinichii filtrează excesul de lichid din sânge, care apoi se adună în vezică pentru a fi îndepărtat sub formă de urină. Aceștia atrag apa din sânge prin osmoză (apa călătorește din sânge, care are un conținut relativ scăzut de sodiu, în canale cu conținut mai ridicat de sodiu); sodiul este partea din sare care crește tensiunea arterială.

Prea multă sare în alimentație crește cantitatea de sodiu din sânge, stricând, practic, acest echilibru fin între sodiu și apă și dăunând vaselor de sânge mici din rinichi. În timp, această presiune suplimentară poate afecta rinichii, ducând la boli renale. Rinichii funcționează tot mai slab, crescând tensiunea arterială și permițând lichidelor și deșeurilor să se acumuleze în organism. În cele din urmă, acest lucru poate duce la insuficiență renală și la toate problemele cauzate de hipertensiunea arterială, cum ar fi bolile de inimă și accidentul vascular cerebral.

Cum reduci sarea din alimentație? Când gătești, înlocuiește o parte din sare cu ierburi și condimente. Dacă pregătești o supă sau o tocăniță, pune sarea spre final, însoțită de condimente. Când cumperi conserve, te uiți pe etichete și le cauți pe cele fără sare sau cu o cantitate redusă de sodiu. Evită sau consumă mai rar alimente foarte sărate: brânzeturi vechi, murături, chipsuri, covrigei.

Să ai activitate fizică cel puțin 30 de minute, de 5 ori pe săptămână

Pentru a-și menține starea de sănătate, dar și greutatea normală, e nevoie ca adulții să aibă săptămânal măcar două ore și jumătate de activitate fizică moderată. Așadar, nu este nevoie de exerciții fizice epuizante, ci pur și simplu de introdus mai multă mișcare în viața de zi cu zi, pe lângă o alimentație echilibrată, cu mai puține sare, zahăr și grăsimi animnale. 

Mergi mai mult pe jos, ia uneori bicicleta în loc de mașina personală, plimbă-te prin parc sau prin alte zone verzi cu famila și prietenii, organizează săptămânal câte o seară de dans acasă, joacă fotbal cu cei mici - posibilitățile de a face mișcare sunt nenumărate, important e să găsești unele care să se potrivească în programul tău și cu stilul tău de viață.

Să renunți la fumat

Fumatul poate să deterioreze vasele de sânge, printre alte daune pe care le provoacă în tot corpul. Dacă ești fumător înrăit probabil că n-o să-ți fie prea ușor să renunți la acest obicei nociv, dar dacă vrei să fii mai sănătos și să-ți scazi riscul de boli grave (pulmonare, de inimă etc.), dar și să contribui la o stare mai bună de sănătate a membrilor gospodăriei, cere ajutorul medicului de familie pentru a te lăsa de fumat. Acesta îți poate da indicații care să ți se potrivească și poate chiar să-ți prescrie unele medicamente care să te ajute în acest demers.

Să reduci consumul de alcool

Alcoolul este consumat de peste 2 miliarde de oameni din intreaga lume, deși excesul poate duce la mai mult de 200 de tulburări de sănătate, inclusiv hipertensiune arterială. Alcoolul are efecte atât acute, cât și cronice asupra tensiunii arteriale. Cercetări științifice recente arată că alcoolul în doze mari are un efect bifazic asupra tensiunii arteriale; inițial scade tensiunea, dar la 13 ore după consum  o crește. În plus, alcoolul în doze mari crește ritmul cardiac în orice moment. 

Mai mult de trei băuturi la rând cresc temporar tensiunea arterială, dar consumul repetat de alcool de-a lungul timpului poate duce la hipertensiune. Ghidurile de sănătate precizează că e indicat ca persoanele care preferă să bea alcool să nu depășească o porție pe zi (femeile), respectiv două porții pe zi (bărbații).

Să îți menții greutatea corpului la un nivel normal

Pe măsura înaintării în vârstă, masa musculară scade și metabolismul încetinește, așa că nu este de mirare să constați că, deși mănânci la fel ca în trecut, începi să aduni kilograme. Pentru a te menține la o greutate normală, este nevoie de o combinație între o alimentație adecvată (cu un număr de calorii care să nu depășească nevoile de energie) și mișcare efectuată regulat, așa cum am discutat mai sus.

Alimentația ar trebui bazată pe legume, fructe și cereale integrale (pâine integrală, paste integrale, orez brun), carne slabă, pește și uleiuri vegetale presate la rece sau extravirgine. Se vor evita gustările pline de sare, zahăr și grăsimi (chipsuri, bomboane, biscuiți, gogoși etc.) și se vor prefera alimente gustoase, dar simple: un iaurt cu o linguriță de fructe uscate, un fruct proaspăt cu câteva nuci sau un ou fiert cu un biscuit integral.

Să combați stresul

Stresul este prezent la tot pasul, deci e greu de crezut că poate fi eliminat complet, de aceea este important să înveți tehnici prin care să-l gestionezi. Exercițiile de respirație profundă, yoga, alergarea ușoară, dansul, înotul, aromaterapia, lectura unei cărți sunt doar câteva metode de gestionare a stresului, dar fiecare persoană poate găsi alte modalități de a se calma și relaxa.

Să ai un somn bun

O altă problemă a adulților de pretutindeni este somnul prea puțin sau neodihnitor. Studiile științifice arată, însă, că persoanele care suferă de insomnie și care dorm mai puțin de 6 ore pe noapte sunt de trei ori mai predispuse să dezvolte hipertensiune, în comparație cu cele care pot să doarmă peste 6 ore pe noapte. 

Dacă nu dormi bine, observă întâi dacă ceva din ceea ce faci peste zi sau seara ar putea avea legătură cu somnul agitat sau cu insomnia: poate bei sau mănânci alimente cu cofeină după-amiaza sau seara, poate iei cine prea consistente sau poate stai cu ochii în telefon ori tabletă până la ora de culcare. Ori, poate că nu ai suficientă activitate fizică de-a lungul zilei sau nu reușești să-ți controlezi stresul și gândurile negative te țin treaz. 

Dacă, însă, obiceiurile tale sunt adecvate, și tot nu poți dormi, cere sfatul medicului de famile. Ar putea fi vorba de anumite afecțiuni pentru care poți primi tratament - o problemă des întâlnită din cauza căreia mulți oameni nu se odihnesc normal pe timpul nopții este apneea obstructivă în somn.

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
NHS - High blood pressure (hypertension)
https://www.nhs.uk/conditions/high-blood-pressure-hypertension/
CDC - Prevent High Blood Pressure 
https://www.cdc.gov/bloodpressure/prevent.htm
NCBI - Effect of alcohol on blood pressure
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8130994/
Studiul „Effect of alcohol on blood pressure”, apărut în Cochrane Database Syst Rev. 2020 Jul; 2020(7): CD012787, doi: 10.1002/14651858.CD012787.pub2, autori: Sara Tasnim et al.

 

 

 


 

 

 

Te-ar mai putea interesa și...

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0