Cum poti amana imbatranirea tenului

Pe măsură ce înaintăm în vârstă, nivelul de colagen și elastină din piele scade treptat, ceea ce înseamnă că aceasta își pierde fermitatea și elasticitatea. Mai mult decât atât, nevoia de hidratare a pielii crește și ea cu trecerea timpului. Cum se poate face îngrijirea pielii pentru a amâna îmbătrânirea tenului?

Există o serie de substanțe naturale care pot amâna îmbătrânirea pielii. Acestea acționează de la interior, după ce sunt ingerate, prin stimularea producției de colagen și prin menținerea elastinei în țesuturi, astfel încât ridurile să apară cât mai târziu.

Îngrijirea pielii din interior poate întârzia îmbătrânirea tenului

Iată ce substanțe pot ajuta tenul să își păstreze fermitatea și elasticitatea pentru o perioadă cât mai îndelungată:

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Coenzima Q10

Organismul produce în mod normal această substanță cu puternic efect antioxidant, cu scopul de a combate acțiunea radicalilor liberi la nivel celular. Pe măsură ce procesul natural de îmbătrânire evoluează, producția de coenzima Q10 scade, ceea ce înseamnă că pielea este mai expusă daunelor produse de radicalii liberi și de stresul oxidativ.

Coenzima Q10 se regăsește în multe produse cosmetice, însă ideal ar fi să fie utilizată sub formă de supliment alimentar, astfel încât să acționeze de la interior. Sursele alimentare primare includ peștele gras (cum ar fi heringul, macroul, somonul și tonul), organele (ficatul) și cerealele integrale. Majoritatea oamenilor iși iau o cantitate suficientă de coenzima Q10 dintr-o dietă echilibrată, dar suplimentele pot ajuta persoanele cu anumite afecțiuni (insuficiență cardiacă, tensiune arterială crescută, diabet) și se pare că pot contribui și la îngrijirea pielii.

Omega 3

Cea mai puternică dovadă pentru un efect benefic al grăsimilor Omega 3 are de-a face cu bolile de inimă. Aceste grăsimi par să ajute inima să bată într-un ritm constant și să nu ajungă la un ritm neregulat periculos sau potențial fatal, însă par să aibă și efecte pozitive asupra pielii.

DHA și EPA, forme ale acizilor grași Omega 3, se regăsesc în membrana celulelor din stratul superior al pielii (epiderma). Acestea formează o barieră de protecție, care menține hidratarea pielii, oferindu-i un aspect sănătos. Mai mult decât atât, acizii grași Omega 3 pot proteja pielea și de efectele nedorite ale expunerii la radiațiile UV, contribuind astfel la reducerea ridurilor fine de la nivelul pielii.

Acizii grași Omega 3 se găsesc în cantități mari în somon, sardine, ton albacore, hamsii, halibut, midii, cod, crab. Alte alimente care contribuie la obținerea unor cantități suficiente de Omega 3 din alimentație sunt nucile, semințele de in, uleiul de semințe de in și legumele verzi cu frunze. 

Pentru anumite persoane, ar putea fi necesare suplimentele cu Omega 3, dar e indicat ca acestea să fie certificate, de calitate, obținute din ulei de pește de mare adâncime sau ulei de alge. Ca în cazul administrării oricăror suplimente alimentare, e bine să ceri înainte sfatul medicului.

Acidul hialuronic vegetal

Acidul hialuronic vegetal stimulează producția de colagen. Nivelul de colagen din organism începe să scadă odată cu împlinirea vârstei de 20 de ani. Cu cât înaintăm în vârstă, cu atât mai înceată va fi producția acestei proteine, care are rolul de a menține pielea fermă și elastică. Un alt avantaj al acidului hialuronic vegetal constă în faptul că acesta menține hidratarea în țesuturi.

Citricele, cartofii, legumele frunzoase ajută organismul să producă acid hialuronic. Potrivit unor cercetări, și izoflavonele din soia stimulează producția de acid hialuronic în organism. 

Unele dintre modalitățile de a consuma soia sunt sub formă de lapte de soia, în milkshake-uri, smoothie-uri, în cafea sau în prepararea unor deserturi, sub formă de bucăți de soia, care se pot pune în tocănițe ca înlocuitor de carne sau sub formă de tofu, care poate fi pus în sendvișuri ca atare sau poate fi marinat, prăjit etc. De asemenea, sosul de soia este de neînlocuit în mâncărurile la wok, de inspirație asiatică (de exemplu, în orez cu legume sau în legume pregătite rapid pe foc mare la wok).

Vitamina C

Antioxidanții din vitamina C stimulează, de asemenea, producția de colagen, estompând astfel ridurile fine și încetinind procesul de apariție a altor riduri. Surse bune de vitamina C sunt fructele de kiwi, portocalele, lămâile, grepfrutul, roșiile, ardeiul gras, căpșunile, legumele crucifere - varză, varză de Bruxelles, broccoli, conopidă. Se pot lua și suplimente cu vitamina C, dacă medicul își dă acordul.

Omega 7

Uleiul de cătină este folosit de foarte multă vreme pentru efectele benefice pe care le poate avea asupra pielii. De fapt, acizii grași Omega 7 din acest ulei sunt cei care au proprietăți anti-aging și contribuie la îngrijirea pielii. Aceștia nu numai că amână apariția ridurilor și sprijină menținerea unui aspect tânăr al tenului, însă totodată asigură și hidratarea pielii și a mucoaselor. Totodată, Omega 7 stimulează producția de colagen. Acești acizi grași se mai găsesc și în uleiul de nucă de Macadamia, precum și în produsele lactate.

Ce se mai poate face pentru amânarea îmbătrânirii tenului?

Utilizarea unor produse cosmetice adecvate

Ridurile pot fi amânate și prin folosirea unor produse cosmetice cu proprietăți anti-aging (creme și serumuri care să conțină retinoizi, vitamina C, coenzima Q10, peptide, niacinamidă), însă întotdeauna vor fi mai eficiente metodele interne, în comparație cu cele aplicate la nivelul pielii. O combinație a acestor două metode ar putea fi de folos în lupta cu ridurile.

Alimentația sănătoasă

O alimentație echilibrată este, de asemenea, importantă pentru menținerea aspectului tânăr al tenului, în ciuda trecerii anilor. E indicat ca, pe măsura înaintării în vârstă, să se renunțe la obiceiurile nesănătoase precum fumatul, consumul de alcool și consumul exagerat de zahăr, care favorizează apariția ridurilor și îmbătrânirea prematură a tenului.

Alimentele care ajută în mod deosebit la menținerea tinereții și fermității tenului sunt cele bogate în proteine, antioxidanți și grăsimi sănătoase. Concret, pentru a avea o piele mai fermă pentru mai mult timp este indicat consumul mai des al unor alimente precum peștele gras (sardine, somon, macrou etc.), fructele de avocado, nucile, semințele de floarea-soarelui, roșiile, ardeii grași galbeni și roșii, broccoli-ul și cartofii dulci. Și ceaiul verde este bogat în antioxidanți: o ceașcă băută dimineața, înainte de micul dejun, poate fi de folos în combaterea ridurilor.

Protecția solară

Multe persoane trăiesc cu impresia că pentru a se proteja de apariția prematură a ridurilor trebuie să utilizeze creme antirid când, în realitate, protecția solară este cea care nu trebuie neglijată dacă se dorește menținerea tenului tânăr. Radiațiile ultraviolete creează stres oxidativ și favorizează îmbătrânirea prematură a pielii, de aceea este indicat să se aplice o cremă sau o loțiune cu factor de protecție de minimum 30, indiferent de anotimp. 

În acest fel, pielea este protejată de efectele dăunătoare ale soarelui. În plus, riscul de melanom este redus dacă se folosesc creme cu factor de protecție solară de fiecare dată la ieșirea din casă, indiferent că este soare sau înnorat. În ultimii ani au apărut multe creme de față care au și factor de protecție solară 30 sau 50, care se absorb bine în piele și nu lasă urme albicioase cum se întâmplă în cazul unor loțiuni de plajă.

Demachierea

Demachierea zilnică, indiferent că fața a fost machiată sau nu și folosirea unei creme hidratante în mod regulat vor contribui la menținerea tinereții tenului. Demachierea poate fi făcută prin mai multe metode, deci e bine să alegi ce ți se potrivește.

O metodă preferată pentru demachiere sunt apele micelare; acestea se fixează pe machiaj datorită agenților tensioactivi blânzi din care sunt formate și descompun fără efort machiajul, contribuind astfel la îngrijirea pielii. Dacă ai pielea grasă sau predispusă la acnee, cu atât mai mult apa micelară poate fi mai potrivită pentru tine.

Și unele spume de curățare cu effect demachiant pot fi utile; acestea descompun machiajul, iar multe formule sunt infuzate cu extracte calmante care împiedică pielea să se usuce prea mult, așa că le poți utiliza cu succes dacă ai ten normal, mixt sau gras.

Dacă ai pielea uscată sau sensibilă, care se irită cu ușurință, demachiantele cremoase sunt alegerea perfectă pentru tine. Acestea conțin anumite ingrediente (ulei de jojoba, glicerină, apă termală, apă de trandafiri etc.) care curăță ușor, calmează și hidratează pielea.

Măști cu efect de întinerire

Aplicarea la dimiciliu a unor măști care să sprijine fermitatea pielii poate fi, de asemenea, de ajutor în lupta cu trecerea timpului. Tratamentele faciale cu efect anti-aging efectuate la saloanele de cosmetică pot fi și acestea folosite, astfel încât să ajute pielea să își mențină fermitatea și elasticitatea.

O mască de față cu efect anti-aging este cea din albuș de ou, miere și ulei de arbore de ceai. Pune într-un bol un albuș, pe care îl bați bine cu o linguriță de miere și patru până la cinci picături de ulei de arbore de ceai. Aplică acest amestec pe fața spălată cu apă în prealabil, lasă să acționeze timp de 20 de minute și apoi clătește cu apă călduță. 

Albușul are proprietăți astringente naturale care ajută la strângerea pielii, reducând aspectul porilor dilatați și facând pielea să pară mai fermă. Mierea ajută la furnizarea unui efect de hidratare instant, iar uleiul de arbore de ceai acționează ca un antiseptic natural pentru a ține acneea la distanță.

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
NCBI - Bioactive Compounds for Skin Health: A Review
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7827176/
Studiul „Bioactive Compounds for Skin Health: A Review”, apărut în Nutrients, 2021, doi: 10.3390/nu13010203, autori: Monika Michalak et al.
Nature - Improving the anti-ageing activity of coenzyme Q10 through protransfersome-loaded emulgel
nature.com/articles/s41598-021-04708-4
Studiul „Improving the anti-ageing activity of coenzyme Q10 through protransfersome-loaded emulgel”, apărut în Sci Rep 12, 906 (2022). https://doi.org/10.1038/s41598-021-04708-4, autori: Ayunin, Q., Miatmoko, A., Soeratri, W. et al.


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0