Cum poate fi prevenită cardiopatia ischemică: strategii care mențin inima sănătoasă

Prevenirea cardiopatiei ischemice - așa cum mai este denumită boala coronariană sau boală arterială coronariană - se face, în mare parte, prin controlarea factorilor de risc și respectarea indicațiilor medicului.

Ideal ar fi ca prevenția și obiceiurile sănătoase să debuteze cât mai devreme în viață, însă chiar și dacă acest lucru nu se întâmplă, prevenția rămâne importantă pe tot parcursul vieții. Iată care sunt strategiile care te ajută să îți menții inima cât mai sănătoasă și să previi cardiopatia ischemică:

TE-AR MAI PUTEA INTERESA
 

Renunță la fumat (iar dacă nu fumezi, nu te apuca)

 
Fumatul activ aduce daune tuturor organelor și este considerat unul dintre factorii de risc importanți pentru infarctul miocardic. De asemenea, e indicat să eviți și fumatul pasiv, numit și fumat la mâna a doua. Dacă un membru al familiei tale fumează, este important să faci tot ce poți pentru a-l ajuta să renunțe la acest viciu.
 

Fii conștient de riscul tău de cardiopatie

 
Discută cu medicul de familie despre verificarea și măsurarea valorilor colesterolului, tensiunii arteriale și ale glicemiei. Dacă suferi de hipercolesterolemie (deci colesterolul tău atinge valori foarte mari), hipertensiune arterială sau diabet, este foarte important să urmezi recomandările medicului și să ții sub control aceste afecțiuni.
 
RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC
 

Încearcă să îți menții greutatea la un nivel normal

 
Dacă nu ești sigur care ar trebui să fie greutatea ta în funcție de înălțime și vârstă, întreabă-ți medicul, pentru a afla dacă este cazul să slăbești și la câte kilograme trebuie să ajungi. E important de reținut că pentru a ajunge la o greutate normală și pentru a o păstra este nevoie și de o alimentație sănătoasă, dar și de mișcare zilnică sau în cât mai multe zile de-a lungul săptămânii.
 

Limitează consumul de alcool

 
Nu uita că, deși o băutură alcoolică poate să aibă anumite beneficii (cum ar fi un pahar cu vin roșu), dacă alcoolul este consumat în exces, acesta îți poate crește riscul de boală coronariană. Bărbații nu ar trebui să consume mai mult de două băuturi alcoolice pe zi, iar femeile nu mai mult de una. Dacă nu bei alcool deloc, nu te apuca doar pentru micile beneficii pe care le are vinul roșu (acestea se pot obține și prin alte metode mai sănătoase).
 

Mănâncă mai multe alimente care îți protejează inima

 
Este indicat să mănânci mai puține alimente care contribuie la problemele pe care le are inima sau pe care le poate dezvolta, cum ar fi grăsimile animale și zahărul. Încearcă să ai o alimentație săracă atât în grăsimi săturate (carne grasă, brânzeturi grase, unt, untură etc.), cât și în grăsimi trans (margarină) și să optezi pentru o dietă bazată de legume, leguminoase, fructe, pâine integrală, proteine slabe și grăsimi mononesaturate și polinesaturate.
 
Aceste grăsimi bune se găsesc în uleiul de măsline, în peștele gras (hering, macrou, somon etc.), avocado, nuci și semințe, ulei nerafinat de floarea soarelui, ulei din semințe de in. De asemenea, sarea și zahărul trebuie consumate cu moderație.
 

Menține un stil de viață activ

 
Această regulă este valabilă întreaga viață, deci pentru toate vârstele. Obiectivul este să ai cel puțin 150 de minute de activități de intensitate moderată în fiecare săptămână sau 75 de minute de exerciții aerobice viguroase în fiecare săptămână. Ca să fie mai simplu, încearcă să fii activ cel puțin 30 de minute pe zi, de luni până vineri. Dacă ai fost sedentar până acum sau dacă ai diverse boli pentru care te tratezi, cere sfatul medicului legat de ce fel de mișcare e mai bine să faci.
 

Și stresul trebuie ținut sub control

 
E greu de crezut că stresul ar putea fi combătut cu totul, însă există multe metode de a-l gestiona. Activitatea fizică (exercițiile de gimnastică, alergarea, drumețiile, plimbările etc.) reprezintă o măsură de control al stresului, la fel meditația, aromaterpia, cititul, practicarea altor hobby-uri sau desfășurarea unor activități alături de persoane dragi.
 
Pentru a-ți reduce riscul de cardiopatie ischemică și de infarct miocardic, încearcă să ții sub control fiecare factor de risc, dintre cei care poți fi modificați. Multe schimbări făcute în stilul de viață te ajută să controlezi astfel mai mulți factori de risc ai cardiopatiei în același timp. Un exemplu: activitatea fizică poate să scadă tensiunea arterială, te ajută să ții diabetul sub control, reduce stresul și te ajută să te menții la o greutatea corporală adecvată pentru vârsta și înălțimea ta.
 
Multe obiceiuri sănătoase, care țin de stilul de viață, încep încă din copilărie. Prin urmare, părinții și membrii familiei ar trebui să ii încurajeze pe copii și să le fie modele în a face alegeri cât mai sănătoase pentru inimă, cum ar fi să adopte o dietă sănătoasă, cu alimente proaspete și cu mâncăruri preparate cât mai des în casă, și să fie cât mai activi.
 

Și medicamentele sunt importante în anumite situații

 

Uneori, schimbările care se fac în stilul de viață nu sunt suficiente pentru a ține colesterolul unei persoane sub control. De pildă, este nevoie ca unii pacienți să ia medicamente din clasa statinelor pentru a controla sau pentru a reduce nivelul colesterolului. Prin faptul că reglezi valorile, poți să îți reduci riscul de a avea un infarct miocardic sau un accident vascular cerebral.
 
De regulă, medicii prescriu statinele persoanelor care au:
  • cardiopatie ischemică (boală cardiacă coronariană), boală arterială periferică sau celor care au avut în trecut un accident vascular cerebral
  • diabet zaharat
  • valori mari ale colesterolului LDL (numit și colesterolul rău).
De asemenea, în funcție de pacient, medicul poate prescrie și alte medicamente care ar putea ajuta la prevenirea complicațiilor, cum ar fi medicamentele pentru:
 
  • scăderea riscului de a avea un infarct miocardic sau riscului de moarte subită
  • scăderea tensiunii arteriale
  • prevenirea formării cheagurilor de sânge, care pot duce la infarct miocardic sau accident vascular cerebral
  • prevenirea sau amânarea unei proceduri sau intervenții chirurgicale, cum ar fi un bypass coronarian
  • reducerea volumului de muncă al mușchiului inimii.
Medicamentele trebuie luate în mod regulat, așa cum ți-au fost prescrise de medicul tău. Nu modifica doza medicamentului și nu sări peste o doză dacă medicul nu îți spune să faci acest lucru.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
The National Health Service (NHS) - Prevention Coronary heart disease
 https://www.nhs.uk/conditions/coronary-heart-disease/prevention/
Mayo Clinic - Strategies to prevent heart disease
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/heart-disease/in-depth/heart-disease-prevention/art-20046502
National Heart, Lung, and Blood Institute - Coronary Heart Disease
https://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/coronary-heart-disease-risk-factors
Johns Hopkins Medicine - Coronary Artery Disease: Prevention, Treatment and Research
https://www.hopkinsmedicine.org/health/healthy_heart/diseases_and_conditions/coronary-artery-disease-prevention-treatment-and-research


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0