De ce nu slăbesc? Iată ce afectiuni iti pot sabota dieta

Ești foarte atent la ceea ce mănânci, ai redus aportul caloric, faci sport cu regularitate, însă tot nu reușești să scapi de acele kilograme în plus care îți dau bătăi de cap? Dacă te întrebi „de ce nu slăbesc, deși mă străduiesc?”, e bine de știut că o afecțiune de care suferi poate fi vinovată de lipsa de cooperare a corpului tău atunci când vine vorba despre slăbit.

Unele persoane se întreabă de ce nu slăbesc, deși fac tot ce se presupune că ar trebui pentru a ajunge la o greutate normală. Anumite afecțiuni îți pot sabota încercările de a pierde în greutate, de aceea, dacă nu vezi că acul cântarului nu se mișcă, recomandarea noastră este să mergi la medic pentru analize, teste și obținerea unui diagnostic și a unui tratament adecvat.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

De ce nu slăbesc? Unele afecțiuni pot fi cauza

Iată ce boli te pot împiedica să scapi de acele kilograme în plus cu care te lupți:

Hipotiroidismul

Hipotiroidismul este caracterizat de o glandă tiroidă prea înceată. Atunci când o persoană suferă de hipotiroidism se simte epuizată, stresată, are insomnii, dar și probleme de greutate. Glanda tiroidă este responsabilă pentru funcționarea metabolismului, ceea ce înseamnă că o glandă tiroidă lentă va încetini, de asemenea, metabolismul, făcând lupta cu kilogramele în plus mult mai dificilă.

Sindromul ovarelor polichistice

Sindromul ovarelor polichistice este cea mai comună dereglare de tip hormonal întâlnită la femei, dereglare care le afectează și fertilitatea. Acest sindrom cauzează dereglarea ciclului menstrual, creșterea excesivă a părului de pe corp, acnee și obezitate. Întrucât sindromul ovarelor polichistice influențează nivelul de zahăr din sânge, precum și funcționarea glandei tiroide, este destul de dificil pentru pacienta care suferă de această afecțiune să scape de acele câteva (sau mai multe) kilograme în plus.

Alte dereglări hormonale

Și dereglările hormonale cauzate de pubertate, sarcină sau menopauză pot facilita acumularea de kilograme în plus, îngreunând totodată procesul de slăbire.

Declinul testosteronului

Nu numai femeile au de-a face cu dereglări hormonale care le dau peste cap calitatea vieții. Bărbații pot suferi un declin al testosteronului pe măsură ce înaintează în vârstă, iar astfel sunt favorizate depozitele de grăsime la nivel abdominal.

Rezistența la insulină

Atunci când organismul devine rezistent la insulină, și alți hormoni care controlează metabolismul pot crea probleme.

Diabetul de tip 2

Această afecțiune metabolică apare atunci când organismul pacientului nu mai este capabil să regleze nivelul de glucoză din sânge. Persoanele care suferă de diabet de tip 2 și se întreabă de ce nu slăbesc e bine să știe că atât diabetul, cât și unele medicamente pentru tratarea bolii cresc tendința de îngrășare și deci vor întâmpina greutăți atunci când doresc să scape de kilogramele în plus.

Bolile cardiovasculare

Bolile cardiovasculare sunt asociate cu nivelul crescut de colesterol din sânge, îngroșarea pereților arterelor, precum și cu riscul de infarct miocardic sau accident vascular cerebral. Adesea, bolile cardiovasculare sunt asociate și cu obezitatea. Pacientul care suferă de asemenea afecțiuni poate găsi destul de dificilă lupta cu kilogramele în plus.

Stresul cronic

Stresul negestionat pe termen lung și anxietatea fac ca organismul să producă substanțe precum cortizolul (hormonul stresului), care facilitează depozitarea grăsimilor în jurul taliei.

Sindromul Cushing

Acest sindrom face ca glandele suprarenale să producă cortizol în exces, fapt care determină, la rândul sau, acumularea depozitelor de grăsime la nivelul feței, spatelui și abdomenului.

Alte cauze pentru care nu elimini kilogramele în plus

În afară de cele enumerate mai sus, și alte situații te pot împiedica să slăbești:

Bei mult alcool

Dacă ești atent la ce mănânci și faci și sport, dar ai tendința de a consuma băuturi alcoolice zilnic sau în cantități mari, e bine să știi că alcoolul îți poate sabota eforturile de scădere în greutate. Acesta este, la bază, alcătuit din carbohidrați rafinați, exact ca zahărul, dulciurile și făina albă și nu numai că vine cu calorii din belșug, însă crește și nivelul de zahăr din sânge, favorizând acumularea de kilograme în plus. Așadar, persoanele care se întreabă de ce nu slăbesc cu dietă și sport, dar beau mult alcool, trebuie să ia în calcul că și acest aspect este un obstacol în eliminarea kilogramelor în plus.

Faci anumite tratamente medicamentoase

Anumite tratamente medicamentoase îți pot sabota, de asemenea, silueta și dieta. În jur de 25% dintre pacienții care urmează un tratament medicamentos au de-a face cu creșterea în greutate, ca efect secundar al tratamentului urmat. Printre medicamentele care pot duce la kilograme în plus se numără: medicamentele folosite în tratarea diabetului de tip 2, medicamentele antipsihotice, betablocantele, medicamentele folosite în terapia hormonală, anticoncepționalele, corticosteroizii sau antiepilepticele.

Când să mergi la medic?

Dieta și sportul fără rezultate imediate pot deveni descurajante, însă este important să nu îți pierzi răbdarea și să fii perseverent. Dacă bănuiești că problemele tale cu greutatea sunt cauzate de o afecțiune, mergi la medicul de familie. Acesta îți poate recomanda unele analize și îți poate da trimitere mai departe la anumiți specialiști. Dacă te gândești că nu slăbești sau că te îngrași din cauza unui anumit tratament medicamentos, cere sfatul medicului curant.

Greșeli pe care le poți face care te împiedică să slăbești

Potrivit specialiștilor de la Harvard Medical School, există și câteva greșeli care țin de stilul de viață, care îți pot sabota încercările de a slăbi:

Ai adoptat o dietă prea restrictivă

Dacă îți impui să nu mai mănânci nimic dulce sau nimic prea sărat sau să nu îți mai satisfaci vreo altă poftă, e posibil să cedezi și să mănânci des fie o cantitate mare de dulciuri deodată, fie o pungă de chipsuri, într-un moment cât se poate de nepotrivit, stricând dieta. Mai grabă, dă-ți voie să te răsfeți ocazional cu o gustare interzisă, însă fă-o în mod programat și alege mai înțelept. 

De pildă, dacă îți dorești să mănânci o prăjitură la prânz, alege un desert de casă, preparat cu o cantitate ceva mai mică de zahăr, și asigură-te că reduci aportul caloric al mesei principale; în loc să mănânci supă și felul doi, renunță la una dintre ele și în locul ei mănânci desertul. Acest lucru nu trebuie să se întâmple zilnic, însă, deoarece când vrei să slăbești e nevoie ca accentul să fie pus pe alimente integrale, preparate cât mai simplu.

Ai acces facil la gustări nesănătoase

Nu este indicat să ai dulciuri, produse pline de sare, făină albă și grăsimi sau alte gustări nesănătoase la îndemână, așa că nu îți cumpăra asemenea alimente cu gândul că le vei consuma în mod programat. Cu cât ai mai multe dulciuri și gustări sărate în casă, cu atât mai mare va fi tentația de a le mânca. 

Însă și cu gustările sănătoase te poți păcăli. E bine de reținut că gustarea trebuie să fie ceva redus cantitativ și cu puține calorii, care să îți astâmpere ușor foamea între mese, deci nu sunt recomandate în cantități mari nici acele gustări sănătoase. De exemplu, nucile reprezintă o gustare extrem de sănătoasă (pentru persoanele care nu au alergie), dar e important să mănânci nu mai mult de un căuș de palmă, deoarece sunt foarte calorice. 

Dacă mănânci 100 g de nuci, te alegi cu peste 600 de calorii, ceea ce este mult prea mult pentru o gustare (atâtea calorii ar trebui să aibă o masă principală, cu aproximație, dacă nu chiar mai puține).

Mănânci seara prea târziu

Chiar dacă mănânci sănătos, dacă iei masa foarte târziu, iar digestia nu se încheie înainte că tu să mergi la somn, sunt șanse mari ca eforturile de a slăbi să îți fie sabotate. Pe timpul zilei, ai nevoie de calorii pentru activitățile pe care le desfășori, însă înainte de culcare nu mai e necesară energia obținută în urma consumului caloric, ceea ce înseamnă că organismul o va depozita sub formă de grăsimi.

Caută să iei cina cu măcar trei ore înainte de ora de culcare, ca să nu dormi cu stomacul plin. Senzația trebuie să fie una de lejeritate, nu de plenitudine când mergi la culcare. Între cină și ora de somn mai bea apă și eventual un ceai de plante care să contribuie și la slăbit, cum ar fi ceaiul de soc, ceaiul de ghimbir sau cel de hibiscus cu scorțișoară. Atenție, evită să bei seara alte ceaiuri care ajută la slăbit, cum ar fi cel negru sau cel verde, deoarece acestea au cofeină și îți pot da insomnii.

Nu îți monitorizezi alimentația

Studiile științifice arată că persoanele care nu își monitorizează îndeaproape alimentația sunt cele mai expuse eșecului în încercarea de a slăbi. Așadar, fă-ți un jurnal alimentar și notează-ți tot ce mănânci în timpul zilei, aproximând și aportul caloric. În acest fel, vei face alegeri alimentare mai înțelepte și vei reuși să îți menții motivația. De altfel, la începutul dietei, e bine să te informezi legat de câte calorii are fiecare aliment sau fiecare combinație de alimente, pentru a ști cum să-ți compui mesele. Ulterior, când te obișnuiești, îți va fi mai ușor să îți creezi mesele fără să mai stai să calculezi.

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
NHS - 10 weight loss myths
https://www.nhs.uk/live-well/healthy-weight/managing-your-weight/ten-weight-loss-myths/
DHR Health - Health Conditions That Make it Harder to Lose Weight
https://rgvweightloss.com/5-health-conditions-that-make-it-harder-to-lose-weight/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0