Dieta primitiva: alimente permise, alimente interzise, beneficii

Dieta primitivă (din engleză: „primal diet”) a apărut în 2009, atunci când Mark Sisson, un fost alergător de cursă lungă, a publicat cartea „The Primal Blueprint”. Dieta îți permite să mănânci în principiu doar acele alimente la care strămoșii noștri primitivi ar fi avut acces. Iată despre ce este vorba!

Ce presupune dieta primitivă?

Acest plan alimentar numit dieta primitivă nu doar că elimină alimentele foarte procesate, dar și ingrediente recomandate în alte diete de slăbit, cum ar fi grâul sau secara. În schimb, cine dorește să urmeze dieta primitivă trebuie să se concentreze pe a mânca mai multe proteine (carne, ouă, lapte), grăsimi naturale și legume din belșug.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Atunci când este posibil, alimentele ar trebui să fie consumate în starea lor cea mai pură, cea mai naturală. Laptele crud, de exemplu, este de preferat în schimbul laptelui pasteurizat sau procesat. Alimentele organice sau bio sunt și ele de preferat, când le ai la dispoziție.

Dieta primitivă versus dieta paleo

Dietă primitivă are unele similiarități cu dieta paleo, însă cele două planuri au și o serie de diferențe. De exemplu, dieta primitivă încurajează consumul de produse lactate crude, integrale (cu un conținut complet de grăsime) ca sursă de grăsimi, pe când dieta paleo restricționează consumul de lactate.

Totodată, dieta paleo elimină legumele și fructele din familia Solanaceae (patlăgelele roșii, cartofii, ardeii grași, ardeii iuți, pătlăgelele vinete), pe când în dieta primitivă acestea pot fi consumate, ba sunt chiar recomandate. De asemenea, în dieta primitivă ai voie să bei cafea, pe când dieta paleo limitează consumul acestei băuturi.

Alimente de evitat în dieta primitivă

Concret, dacă vrei să urmezi dieta prprimitivă, ar trebui să eviți orice alimente la care strămoșii noștri, oamenii primitivi, nu ar fi avut acces. În mod evident, această dietă de slăbire elimină alimentele foarte procesate, precum mezelurile, brânza topită, biscuiții, prăjiturile, chips-urile, popcornul etc. Totodată, nu se consumă alimente precum grâul și porumbul, pentru că ambele au fost introduse în ultimii 100.000 de ani.

Alte alimente de evitat în dieta primitivă:

  • toate cerealele
  • soia
  • arahidele
  • alcoolul
  • zaharurile, cu excepția celor naturale, cum sunt mierea și siropul de arțar
  • alte alimente ultra procesate
  • uleiurile vegetale rafinate

Pentru a evita alimentele gata preparate sau semi-preparate de la supermarket, cel mai bine este să îți pregătești acasă toate mesele.

Alimente permise în dieta primitivă

Deși dieta aceasta poate părea la prima vedere una restrictivă, există multe alimente pe care le poți mânca. Acestea sunt:

  • fructele și legumele;
  • nucile și semințele crude;
  • produsele lactate crude sau fermentate, precum laptele crud și brânza;
  • siropul de arțar pur și mierea raw;
  • carnea și peștele;
  • ouăle;
  • carbohidrații complecși, precum cartofii, orezul sălbatic și quinoa.

Alimentele organice sau bio sunt recomandate, inclusiv fructele, legumele și ouăle. Orice carne consumată ar trebui să provină de la animale hrănite cu iarbă și de la animale care nu au fost injectate cu hormoni sau cu antibiotice.

Exemple de meniu în dieta primitivă

Micul dejun

La micul dejun, se poate bea o cafea simplă sau cu îndulcitor natural și se poate mânca o omletă cu brânză. Sau, cine simte că nu poate mânca dimineața, poate bea un smoothie (banană, măr, o mână de spananc, puțin lapte). Dacă preferi să iei un mic dejun dulce, dar mai consistent decât un smoothie, poți face pancakes din banane zdrobite, lapte de cocos, fructe de pădure și scorțișoară.

Prânz

La masa de prânz se consumă orice legume cu carne. Se poate face o salată mare de crudități la alegere (roșii, ardei, ceapă, castraveți, morcovi etc.), în care se pun cubulețe de friptură rece de pui sau de porc, de exemplu. Sau, se pregătește o felie generoasă de pește la grătar care se consumă cu această salată de crudități.

Gustare

Dacă ți se face foame până în cină, poți lua o mână de nuci (nuci românești, migdale, alune de pădure) sau semințe crude ca gustare. Dacă nu te dai în vânt după nuci, poți lua ca gustare morcovi cruzi ori bețe de țelină sau chipsuri de kale făcute acasă.

Cină

La cină se va prefera carnea alături de legume. Carnea și legumele se pot prepara împreună la cuptor, de exemplu: carne de curcan cu cartofi dulci și conopidă în unt sau pește cu cartofi și broccoli, servite cu zeamă de lămâie pe deasupra. De asemenea, poți face o tocăniță de vită la slow cooker sau un curry de pui și vinete, servit pe orez brun. După cină, poți să mănânci un fruct sau, dacă îți place să bei alcool, ai voie un pahar cu vin.

Cine beneficiază de pe urma dietei primitive?

Aproape orice persoană poate să aibă beneficii dacă urmează dieta primitivă, deoarece aceasta se bazează pe consumul alimentelor de calitate, cât mai naturale. Există și unele persoane care ar putea avea mai mult de beneficiat dacă încearcă această dietă:

Bolnavii de diabet

Această dietă fără adaos de zahăr, bogată în legume, este o opțiune excelentă pentru cei care trebuie să reducă aportul de carbohidrați simpli și de zaharuri rafinate, cum ar fi bolnavii de diabet.

Pacienții cu alergii

Oamenii care au alergii la alimente, cum ar fi persoanele cu boală celiacă sau cele care au o alergie la arahide pot încerca dieta primitivă. Dacă ai orice tip de alergie la un anumit aliment, este mai ușor să reduci sau să elimini alimentele procesate, care au un risc mai mare de contaminare cu ingredientele care îți provoacă alergia.

Oricine dorește să mănânce mai sănătos

Orice persoană care încearcă să mănânce mai sănătos și să piardă kilogramele suplimentare și nu știe de unde să înceapă ar putea beneficia de pe urma acestei diete de slăbit.

Recomandarea noastră este ca, de fiecare dată când te gândești să urmezi o dietă, să ceri mai întâi sfatul medicului de familie înainte de a o încerca. Persoanele sănătoase pot să nu aibă niciun fel de probleme urmând diverse diete de slăbit, însă cele cu anumite afecțiuni și care se află și în tratament medicamentos pot avea nevoie de anumite ingrediente în alimentație sau poate fi necesar să elimine altele, la sfatul medicului.

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Mark’s Daily Apple - The Definitive Guide to the Primal Eating Plan 
https://www.marksdailyapple.com/definitive-guide-to-the-primal-eating-plan/
Mark’s Daily Apple - A Primal Blueprint Sample Menu
https://www.marksdailyapple.com/primal-blueprint-sample-menu/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0